تاریخچه ی:
انواع نما
{FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینماوتلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~|~
@#22:~~brown:نما ، شات ، پلان ( Shot )~~#@
__نما__ ، کوچک ترین جزء فیلم است و برابر است با ، هر بخش از فیلم که در آن ، دوربین ((فیلم برداری |دوربین)) بدون خاموش شدن ، یک برداشت مستمر داشته است. نما را نمی توان دقیقا برابر با __برداشت__ دانست ، زیرا هر برداشت ممکن است دستخوش ((تدوین)) شود و دقیقا آن چیزی نباشد که بر پرده ظاهر می شود.
نماها را معمولا بر اساس موارد زیر دسته بندی می کنند :
@#22:~~brown:فاصله میان دوربین و سوژه ( به ویژه شخصیت )~~#@
@#17:~~purple:نمای خیلی دور ( Extreme Long Shot )~~#@
نمایی که از فاصله خیلی دور از سوژه ((فیلم برداری)) می شود و تصویری کلی از مکان رویداد ماجرا به دست دهد. چنین نمایی معمولا به عنوان __نمای معرف__ به کار می رود.
~W:85% ~cs:3 {picture=longshot.jpg width=230 height=185 align=LEFT width=50 }
@#17:~~purple:نمای دور ، نمای عمومی ( Long Shot )~~#@
نمایی که از فاصله ای دور ، سوژه را نشان می دهد. در این حالت علاوه بر سوژه ، شخصیت ها و بخشی از محیطی که سوژه در آن قرار دارد ، نیز در این نما دیده می شود. این نما نگاهی کلی به موضوع دارد و موقعیت سوژه را در آن محیط و فضا نشان می دهد. در واقع نمای دور بیش از نمای نزدیک و متوسط ، درباره رابطه سوژه با محیط به ما اطلاعات می دهد. از این نما بسیار در شروع سکانس ها به ویژه سکانس آغازین استفاده می شود ، به عنوان آخرین نمای فیلم هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
@#17:~~purple:نمای دور متوسط ، نمای نیمه دور ( Medium Long Shot )~~#@
نمایی در حد فاصل میان نمای دور و نمای متوسط. این نما ، گستردگی نمای دور را ندارد اما ، موضوع را کامل نشان می دهد.
@#17:~~purple:نمای متوسط ( Medium Shot )~~#@
نمایی بین نمای دور و نمای نزدیک که شخص یا چند شخص را از مچ یا زانو به بالا و یا قامت آنها را به طور کامل در حالت نشسته نشان می دهد. این نما بیشتر برای نمایش روابط میان دو یا چند شخصیت و در عین حال ، ارائه اطلاعات کافی برای درگیر کردن تماشاگر مورد استفاده قرار می گیرد.
@#17:~~purple:نمای نزدیک متوسط ، نمای نیمه نزدیک ( Medium Clos Shot )~~#@
نمایی در حد فاصل میان نمای متوسط و نمای نزدیک که از سینه تا بالای شخصیت را نشان می دهد.
~W:85% ~cs:3 {picture=PassionOfJoan.jpg width=220 height=170 align=LEFT width=50 }
@#17:~~purple:نمای درشت ، نمای نزدیک ( Close – Up )~~#@
نمایی که در آن چنین به نظر می رسد که دوربین به فاصله بسیار نزدیکی از سوژه رسیده است. در این نما ، صورت شخصیت ، یا نمای درشتی از چیزی ، پرده را پر می کند. __نمای کلوزآپ__ برای رساندن احساسات ، واکنش ها و حالات روحی شخصیت به تماشاگر بسیار موثر است و بین تماشاگر و شخصیت درگیری احساسی زیادی خلق می کند و بیننده را وا می دارد تا فقط روی شخصیت و نه چیز دیگری تمرکز کند.
نماهای نزدیک از اشیا یا بخش هایی از اشیا ، برای جلب توجه تماشاگر به اطلاعات و جزئیات مهم ، خلق هیجان در اثر کاربرد آن شیء خاص ، و ارائه ارزش نمادین به آن ، انجام می شود.
~~brown:« تصویر مقابل نمایی از فیلم ((مصائب ژاندارک)) __( 1928- The Passion of Joan of Arc)__ ، ساخته ((کارل تئودور دارایر)) __( Carl Theodor Dreyer )__ است و یک __نمای درشت__ است. »~~
@#17:~~purple:نمای خیلی نزدیک ، نمای خیلی درشت ( Extreme Close-Up )~~#@
نمایی که از فاصله خیلی نزدیک به سوژه ، فیلم برداری می شود ، که در این صورت فقط جزئی از آن دیده می شود یا بخشی از آن بسیار بزرگ به نظر می آید. چنین نمایی اگر از بازیگری فیلم برداری شود ، فقط بخشی از چهره برای نمونه چشم یا دهان او را نشان می دهد.
