منو
 صفحه های تصادفی
غیاث الدین پیر عالی بن معزالدین
جابر بن حجاج و شهادت در کربلا
تیره گل حنا
خانواده زبان های نیجر- کنگو
دستور ابن زیاد بر محاصره راهها بر کاروان امام حسین علیه السلام
فرایندارتباطات منسجم بازاریابی
انواع حافظه
نسبیت زمان در قرآن
پیتزا
قطعه الفرس «صورت فلکی»
 کاربر Online
428 کاربر online
تاریخچه ی: انواع حافظه

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-30Lines: 1-40
-نگاه اجمالی
مطالعات نشان داده‌اند که آدمی انواع مختلفی از ((حافظه)) (Memory) را دارد. اینکه «اطلاعات برای مدت زمان کوتهی ذخیره می‌شوند یا برای مدت زمان بلند» باعث تقسیم حافظه به انواع «((حافظه کوتاه ‌مدت))» (Short-Term Memory) و ((حافظه بلند‌مدت)) (Long-Term Memory) شده است. با وجود این تقسیم آنها برای ذخیره کردن اطلاعات مراحل سه‌گانه حافظه را اجرا می‌کنند، البته به شیوه‌ها و ساختارهای مختلف این کار را انجام می‌دهند. نکته دیگر آنکه در بعضی از مطالعات و منابع از حافظه نوع سومی نیز به نام «حافظه حسی» (Sensory Memory) صحبت می‌شود.
+!مقدمه
مطالبی را که یادآوری می‌ک
نیم با توجه به زمان یادآوری می‌تواند مربوط به دو نوع مختلف ((حافظه)) باشد. دانش آموزی را تصور نی که در کلاس درس مطالبی را در مورد موضوعی یاد می‌گیرد، مثلا نام یک آتشفشان یا پایتخت یک کشور و ... . زمانی که بلافاصله و در همان کلاس درس سوالاتی از این مطالب از وی می‌شود، در پاسخگویی به آن از ((حافظه کوتاه مدت)) خود استفاده می‌کند، ولی زمانی که سوالات در جلسه بعد و چند روز دیگر از او پرسیده می‌شود و او پاسخ می‌دهد، در واقع از ((حافظه دراز مدت)) خود استفاده کرده است. وقتی ما مطلبی را بلافاصله بعد از شنیدن آن به خاطر می‌آوریم، یادآوری آن کار آسانی خواهد بود و به سهولت انجام خواهد گرفت، اما زمانی که مدتی از شنیدن مطلب می‌گذرد و تلاش می‌کنیم آن را یاد بیاوریم، با مشکل بیشتری روبرو خواهیم شد.

زمانی که ما بلافاصله مطالب را یادآوری می‌کنیم، در واقع از __دانش فعال__ خود که هنوز در سطح هشیاری ما قرار دارد، استفاده می‌کنیم، ولی زمانی که مدتی بعد از شنیدن مطالب قصد یادآوری آنها را می‌کنیم، دانشی که از آن استفاده می‌کنیم، __نافعال__ است. با این توصیف در تقسیم بندیهایی که از حافظه به عمل آمده، آن را به دو نوع حافظه کوتاه مدت و دراز مدت تفسیم بندی کرده‌اند. تفاوت این دو نوع حافظه عمدتا به مدت زمان نگهداری اطلاعات مربوط می‌شود. هرچند تفاوتهای دیگری نیز با یکدیگر دارند.

مطالعات نشان داده‌اند که آدمی انواع مختلفی از ((حافظه)) (Memory) را دارد. اینکه «اطلاعات برای مدت زمان کوتهی ذخیره می‌شوند یا برای مدت زمان بلند» باعث تقسیم حافظه به انواع «((حافظه کوتاه ‌مدت))» (Short-Term Memory) و ((حافظه بلند ‌مدت)) (Long-Term Memory) شده است. با وجود این تقسیم آنها برای ذخیره کردن اطلاعات مراحل سه‌گانه حافظه را اجرا می‌کنند، البته به شیوه‌ها و ساختارهای مختلف این کار را انجام می‌دهند. نکته دیگر آنکه در بعضی از مطالعات و منابع از حافظه نوع سومی نیز به نام «حافظه حسی» (Sensory Memory) صحبت می‌شود.
!حافظه کوتاه مدت (S.T.M)
مهمترین ویژگی این نوع حافظه ، __گنجایش محدود__ آن است که بطور متوسط بین هفت ماده به اضافه یا منهای دو ماده (2±7) است. بعضی افراد تنها 5 ماده و برخی تا 9 ماده را در حافظه کوتاه مدت خود نگه می‌دارند، اما بطور متوسط گنجایش حافظه کوتاه مدت اکثریت افراد 7 ماده است. این رقم ~~orange:فراخنای حافظه~~ نامیده می‌شود.

