منو
 صفحه های تصادفی
قنسرین
امتیاز راهسازی روس ها در دوره مظفرالدین شاه
توافق میان شریعت و فلسفه نزد فارابی
سلوکیان
ابوالقاسم منصور بن محمد بن احمد
تیره گل استکانی
گرافهای سکه ای
مجهز کردن چشم با وسایل نوری
زبان های پیاده سازی سیستم عامل
صرفه جویی انرژی
 کاربر Online
531 کاربر online
تاریخچه ی: انفاق در راه خدا

تفاوت با نگارش: 4

Lines: 1-28Lines: 1-73
 +V{maketoc}
 +!تعریف انفاق
 یکی از وظایف مهم افراد در جامعه اسلامی، دستگیری از نیازمندان و تهیدستان است. هر کس به اندازه امکانات و توانمندی خویش وظیفه دارد که خلاء های موجود در زندگانی افراد را جبران و کمبودهای آنان را پاسخگو باشد. همان‌گونه که خداوند نیازمند و فقیر را با فقر و نداری امتحان می‌کند، ثروتمندان را نیز این گونه می‌آزماید.  یکی از وظایف مهم افراد در جامعه اسلامی، دستگیری از نیازمندان و تهیدستان است. هر کس به اندازه امکانات و توانمندی خویش وظیفه دارد که خلاء های موجود در زندگانی افراد را جبران و کمبودهای آنان را پاسخگو باشد. همان‌گونه که خداوند نیازمند و فقیر را با فقر و نداری امتحان می‌کند، ثروتمندان را نیز این گونه می‌آزماید.
 کمک به افراد نیازمند اگر همراه با خلوص نیت و به خاطر رضای پروردگار باشد دارای تأثیرات بی‌شماری است. برخی از آثار آن در همین جهان مشاهده می‌شود و برخی از آثار آن در جهان دیگر، به عنوان پاداش های اخروی، ظاهر می‌گردد.  کمک به افراد نیازمند اگر همراه با خلوص نیت و به خاطر رضای پروردگار باشد دارای تأثیرات بی‌شماری است. برخی از آثار آن در همین جهان مشاهده می‌شود و برخی از آثار آن در جهان دیگر، به عنوان پاداش های اخروی، ظاهر می‌گردد.
 در روایات فراوانی به برخی از این آثار اشاره شده است؛ از جمله پیشگیری از حوادث و مرگ‌های ناگهانی و دور شدن بلاها و گرفتاری‌ها. در روایات فراوانی به برخی از این آثار اشاره شده است؛ از جمله پیشگیری از حوادث و مرگ‌های ناگهانی و دور شدن بلاها و گرفتاری‌ها.
-تاریخ آخرین اصلاحات: دوشنبه 31 مرداد, 1384 [14:59:06] +!انفاق در قرآن
در قرآن کریم درباره انفاق سفارشا
ت بسیاری شده است و در راه این انفاق نیز رعایت ((اخلاص)) بسیار سفارش شده است. در قرآن کریم آیه ای آمده است که هدف نهایی انفاق یعنی عدم دلبستگی به علاقه مندی ها را بیان می کند.
-=لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون
هرگز به مقام بر (نیکی) نمی رسید مگر از آنچه دوست دارید انفاق کنید=-
آیه انفاق: آیه 274 سوره بقره به ستایش کسانی پردا
خته که در شب و روز و نهان و آشکار انفاق می کنند و برخی آن را «آیه انفاق» گفته اند «الذین ینفقون اموالهم بالیل والنهار سرا وعلانیه فلهم اجرهم عند ربهم ولاخوف علیهم و لاهم یحزنون» کسانی که دارایی های خود را در شب و روز، و نهان و آشکارا، انفاق می کنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان برای آنان خواهد بود، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.» این آیه در شأن امام علی(ع) نازل شد، چرا که از چهار درهم دارایی اش، درهمی را در شب، درهمی در روز، درهمی به نهان و درهمی را آشکارا انفاق کرد.البته نزول آیه در مورد خاص، مفهوم آن را محدود و شمول حکم را درباره دیگران نفی نمی کند.