نماهای بالا نماهای اصلی هستند ، در این زمینه نماهای دیگری نیز وجود دارد که حالتی بینابینی دارند ، از جمله می توان به نماهای زیر اشاره کرد:
@#17:~~purple:قاب کامل ، فول شات ( Full Shot )~~#@
نمای دوری که تمام هیکل شخصیت را نمایش می دهد. در این حالت فرق سر او حدودا مماس با خط بالایی قاب و کف پای او مماس با خط پایینی قاب است.
@#17:~~purple:نمای از زانو ( Knee Shot )~~#@
نمای متوسط از یک یا دو شخصیت که معمولا از زانو به بالا را شامل می شود.
@#17:~~purple:نمای بسته ( Tight Shot )~~#@
نمایی که در آن شخصیت ها در فضای قاب محصور شده و فضای بیرونی کمی در آن به چشم می خورد. چنین نماهایی فاصله میان تماشاگر و شخصیت ها را کم می کند و حس همذات پنداری بیشتری ایجاد می کند.
@#17:~~purple:نمای حاوی جزئیات ( Detail Shot )~~#@
نمایی که جسمی کوچک یا جزئی از آن را یا بدن شخصی را نشان می دهد. این نما درشت تر و حاوی جزئیات بیشتری از نمای درشت(کلوزآپ ) است.
@#22:~~brown:زاویه دوربین با سوژه~~#@
@#17:~~purple:نمای سربالا ( Low – Angle Shot )~~#@
نمایی که از زیر سطح مستقیم دید چشم و در حالی که انگار دوربین از پایین به سوژه می نگرد ، فیلم برداری شود. چنین نماهایی بر خلاف نمای سرپایین موجب می شوند که موضوع ( شخصیت ، شیء و سوژه ) مسلط ، عظیم و حتی تهدید کننده به نظر برسد. در این نماها معمولا سعی می کنند که پس زمینه را حذف کنند و یا به حداقل ممکن تقلیل دهند و شخصیت مورد نظر را بر زمینه آسمان یا سقف نشان دهند. همچنین حرکت شخصیت هایی که از این زاویه از آنها فیلم برداری می شود ، شتابدار به نظر می آید و بیننده خود را در مواجه با یک خطر حس می کند.
@#17:~~purple:نمای خیلی سر بالا ( Extreme Low- Angle Shot )~~#@
نمایی که کاملا از زیر شخصیت گرفته شده و به نظر می رسد که شخصیت بر دوربین خیمه زده است. از این نما به ویژه برای نشان دادن ساختمان های بلند و هراسناک استفاده می شود.
@#17:~~purple:نمای سر پایین ( High Angle Shot )~~#@
نمایی که از بالای سر سوژه و رو به پایین فیلم برداری می شود. در این حالت دوربین رو به پایین به سوژه نگاه می کند. این نما ، ارتفاع و ظاهر شخصیت ها را تغییر می دهد و حرکت آنها را کند جلوه می دهد ، به این دلیل چنین نمایی می تواند ، شخصیت مورد نظر را آسیب پذیر نشان دهد. برای مثال نمای سرپایین از شخصیتی که در بیابانی سرگردان است.
@#17:~~purple:نمای خیلی سرپایین ( Extreme High-Angle Shot )~~#@
نمایی از بالای سر سوژه ( عمودی) ، که معمولا با بازو ، برج ، هلیکوپتر و... فیلم برداری می شود. در چنین تصاویری شخصیت ها نمود چندانی ندارند و فقط تصویری کلی از عرصه یا چشم انداز ماجرا به دست می آید.
@#17:~~purple:نمای از بالای سر ( Overhead Shot )~~#@
نمایی که درست از بالای سر شخصیت یا از فضای بالای وقوع رخداد گرفته می شود. این نما برای نشان دادن اسارت شخصیت در محیطی کوچک یا سردرگمی و اغتشاش حاکم بر صحنه موثر است.
