منو
 کاربر Online
558 کاربر online
تاریخچه ی: انسان و دنیا

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-11Lines: 1-122
-اام بار() رای رکی و ریدگی مار خود بیرون ده بود واسة ربهی و ستگی ب کمک ن نر ک اراش ودند اه میت. ر این ال ردی بنا مد ن منک که ا هاد باد د تاا به نوای یرون دین آده ود اما را در ن ال دی در هن آد که ر این مرد ی (اام) دیا را پیجویی میکند. و بر ن ش که اام را نیتی کد. س نیک به اما سلا اد. : یا زاوار ات مد یفی چو شما در ب دیا بیرون ید ن م در نین قتی و در چنین گمایی ار دای نوات در مچ حی مر شما فرا رد چه وضی برای شما دید واهد م شایسته شما نیت ک دنال دنیا بروید و متحمل نج و مت شوید؟
اا ار دها را ا دو ان خود برداش و به دیوار تکیه زد و گ: «ار من در همین ال می در ح بات و انا ویفه از نا رته ام. یرا ای کار ین اع بندی است. و یال کدی ه بادت منر به کر نماز دعا ره ا. من دگی و خر ارم. ا کار نکنم و حمت نکم. باید دت اجت به ی تو و امال تو دراز ک. من در رز می روم که احتیا خود را از کس و ناکس ب نم. وتی اید ا رارید مرگ رسان بام که در ال میت و خلاکاری و تل فران الهی اش. نه ر چنی الی که در ال اات امر خدا هستم. که مرا مو رده بار دو دیگران نباشم و رز ودم را خود تحی نم اهد با شنیدن این با وجه اشتباه ود و فمی که اه ی را می‌یموه.
+در ایجا مقدمتا باید طلبی ر اطر نشان کنیم ا منظور کملا روشن گرد :
V{maketoc}

!غرا
یز سان

^__~~brown:بشر
مکوم است از غریز خود پیروی کند . ر جود بشر غرایزی نهاده شده‏ تا او را به سوی هدفی ک ر متن خلقت منظور اس بشاند . ابته مقصود این نیست که بشر چشم بسته باید تابع غرایز خود اشد ، مقصود این است ه‏ وجو غرایز ، عبث یست ، نمی توا آنه را نادید گرفت ، می توان نها را همل گذاش و نباید ه معارضه و مبارزه کلی ها پرداخت . ~~__^

رایز را باید صلاح و تعدیل رهبری کرد ، که این مطلب دیگری است .

مثلا در ا
نسا تمی به فرزند هت . این تمای امر کوکی نی ، از شاهکارهای لقت لهی ات . ار ای مایل نبود ، خلقت ادامه نمی یت‏ . منتها در کارخاه خلقت این ای به صورت یک ام لذیذ و یرین در کام هر حیوانی ریخت شده است تا هر نسلی‏ در خدمت نس آیده ویش باشد و از این خدمت نیز لذت ببرد .

ای علاقه‏ را تنها در نل قبلی قرار نداده ست . در انسان ، نسل بعد را نی ب نسل‏ قبلی علاقمن رانیده است ، اما نه ه آ شدت که شت را به آینده‏ علاقمند کرده ت . ای علاه‏ها رمز پیونداست .

یکی دیگر از غرایز بشری حس حقیقت جویی و دانش طلبی و کاوش است . ممکن است مردم را در زمانی موقت از تحقق و دانش و کاوش منصرف کرد ، اما برای همیشه نمی توان بر د روح حقیقت جویی و دانش طلبی بش قیام‏ کرد .

ا دوستی

از جمله غرایز انان مال دوستی ست . البته مال دوستی یک غریز‏ مستقیم در اسان نی ، یعنی اینچنین نیست که ان ال را به خاطر ما دوست بدارد و مورد علاه و باشد ا ن ه سب طبع و غریزه ، حوایج‏ مدی زندگی خود را می‏خواهد رفع کند و در پاه‏ای اجتماعات منند تماع‏ ما وسیله رفع حوایج ، پول و ثروت است ار اسان پو داشته باشد کلید همه قفلها را در ست دارد اگر نداشته باشد همه درا به رویش سته‏ می‏ماند ز این ظر ، آدمی پول را به عوان کلید مه قفلها از نظر مادیات‏ زندگی دوست می‏دارد .

