تاریخچه ی:
انتظار بزرگ چیست؟
تفاوت با نگارش: 4
| !اندیشه های یک منتظر | | !اندیشه های یک منتظر |
- | 1-خوش بینی به آینده بشریت |
+ | 1-خوش بینی به آینده بشریت |
| درباره آینده بشریت نظرها مختلف است | | درباره آینده بشریت نظرها مختلف است |
| *بعضی معتقدند که شر و فساد و بدبختی لازمه لاینفک حیات بشری است و بنابراین زندگی بی ارزش است و عاقلانه ترین کارها خاتمه دادن به حیات و زندگی است. در حالیکه منتظر به آینده خوشبین است و شر و فساد و بدبختی را موقتی و قابل از بین بردن می داند. | | *بعضی معتقدند که شر و فساد و بدبختی لازمه لاینفک حیات بشری است و بنابراین زندگی بی ارزش است و عاقلانه ترین کارها خاتمه دادن به حیات و زندگی است. در حالیکه منتظر به آینده خوشبین است و شر و فساد و بدبختی را موقتی و قابل از بین بردن می داند. |
| *بعضی دیگر اساساً حیات بشر را ابتر می دانند معتقدند که بشر در اثر پیشرفت حیرت آور تکنیک و ذخیره کردن انبارهای وحشتناک وسائل تخریبی رسیده به مرحله ای که به اصطلاح با گوری که با دست خود کنده یک گام بیشتر فاصله ندارد. | | *بعضی دیگر اساساً حیات بشر را ابتر می دانند معتقدند که بشر در اثر پیشرفت حیرت آور تکنیک و ذخیره کردن انبارهای وحشتناک وسائل تخریبی رسیده به مرحله ای که به اصطلاح با گوری که با دست خود کنده یک گام بیشتر فاصله ندارد. |
| | | |
| *بعضی عقیده دارندکه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر نیست. شر وفساد و تباهی معلول مالکیت فردی است) تا این ام الفساد هست شر و فساد هم هست مالکیت فردی معلول درجه ای از تکامل ابزار تولید است و با خواسته انسانها این ام الفساد از بین نمی رود. ولی تکاملی ابزار تولید و جبر ماشین روزی ریشه این ام الفساد را جبراً خواهد کند، پس آنچه مایه خوشبختی است تکامل ماشین است. | | *بعضی عقیده دارندکه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر نیست. شر وفساد و تباهی معلول مالکیت فردی است) تا این ام الفساد هست شر و فساد هم هست مالکیت فردی معلول درجه ای از تکامل ابزار تولید است و با خواسته انسانها این ام الفساد از بین نمی رود. ولی تکاملی ابزار تولید و جبر ماشین روزی ریشه این ام الفساد را جبراً خواهد کند، پس آنچه مایه خوشبختی است تکامل ماشین است. |
| *بعضی معتقدند ریشه فسادها و تباهی ها نقص روحی و معنوی انسان است) انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی می کند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است. انسان بالفطره در راه تکامل فکری و اخلاقی و معنوی پیش می رود. نه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر است و نه جبر تمدن فاجعه خودکشی دسته جمعی را پیش خواهد آورد. آینده ای بسی روشن و سعادت بخش و انسانی که در آن شر و فساد از بیخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشریت است. این نظریه الهامی است که منبعث از دین است و نوید قیام و انقلاب مهدی موعود در اسلام زمینه این الهام است. | | *بعضی معتقدند ریشه فسادها و تباهی ها نقص روحی و معنوی انسان است) انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی می کند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است. انسان بالفطره در راه تکامل فکری و اخلاقی و معنوی پیش می رود. نه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر است و نه جبر تمدن فاجعه خودکشی دسته جمعی را پیش خواهد آورد. آینده ای بسی روشن و سعادت بخش و انسانی که در آن شر و فساد از بیخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشریت است. این نظریه الهامی است که منبعث از دین است و نوید قیام و انقلاب مهدی موعود در اسلام زمینه این الهام است. |
| | | |
| 2-پیروزی نهایی صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق و دجل (((دجال))گری و فریب) | | 2-پیروزی نهایی صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق و دجل (((دجال))گری و فریب) |
| 3-حکومت جهانی واحد. | | 3-حکومت جهانی واحد. |
| | | |
| 4-عمران تمام زمین در حدی که نقطه خراب و آباد ناشده باقی نماند. | | 4-عمران تمام زمین در حدی که نقطه خراب و آباد ناشده باقی نماند. |
| 5-بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایدئولوژی و آزادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرائز حیوانی. | | 5-بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایدئولوژی و آزادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرائز حیوانی. |
| 6-حداکثر بهره گیری از مواهب زمین. | | 6-حداکثر بهره گیری از مواهب زمین. |
| 7-برقراری مساوات کامل میان انسانها در امر ثروت. | | 7-برقراری مساوات کامل میان انسانها در امر ثروت. |
| 8-منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل زنا، ربا، شرب خمر، خیانت، دزدی، آدم کشی و . . . و خالی شدن روانها از عقده ها و کینه ها. | | 8-منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل زنا، ربا، شرب خمر، خیانت، دزدی، آدم کشی و . . . و خالی شدن روانها از عقده ها و کینه ها. |
| 9-منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون. | | 9-منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون. |
| 10-سازگاری انسان و طبیعت. | | 10-سازگاری انسان و طبیعت. |
| منبع:قیام و انقلاب مهدی؛مرتضی مطهری | | منبع:قیام و انقلاب مهدی؛مرتضی مطهری |