تاریخچه ی:
امامت
تفاوت با نگارش: 25
| امامت مهمترین اصل اعتقادی مذهب ((تشیع)) است. امامت در لغت به معنای دوستی، یاری دادن، به دست گرفتن کاری، فرماندهی داشتن و . . . است و در اصطلاح، یک منصب الهی و خدادادی است که شامل همه فضیلتهای انسانی است. | | امامت مهمترین اصل اعتقادی مذهب ((تشیع)) است. امامت در لغت به معنای دوستی، یاری دادن، به دست گرفتن کاری، فرماندهی داشتن و . . . است و در اصطلاح، یک منصب الهی و خدادادی است که شامل همه فضیلتهای انسانی است. |
| مطابق این تعریف، امامان از سوی خداوند و به وسیله ((پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)) تعیین میشوند، دارای همان فضایل و امتیازات پیامبر (بجز مقام نبوت) هستند، و کار آنان منحصر به حکومت دینی نیست. | | مطابق این تعریف، امامان از سوی خداوند و به وسیله ((پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)) تعیین میشوند، دارای همان فضایل و امتیازات پیامبر (بجز مقام نبوت) هستند، و کار آنان منحصر به حکومت دینی نیست. |
| اما دانشمندان اهل سنت امامت را این گونه تعریف میکنند: | | اما دانشمندان اهل سنت امامت را این گونه تعریف میکنند: |
| « __الامامه رئاسه عامه فی امور الدین و الدنیا، خلافة عن النبی__؛ (امامت یعنی ریاست و سرپرستی عمومی در امور دین و دنیا در مقام جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.) | | « __الامامه رئاسه عامه فی امور الدین و الدنیا، خلافة عن النبی__؛ (امامت یعنی ریاست و سرپرستی عمومی در امور دین و دنیا در مقام جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.) |
| مطابق این تعریف، امامت یک مسئولیت ظاهری در حد ریاست حکومت است؛ اما حکومتی که شکل دینی دارد و عنوان جانشینی پیامبر (در امر حکومت) را به خود گرفته است. طبیعتاً چنین امامی میتواند از سوی مردم برگزیده شود! | | مطابق این تعریف، امامت یک مسئولیت ظاهری در حد ریاست حکومت است؛ اما حکومتی که شکل دینی دارد و عنوان جانشینی پیامبر (در امر حکومت) را به خود گرفته است. طبیعتاً چنین امامی میتواند از سوی مردم برگزیده شود! |
| به عبادت دیگر علمای اهل سنت، امامان را تنها به معنای جانشینان پیامبر در بر پا داشتن احکام شرع و پاسداری از حوزه دین دانسته اند. | | به عبادت دیگر علمای اهل سنت، امامان را تنها به معنای جانشینان پیامبر در بر پا داشتن احکام شرع و پاسداری از حوزه دین دانسته اند. |
| اما شیعیان معتقدند مقام امامت در امتداد مقام نبوت است و ((ولایت)) امام همان ولایت نبوی و ولایت الهی است که ناگسستنی است. بنا به اعتقاد شیعیان، امامت فقط یک حکم شرعی فرعی نیست. | | اما شیعیان معتقدند مقام امامت در امتداد مقام نبوت است و ((ولایت)) امام همان ولایت نبوی و ولایت الهی است که ناگسستنی است. بنا به اعتقاد شیعیان، امامت فقط یک حکم شرعی فرعی نیست. |
| + | ::{picture=velayat.jpg height=198 width=300}:: |
| متصدیان امر امامت، دوازده نفر از نسل پیامبر اکرم هستند: | | متصدیان امر امامت، دوازده نفر از نسل پیامبر اکرم هستند: |
| ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امام علی))، ((حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام|امام حسن))، ((حضرت امام حسین علیه السلام|امام حسین))، ((حضرت امام سجاد علیه السلام|امام علی بن الحسین))، ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام محمد باقر))، ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام جعفر صادق))، ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام|امام موسی کاظم))، ((حضرت امام رضا علیه السلام|امام علی بن موسی الرضا))، ((حضرت امام محمد جواد علیه السلام|امام محمد تقی))، ((حضرت امام هادی علیه السلام|امام علی نقی))، ((حضرت امام حسن عسگری علیه السلام|امام حسن عسگری)) و ((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|امام مهدی)) علیهم السلام. | | ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امام علی))، ((حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام|امام حسن))، ((حضرت امام حسین علیه السلام|امام حسین))، ((حضرت امام سجاد علیه السلام|امام علی بن الحسین))، ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام محمد باقر))، ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام جعفر صادق))، ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام|امام موسی کاظم))، ((حضرت امام رضا علیه السلام|امام علی بن موسی الرضا))، ((حضرت امام محمد جواد علیه السلام|امام محمد تقی))، ((حضرت امام هادی علیه السلام|امام علی نقی))، ((حضرت امام حسن عسگری علیه السلام|امام حسن عسگری)) و ((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|امام مهدی)) علیهم السلام. |
| به اعتقاد شیعیان، امامانی که جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در اجرای احکام و اقامه حدود و حفظ شریعت و تربیت مردماند، از گناه و خطا مبرا هستند و در تمامی فضایل و کمالات علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و . . . سر آمد همگانند . | | به اعتقاد شیعیان، امامانی که جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در اجرای احکام و اقامه حدود و حفظ شریعت و تربیت مردماند، از گناه و خطا مبرا هستند و در تمامی فضایل و کمالات علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و . . . سر آمد همگانند . |
| منابع: | | منابع: |
| پیام قرآن، ج 9، ص 18؛ کشف المرار؛ شرح تجرید قوشجی، ص 472؛ شرح مواقف | | پیام قرآن، ج 9، ص 18؛ کشف المرار؛ شرح تجرید قوشجی، ص 472؛ شرح مواقف |
| همچنین مراجعه شود به: | | همچنین مراجعه شود به: |
| __((اهل بیت|اهل بیت چه کسانی هستند؟))__ | | __((اهل بیت|اهل بیت چه کسانی هستند؟))__ |
| __((دلایل اثبات امامت))__ | | __((دلایل اثبات امامت))__ |
| __((شبهات امامت))__ | | __((شبهات امامت))__ |
| __((حدیثی در باب حکمت وجود امام))__ | | __((حدیثی در باب حکمت وجود امام))__ |
| __((امامت کارشناسی دین است))__ | | __((امامت کارشناسی دین است))__ |
| __((تفاوت امام و نبی))__ | | __((تفاوت امام و نبی))__ |