منو
 کاربر Online
677 کاربر online
تاریخچه ی: انسان ، طالب کمال مطلق

نگارش: 1

نکته‏ای را می‏گویند و آن این است : " انسان همیشه طالب آن چیزی است‏ که ندارد " و این خیلی عجیب است .
هر چیزی را تا ندارد خواهان اوست ، وقتی همان چیز را دارا شد ، دلزدگی برایش پیدا می‏شود ، چرا ؟ این یکامر غیر منطقی است که در طبیعت یک موجود ، میل به چیزی وجود داشته‏ باشد ولی وقتی به آن برسد ، خواهان آن نباشد و آن را از خود طرد کند .
شخصی می‏گفت : در یکی از موزه‏های خارجی که مشغول تماشا بودم ، مجسمه‏ یک زن جوا ن بسیار زیبایی را دیدم که روی یک تختخواب خوابیده است و جوان بسیار زیبائی که یک پایش روی تخت و پای دیگرش روی زمین بود و رویش را برگردانده بود ، مثل کسی که دارد فرار می‏کند . می‏گفت : وقتی من‏ این را دیدم ، معنایش را نفهمیدم که آن پیکرتراش از تراشیدن این دو پیکر پیکرهای زن و مرد جوان ، آن هم نه در حال معاشقه بلکه در حال گریز مرد جوان از زن چه مقصودی داشته است . از افرادی که وارد بودند توضیح‏ خواستم ، گفتند : این تجسم فکر معروف افلاطون است که می‏گوید انسان هر معشوقی که دارد ، ابتدا با یک جذبه و عشق و ولع فراوان به سوی او می‏رود ولی همین که به وصال رسید ، " عشق " در آنجا دفن می‏شود ، وصال ، مدفن‏ عشق است و آغاز دلزدگی و تنفر و فرار .
چرا اینطور است ؟ این مسأله یک امر غیرطبیعی و غیرمنطقی به نظر می‏رسد ، اما آنهایی که دقیقتر در این مسئله فکر کرده‏اند ، آن را حل کرده‏اند ، گفته‏اند : مسئله این است که انسان آنچنان موجودی است که‏ نمی‏تواند عاشق محدود باشد ، نمی‏تواند عاشق فانی باشد ، نمی‏تواند عاشق‏ شیئی باشد که به زمان و مکان محدود است ، انسان عاشق کمال مطلق است و عاشق هیچ چیز دیگری نیست ، یعنی عاشق ذات حق است ، عاشق خداست . همان‏ کسی که منکر خداست ، عاشق خداست ، حتی منکرین خدا که به خدا فحش‏ می‏دهند ، نمی‏دانند که در عمق فطرت خود ، عاشق کمال مطلقند ولی راه را گم‏ کرده‏اند ، معشوق را گم کرده‏اند .
محی‏الدین عربی می‏گوید : ما احب احد غیر خالقه هیچ انسانی غیر از خدای‏ خودش را دوست نداشته است و هنوز در دنیا یک نفر پیدا نشده که غیر خدا را دوست داشته باشد . ولکنه تعالی احتجب تحت اسم زینب وسعاد وهند و غیر ذلک لکن خدای متعال در زیر این نامها پنهان شده است .
مجنون خیال می‏کند که عاشق لیلی است ، او از عمق فطرت و وجدان خودش‏ بی‏خبر است .
لهذا محی‏ا لدین می‏گوید : پیغمبران نیامده‏اند که عشق خدا و عبادت خدا را به بندگان یاد دهند چون این ، فطری هر انسانی است‏ بلکه آمده‏اند که راههای کج و راست را نشان دهند ، آمده‏اند بگویند ای‏ انسان ! تو عاشق کمال مطلقی ، خیال می‏کنی که پول برای تو کمال مطلق است‏ ، خیال می‏کنی که جاه برای تو کمال مطلق است ، خیال می‏کنی که زن برای تو کمال مطلق است ، تو چیزی غیر از کمال
مطلق را نمی‏خواهی ولی اشتباه می‏کنی ، پیامبران آمده‏اند که انسان را از اشتباه بیرون بیاورند .
درد انسان ، آن درد خدایی است که اگر پرده‏های اشتباه از جلو چشمش‏ کنار رود و معشوق خود را پیدا کند ، به صورت همان عبادتهای عاشقانه‏ای‏ درمی‏آید که در علی علیه‌السلام سراغ داریم .
چرا قرآن می‏گوید : " « الا بذکر الله تطمئن القلوب »" ( سوره رعد ، آیه . 28 )
بدانید که منحصرا و منحصرا " « بذکر الله »" که مقدم شده است ، علامت انحصار است با یک چیز قلب بشر آرام می‏گیرد و از اضطراب و دلهره نجات پیدا می‏کند و آن ، یاد خدا و انس با خداست .
قرآن می‏گوید اگر بشر خیال کند که با رسیدن به ثروت و رفاه ، به مقام آسایش می‏رسد و از اضطراب و ناراحتی و شکایت بیرون می‏آید ، اشتباه کرده است . قرآن نمی‏گوید نباید دنبال اینها رفت ، می‏گوید اینها را باید تحصیل کرد ، اما اگر خیال کنید اینها هستند که به بشر آسایش و آرامش می‏دهند و وقتی بشر به اینها رسید ، احساس می‏کند که به کمال مطلوب خود نائل شده است ، اشتباه می‏کنید ، منحصرا با یاد خداست که دلها آرامش پیدا می‏کند . بسیاری از مکتبها تکیه‏شان روی دور ماندن انسان از اصل خود است .
مکتبهای دیگری هستند که تکیه‏شان روی درد انسان است برای خلق خدا ، نه‏ درد انسان برای خدا . حتی بعضی می‏گویند درد انسان برای خدا یعنی چه ؟ !
مثلا در یکی از مجلات ، بحثهایی طرح شده است تحت عنوان " خدا یا انسان‏ " ؟ یکی می‏گوید : " خدا " ، دیگری می‏گوید : " انسان " و سومی می‏گوید : " خدا و انسان " ، ولی من‏ کسی را ندیدم که بگوید : خدا و انسان از یکدیگر جدا نیست ، تا خدا نباشد انسان هم نیست . تا آن درد خدایی را که در انسان است ، نشناسیم و تا انسان به سوی خدا نرود ، درد انسانی او هم به جایی نخواهد رسید .
انسانیت ، درد خداست ، درد انسان از درد خدا داشتن است .

منبع :انسان کامل
شهید مطهری
صفحه 94




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 28 تیر 1384 [17:03 ]   6   یاسر ناظم نیا      جاری 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [10:40 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [10:39 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [10:36 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 12 خرداد 1384 [14:32 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 اردیبهشت 1384 [03:07 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..