منو
 صفحه های تصادفی
سیمای ظاهری امام کاظم علیه السلام
پیامبر اکرم و ستایش از حسنین علیهم السلام
پوشش دیواری صفحه ای
قسطنطنیه
اصالت عقل در قرآن
میانه روی در عبادت
تردید مردم در وجود امام مهدی علیه السلام
کاربرد موسیقی درمانی برای کودکان استثنایی
درجه حرارت پایا یا صفر بیولوژیکی
اسید آمینه
 کاربر Online
670 کاربر online
تاریخچه ی: انگیزه پژوهش درباره دین

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:3
  • میل فطری و غریزی به شناختن حقایق و اطلاع از واقعیتها که فطرت حقیقت جویی یا حس کنجکاوی نامیده می شود ، و از آغاز کودکی در هر انسانی شروع می شود و تا پایان عمر ادامه دارد، نخستین عاملی است که انسان را برای بررسی همه مسائل و از جمله مسائل دینی و شناختن دین حق بر می انگیزاند .

  • عامل دیگر : غریزه منفعت طلبی و گریز ازضرر و زیان می‌باشد که انسان هر عاملی را که برایش نفع و منفعت داشته باشد بررسی می کند تا آن را بدست آورد و هر عاملی را که برای او زیان به همراه داشته باشد ، طرد می کند.
لذا دین نیز اگر بتواند به تأمین خواسته ها و منافع و مصالح انسان کمک کند و جلو زیانها و خطرها را بگیرد، برای وی مطلوب خواهد بود ، و انسان به پژوهش در رابطه با آن خواهد پرداخت .

  • به طور خلاصه می توان گفت:اگر رسیدن به منفعت و گریز ازضرر و زیان ، مطلوب فطری انسان است ، پژوهش درباره دینی که مدعی ارائه راه صحیح به سوی منفعت بی نهایت و ایمنی از ضرر بی نهایت است، ضرورت دارد.

نظر دانشمندان


برخی از دانشمندان دلایل پژوهش انسان درباره دین را سه مورد زیر می دانند:
  • الف: قاعده دفع ضرر محتمل
یعنی شخص با اطلاع از ادعای پیامبران که از طرف خداوند برای هدایت بشر آمده اندو نپذیرفتن دعوت ایشان دارای منافع احتمالی بی نهایت و مخالفت با ایشان مستوجب ضررهای احتمالی بی نهایت است در صدد تحقیق پیرامون دین بر می آید تا ببیند آیا ادعای پیامبران درست است یا نه . به ویژه هنگامی که اطلاع پیدا کند که دعوت ایشان مشتمل بر بشارت به سعادت و نعمت ابدی و انذار از شقاوت و عذاب جاودانی بوده است .
  • ب: شکر منعم
یعنی همانطور که انسان در یک مهمانی از میزبان تشکر می کند ، احساس فطری و عقلانی بشر می خواهد ببیند که این همه نعمت آیا منعم و بخشنده ای دارد یا خیر؟
  • ج: انتخاب موضع صحیح
چون انسان نیازهای متعددی دارد ، صحت انتخاب انسان در رفع نیازمندیهای خود و جامعه زمانی مورد تصدیق قرار می گیرد که ادله الهیون مورد بررسی قرار گیرد،و این تصدیق توسط عقل صورت می گیرد .

  • بنابراین نتیجه می گیریم که چون دین منشأ فطری دارد ، انگیزه پژوهش درباره آن نیز فطری است و بر اساس حس کنجکاوی و غریزه حقیقت جویی بشر می باشد.

  • میل فطری و غریزی به شناختن حقایق و اطلاع از واقعیتها که فطرت حقیقت جویی یا حس کنجکاوی نامیده می شود ، و از آغاز کودکی در هر انسانی شروع می شود و تا پایان عمر ادامه دارد، نخستین عاملی است که انسان را برای بررسی همه مسائل و از جمله مسائل دینی و شناختن دین حق بر می انگیزاند .

  • عامل دیگر : غریزه منفعت طلبی و گریز ازضرر و زیان می‌باشد که انسان هر عاملی را که برایش نفع و منفعت داشته باشد بررسی می کند تا آن را بدست آورد و هر عاملی را که برای او زیان به همراه داشته باشد ، طرد می کند.
لذا دین نیز اگر بتواند به تأمین خواسته ها و منافع و مصالح انسان کمک کند و جلو زیانها و خطرها را بگیرد، برای وی مطلوب خواهد بود ، و انسان به پژوهش در رابطه با آن خواهد پرداخت .

  • به طور خلاصه می توان گفت:اگر رسیدن به منفعت و گریز ازضرر و زیان ، مطلوب فطری انسان است ، پژوهش درباره دینی که مدعی ارائه راه صحیح به سوی منفعت بی نهایت و ایمنی از ضرر بی نهایت است، ضرورت دارد.

انگبزه پژوهش دین از نظر دانشمندان


  • برخی از دانشمندان دلایل پژوهش انسان درباره دین را سه مورد زیر می دانند:
    • الف: قاعده دفع ضرر محتمل
یعنی شخص با اطلاع از ادعای پیامبران که از طرف خداوند برای هدایت بشر آمده اندو نپذیرفتن دعوت ایشان دارای منافع احتمالی بی نهایت و مخالفت با ایشان مستوجب ضررهای احتمالی بی نهایت است در صدد تحقیق پیرامون دین بر می آید تا ببیند آیا ادعای پیامبران درست است یا نه .
به ویژه هنگامی که اطلاع پیدا کند که دعوت ایشان مشتمل بر بشارت به سعادت و نعمت ابدی و انذار از شقاوت و عذاب جاودانی بوده است .
  • یعنی پذیرفتن دعوت ایشان دارای منافع احتمالی بی نهایت و مخالفت با ایشان مستوجب ضررهای احتمالی بی نهایت است ، چنین کسی چه عذری می تواند برای تغافل و بی تفاوتی نسبت به دین بیاورد و در صدد تحقیق و پژوهش در باره آن بر نیاید؟
  • بنابر این چون منفعت احتمالی پی جویی دین ، بی نهایت است هر قدر هم احتمال دستیابی به نتیجه قطعی درباره آن ، ضعیف باشد باز هم ارزش تلاش در راه آن ، بیش از ارزش تلاش در هر راهی است که نتیجه محدودی داشته باشد .
    • ب: شکر منعم
یعنی همانطور که انسان در یک مهمانی از میزبان تشکر می کند ، احساس فطری و عقلانی بشر می خواهد ببیند که این همه نعمت آیا منعم و بخشنده ای دارد یا خیر؟
    • ج: انتخاب موضع صحیح
چون انسان نیازهای متعددی دارد ، صحت انتخاب انسان در رفع نیازمندیهای خود و جامعه زمانی مورد تصدیق قرار می گیرد که ادله الهیون مورد بررسی قرار گیرد،و این تصدیق توسط عقل صورت می گیرد .

  • بنابراین نتیجه می گیریم که چون دین منشأ فطری دارد ، انگیزه پژوهش درباره آن نیز فطری است و بر اساس حس کنجکاوی و غریزه حقیقت جویی بشر می باشد.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 08 دی 1383 [11:42 ]   5   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 سه شنبه 08 دی 1383 [11:39 ]   4   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 08 دی 1383 [11:22 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 08 دی 1383 [11:17 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 08 دی 1383 [11:09 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..