به گفته برخی از مفسران، انفاق کنندگان باید در انفاق خود هنگام روز یا شب، پنهان یا آشکار، جهات اخلاقی و اجتماعی را درنظر بگیرند. از آن جا که دلیلی برای اظهار انفاق به نیازمندان نیست، آن را پنهان سازند تا هم آبروی آنان
حفظ شود و هم خلوص بیشتری در آن باشد و از آن جا که مصالح دیگری مانند تعظیم شعایر و تشویق دیگران در کار است و انفاق، جنبه شخصی ندارد تا هتک احترام کسی شود (مانند انفاق برای جهاد و بناهای خیر و امثال آن) و با اخلاص نیز منافات ندارد، آشکارا انفاق کند. />!اخلاص و ریا در انفاق
از آیات قرآن استفاده می شود که اخلاص دارای درجات مختلفی است، و فضل و بخشش حق تعالی به هر شخصی به اندازه اخلاص اوست، سنگینی و سبکی ترازوی اعمال در آخرت به درجه اخلاص بستگی دارد. در سوره بقره وضعیت کسانی که اموالشان را در راه رضای خدا انفاق می کنند، به باغی تشبیه نموده که در زمین نیکو باشد و بارانی بسیار بر آن ببارد و ثمرش را دو برابر ثمر دهد و یا دست کم بارانی اندک بر آن ببارد. بنابراین، همچنان که زمین نیکو همیشه ثمری نیکو می دهد، عمل صالح خالص نیز پیوسته نتیجه ای نیکو دارد و عنایت الهی شامل آن می شود؛ چراکه خداوند بر اعمال انسان بینا است و از میزان اخلاص اعمال او آگاه است. «و الله بما تعملون بصیر»
-((ایار و اناق فامه علیهاسلام)) (تعداد بازدید ها: 371) (جستجوی ساده) (982 بایت) +~~darkgreen:قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیرٌ مِّن صدَقَةٍ یَتْبَعُهَا أَذًى وَ اللَّهُ غَنىُّ حَلِیمٌ~~ (بقره 263)
ترجمه :
گفتار پسندیده
(در برابر نیزمندان )، و عفو ، از بخششى که آزارى به دنبال آن باشد، بهتر است ، و خداوند، ب نیاز و بردبار است .
این آیه در ح
قیقت تکمیلى است نسبت به آیه قبل ، در زمینه ترک منت و آزار به هنگام انفاق مى فرماید: گفتار پسندیده (در برابر ارباب حاجت ) و عفو و گذشت (از خشونتهاى آنان ) از بخششى که آزارى به دنبال آن باشد بهتر است.
ا
ین را نیز بدانید که آنچه در راه خدا انفاق مى کنید در واقع براى نجات خویشتن ذخیره مینمایید، و خداوند (از آن ) بى نیاز و (در برابر خشونت و ناسپاسى شما) بردبار است.
!از چه چیز انفاق کنیم
ع
لامه بزرگوار ((ابن فهد)) برای صدقه پنج قسم بیان کرده است:
صدقه در مال، در آبرو، در
عقل، در زبان، ‌در علم.
*صدقه در مال، معلوم است
*و اما در آ
برو: تصورش به این است که برای دیگری در راه خدا شفاعت و یا ضمانت کند،
*و در عقل: در مشورت کمک نماید، و در
زبان:‌در میان مردم به اصطلاح برخیزد،
*و در علم
: روشنگر افکار مردم شود.
باید متو
جه بود که صدقه در مال، تنها پنج ریال یا یک تومان دادن به فقیر و مسکین نیست، بلکه جامعه از این مال یا به نحو وجوب و یا بطور استحباب، حقی دارد؛ بنابراین از این اموال، شخص مسلمان باید جامعه را بهره مند سازد، کتابهای دینی چاپ کرده، در دسترس قرار دهد، کتابخانه، مدرسه، بیمارستان، زایشگاه، پل، جاده، و حمام بسازد و صدها امر دیگر که در خدمت بندگان خدا قرار می گیرد، انجام دهد.
*امام صادق(ع
) می فرماید: «در روز جمعه دو فرشته این گونه دعا می کنند: «خدایا به هر انفاق کننده ای عوضی عطا فرما و هر بخیلی را به تلف شدن مال دچار فرما».
