تاریخچه ی:
انتظار بزرگ چیست؟
تفاوت با نگارش: 3
| !اندیشه های یک منتظر | | !اندیشه های یک منتظر |
- | #خوش بینی به آینده بشریت |
+ | 1-خوش بینی به آینده بشریت |
| درباره آینده بشریت نظرها مختلف است | | درباره آینده بشریت نظرها مختلف است |
- | | |
| *بعضی معتقدند که شر و فساد و بدبختی لازمه لاینفک حیات بشری است و بنابراین زندگی بی ارزش است و عاقلانه ترین کارها خاتمه دادن به حیات و زندگی است. در حالیکه منتظر به آینده خوشبین است و شر و فساد و بدبختی را موقتی و قابل از بین بردن می داند. | | *بعضی معتقدند که شر و فساد و بدبختی لازمه لاینفک حیات بشری است و بنابراین زندگی بی ارزش است و عاقلانه ترین کارها خاتمه دادن به حیات و زندگی است. در حالیکه منتظر به آینده خوشبین است و شر و فساد و بدبختی را موقتی و قابل از بین بردن می داند. |
| *بعضی دیگر اساساً حیات بشر را ابتر می دانند معتقدند که بشر در اثر پیشرفت حیرت آور تکنیک و ذخیره کردن انبارهای وحشتناک وسائل تخریبی رسیده به مرحله ای که به اصطلاح با گوری که با دست خود کنده یک گام بیشتر فاصله ندارد. | | *بعضی دیگر اساساً حیات بشر را ابتر می دانند معتقدند که بشر در اثر پیشرفت حیرت آور تکنیک و ذخیره کردن انبارهای وحشتناک وسائل تخریبی رسیده به مرحله ای که به اصطلاح با گوری که با دست خود کنده یک گام بیشتر فاصله ندارد. |
| | | |
- | *بعضی عقیده دارندکه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر نیست. شر وفساد و تباهی معلول />مالکیت فردی است) تا این ام الفساد هست شر و فساد هم هست مالکیت فردی معلول درجه ای از تکامل ابزار تولید است و با خواسته انسانها این ام الفساد از بین نمی رود. ولی تکاملی ابزار تولید و جبر ماشین روزی ریشه این ام الفساد را جبراً خواهد کند، پس آنچه مایه خوشبختی است تکامل ماشین است. |
+ | *بعضی عقیده دارندکه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر نیست. شر وفساد و تباهی معلول مالکیت فردی است) تا این ام الفساد هست شر و فساد هم هست مالکیت فردی معلول درجه ای از تکامل ابزار تولید است و با خواسته انسانها این ام الفساد از بین نمی رود. ولی تکاملی ابزار تولید و جبر ماشین روزی ریشه این ام الفساد را جبراً خواهد کند، پس آنچه مایه خوشبختی است تکامل ماشین است.
|
| *بعضی معتقدند ریشه فسادها و تباهی ها نقص روحی و معنوی انسان است) انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی می کند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است. انسان بالفطره در راه تکامل فکری و اخلاقی و معنوی پیش می رود. نه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر است و نه جبر تمدن فاجعه خودکشی دسته جمعی را پیش خواهد آورد. آینده ای بسی روشن و سعادت بخش و انسانی که در آن شر و فساد از بیخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشریت است. این نظریه الهامی است که منبعث از دین است و نوید قیام و انقلاب مهدی موعود در اسلام زمینه این الهام است. | | *بعضی معتقدند ریشه فسادها و تباهی ها نقص روحی و معنوی انسان است) انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی می کند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است. انسان بالفطره در راه تکامل فکری و اخلاقی و معنوی پیش می رود. نه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر است و نه جبر تمدن فاجعه خودکشی دسته جمعی را پیش خواهد آورد. آینده ای بسی روشن و سعادت بخش و انسانی که در آن شر و فساد از بیخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشریت است. این نظریه الهامی است که منبعث از دین است و نوید قیام و انقلاب مهدی موعود در اسلام زمینه این الهام است. |
| | | |
- | #پیروزی نهایی صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق و دجل (دجالگری و فریب) |
+ | 2-پیروزی نهایی صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق و دجل (((دجال))گری و فریب) |
- | #حکومت جهانی واحد.
#عمران تمام زمین در حدی که نقطه خراب و آباد ناشده باقی نماند. #بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایدئولوژی و آزادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرائز حیوانی. |
+ | 3-حکومت جهانی واحد. |
| | | |
- | #اکثر گیری ا مواهب ین. |
+ | 4-مان زمین در حدی که نقطه خرا و آباد ناشده بی نماند. |
- | #برقراری مساوات کامل میان انسانها در امر ثروت. #منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل زنا، ربا، شرب خمر، خیانت، دزدی، آدم کشی و . . . و خالی شدن روانها از عقده ها و کینه ها. #منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون. #سازگاری انسان و طبیعت. |
+ | 5-بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایدئولوژی و آزادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرائز حیوانی.
6-حداکثر بهره گیری از مواهب زمین.
7-برقراری مساوات کامل میان انسانها در امر ثروت.
8-منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل زنا، ربا، شرب خمر، خیانت، دزدی، آدم کشی و . . . و خالی شدن روانها از عقده ها و کینه ها.
9-منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون.
10-سازگاری انسان و طبیعت. |
| منبع:قیام و انقلاب مهدی؛مرتضی مطهری | | منبع:قیام و انقلاب مهدی؛مرتضی مطهری |