ویژگی دیگر حافظه کوتاه مدت آن است که اطلاعات در آن به صورت صوتی ، دیداری (عمدتا به صورت صوتی) ((مراحل حافظه|رمزگردانی)) می‌شوند، مثلا شخصی که مجموعه حروف ''RLBKSJ'' را شنیده و آن را به صورت صوتی رمزگردانی کرده است، در یادآوری ممکن است به جای حرف B ، حرف T را که صدای مشابهی با حرف B دارد، بیان کند.

بازیابی در این حافظه کم و بیش عاری از خطاست، بطوری که اگر مطلبی در حافظه باشد، حتما قابل دسترسی است.
!!یک آزمایش ساده برای تعیین فراخنای حافظه
از دوست خود بخواهید فهرستی از کلمات مثل اسامی افراد ، مکانها یا ارقام را تهیه کند و برای شما بخواند. بعد از آن ببینید از فهرست خوانده شده ، چند نام یا رقم را می‌توانید به ترتیب به یاد بیاورید. رقمی که بدست می‌آورید، احتمالا بین 5 و 9 خواهد بود که فراخنای حافظه شما را نشان می‌دهد. در واقع حافظه کوتاه مدت مثل جعبه هفت خانه‌ای است. زمانی که این هفت خانه پر شود، به ناچار باید برخی از خانه‌ها خالی شوند تا اطلاعات جدید بتوانند در آنها قرا بگیرند. این مساله یکی از ((فراموشی|علل فراموشی)) است.
!حافظه دراز مدت (L.T.M)
مهمترین ویژگی این نوع حافظه __گنجایش نامحدود__ آن است، بطوری که مطالب زیادی را در آن می‌توان نگهداری کرد، بدون آنکه از بین بروند. به عبارتی اطلاعات در این نوع حافظه از بین نمی‌روند، هرچند ممکن است فراموش شوند. به عنوان مثال کتابخانه بزرگی را در نظر بگیرید که در آن دنبال کتابی می‌گردید که قبلا در آنجا قرار داده شده است. اگر نتوانید به کتاب مورد نظر دست پیدا کنید، به این معنی نخواهد بود که کتاب مورد نظر در آن کتابخانه وجود ندارد، یا از بین رفته است. ممکن است نحوه قرار دادن آن در محل مناسبی صورت نگرفته، یا پیگردی آن مناسب نیست.

__رمزگردانی__ مطالب در این نوع از حافظه به صورت __معنایی__ صورت می‌گیرد، برخلاف حافظه کوتاه مدت که از رمز صوتی و یا دیداری استفاده می‌کند. به عنوان مثال اگر فهرستی از کلمات به حافظه دراز مدت سپرده شوند، چند روز بعد از آن در حین یادآوری ممکن است کلمات هم معنی با آن کلمات یادآوری شوند، نه خود آن کلمات. اگر به فرض کلمه ''آفتاب'' در فهرست بوده، شخص ممکن است کلمه ''خورشید'' را یادآوری کند. این مساله را در یادآوری داستانها ، اخبار و مطالبی که می‌شنویم و مدتی بعد آنها را بازگو می‌کنیم، به وضوح می‌توانیم ببنیم. در حالی که موضوع داستان ، خبر یا مطالب دیگر بطور کامل ارائه می‌شود، اما لزوما از همان کلمات گوینده یا نویسنده کتاب استفاده نمی‌کنیم. از این مورد در ((بهسازی حافظه|روشهای بهسازی حافظه)) استفاده می‌شود، مبتنی بر اینکه مطالب را با توجه به معانی آنها یادسپاری کنیم.

