منو
 کاربر Online
744 کاربر online
تاریخچه ی: امامت

نگارش: 19

امامت مهمترین اصل اعتقادی مذهب تشیع است. در لغت به معنای دوستی کردن، یاری دادن، به دست گرفتن کاری، فرماندهی داشتن و . . . به کار رفته است و در اصطلاح « یک منصب الهی و خدادادی است که تمام شئون والا و فضایل را در بر دارد و آنچه لازمه آن است »
مطابق این تعریف، امام از سوی خداوند و به وسیله پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تعیین می شود، و همان فضایل و امتیازات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را (جز مقام نبوت) دارد، و کار او منحصر به حکومت دینی نیست.

دانشمندان اهل سنت امامت را این گونه تعریف می کنند: « الامامه رئاسه عامه فی امور الدین و الدنیا، خلافة عن النبی؛ ریاست و سرپرستی عمومی در امور دین و دنیا به عنوان جانشینی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است.
مطابق این تعریف، یک مسئولیت ظاهری در حد ریاست حکومت است، منتها حکومتی که شکل دینی دارد و عنوان جانشینی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، (جانشینی و نیابت در امر حکومت) را به خود گرفته است و طبعاً چنین امامی می تواند از سوی مردم برگزیده شود! به عبادت دیگر آنان را بمعنای « جانشینی یک شخص از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در بر پا داشتن احکام شرع و پاسداری از حوزه دین، بطوری که اطاعت او بر همه مردم و امت واجب باشد » دانسته اند.

به هر روی، شیعه معتقد است که مقام امامت در امتداد منصب نبوت است و ولایت امام همان ولایت نبویه و ولایت الهیه است که بدون آغاز و انجام و ناگسستنی است و یک حکم شرعی فرعی نیست که نتیجه اجتهاد و استنباط مردم باشد، نیازمندی مردم به به حکم عقل است؛ زیرا چیزی که نیازمندی مردم را پدید می آورد، ترس از گمراه شدن و باز ماندن آنان از هدفی است که برای آن آفریده شده اند.

متصدیان امر دوازده تن می باشند که همان امامان معصوم علیه السلام شیعه که عبارتند از امام علی، امام حسن، امام حسین، امام علی بن الحسین، امام محمد باقر، امام جعفر صادق، امام موسی کاظم، امام علی بن موسی الرضا، امام محمد تقی، امام علی نقی، امام حسن عسگری و امام مهدی علیهم السلام.

به اعتقاد شیعه امامانی که جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در اجرای احکام و اقامه حدود و حفظ شریعت و تربیت مردم اند، معصوم از گناه و خطا هستند و در تمامی فضایل و کمالات علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و . . . سر آمد همگانند .

منابع:
پیام قرآن،‌ ج 9،‌ ص 18؛ کشف المرار؛ شرح تجرید قوشجی، ص 472؛ شرح مواقف

مراجعه شود به:

دلایل اثبات امامت

شبهات امامت

حدیثی در باب حکمت وجود امام

امامت کارشناسی دین است

تفاوت امام و نبی



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 22 تیر 1385 [13:09 ]   26   محمد ورهرام      جاری 
 پنج شنبه 22 تیر 1385 [13:07 ]   25   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 پنج شنبه 22 تیر 1385 [13:06 ]   24   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 پنج شنبه 27 مرداد 1384 [09:32 ]   23   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 04 تیر 1384 [10:54 ]   22   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 04 تیر 1384 [10:52 ]   21   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 09 خرداد 1384 [19:43 ]   20   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [19:56 ]   19   رضا معرب      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [19:56 ]   18   رضا معرب      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [19:00 ]   17   رضا معرب      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [18:57 ]   16   رضا معرب      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [18:03 ]   15   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..