منو
 صفحه های تصادفی
آراء و افکار سهروردی
فتق دیسک کمر
شام «وعده غذایی»
مار آبی زیتونی
بیعت
خبر شهادت امام حسین علیه السلام به زنان خاندان
عنکبوت شناسی
بریل طلائی
کتابهای فسیل شناسی
گروه‌بندی داروها
 کاربر Online
707 کاربر online
تاریخچه ی: امی و معانی آن

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:4
کلمه امّی معانی گوناگونی دارد از جمله:
1) کسی که خواندن و نوشتن نمی‌داند.
2)امّی کلمه‌ای است از ریشه امّ یا منسوب به امّ (مادر)، به این معنا که او بر همان وضعیتی است که از مادر متولد شده است.
3)امّی یعنی منسوب به امّ القری (مادر شهرها) که به مکه گفته می‌شد. در روایتی از امامان علیهم السلام به این معنا تصریح شده است.
4)امّی یعنی منسوب به امه (کنیز یا ملت عرب)؛ به این معنا که امّی همان کسی است که بر فطرت کنیز یا مردان عرب پیش از یاد گرفتن سواد است. (یعنی کسی که دارای روحیه ای پاک و ذهنی صاف و دست نخورده است.)

اما آنچه از روایات به دست می آید آن است که معنای سوم (منسوب به مکه، (ام القرآن) مورد تأیید امامان علیه السلام بوده است. به این روایت دقت کنید:

جعفر محمد صوفی می‌گوید:
از امام جواد علیه السلام پرسیدم:«چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را امّی می خوانند؟»
پرسید:«مردم در این باره چه می گویند؟»
گفتم:«آنان به گمان خویش می گویند که چون پیامبر سواد نداشت او را امّی (ناخوانا و نانویسا) می‌خوانند.»
امام جواد علیه السلام فرمود:«آنان دروغ می گویند، نفرین خداوند بر آنان باد! چگونه این معنا درست است در حالی که خداوند در کتاب خویش می فرماید:«هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلهم الکتاب و الحکمته» _سوره جمعه، آیه 2_ (او کسی است که از میان گروه درس ناخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیات خود را بر آنان می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد، در حالی که پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.)
پیامبر چگونه می‌تواند چیزی را که خود نمی‌داند به مردم آموزش دهد؟!
سوگند به خدا، رسول خدا به هفتاد و دو زبان می‌خواند و می نوشت. اما دلیل این که پیامبر را امّی لقب داده‌اند این است که او اهل مکه بود و مکه از شهر های بزرگ (ام القری) است؛ دلیلش هم این است که خداوند (در قرآن) می فرماید:« لتنذر امّ القری و من حولها» _سوره شوری، آیه 42_ (تا (مردم) مکه (امّ القری) و آنان را که اطراف آن هستند هشدار بدهی.) »

منابع:
بحارالانوار، ج 6، ص 82، مجمع البیان، همان ص 132. معانی الاخبار، علل الشرایع.


در تبینِ کلمه (امّی) معانی گوناگون و توجیهایی متفاوتی ذکر شده است:

1). کسی که نمی خواند و نمی نویسد.
2).آمّی کلمه ساخته شده از امّ و یا از منسوب به امّ (مادر) است به این معنا که او بر همان وضعیتی که از مادر متولد شده تا پیش از آموزش کتابت است.
3).امّی یعنی منسوب به امّ القری (مادر شهرها) که همان مکه است. در روایتی از امامان - علیهم السلام - به این معنا تصریح شده است.
4).امّی یعنی منسوب به اَمه «کنیز یا ملت عرب» به این معنا که امّی همان کسی است که بر فطرت کنیز و یا مردان عرب پیش از یاد گرفتن کتابت است (کسی که دارای روحیه ای پاک و ذهنی صاف و دست نخورده است ).

اما آنچه از روایات گوناگون به دست می آید آن است که معنای سوم (امّی: منسوب به مکه، (ام القرآن) مورد تأیید امامان علیه السلام بوده است از آن بین تنها به این روایت بنگرید: جعفر محمد صوفی می گوید: از امام جواد علیه السلام پرسیدم: ای فرزند رسول خدا! چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را امّی می خوانند؟ مردم در این باره چه می گویند؟
گفتم: آنان به گمان خویش این گونه می گویند که چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کتابت را نیکو نمی دانست او را امّی (ناخوانا و نانویسا) می خواندند.

امام جواد علیه السلام فرمود: آنان دروغ می گویند، نفرین خداوند بر آنان باد! چگونه این معنا درست است در حالی که خداوند در کتاب خویش می فرماید: هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلهم الکتاب و الحکمته؛ (سوره جمعه آیه 2 )، (او کسی است که در میان گروه درس ناخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیات خود را بر آنان می خواند و آن ها را تزکیه می کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد و پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند) چگونه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می تواند آموزش به مردم دهد چیزی را که خود نیکو نمی داند؟

سوگند به خدا! که رسول خداوند صلی الله علیه و آله وسلم می خواند و می نوشت و به هفتاد و دو زبان (راوی می گوید: شاید فرمود: به هفتاد و سه زبان) و اما این که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را امّی لقب داده اند به این دلیل است که او از اهل مکه است و مکه از شهر های بزرگ (پایتخت های بزرگ، مادر شهرها: (ام القرآن) است و به همین خاطر خداوند (در قرآن) می فرماید: لتنذر امّ القری و من حولها؛ (سوره شوری آیه 42)، (تا بترسانی (مردم) مکه (امّ القری) و آنان که اطراف آن هستند).

منابع: بحارالانوار، ج 6، ص 82، مجمع البیان، همان ص 132. معانی الاخبار، علل الشرایع.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 06 شهریور 1384 [10:51 ]   5   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [09:30 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [09:30 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [09:18 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 15 تیر 1383 [06:48 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..