تاریخچه ی:
الگو
V{maketoc}
یک __الگو__ یک مدل یا یک سری قوانین است که با استفاده از آن می توان هر چیزی یا قسمتی از یک چیز را تولید نمود علم کشف الگو ها به((کشف الگو)) معروف است در واقع تولیدهر چیزی است که با ((تکرار)) عجین شده باشد. تکرار میتواند ((زیر الگوها)) یا زیر الگوهای اصلاح شده بر طبق چند ((قانون)) ساده، داشته باشند.
بصورت کلی میتوان بوسیله مردم، الگوها را ((تشخیص)) یا کشف نمود (در بعضی از حالات نیز میتوان از ((رایانه)) استفاده کرد).
بعضا، الگوها نام گذاری می شوند، مثل ((فرش کردن)) منظم یک ((صفحه هندسی|صفحه))، ((پدیده انعکاس|پدیده))، و تقسیم نمودن دودویی متوازن.
((Fractal)) ها الگوهای ریاضی هستند. الگوهای پدیده های طبیعی از ((اصول)) معینی تبعیت می نمایند که در فراکتالها یافت می شوند، برای مثال ((خود-همسانی)). اگر چه خود-همسانی در طبیعت فقط تقریبی و stochastic؟؟؟ میباشد، میتوان اندازه گیریهای انتگرالی را، که بیان کننده خواص فراکتالها می باشند، به "فراکتالهای" طبیعی مثل ((خط ساحلی))، ((شکل درخت))ان و غیره، اعمال کرد (رجوع کنید به ((هندسه فراکتال))). درحالیکه ظاهر خارجی الگوهای خود-همسانی کاملا پیچیده به نظر میرسند، قوانین مورد نیاز برای ایجاد یا توصیف نحوه تشکیل آنها می تواند بسیار ساده باشند (بطور مثال ((سیستم لیندرمایر)) برای ((توصیف)) شکل درختان).
علاوه بر الگوهای استاتیک، ممکن است از الگوهای ((حرکت))ی مانند ((نوسان)) نیز صحبت شود.
! الگوها در پدیده های طبیعی
*((سخت پوست دریایی| سخت پوستان دریایی)).
*((تپه شنی))، ((تنگه بزرگ|تنگه های بزرگ)) و غیره.
*((سرخس))ها، نحوه تقسیم شاخه های یک درخت، خطوط ساحلی، ((ابر))ها و غیره.
! الگوها در هنر
*((هنر مدرن))، ((موندرین))، ((هنر اوپ)).
*((امپرسیونیسم: پوینتیلیسم)).
*هنر نمایشی: ((دوایر گیسو زده)).
! الگوها در علوم و ریاضی
*((فراکتال))ها.
*((ساختار بلور| بلورها)).
*((فرش کردن پنزور)).
! "برداشتهای دیگر از" الگو
*اغلب "الگو" به معنی ((مدل)) یا قالب می باشد، مثل قالب برش شیرینی. رجوع شود به ((الگوی طراحی «معماری))) و ((الگوی طراحی «علم رایانه))).
! همچنین رجوع کنید به
*((تشخیص الگو)).
*((بیان منظم)).
*((شکل عمده DNA|اشکال عمده DNA)).