| هر دستگاه و ابزاری را که برای کاری میفرستند متخصص آن را هم همراهش میفرستند که به تمام زوایا و ظرافتهای آن آگاه باشد. حال این سوال مطرح می شود که دین یک دستگاه پیچیده (و البته قابل فهم) است و آیا نباید یک متخصص که خود دین او را انتخاب کرده باشد و به ظرافتها و زوایای ناشناخته دین آگاه باشد، برای معرفی و تفسیر آن برگزیده شود؟ | | هر دستگاه و ابزاری را که برای کاری میفرستند متخصص آن را هم همراهش میفرستند که به تمام زوایا و ظرافتهای آن آگاه باشد. حال این سوال مطرح می شود که دین یک دستگاه پیچیده (و البته قابل فهم) است و آیا نباید یک متخصص که خود دین او را انتخاب کرده باشد و به ظرافتها و زوایای ناشناخته دین آگاه باشد، برای معرفی و تفسیر آن برگزیده شود؟ |
| ~~green:::__«امام یعنی کارشناس امر دین»__::~~ | | ~~green:::__«امام یعنی کارشناس امر دین»__::~~ |
| کارشناسی که اشتباه و خطا در او راه ندارد. و برای مدتی باید امام در میان مردم باشد تا مردم اسلام را بخوبی بشناساند و مسائل را برای مردم حلاجی کند. تعبیر ((شیعه)) برای امامت مانند ((نبوت)) با کلمه ی «لطف» است. و امام باید از نظر علم به دین و دیگر مسائل ((عصمت|مصون از خطا)) باشد تا مردم را به خطا نیاندازد. | | کارشناسی که اشتباه و خطا در او راه ندارد. و برای مدتی باید امام در میان مردم باشد تا مردم اسلام را بخوبی بشناساند و مسائل را برای مردم حلاجی کند. تعبیر ((شیعه)) برای امامت مانند ((نبوت)) با کلمه ی «لطف» است. و امام باید از نظر علم به دین و دیگر مسائل ((عصمت|مصون از خطا)) باشد تا مردم را به خطا نیاندازد. |
| مطلب فوق اشاره به این دارد که شارع حکیم دین (خداوند) پس از ((خاتمیت)) ((پیامبر اکرم|رسولاکرم)) امر ((زعامت)) جامعه، ترویج و ((تفسیر)) دین را بدون متولی رها نکرده است و همانطور که پس از هر ((نبوت تبلیغی و تشریعی|پیامبر تشریعی)) ((نبوت تبلیغی و تشریعی|پیامبران تبلیغی)) را ارسال فرموده است، پس از رسول خاتم نیز مفسرانی را برای دین مبین ((اسلام)) تعیین کرده است. این مطلب به عنوان ((دلایل عقلی اثبات امامت|اثبات اثبات عقلی ضرورت وجود امام)) مطرح میشود. | | مطلب فوق اشاره به این دارد که شارع حکیم دین (خداوند) پس از ((خاتمیت)) ((پیامبر اکرم|رسولاکرم)) امر ((زعامت)) جامعه، ترویج و ((تفسیر)) دین را بدون متولی رها نکرده است و همانطور که پس از هر ((نبوت تبلیغی و تشریعی|پیامبر تشریعی)) ((نبوت تبلیغی و تشریعی|پیامبران تبلیغی)) را ارسال فرموده است، پس از رسول خاتم نیز مفسرانی را برای دین مبین ((اسلام)) تعیین کرده است. این مطلب به عنوان ((دلایل عقلی اثبات امامت|اثبات اثبات عقلی ضرورت وجود امام)) مطرح میشود. |
| منبع:امامت و رهبری ؛ مرتضی مطهری | | منبع:امامت و رهبری ؛ مرتضی مطهری |