منو
 کاربر Online
693 کاربر online
تاریخچه ی: انفاق مخفیانه امام سجاد علیه السلام

نگارش: 2

رکن اساسی و مهم « عمل » که در پذیرش و یا ردّ آن در درگاه الهی و تاثیر در سعادت انسان نقش اول را بازی می کند، عنصر « نیت » است.

نیت همان انگیزه و عامل روانی موجود در روح و قلب عامل است که باعث می شود، « عمل » از او سر زده و کیفیت آن تعیین گردد. در واقع قالب ظاهری عمل در حکم پوسته و « نیّت » در حکم روح متعلق به آن است.

از دیدگاه صحیح اسلامی هم باید قالب عمل « صالح » بوده صلاحیت تقرّب به وسیله آن به خداوند را واجد باشد و هم باید نیت متعلق به آن صالح بوده و خداپسندانه باشد، اگر «نیت » در موقع انجام عمل از همه شوائب نفسانی و غیر الهی خالص باشد، و انگیزه فقط خداوند و تقرب به او باشد، اصطلاحاً، اخلاص، در عمل تحقق یافته است؛ و «اخلاص » برترین عامل پذیرش عمل در درگاه الهی و عامل رشد و سعادت معنوی انسان می باشد.

به اندازه ایکه در مجموعه معارف اسلام به حفظ و مراعات اخلاص در عمل امر و تاکید شده به چیز دیگری سفارش نشده است. تا آنجا که در قرآن مجید آمده است: «و ما امرِوا الاّ لیعبد والله مخلص له الدین » (5/ بینه) یعنی «امر نشده اند مگر به اینکه خداوند را پرستش نمایئد در حالیکه فقط برای او دین را خالص گردانیده اند. » از اینرو ما جز به پرستش خالص امر نشده ایم.

اولیا الهی به علت معرفت منحصر به فردشان از ذات خداوند، بالاترین درجه اخلاص را در تمام اعمال خود مراعات می نماید و از اینرو اعمال آنان همه در درگاه خداوند قبول بوده و برای جامعه اسلامی نیز الگو می باشد.

حضرت زین العابدین در انجام عمل صالح « انفاق » مراقبت شدیدی در زمینه اخلاص آن داشتند به گونه ای که جز رضای حضرت حق، هیچ عامل دیگری برای آن حضرت مطرح نبوده است. ایشان اکثراً انفاقها و صدقات خود و رسیدگی به محرومان و مستمندان جامعه را در دل شب انجام می دادند و از آن گذسته روی خود را می پوشاندند تا هیچکس ایشان را نشناسد و حتی وقتی می شنیدند کسی از ایشان بد گوئی می کرده که چرا به او رسیدگی ندارند، کار خود را افشا نمی کردند و به او نمی گفتند که من شبها برای تو آذوقه می آوردم. این امور و امثال آن از نقاط برجسته در کارنامه سراسر نورانی آن امام است که بر تارک فضیلت انسانی تا همیشه تاریخ می درخشد و همگان را به اقتدا به اٌن دعوت می کند.

در این قسمت به روایاتی که گوشه ای از اخلاص حضرت را در رسیدگی به مستمندان منعکس می کند و در واقع « صدقه سرّ » را از طرف حضرت به نمایش می گذارد یاد آور می شویم.

« محمد بن اسحاق » می گوید: در مدینه خانوارهای فراوانی بودند که رزق و روزی آنها و آنچه به آن نیاز داشتند به آنها می رسید و هیچ نمی دانستند که از کجا تاًمین می شوند. پس چونکه علی بن الحسین علیه السلام رحلت کردند، آنها متّوجه شدند که اٌن کمک ها از جانب آن حضرت بوده است.

حضرت علی بن الحسین در شب تاریک از منزل خارج می شدند و خورجین و انبانی را که در آن سکه های درهم و دینار و بعضاً در آن طعام و آذوقه بود بر پشت حمل می کردند تا اینکه به درب خانه نیازمندان می رسیدند پس یکی یکی دربها را به صدا درآورده و هر کس خارج میشد به او کمک می کردند و عادت حضرت این بود که صورت خود را می پوشاندند تا هرگاه به فقیری کمک می کند او را نشناسد، پس چونکه حضرت وفات کردند آنها این کمک رسانی را از دست دادند. و آنگاه فهمیدند که آن شخص حضرت علی بن الحسین علیه السلام بوده است.

ابو حمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمودند: عادت حضرت علی بن الحسین علیه السلام این بود که در شبها انبانی از نان بر پشت خود حمل می نمود و آن را صدقه می دادند.

در خبری آمده است که هر گاه شب همه جا را فرا می گرفت و چشمها آرام گرفته و به خواب می رفت، حضرت در منزلش برمی خواست و آنچه از اٌذوقه خانواده خود باقی مانده بود جمع کرده آن را در خورجینی می نهاد، و آن را بر پشت خود افکنده و در حالیکه صورت خود را پوشانده بود به سمت خانه های فقرا به مدینه راه می افتاد و همه آن را بین آنها تقسیم می کرد. در بسیاری از اوقات آنها کنار درب منزل خود به انتظار او ایستاده بودند و چونکه او را می دیدند به همدیگر مژده و بشارت آمدنش را می دادند و می گفتند: صاحب خورجین آمد!!!.

برای انفاق به مستمندان داستان بسیار جالبی که حاکی از فراست و زرنگی خاص حضرت در مراعات این عنصر ارزشمند است، در تاریخ نقل شده است که جداً قابل توجه است.

منابع:
بحارالانوار، ج 46، ص 56، حدیث 7 به نقل از ارشاد و ص 88 حدیث 77 به نقل از مناقب و ص 62 به نقل از خصال و ص 66 حدیث 28 به نقل از علل الشرایع
ص 89 به نقل از مناقب و ص 100 به نقل از کشف الغمه

مراجعه شود به:
رسیدگی به فقرا و مستمندان
انفاق از نظر حضرت سجاد علیه السلام



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 07 خرداد 1384 [06:54 ]   5   شکوفه رنجبری      جاری 
 شنبه 07 خرداد 1384 [06:39 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [11:38 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 02 دی 1383 [11:33 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 11 مهر 1383 [12:02 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..