بازیابی در این نوع حافظه برخلاف حافظه کوتاه مدت با خطا و اشکالاتی همراه است که گنجایش زیاد آن و اطلاعات نامحدود موجود در آن و گذشت زمان از دلایل آن می‌تواند باش
د.
 !حافظه حسی !حافظه حسی
 «حافظه حسی» نخستین مرحله به یاد‌سپاری و ذخیره کردن اطلاعات است. در این حافظه نسخه دقیقی از«اطلاعات حسی» ذخیره می‌شود. گنجایش این حافظه نامحدود است، اما مدت زمان ذخیره‌سازی اطلاعات بسیار کوتاه (حدود یک ثانیه) است. بعد از آنکه محرکی (از طریق گیرنده‌های حسی) وارد حافظه حسی شد، اگر مورد «توجه» (Attention) و دقت قرار گیرد، اطلاعات آن محرک به حافظه «کوتاه ‌مدت» انتقال می‌یابد. این فرآیند دقت و توجه برای انتقال اطلاعات با حافظه کوتاه مدت بسیار مهم است، زیرا آدمی در هر لحظه تحت تاثیر محرکهای حسی فراوانی قرار دارد، که اگر قرار بود این محرکها «ادراک» (Perception) شوند، زندگی غیر ممکن می‌شد. آدمی از طریق توجه کردن به بعضی از امور (محرکها) و بی‌توجهی به بعضی دیگر تصمیم می‌گیرد، تا آنچه را که می‌خواهد، ادراک کند. این فرآیند برای آغاز یادگیری مهم است. «حافظه حسی» نخستین مرحله به یاد‌سپاری و ذخیره کردن اطلاعات است. در این حافظه نسخه دقیقی از«اطلاعات حسی» ذخیره می‌شود. گنجایش این حافظه نامحدود است، اما مدت زمان ذخیره‌سازی اطلاعات بسیار کوتاه (حدود یک ثانیه) است. بعد از آنکه محرکی (از طریق گیرنده‌های حسی) وارد حافظه حسی شد، اگر مورد «توجه» (Attention) و دقت قرار گیرد، اطلاعات آن محرک به حافظه «کوتاه ‌مدت» انتقال می‌یابد. این فرآیند دقت و توجه برای انتقال اطلاعات با حافظه کوتاه مدت بسیار مهم است، زیرا آدمی در هر لحظه تحت تاثیر محرکهای حسی فراوانی قرار دارد، که اگر قرار بود این محرکها «ادراک» (Perception) شوند، زندگی غیر ممکن می‌شد. آدمی از طریق توجه کردن به بعضی از امور (محرکها) و بی‌توجهی به بعضی دیگر تصمیم می‌گیرد، تا آنچه را که می‌خواهد، ادراک کند. این فرآیند برای آغاز یادگیری مهم است.
-!((افه کا ت)) (S.T.M)
حافظه کوتاه مدت ب پیی اشاره ارد ک ق چد انی وا ارد و نه د ساعت یا چد هفت. حافظه کاه مدت مخصا به ادآوری وادی (الاتی) اه داد ه ه مض اینکه مرو نها ا ذهن توقف ی‌کیم، یر جود ندا. ا اگر ااعات موود رور ون برای ه م زمانی که لازم باشد در حاظه اقی یانند. ای بدی نی ات که ان خیرس اطلاعات ر این حافظه کواه ست. هچنین حافظه کوتاه مدت ز لاظ «گنجایش» نی حددیت ارد. پژوران ین گنجای را بین «2±7» ماده اطلاعاتی برآورد کرده‌اند. در واق تقریبا هفت مکان در حافظه کوتاه مدت د درد، قتی ای مک پر می‌ند یی رای طعات بیتر ود دارد. />!((حافه بلند م)) (L.T.M) />حافه بد مدت پیهای اشاره دا ک اطلعا هم اکنون ی دهند. براین همه رب حصیلی ای کا ز زبان اطلعات مبو به دنی و... به حافظه ند مدت لق اد. حافظه بلند مدت دودی‌های منی و گی حاه کوه مت را دارد. دی معنی ت که ای حافظه گنجایش تا اطلاعات ریه (ریاف د) ا اد.
!تفاوتهای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
+!اطه بی و حافظه کوتاه مدت ه دت />یا بی اه تاه دت حافظه بن مدت ابطهای جود دا این و نو حافه ا ه اهی ا یکدیگر مرتبط می‌شون؟ ینها والی هستند ک ظریهای متلف در ا نا ارا د . بر ا یکی از ان ظیا ک ب ~~orange:__ریه حافه گانه__~~ مرف اس، اطلاعات رای اینکه در حافظه راز مت ذخیره شند، باید از حافظه کوتاه مدت ه نجا من ود. ناراین اطلاعاتی که ا حافظه کوتاه مدت ب ند مد تل می‌، پایدار می‌مند و یر این ت بور ک ا بین می‌ون.