هم
چنانکه گفیم با یک امر طبیی و غریزی نمی توان مبارزه رد بدین‏ معنی که برای همیشه نمی وان ن را تعطی کرد هرچند م است در یک‏ دت محد جامعه را بان سو کشاند و هم ممکن است افرادی محدود ر برای‏ همیشه بدان سو شاد ، اما بشر و جامعه بشری را نمی توان از مقتضیت یکی‏ از غرایز برای همیشه منصرف کرد ، مثلا: />
__ ~~brown:ا
کان ندارد که توانیم همه افراد ا برای همیه قنع‏ کنیم که راضی شوند همه درها به رویشان بسته باشد و از آن کلید مرموز وجادویی به نام " پول " ی " ثروت " به عنوان یک شی‏ء لید و منفور دوری گزینن . ~~__

ح
الا ر با نام خدا و با نام دین ، با این غرایز مبارزه شود ، اگر تحت‏ نام و عنوان دین ، تجرد و رهبانیت مقدس شمرده شود و ازدواج پلیدی ، اگر تحت آن نام و عنوان ، جهل موب نجات معرفی گردد و لم بب گمراهی ، اگر با آن نام و عنوان ، ثروت و قدرت و تمکن مایه بدبختی شناخته شود و فقر و ضعف و دستنارسی مایه سعادت و خوشبختی ، چه عوارضی دست می‏دهد ؟

اسای ا در ظر یی که از طرفی تحت تأثیر جاذبه دینی و تلقینا دینی است و ز طرف دی تحت تأثیر جاذبه شدید این امور ، بالاخره یا این طرف را می‏گیرد یا آن طرف را و یا مانند بسیاری از مردم در کشاکش
ین دو جاذبه گرفتار می‏شود ، از کسانی می‏شود که درباره‏شان گفته‏اند :

ی
ک دست به مصحفیم و یک دست به جام ::گه نزد حلالیم و گی ند حرام::

روحیه مذبذب پیدا می‏کند : "
« لا الی هؤلاء و لا الی هؤلاء »" . ر واقع ، یک بیمار روانی درست و حسابی می‏شود با همه عوارض و آثارش .

^
~~darkorange:کار د
ین و سالت ین محو غرای یست ، تعدیل و اصلاح و رهبری و حکوم سلط بر آنهات . چون غرایز را نمی وا و ناید از ین برد قهرا در اجتاعاتی که با نام دا و دین و مذهب برای نابودی غرایز یام می‏کنند و خداپرتی را با زندگی متضاد معفی ی کنند ، خو این معانی و مفاهیم عالی شکست می‏ورند و متریالیسم و سایر مکبهای ضد خدایی و ضد دینی رواج می‏یرد . ~~


^

ل
هذا دون تردید باید گفت که زاهد مابان هل هر محیطی که بدبختانه ر یان خود ما هم زیاد ستند از عوامل هم گرایش دم به مایگی می‏باشند .

اس می‏گوید تعلیمات لیسایی ، بشر را ر میان دو بدبختی و حرمن قار می‏دهد :
ی
ا بختی دنیا و حرمان از نعمتهای آن ، و ی بدبختی و حرمان از آخرت و حور و قصور آن .

می‏گوید از نظر
کلیا انسان الزاما باید یکی از دو دبختی ا تحمل کند : یا به دبختی دیا تن دهد و خود را مروم و منزوی نگه دارد و در مقابل در آخرت و جهان یر از ذتا بهره‏مند گدد ، یا ار ست در دنیا از عمتها و لذتها بهره‏مند باشد باید بپذیرد که در آخرت محروم خواهد ماند .

اولین سؤال و ایرادی
که بر این منطق وارد است از ناحیه منطق و توحید و خداناسی است .

آخر چرا
خدا الزاما بشر را به تحمل یکی از دو بدبختی‏ محکوم کرده است ؟

چرا جمع میان د
و خوشبختی نا ممکن است

گر خداوند بخیل است ؟ ! مر از خزانه رحمت او ک می‏شود !

!چه م
انعی دارد خدا م خوشبختی دنیا را بری ما بخواهد هم خوشبختی آخرت را ؟

ا
گر دایی در کار است که از وجود و قدرت غیر متناهی لبریز ات ، بایستی سعادت کامل‏ ما را بخواهد و ار عادت کامل م ا می‏خواهد ، هم خوشبختی دنیای ما را می‏خواهد و هم خوشبختی آخرت ما را .

برتراند راس
ل از کسای است که این تعلیم کلیسایی سخت او را آزار می‏داده است و شاید این تلی ثیر فراانی در گرایشهای د خدایی و ضد دینی او داشت است .

