این الگو مکانیزم و نحوه قرارگیری لایه ها در شبکه را معین میکندلایه ها در شبکه عبارتند از هفت لایه که به ترتیب زیر میباشند
لایه فیزیکی:نحوه عبور بیت های اطلاعاتی از یک دستگاه ارتباطی به دستگاه بعدی را تعریف می کند.نمونه ای از یک استاندارد لایه فیزیکی RS-232C است. درگاههای COM1 و COM2 در پشت سیستم از این نوع هستند. این استاندارد تعداد پایه اتصالگر ، اندازه و نوع اتصالگر و مفهوم سیگنالهای عبور کننده از پایه را تعریف می کند.
لایه پیوند داده ها:وظیه ایجاد و اداره پیوند بین 2 دستگاه ارتباطی را بر عهده دارد. این لایه به جریان داده ها نظارت دارد و خطاها را هنگام ارسال تصحیح میکند.
لایه شبکه:پیچیده ترین لایه است. این لایه باید فناوری اصلی انتفال که موجب وصل شدن تجهیزات به یکدیگر را می شود تشخیص دهد. لایه شبکه جهت حفاظت لایه حمل و نقل از این پیچیدگی ها طراحی شده است. لذا لایه حمل و نقل با آسانی می تواند از سیستم پایانی ارتباطاتی را دریافت نماید.
لایه حمل و نقل:مسؤول برقراری ارتباط پایان به پایان بین سیستم های پایانی ارتباطی شبکه می باشد. این لایه باید بتواند نشانه های حمل و نقل را بپذیرد ،اتصال را برقرار کند و یا به آنها خاتمه دهد و همچنین نظارت بر جریان داده ها را اداره نماید.لایه حمل و نقل دارای 5 پروتکل مختلف ( TP0 – TP1 – TP2 – TP3 – TP4 ) می باشد.
لایه نشست:به برنامه های کاربردی امکان می دهد بر فعل و انفعالات موجود در طول یک جلسه ارتباطی نظارت داشته باشند. این لایه خصوصا هنگام هماهنگ سازی داده های ورودی مفید است. این لایه توابع مخلف بسیاری را در اختیار برنامه نویسان شبکه قرار می دهد
لایه نمایش:داده های بین موجودیت های برنامه های کاربردی را اداره میکند. چون سیستم های مختلف داده ها را با شیوه های متفاوتی نمایش می دهند لایه نمایش این امکان را می دهد با استفاده از یک نمایش توافقی ، تبادلاتی را انجام دهند.
لایه برنامه های کاربردی:خدمات مختلفی را به برنامه های کاربردی ارائه می دهد. بطور مستقیم با فرایند مربوط به ارتباطات کاربر ارتباط برقرار می کند.چند عنصر خدمات کاربردی که در لایه کاربردی پشتیبانی می شوند عبارتند از
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد