منو
 کاربر Online
732 کاربر online
تاریخچه ی: انسان و حیوان

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-3Lines: 1-49
-انسان خود نوعی حیوان است. اما یک سلسله تفاوتها او را از جانداران دیگر متمایز ساخته و به او مزیت و تعالی بخشیده است. تفاوت عمده واساسی انسان با دیگر جانداران که ملاک انسانیت او است و منشاء چیزی به نام تمدن و فرهنگ انسانی گردیده است در دو ناحیه است: بینش ها و گرایش‌ها جانداران عموماً از این مزیت بهره‌مندند که خود را و جهان خارج را درک می‌کنند و برای رسیدن به خواسته‌ها و مطلوب‌های خود تلاش می ‌نمایند. انسان هم مانند جانداران یک سلسله خواسته‌ها و مطلوبها دارد و برای رسیدن به آنها تلاش می‌کند. تفاوت با سایر جانداران در شعاع و وسعت و گستردگی آگاهی ها و شناخت‌ها، و از نظر تعالی سطح خواسته‌ها و مطلوبهاست. آگاهی حیوان سطحی و ظاهری است و به درون و روابط درونی اشیاء نفوذ نمی‌کند. ثانیاً فردی و جزیی است، از کلیت و عمومیت برخوردار نیست. ثالثاً منطقه‌ای است، محدود به محیط زیست حیوان است رابعاً حالی است، یعنی بسته به زمان حال است، از گذشته و آینده بریده است حیوان نه از تاریخ خود یا جهان آگاه است و نه درباره‌ی آینده می‌اندیشد و نه تلاشش به آینده تعلق دارد. حیوان از نظر آگاهی، هرگز از چارچوب ظواهر، فردیت و جزئیت، محیط زیست، زمان حال خارج نمی‌گردد. سطح خواسته‌ها و مطلوب‌های حیوان، مانند شعاع شناخت و آگاهیش از جهان در محدوده ای خاص است: اولاً مادی است ثانیاً شخصی و فردی است، مربوط به خودش و حداکثر به جفت و فرزندش. ثالثاً منطقه‌ای است، مربوط به محیط زیست خودش.
آگاهی انسان و شناخت او از ظواهر اشیاء و پدیده‌ها عبور می کند و تا درون ذات و ماهیت آنها و روابط و وابستگی آنها و ضرورت‌های حاکم بر آنها نفوذ می‌نماید. آگاهی انسان نه در محدوده‌ی منطقه و مکان، زندانی می‌ماند و نه زنجیره‌ی زمان آن را در قید و بند نگه می‌دارد. هم مکان را در می‌نوردد و هم زمان را آدمی از شناخت فردیت و جزئیت پا فراتر می نهد قوانین کلی و حقایق عمومی و فراگیرنده‌ی جهان را کشف می کند و به این وسیله تسلط خویش را بر طبیعت مستقر می سازد. انسان از نظر خواسته‌ها و مطلوبها نیز می‌تواند سطح والایی داشته باشد. انسان موجودی است ارزشجو، آرمانخواه، و کمال مطلوبخواه، آرمان‌هایی را جستجو می‌کند که مادی و از نوع سود نیست، آرمانهایی که تنها به خودش و حداکثر همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل همه‌ی بشریت است.
+V{maketoc}

!
انسان خود نوعی حیوان است.

اما یک سلسله تفاوتها او را از جانداران دیگر متمایز ساخته و به او مزیت و تعالی بخشیده است.

تفاوت عمده واساسی انسان با دیگر جانداران که ملاک انسانیت او است و منشاء چیزی به نام تمدن و فرهنگ انسانی گردیده است در دو ناحیه است: بینش ها و گرایش‌ها

! بینش ها و گرایش‌ها

جانداران عموماً از این مزیت بهره‌مندند که خود را و جهان خارج را درک می‌کنند و برای رسیدن به خواسته‌ها و مطلوب‌های خود تلاش می ‌نمایند. انسان هم مانند جانداران یک سلسله خواسته‌ها و مطلوبها دارد و برای رسیدن به آنها تلاش می‌کند.

!بینش ها

تفاوت نسان با سایر جانداران در شعاع و وسعت و گستردگی آگاهی ها و شناخت‌ها، و از نظر تعالی سطح خواسته‌ها و مطلوبهاست.

^اولاً
آگاهی حیوان سطحی و ظاهری است و به درون و روابط درونی اشیاء نفوذ نمی‌کند.^

^ثانیاً فردی و جزیی است، از کلیت و عمومیت برخوردار نیست. ^

^
ثالثاً منطقه‌ای است، محدود به محیط زیست حیوان است ^

^
رابعاً حالی است، یعنی بسته به زمان حال است، از گذشته و آینده بریده است حیوان نه از تاریخ خود یا جهان آگاه است و نه درباره‌ی آینده می‌اندیشد و نه تلاشش به آینده تعلق دارد.^

__~~brown:
حیوان از نظر آگاهی، هرگز از چارچوب ظواهر، فردیت و جزئیت، محیط زیست، زمان حال خارج نمی‌گردد.~~__ />
{picture=91.jpg}

!گرایش ها

سطح خواسته‌ها و مطلوب‌های حیوان، مانند شعاع شناخت و آگاهیش از جهان در محدوده ای خاص است:

^
اولاً مادی است ^

^
ثانیاً شخصی و فردی است، مربوط به خودش و حداکثر به جفت و فرزندش.^

^
ثالثاً منطقه‌ای است، مربوط به محیط زیست خودش. ^

__~~brown:
آگاهی انسان و شناخت او از ظواهر اشیاء و پدیده‌ها عبور می کند و تا درون ذات و ماهیت آنها و روابط و وابستگی آنها و ضرورت‌های حاکم بر آنها نفوذ می‌نماید. آگاهی انسان نه در محدوده‌ی منطقه و مکان، زندانی می‌ماند و نه زنجیره‌ی زمان آن را در قید و بند نگه می‌دارد. هم مکان را در می‌نوردد و هم زمان را . ~~__

آدمی از شناخت فردیت و جزئیت پا فراتر می نهد قوانین کلی و حقایق عمومی و فراگیرنده‌ی جهان را کشف می کند و به این وسیله تسلط خویش را بر طبیعت مستقر می سازد.

انسان از نظر خواسته‌ها و مطلوبها نیز می‌تواند سطح والایی داشته باشد. انسان موجودی است ارزشجو، آرمانخواه، و کمال مطلوبخواه، آرمان‌هایی را جستجو می‌کند که مادی و از نوع سود نیست، آرمانهایی که تنها به خودش و حداکثر همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل همه‌ی بشریت است.

!ببینید:
 ((ملاک امتیاز انسان بر حیوان)) ((ملاک امتیاز انسان بر حیوان))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [17:41 ]   3   یاسر ناظم نیا      جاری 
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [08:47 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 جمعه 27 آذر 1383 [14:33 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..