ا متی ههایی که انق مطال ا اظه کوا د ه لند را ب یشد، __یاد ی__ بین مال موو د حافظه کوا مدت مطالبی ست که ا بل در حافظه بلند مدت ود ا و ر یگ __و هنی__ ست. مرر نی کی و انتا اطلاعات ر ه افه لند دت ا هولت انام می‌دهد.
!تفاوتهای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
 !!تمایز روانشناختی !!تمایز روانشناختی
 مراحل سه‌ گانه حافظه (رمز گردانی ، اندوزش ، ارزیابی) در هر دو نوع حافظه وجود دارند. اما تفاوتی که وجود دارد اینست که کار‌کرد و فرایند این سه مرحله در هر دو موقعیت یکسان نیست. برای مثال حافظه کوتاه مدت رمز‌گردانی را به صورت «شنیداری و دیداری» انجام می‌دهد، در حالیکه رمزگردانی حافظه بلند مدت به صورت «معنایی و پیوندهای معنی‌دار است». مراحل سه‌ گانه حافظه (رمز گردانی ، اندوزش ، ارزیابی) در هر دو نوع حافظه وجود دارند. اما تفاوتی که وجود دارد اینست که کار‌کرد و فرایند این سه مرحله در هر دو موقعیت یکسان نیست. برای مثال حافظه کوتاه مدت رمز‌گردانی را به صورت «شنیداری و دیداری» انجام می‌دهد، در حالیکه رمزگردانی حافظه بلند مدت به صورت «معنایی و پیوندهای معنی‌دار است».
 !!تمایز زیست‌شناختی !!تمایز زیست‌شناختی
-حافظه کوتاه مدت و بلند از لحاظ ساختار مغزی نیز متفاوت هستند. پژوهش‌ها معلوم ساخته است که «هیپوکامپ» (Hippocampus) که ساختاری در زیر ((قشر مخ)) و نزدیک به ((مغز)) است، فقط در حافظه بلند مدت نقش دارد، ولی در حافظه کوتاه مدت تاثیر ندارد. این در حالی است که مناطق پیشانی قشر مخ (قطعه پیشانی) در حافظه کوتاه مدت دخالت دارند. +حافظه کوتاه مدت و بلند از لحاظ ساختار مغزی نیز متفاوت هستند. پژوهش‌ها معلوم ساخته است که «هیپوکامپ» (Hippocampus) که ساختاری در زیر ((مخ|قشر مخ)) و نزدیک به ((مغز)) است، فقط در حافظه بلند مدت نقش دارد، ولی در حافظه کوتاه مدت تاثیر ندارد. این در حالی است که مناطق پیشانی قشر مخ (قطعه پیشانی) در حافظه کوتاه مدت دخالت دارند.
 !مباحث مرتبط با عنوان !مباحث مرتبط با عنوان
-*((اطلاعات)) 
 *((بازیابی اطلاعات)) *((بازیابی اطلاعات))
 +*((بهسازی حافظه))
 *((بیماری آلزایمر)) *((بیماری آلزایمر))
-*((حافظ))
*((حافظه کاه مدت))
*((حافظه بن مدت))
+*((حافظه))
*((حافظه نهن))
*((ح
افظه دراز مدت))
*((حافظه کاه مدت))
 *((حافظه مصنوعی)) *((حافظه مصنوعی))
 *((خطاهای حافظه)) *((خطاهای حافظه))
 *((ذهن برتر)) *((ذهن برتر))
-*((عامی که نج ب اوی)) +*((رامشی)) />*((ییوژی اه))
 *((گنجایش حافظه)) *((گنجایش حافظه))
-*((فراموشی))
*((مغز))
*((مراحل حافظه))
*((نگهاری و یره کردن اطلاعات در حافظه))
+*((مراحل حافظه))
*((نری یادگیری))
*((هوش))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 23 اسفند 1384 [15:52 ]   3   حسین خادم      جاری 
 چهارشنبه 05 مرداد 1384 [16:03 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 یکشنبه 23 اسفند 1383 [13:14 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..