منو
 کاربر Online
766 کاربر online
تاریخچه ی: امام حسین در قرآن- حج :40

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
از امام باقر علیه السلام روایت شده است که آیه « الذین اُخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله » درباره رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و علی و حمزه و جعفر نازل شده است و درباره حسین علیه السلام جاری گشته است.
سوره حج، آیه 40.

در تفسیر آیه « فاسألوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون » از ابن عباس نقل شده است که « اهل ذکر » یعنی اهل بیت محمد؛ علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام، اهل عقل و علم و بیان. آنها اهل بیت نبوت و معدن رسالت و محل آمد و شد ملائکه هستند.
سوره نحل، آیه 43 و انبیاء، آیه 7.

در تفسیر آیه « یوم ندعو کل اناس بامامهم » از ابن عباس نقل شده است که هنگامی روز قیامت فرا می رسد خداوند پیشوایان هدایت، چراغهای ظلمتها و نشانه های تقوا و پرهیز کاری؛ امیرالمؤمنین و حسن و حسین علیهم السلام را فرا می خواند ـ آن گاه به آنها گفته می شود: شما و شیعیانتان از صراط عبور کنید و بی حساب داخل بهشت شوید. آن گاه پیشوایان فسق را فرا می خواند ـ به خدا سوگند یزید هم از آنان است ـ و به آنها گفته می شود: دست شیعیانت را بگیر و بدون حساب وارد جهنم شو.
سوره بنی اسرائیل، آیه 71.

از امام باقر علیه السلام روایت شده است که مراد از « سابق بالخیرات » (پیشی گیرنده به کارهای خوب) در آیه« ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات. . . » علی علیه السلام و حسن و حسین علیهم السلام هستند.
سوره فاطر، آیه 35.

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که درباره آیه نور: « الله السموات و الارض مثل نوره کمشکاة فیها مصباح المصباح فی زجاجة. . . » می فرمود: « مشکاة » فاطمه سلام الله علیها است و « مصباح » حسن و حسین علیهما السلام است.
سوره نور، آیه 35.

از امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه « ووالد و ماولد » روایت شده است که مراد از « والد » علی بن ابی طالب علیه السلام است و مراد از « ماولد » حسن و حسین علیهما السلام هستند.
سوره بلد، آیه 3.

منابع:
بحار الانوار، ج 23، ص 269، حدیث 18 - کنز الجامع الفوائد، ص 387
بحار الانوار، ج 23، ص 304، حدیث 1 - تفسیر قمی، ص 456.
بحار الانوار، ج 23، ص 223، حدیث 34
بحار الانوار، ج 38، ص 154.
بحار الانوار، ج 36، ص 146، حدیث 118
بحار الانوار، ج 36، ص 167، حدیث 152.

مراجعه شود به:
امام حسین در قرآن

از امام باقر علیه السلام روایت شده است که آیه« الذین اُخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله» * درباره رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و علی و حمزه و جعفر نازل شده است و درباره حسین علیه السلام جاری گشته است.

* سوره حج، آیه 40.

منابع: بحار الانوار، ج 36، ص 146، حدیث 118

در تفسیر آیه« فاسألوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون »* از ابن عباس نقل شده است که« اهل ذکر» یعنی اهل بیت محمد؛ علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام، اهل عقل و علم و بیان. آنها اهل بیت نبوت و معدن رسالت و محل آمد و شد ملائکه هستند.

* سوره نحل، آیه 43 و انبیاء، آیه 7.

منابع: بحار الانوار، ج 36، ص 167، حدیث 152.

در تفسیر آیه« یوم ندعو کل اناس بامامهم» * از ابن عباس نقل شده است که هنگامی روز قیامت فرا می رسد خداوند پیشوایان هدایت، چراغهای ظلمتها و نشانه های تقوا و پرهیز کاری؛ امیرالمؤمنین و حسن و حسین علیهم السلام را فرا می خواند ـ آن گاه به آنها گفته می شود: شما و شیعیانتان از صراط عبور کنید و بی حساب داخل بهشت شوید. آن گاه پیشوایان فسق را فرا می خواند ـ به خدا سوگند یزید هم از آنان است ـ و به آنها گفته می شود: دست شیعیانت را بگیر و بدون حساب وارد جهنم شو.

* سوره بنی اسرائیل، آیه 71.

منابع: بحار الانوار، ج 38، ص 154.

از امام باقر علیه السلام روایت شده است که مراد از« سابق بالخیرات» (پیشی گیرنده به کارهای خوب) در آیه« ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات. . . »* علی علیه السلام و حسن و حسین علیهم السلام هستند.

* سوره فاطر، آیه 35.

منابع: بحار الانوار، ج 23، ص 223، حدیث 34


از امام صادق علیه السلام روایت شده است که درباره آیه نور: « الله السموات و الارض مثل نوره کمشکاة فیها مصباح المصباح فی زجاجة. . . »* می فرمود: « مشکاة» فاطمه سلام الله علیها است و« مصباح» حسن و حسین علیهما السلام است.

* سوره نور، آیه 35.

منابع: بحار الانوار، ج 23، ص 304، حدیث 1 - تفسیر قمی، ص 456.

از امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه« ووالد وما ولد» * روایت شده است که مراد از« والد» علی بن ابی طالب علیه السلام است و مراد« از ماولد» حسن و حسین علیهما السلام هستند.

* سوره بلد، آیه 3.

منابع: بحار الانوار، ج 23، ص 269، حدیث 18 - کنز الجامع الفوائد، ص 387

مراجعه شود به:

امام حسین در قرآن


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 21 فروردین 1384 [11:50 ]   3   شکوفه رنجبری      جاری 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [10:40 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 06 مرداد 1383 [08:19 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..