منو
 صفحه های تصادفی
مساجد تاریخی تبریز
رشته علوم انتظامی
ضوابط شرعی در معاملات
برادران و خواهران معاویه
امام خمینی - مقابله با ستمگران
دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان
راملسبرژیت
کاربر:نامور_اصغر
درس فیزیک 3 و آزمایشگاه رشته ریاضی فیزیک
کتابهای شیمی
 کاربر Online
752 کاربر online
تاریخچه ی: امامان علیهم السلام و آزمایش یاران

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
یکی از برنامه‌هایی که خداوند متعال در نظام هستی اجرا می کند امتحان و آزمایش است. در این برنامه، خداوند امتحان‌گیرنده و انسان‌ها امتحان‌دهنده هستند؛ محل امتحان دنیاست و مواد امتحانی شکل‌ها و گونه‌های مختلف را در بر می‌گیرد، و خداوند به تناسب میزان موفقیت و کسب نمره قبولی، به انسانها پاداش می‌دهد-
پاداش‌های دنیوی و اخروی.
ائمه معصومین علیهم السلام که جانشینان خداوند در زمین و راهنمایان حقیقی انسان‌ها به سوی خدا هستند نیز همین امتحان را نسبت به یاران و شیعیان خویش ارائه می‌کنند تا قابلیت و لیاقت هر کس روشن گردد.

دوستی با خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله با رویارویی با بلا و آزمایش همراه است. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید:«هر که ما خاندان پیامبر را دوست می دارد، باید آمادگی رویارویی با بلا را در خویش فراهم آورد.»

روزی مردی به امام باقر علیه السلام گفت:«به خدا سوگند که من شما خاندان پیامبر را دوست می‌دارم.»
امام به او فرمود:«پس جامه بلا بر تن بپوش. به خدا سوگند که شتاب بلا به سوی ما و شیعیان ما بیش از شتاب سیل در دل دشت است.»

ائمه معصومین علیهم السلام از یاران خویش امتحانات متفاوتی می‌گیرند. گاهی به شخص اجازه حضور در دستگاه حاکمان ظالم را می دهند تا او بتواند با نفوذ در حکومت ستمگران به نفع شیعیان خدمت کند و اگر در صحنه ای از مرز و محور تسلیم و فرمانبرداری خارج شود به یک امتحان سخت آزموده می شود، همانند علی بن یقطین که وزیر هارون خلیفه عباسی بود و امام کاظم علیه السلام اجازه فرموده بود، اما یک بار که نسبت به پذیرش خواسته یکی از شیعیان کوتاهی کرد، امام به او فرمود:«پذیرش دوباره تو مشروط به گذشت آن شخص از توست.»
و علی بن یقطین هم صورتش را در زیر پای آن شخص خاک‌آلوده ساخت تا توانست گذشته خویش را جبران کند.

همچنین امام صادق علیه السلام به یکی از افرادی که ادعای محبت به خاندان پیامبر را داشت فرمود داخل تنور روشن بشود تا میزان تسلیم و سرسپردگی‌اش بر خودش روشن شود.
خلاصه کلام این که پیروی از امامان معصوم علیهم السلام از آزمایش و امتحان جدا نیست. البته قابلیت افراد برای امتحانات، مختلف و گوناگون است.

منابع: بحار الانوار، ج 39، ص 295.
بحار الانوار، ج 67، ص 238، ح 55 از شباره المصطفی.
بحار الانوار، ج 47، ص 123، ح 172 از مناقب.
بحار الانوار، ج 48، ص 85، ح 105 از عیون المعجزات.

مراجعه شود به:
معیار واگذاری مسئولیت : علم - تعهد

یکی از برنامه هایی که خداوند متعال در نظام هستی اجرا می کند امتحان و آزمایش است. در این برنامه، امتحان گیرنده خداوند متعال است و امتحان دهنده انسانها هستند و محل امتحان دنیاست و مواد امتحانی شکلها و گونه های مختلف را در بر می گیرد، و به تناسب میزان موفقیت و کسب نمره قبولی، خداوند به انسانها پاداش میدهد.
پاداش های دنیوی و اخروی. ائمه معصومین علیهم السلام که جانشینان خداوند در زمین و راهنمایان حقیقی برای هدایت انسانها به سوی خدا هستند آنان نیز همین برنامه امتحان را نسبت به یاران و شیعیان خویش اجرا میکنند تا بهرکس قابلیت و لیاقتش را نشان دهند.

البته چون حد آگاهی و ایمان یاران امامان معصوم علیهم السلام در سطح خود آنان نیست، بهمین جهت اعتراضات و خرده گیری و احیانا" نافرمانیهایی در مسیر امتحان و آزمایش خود نمایی میکنند، دوستی با خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله همراه با رویارویی با بلا و آزمایش است.

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید: من احبنا اهل البیت فلیستعد عده البللا" (هرکه ما خاندان پیامبر را دوست می دارد، باید آمادگی رویارویی با بلا را درخویش فراهم آورد.)

امام باقر علیه السلام نشسته بودند که مردی نزد آن حضرت رسید و پرسید: “ چگونه اید؟”

حضرت فرمود: "ما در میان این امت همانند بنی اسرائیلیم که ایشان سر بریده می شدند و زنانشان زنده نگاه داشته می شدند. بدانید که اینان پسران ما را سر می برند و زنانمان را زنده نگه میدارند. ” در این هنگام آن شخص گفت : “ به خدا سوگند که من شما خاندان پیامبر را دوست می دارم. ”

امام باقر علیه السلام فرمود: “ پس جامه بلا بر تن بپوش. به خدا سوگند که شتاب بلا به سوی ما و شیعیان ما بیش از شتاب سیل است در دل دشت. ” امتحاناتی که ائمه معصومین علیهم السلام از یاران خویش میگیرند مختلف است، گاهی به شخص، اجازه حضور در دستگاه حاکمان ظالم را می دهند تا او بتواند با نفوذ در حکومت ستمگران به نفع شیعیان خدمت کند و اگر در صحنه ای از مرز و محور تسلیم و فرمانبرداری خارج شود به یک امتحان سخت آزموده میشود، همانند علی بن یقطین که وزیر هارون خلیفه عباسی بود و امام کاظم علیه السلام حضور او را امضاء کرده بود و یکبار که نسبت به پذیرش یکی از شیعیان کوتاهی کرده بود، حضرت فرمود: “ پذیرش تو مشروط به گذشت آن شخص از توست. ” و علی بن یقطین هم صورتش را در زیر پای آن شخص خاک آلوده
ساخت تا توانست گذشته خویش را جبران کند.

در صحنه ای دیگر امام صادق علیه السلام به یکی از افرادی که ادعای زیادی هواداران حضرت را داشت فرمود که داخل تنور روشن بشود تا میزان تسلیم و سرسپردگی اش بر خودش روشن شود. خلاصه گفتار این که پیروی از امامان معصوم علیهم السلام جدای از آزمایش وامتحان نیست؛ البته قابلیت افراد برای امتحانات، مختلف و گوناگون است.

منابع: بحار الانوار، ج 39، ص 295.

بحار الانوار، ج 67، ص 238، ح 55 از شباره المصطفی.

بحار الانوار، ج 47، ص 123، ح 172 از مناقب.

بحار الانوار، ج 48، ص 85، ح 105 از عیون المعجزات.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 31 مرداد 1384 [11:19 ]   6   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 07 بهمن 1383 [06:25 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 15 دی 1383 [06:05 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [06:41 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 17 آبان 1383 [05:07 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 13 تیر 1383 [10:24 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..