@#17:~~purple:نمای هوایی ( Aerial Shot )~~#@
نمایی که از هوا و با کمک تجهیزات متصل به __هلیکوپتر__ ، __هواپیما __، __بالن__ و غیره گرفته می شود. نمای هوایی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان استفاده از ((جرثقیل)) ممکن نیست و یا زمانی که نمایش محل ماجرا به طور همه جانبه لازم است. گرفتن نمای هوایی بسیار مشکل است اما جزء نماهای بسیار جذاب و تاثیرگذار است.
@#17:~~purple:نمای ( دید) چشم پرنده ( Bird's – Eye View )~~#@
نمایی که از دوربینی که در فاصله ای دور ، از بالا به پایین نگاه می کند، فیلم برداری می شود. این نما معمولا با جرثقیل یا هلیکوپتر ، فیلم برداری می شود. چنین نمایی از این زاویه و با این فاصله ، بر شخصیت ها و اماکن خاصی تاکید ندارد ، بلکه تنها دیدی کلی و اطلاعاتی عمومی به تماشاگر می دهد.
~W:85% ~cs:3 {picture=third_man.jpg width=200 height=300 align=LEFT width=50 }
@#17:~~purple:زاویه کج ( Dutch Angle )~~#@
نمایی که در آن ، در تصویر حاصل بر پرده ، به نظر می رسد شخصیت ها و اشیا تا حدی کج شده اند و از زاویه معمولی عمودی منحرف شده اند. از این نماها برای نشان دادن رویا یا توهم شخصیتی ، برای ایجاد حس بی تعادلی و نا امنی استفاده می شود. همچنین این نماها ، می توانند معرف بروز حوادث ، خشونت یا هوای طوفانی باشند.
~~brown:« در تصویر مقابل نمایی از فیلم ((مرد سوم)) __( 1949- The Third Man)__ ، ساخته ((کارل رید)) __( Carol Reed )__ را می بینید ، که در آن شخصیت فیلم ( ((ارسن ولز)) ) از دست پلیس فراری است و هر لحظه ممکن است گیر بیفتد. فیلم ساز برای نشان دادن ترس و هراس او ، با زاویه ای کج از او فیلم برداری کرده.» ~~
@#17:~~purple:نمای سه رخ ( Three – Quarter Shot )~~#@
قرار دادن دوربین در زاویه و موقعیتی که __75__ درصد سوژه را ضبط کند و به آن حس و حالی واقعی تر از تصویر از زاویه کاملا رو به رو بدهد.
@#22:~~brown:حرکت دوربین یا سوژه یا هر دو ~~#@
@#20:~~purple:نمای تراولینگ ( Traveling Shot )~~#@
در این نما دوربین روی زمین ، با استفاده از پایه ای چرخ دار ، یا روی ریل حرکت می کند و ماجرا را تعقیب می کند ، یا تماشاگر را با خود به جایی می کشاند.
~W:85% ~cs:3 {picture=cranshot.jpg width=160 height=210 align=LEFT width=50 }
@#17:~~purple:نمای جرثقیلی ، نمای کرین ( Crane Shot )~~#@
نمایی که از بالای جرثقیل و معمولا همراه با حرکت دوربین ، به واسطه حرکت کرین ، فیلم برداری می شود. در اینگونه نماها ، می توان شخصیت را در حرکتش به سوی بالای پله ها همراهی کرد ، با شخصیتی در فاصله های دور همگام شد ، بالای سر جمعیتی چرخ زد و روی شخص خاصی تمرکز کرد ، ارتفاع گرفت و ارتفاع را کم کرد و ... .
@#17:~~purple:نمای تعقیبی ( Follow Shot )~~#@
نمایی که طی آن چنین به نظر می رسد که دوربین در تعقیب سوژه در حرکت است . ضبط چنین حرکتی یا به مدد تراولینگ امکان پذیر است که طی آن دوربین فیلمبرداری ، واقعا سوژه را تعقیب می کند یا به مدد عدسی زوم انجام پذیر است که دوربین بی حرکت است. در صورت استفاده از عدسی زوم ، وضوح اشیا ء محیط و نسبت سوژه به محیط دستخوش تغییر می شود.
@#17:~~purple:نمای روی دست ( Hand – Held Shot )~~#@
نمایی که با دوربین سبک قابل حمل و گاه با کمک بندهای متصل به بدن که به فیلم بردار امکان حرکت می دهد ، فیلم برداری می شود . چنین نماهایی معمولا در فیلم های مستند و گزارش های خبری تلوزیونی به کار می آیند. اگر نما های روی دست ، بدون ابزای مانند استدی کم فیلم برداری شود ، تکان دارد و می لرزد و گاه به عمد در فیلم های داستانی استفاده می شود ، تا به آن حس و حال مستند ببخشد.
@#17:~~purple:نمای از روی شانه ( Over-The – Shoulder Shot )~~#@
نمایی که از روی شانه بازیگر فیلم برداری شود و معمولا پشت سر ، گردن و شانه او ممکن است در قاب دیده شود. این نما معمولا در گفت و گوها و برای نشان دادن واکنش شنونده به کار می رود ، دوربین دائما چهره دو طرف گفت و گو را نشان می دهد تا تماشاگر متوجه واکنش های هر دو نفر شود.
@#17:~~purple:نما با چرخش افقی ( Pan Shot )~~#@
نمایی که در آن ، دوربین به طور افقی به چپ یا راست ،حول محور ثابتی می چرخد. این حرکت دوربین معمولا به دلایل زیر انجام می شود :
~~purple:__1-__~~ تصویری کلی از محل صحنه به تماشاگر بدهد.
~~purple:__2-__~~ توجه تماشاگر را به ماجرای خاصی جلب کند و در عین حال ، او را از روابط اجزای صحنه آگاه کند.
~~purple:__3-__~~ حرکت شخصیت یا وسیله نقلیه ای را در چشم انداز وسیع افقی تعقیب کند.
~~purple:__4-__~~ دیدی کلی از آنچه شخصیت می بیند ، ارائه کند.
@#17:~~purple:حرکت افقی واکنشی ( Reaction Pan )~~#@
حرکت افقی از کنش شخصی به واکنش شخصی دیگر نسبت به کنش آن شخص. این تکنیک برای نشان دادن تضاد میان دو نما استفاده می شود و حس خنده داری خلق می کند.
@#17:~~purple:نما با چرخش عمودی ( Tilt Shot )~~#@
نمایی که طی آن دوربین ، در موقعیتی ثابت ، حول محور عمودی ، حرکتی رو به بالا یا پایین انجام دهد. چنین نمایی می تواند معرف دیدگاه ذهنی شخصیتی باشد که مکانی را از بالا به پایین و یا برعکس برانداز می کند. همچنین ، این نما می تواند حرکت موضوع را برای تماشاگر تعقیب کند و او را از محیط آگاه تر سازد.
@#17:~~purple:نمای قوسی ( Arc Shot )~~#@
نمایی که طی آن دوربین دایره ای کامل یا ناکامل را دور موضوع می پیماید. از این نما می توان برای ایجاد حالتی سرگیجه آور استفاده کرد.
@#17:~~purple:نمای نقطه نظر ((Point - Of – View Shot ( POV )~~#@
نمایی ذهنی که صحنه ای را عینا از دید و نقطه نظر یک شخصیت نشان می دهد ، بر چشم انداز او تاکید می کند و ما را به جای او می گذارد. در فیلم ها معمولا چنین نمایی با نماهای عینی ، که نمایشگر همان شخصیت در صحنه ای است تلفیق می شود. این نوع نماها به ویژه در فیلم های پلیسی و ((سینمای وحشت |ترسناک)) حس تعلیق فیلم را افزایش می دهد ، چون به این ترتیب تماشاگر هم به نوعی جزئی از شخصیت می شود.
@#17:~~purple:نمای عقب کشی ( Pull – Back Shot )~~#@
هر نمایی که با عقب کشیدن از سوژه همراه باشد. هدف از این عقب کشیدن ، بزرگ کردن میدان دید و ارائه اطلاعات بیشتر ، نمایش شخصیت یا شیئ دیگری و یا نشان دادن بخش بزرگ تری از محل است.
@#17:~~purple:نمای رو به دوربین و پشت به دوربین ( Head – On , Tail – Away Shot )~~#@
نمایی از چیزی که به طور مستقیم رو به دوربین حرکت کند و آنقدر جلو می آید ، که تمام قاب را پر کند و سپس به تدریج در جهت مخالف از دوربین فاصله می گیرد ، تا دوباره در حد کانونی شدن قرار گیرد. این تکنیک معمولا برای نشان دادن گذشت زمان یا تغییر مکان به کار می رود.
@#22:~~brown:تعداد شخصیت ها ~~#@
این نما تعریف خاصی ندارد و به تعداد شخصیت هایی که در نما حضور دارند بستگی دارد ، برای مثال __ نمای یک نفره__ ، __نمای دو نفره__ ، یا __نمای گروهی__ و ... .
{FANCYTABLE}