| *با وجود این همه ادیان (الهی و بشری) آیا می توان در کنار همدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشت؟ | | *با وجود این همه ادیان (الهی و بشری) آیا می توان در کنار همدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشت؟ |
| *آیا پذیرش دیگران به معنی رد خود نیست؟ و به نوعی زیر پا گذاشتن ارزشها نمی باشد؟ | | *آیا پذیرش دیگران به معنی رد خود نیست؟ و به نوعی زیر پا گذاشتن ارزشها نمی باشد؟ |
| *پس بالاخره حق با کیست؟ جنگ یا صلح | | *پس بالاخره حق با کیست؟ جنگ یا صلح |
| به دیگر سخن، زندگی مسالمت آمیز ارباب نحله های متنوع به نوعی دندان بر جگر گذاشتن و به اصطلاح تظاهر به ستم، به تعبیری سازش سیاسی نیست بلکه نوعی سازش انسانی است. زیرا ممکن است کسی بر حق باشد و دیگری باطل، اما پذیرنده باطل در تشخیص حق تقصیر نکرده و قاصر باشد یعنی برای راه یابی به حق، تلاش و کوشش کرده ولی به مقصد نرسیده است. چنین انسانی با آنکه سخنش باطل است، خودش اهل دوزخ نیست بلکه معذور است و از کسانی است که خداوند در ((فرهنگنامه قرآن|قرآن)) در حق آنان فرمود: | | به دیگر سخن، زندگی مسالمت آمیز ارباب نحله های متنوع به نوعی دندان بر جگر گذاشتن و به اصطلاح تظاهر به ستم، به تعبیری سازش سیاسی نیست بلکه نوعی سازش انسانی است. زیرا ممکن است کسی بر حق باشد و دیگری باطل، اما پذیرنده باطل در تشخیص حق تقصیر نکرده و قاصر باشد یعنی برای راه یابی به حق، تلاش و کوشش کرده ولی به مقصد نرسیده است. چنین انسانی با آنکه سخنش باطل است، خودش اهل دوزخ نیست بلکه معذور است و از کسانی است که خداوند در ((فرهنگنامه قرآن|قرآن)) در حق آنان فرمود: |
| عده ای کارشان تاخیر افتاده و موقوف به فرمان خداست یا آنان را عذاب می کند یا بر آنها ((توبه)) روا می دارد و لطفش را شامل حال آنان می کند. | | عده ای کارشان تاخیر افتاده و موقوف به فرمان خداست یا آنان را عذاب می کند یا بر آنها ((توبه)) روا می دارد و لطفش را شامل حال آنان می کند. |