کسا
نی که ین فکر را تبلیغ رده و می‏کند ، خیا کده‏اند که علت اینکه در ین یک سلسله چیزها از قبیل شرا و قما و زنا و ظلم و غیره نهی شده‏ این است که این امور سعادت و خوشبختی و بهجت می‏آورد و دین با خوشی و بهجت مخالف است و خدا خواسته او در دنیا خوشی و سعادت و مسرت نداشته‏ باشد تا بتواند در آخرت خوشبخت باشد ! و حال اینکه امر ، درست برعکس‏ این است .

!علت حرا
مها و الها />
این جلو
یریها و محدودیتها به خاطر این است که این امور موجب بدبختی‏ و یرگی زنی می‏گردد . اگر خدا گفت شراب مخور ، معنایش این نیست که‏ اگر شراب بخوری در دنیا خوشبخت می‏شوی و خوشبختی دنیا با خوشبختی آخرت‏ ناسازگار است ، بکه چون راب موجب بدبختی است ، هم در دنیا و هم در آخرت از آن جلوگیری شد است .

__~~orange:تمام م
حمات اینین اند ، یعنی: اگر موجب دبختی نبودند حرام نمی شدند ~~. __

و
همچنین در مورد واجبات ، یعنی:

__ ~~orange:واجبات چون موجب خو
شبختی هستند و در همین زندگی دنیا نیز اثر نیک دارند واجب ه‏ان ، ه ینکه واجب‏ شده‏اند تا قدری از خوشبختی دنیا بکاهند . ~~__

ق
آن با کمال صراحت فواید و ملح واجبات و مضار و مفاسد حرمات را توضی می‏دهد . ملا در دو آیه نیخشی نماز و روزه را بیان میکند ی‏فرماید :

__~~green:« استعین
و بالصبر و الصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین » ~~__ ( بقره / . 45)
   
 +__~~green: از شکیبایی و نماز کمک جویید و آن نماز بسی سنگین است مگر برای‏ خشوع پیشگان . ~~__
 +و درباره روزه می‏فرماید :
 +__~~green:« یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم‏ لعلکم تتقون »~~ __( بقره / . 183 )
 +__~~green:ای کسانی که ایمان آورده‏اید ! روزه بر شما نوشته شده است ، همچنانکه‏ بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد ، شاید که با تقوی شوید . ~~__
 +یعنی نماز بخوانید و روزه بگیرید تا روحتان نیرومند گردد و اخلاق زشت‏ از شما زدوده شود . نماز و روزه نوعی کار و عمل و نوعی تمرین و تربیت‏ اند که جلوی فحشاء و کارهای زشتتان را می‏گیرند .
 +در این تعلیمات ، نه تنها مسائل زندگی و مسائل معنوی را با یکدیگر متناقض نمی داند ، بلکه مسائل معنوی را وسیله سازش بیشتر با یک محیط زندگی سعادتمندانه معرفی می‏کند .
 +تعلیمات خلاف حقیقت برخی مبلغین ، موجب گشت که مردم از دین فراری‏ شوند و خداشناسی را مستلزم قبول محرومیت و تحمل بدبختی و ذلت این جهانی‏ بپندارند .
 +منبع : علل گرایش به مادیگری
 +نویسنده : استاد مرتضی مطهری
 +صفحه 164
 +مراجعه شود به:
 +*(( متصوفه))
 +*(( طلب دنیا))
 +*((اخلاق و دنیاپرستی ))
 +*((تفسیر غلط از زهد و ترک دنیا ))
 +*((حقیقت رابطه دنیا و آخرت))
 +*((کاربردهای مختلف دنیا در قرآن))
 +*((بردگان و آزادگان))
 +*((حقیقت زهد))
 +*((دنیا مزرعه آخرت))
 +*((خداپرستی یا زندگی))
 +*((امام علی علیه السلام و نامرغوب ترین خرما )) و ((پرهیز از تکلف))
- ماخذ: بحار‌الانوار ج 11صفحه: 82 داستان راستان صفحه: 78-76 
-(( متصوفه)) 
-(( طلب دنیا)) 
-((اخلاق و دنیاپرستی )) 
-((تفسیر غلط از زهد و ترک دنیا )) 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [14:56 ]   14   یاسر ناظم نیا      جاری 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [12:49 ]   13   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [12:48 ]   12   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [12:46 ]   11   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 28 تیر 1384 [15:54 ]   10   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [12:17 ]   9   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 19 تیر 1384 [16:01 ]   8   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 19 تیر 1384 [15:54 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 خرداد 1384 [14:23 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 خرداد 1384 [14:20 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 12 خرداد 1384 [12:35 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 خرداد 1384 [03:41 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [04:06 ]   2   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [03:35 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..