-((انفاق و ایار امام ی یه اسلام)) />((فا لبا))
((نا امه علیها لام به یاد))
((سخان مام ساد ی اسا درره انا))
((اناق از عام))
((اا فاه لیهاسلام به یخ فرتوت))
((الا امام سجاد علیه اللام در انفا))
((لص امم د ی السلام در انفاق))
((افا اه علیسام ا زیورا)) />((انا از دست داشتنی ها))
((استانی الب از انا امام))
((انا ینه ام جا له اسام))
((ا مام سا علیه السلام ا اای مورد لاه))
((انفق اام اد علیه السلام از خواک های مر اق))
((یه ااق امام سا علیه لام)) />((توصیه انفاق ب خویان)) />((انا میانه امام ادق علیه السلام)) />((افا امام اد علیه السلام د راه انه دا)) />((انا امام ی علیه السلام د روع))
((انفاق امام علی لیه السلام در میان یران))
+!انفاقهای واجب و مستحب
!!زک
ات؛صدقه واجب
زکات
یکی ز فروع دین و از ضروریات اسلام است و منکر کافر و نجس است و در اکثر آیات قآ هر کجا نامی از نماز برده شده، از زکات م نامی برده شده و فقهای اسلام، در کب قهیّه خود، یک فصل مخصوص زکات بعضی یک جلد درباة آن نوشته اند.
خصی بنا ثعلبة اصاری خدت پیامر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ شرفیاب د، عرضه داشت: از خدا بخواه بمن ثروت زیادی مرحمت کند! حضرت فرمود: صلاح نیست، منحرف خواهی شد، سوگند به نکه جانم در قبضة قدرت اوست، اگر اراده نمایم که تمام کوه های دنیا طلا و نقره شود، خواهد شد.
ثعلبه رفت و بار دیگر آمد، قسم خرد و گفت: اگر خدا روزیم کند، مام حقوق الهی و حقوق همسیگان و مستمندان ا ی ردازم، حضرت دعا کرد و آنقدر گوسندا و زیاد ری که در شهر نتوانست گهداری کد.
زمانی ک تهیدست بود، پیوسته در جماعتها حاضر بود، ولی وقتی ثروت او رو به افزایش یفت، کم کم حضور او در جماعت ها کم شد، تا بجایی رسید که بطور کلی قطع کرد.
خدمت حضرت شرح حا ا را گتند، فرمود: وای حا ثعلبه! ولی نکشید که آیة زکات آمد، سرور کائنات برای گرفتن مالیات اسلامی (زکات) به وی او مأمور فرستاد، در پاسخ مأمور گفت:‌این یا جزیه است یا شبیه به آن، از دیگران بگیرید تا نوبت من شود.
بعد ا آنکه از دیگران مالیا گرفتند، نزد او آمدند. حرف خود را تکرار کرد، آنگاه گفت: بروید تا من دربارة آن فکری کنم مأمورین حضور پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ رسیدند و جریان را بعرض آن حضرت رسانیدند، فرمود:‌وای بحال ثعلبه! چیزی نگذشت که آیه نازل د که: بعضی از مردم با خدا عهد کردند که اگر خدا از فضل خود ثروتی به ما عنایت کند، زکاتش را می دهیم و از نیکوکاران خوایم بود و ون خدا از فضلش به آنها عطا کرد، ب آن بخل ورزیده و پشت نمودند و حال آنکه آنان روگردانند.
چون له از مووع مطلع گید، زد ضرت رت، او را نپذیرت. بعد از رحلت آن سرور نزد خلفاء ثلاثه رفت، آنها هم راهش نداند و در حال کفر و نفاق از دنیا رفت.
آری، ترک واجب گای از کفر و ارتداد سر در ی آرد، بای کشید دستورات الهی را موبمو عمل کرد و هیچ تلی و سستی شان نداده و محبت مال ا باید از دل بیرون کر، کند بگونه ای اشد که نماز بخواند، حج برد، یا احیااً روزه بگیرد، اما به زکات که می رسد، ترک کد که امکان دارد به سرنوشت ثعلبه ها دچار گردد و در شدت و سختی آن، همین بس که پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ آن را کفر به خدا به حساب آورده است.
و ز علی بن ابیطالب ـ علیه السلام ـ روایت شده که فرمود: بر شما باد به زکات؛ زیرا از پیامبر شما شنیدم که می فمود: زکات پل اسلام است پس هر که آن را بپردازد، از پل گذشته و هر که نپردازد،‌در زیر آن حبوس خواد شد. زکات خشم خدا را خاموش می نماید.
زکات چناکه در رساه ی علیّه کر شده، بر نه چی اجب می ود: گندم،‌ جو،‌کشمش، خرما لا نقره،‌شتر، گا و گوسند.
!!صدق
ات مستحبی
برای ای ظمت صدقات مستحبی خوبس نخست به حالت انبیاء و ائمه ـ علیهم السّلام ـ بلکه به حالت یر مؤمنین و اراد خیّر و محسن، نظر افکند که چگونه از مال خود، در راه خدا هره مند شده؟ و بوسیلة آن چه خدمتهایی ب جهان اسلام و مسلمین نموده اند.
روایات در فیلت صدقه بسیارد که برای نمونه ه بعضی از آنها می پردازی: علی ـ علیه السلام ـ فرمود: هر که به عوض و بدل یقین کند، خوب بخشش نماید.
و نی
ز فرموده: خوا به حال کسی که زیادی ماش ر فاق کد و از زیادی گفتارش جلوگیری نماید.
مام باقر از علی ب ابیطالب ـ علیهما اسلام ـ نقل می فرماید که: آن حضرت فرمود: روزی یک دینار انفاق کردم، رسول دا ـ لی الله علیه و له ـ من فرمود: آیا نمی دانی که صدقة مؤمن از دستش بیرون نمی رود، تا آنکه از دهان هفتاد شیطان آزاد گردد (همه گویند: نده!) و در دست سائل قرار نگیرد، تا نخست در دست خدای بزرگ رار گیرد، آیا خداوند چنین یه ای نفرموده: آیا ندانسته اند ک خدا است که توبه را از بندگانش می پیرد صدقات را می گیرد.
زم
انیکه امام اقر ـ علیه السلام ـ پدر بزرگوارش را غس می داد، افراد توجه پینه های دست و پا و پیشانی امام ین لعابدین ـ علیه السلام ـ بودن که در اثر جدة بسیار پینه سته بود، ولی در پشت شانه نیز اثر پین ای دیدد، از امام ار ـ علیه السلام ـ پرسیدن: این اثر یست؟ حضرت فرمود: اگر بعد از حیات پدرم نبود، نمی گفتم.
روزی بر او نمی گذشت مگر آنکه یکی یا بیشتر از بینوایان را سیر می کرد شب که می شد، انبان خود را پر می کرد و وقتی دیده ها بخواب می رفت، به در خانة‌ تنگدستان آبرومند رفته، میان آنان تقسیم می فرمود، و آنان نمی دانستند که آورندة طعام کیست؟ صدقات پیمبر و آل او ـ علیهم لسّلام ـ آن قدر زیاد است که خود نیازمند به کتاب مستقلی است و علامه زروار، مجلسی ـ رضوان اه علیه ـ‌ در بحار، یک باب مخصوص برای آن باز نموده است.
 +!همچنین ببینید:
 +*((ایثار و انفاق فاطمه علیهاسلام))
 +*((انفاق و ایثار امام علی علیه السلام))
 +*((انفاق لباس))
 +*((انفاق فاطمه علیها سلام به صیاد))
 +*((سخنان امام سجاد علیه السلام درباره انفاق))
 +*((انفاق از طعام))
 +*((انفاق فاطمه علیهاسلام به شیخ فرتوت))
 +*((اخلاص امام سجاد علیه السلام در انفاق))
 +*((اخلاص امام صادق علیه السلام در انفاق))
 +*((انفاق فاطمه علیهاسلام از زیورآلات))
 +*((انفاق از دوست داشتنی ها))
 +*((داستانی جالب از انفاق امام))
 +*((انفاق مخفیانه امام سجاد علیه السلام))
 +*((انفاق امام سجاد علیه السلام از غذاهای مورد علاقه))
 +*((انفاق امام صادق علیه السلام از خوراک های مورد علاقه))
 +*((شیوه انفاق امام سجاد علیه السلام))
 +*((توصیه انفاق به خویشان))
 +*((انفاق مخفیانه امام صادق علیه السلام))
 +*((انفاق امام سجاد علیه السلام در راه خانه خدا))
 +*((انفاق امام علی علیه السلام در رکوع))
 +*((انفاق امام علی علیه السلام در میان فقیران))
 +!منابع
 +*[http://www.andisheqom.com/page.php?pg=fazael|پیرامون انفاق در راه خدا]

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [06:10 ]   12   یاسر ناظم نیا      جاری 
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [06:09 ]   11   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [10:25 ]   10   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [10:23 ]   9   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [10:22 ]   8   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [09:28 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 13 تیر 1385 [15:15 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 13 تیر 1385 [15:12 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 13 تیر 1385 [15:09 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 31 مرداد 1384 [11:29 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [07:08 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 14 تیر 1383 [06:31 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..