تاریخچه ی:
افراط در عشق
تفاوت با نگارش: 1
- | گاهی عشق مثل آنچه که در عرفان و تصوف و در غزلیات عرفانی ما هست تنها ارزش انسانی میشود . " جلوهای کرد رخش دید ملک عشق نداشت " و یا : فرشته عشق نداند که چیست ، قصه مخوان بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز عرفا که گرایششان به ارزش عشق است اصلا گرایش ضد عقل دارند و رسما با عقل مبارزه میکنند . حافظ میگوید : صوفی از پرتو میراز نهانی دانست گوهر هر کس از این لعل توانی دانست |
+ |
||__~~brown:گاهی عشق مثل آنچه که در عرفان و تصوف و در غزلیات عرفانی ما هست تنها ارزش انسانی میشود .~~__||
/> p/c/c9/ss_004.jpg" width=150 align=left vspace=5 border=1>
~~green: " جلوهای کرد رخش دید ملک عشق نداشت " ~~
~~green:فرشته عشق نداند که چیست ، قصه مخوان ~~
~~green:بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز~~ عرفا که گرایششان به ارزش عشق است اصلا گرایش ضد عقل دارند و رسما با عقل مبارزه میکنند.
__حافظ میگوید : __
~~green:صوفی از پرتو میراز نهانی دانست /> ::گوهر هر کس از این لعل توانی دانست ::
|
| شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس | | شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس |
- | که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست |
+ | ::که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست::~~ /> |
| میخواهد بگوید فقط و فقط عارف با مرکب عشق ، به عرفان حق میرسد . در چند بیت بعد میگوید : | | میخواهد بگوید فقط و فقط عارف با مرکب عشق ، به عرفان حق میرسد . در چند بیت بعد میگوید : |
- | ای که از دفتر عقل آیت عشق آموزی | |
- | ترسم این نکته به تحقیق ندانی دانست | |
- | مخاطبش در این بیت ، بوعلی سیناست که در آخر اشارات سخن از عشق گفته است . | |
- | پس ، از نظر اینها اساسا انسان و انسانیت عبارت از " عشق " میشود و عقل به دلیل اینکه عقال و پایبند است ، به کلی محکوم میشود . | |
- | یک وقت هم میبینید تنها ارزش ، میشود ارزش " عقل و فکر " . انسان میگوید این حرفها چیست ، اینها همه خیالات است ، اینها چنین و چنان است . بوعلی سینا گاهی در بین صحبتهایش میگوید : " این حرفها ، اشبه به خیالات صوفیه است ، باید با مرکب عقل جلو رفت " . | |
- | اینها ارزشهای گوناگونی است که در بشر وجود دارد : عقل ، عشق ، محبت ، عدالت ، خدمت ، عبادت ، آزادی و انواع دیگر ارزشها . حال کدام انسان ، انسان کامل است ، او که فقط عابد محض است ؟ او که فقط آزاده محض است ؟ او که فقط عاشق محض است ؟ او که فقط عاقل محض است ؟ نه ، هیچکدام " انسان کامل " نیست ، انسان کامل آن انسانی است که " همه این ارزشها " ، " در حد اعلی " و " هماهنگ با یکدیگر " در او رشد کرده باشد . علی ( ع ) چنین انسانی است . | |
- | منب :انسان کا شهید مهری /> فه 50 |
+ | ~~green:ای که از دفتر عقل آیت عشق آموزی ::ترسم این نکته به حقیق ندانی دانست:: ~~
مخاطبش در این بیت ، ابوعلی سیناست که در آخر ((کتاب اشارات|اشارات)) سخ از عش گفته است.
^ __~~orange:پس ، از نظر اینها اساسا انسان و انسانیت عبارت از " عشق " میشود و عقل به دلیل اینکه عقال و پایبند است ، به کلی مکوم میشود. این دید هم تک بعدی نگری است و فاط است.~~__ ^ |
| + | یک وقت هم میبینید تنها ارزش ، میشود ارزش " عقل و فکر ". انسان میگوید این حرفها چیست، اینها همه خیالات است، اینها چنین و چنان است. ابوعلی سینا گاهی در بین صحبتهایش میگوید: " این حرفها ، اشبه به خیالات صوفیه است، باید با ((مرکب حقیقی|مرکب عقل)) جلو رفت ". |
| + | !!منبع |
| + | انسان کامل ، شهید مطهری ، ص 50 |
| + | !مباحث مرتبط با عنوان |
| + | *((انسان کامل درمکتب عشق)) |
| + | *((حس عشق و پرستش)) |
| + | *((عشق و علاقه)) |
| + | *((عشق به اهل بیت)) |
| + | *((عشق و شهادت)) |
| + | *((غریزه جنسی و عشق در حیوانات)) |
| + | *((ماهیت عشق)) |
| + | *((ماهیت عشق روحانی ومطلوب حقیقی)) |