منو
 صفحه های تصادفی
واکسیناسیون افراد هفت سال و بالاتر که در وقت مقرر مراجعه ننمایند
کردوس بن زهیر و شهادت در کربلا
واپسین امیران شروان
خبیب بن عدی
ولادت پیامبر اکرم از زبان حضرت عبدالمطلب
توصیه امام حسن عسگری علیه السلام به نیکوکاری
انواع ویرجینیا
Rhodium
امام حسین علیه السلام از زبان خداوند
انواع رنگ رنگرزی
 کاربر Online
1051 کاربر online
تاریخچه ی: اعجاز قرآن در عصر حاضر

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-3Lines: 1-34
-رآن معجزه ی جاوید خاتم النبیاء است. رسول ارم رسماً بر آن تحی کرد یعنی مدعی شد که قرآن کار من نیست، کار خداست و از من و هیچ بشر دیگری ساخت نیست که مانند آن را بیاورد و اگر باور ندارید آزمایش کنید و از هر کسی که می خواهید کمک بگیرید ولی بدانید که ارگ جن و انس پشت به پشت دهند که مانند آن را بیاورند، قادر نخواهند بود. آخرین سخن مخالفان آن ع این بود که جادو است. خود این اتهام اعتراف ضمنی به خارق العاده بودن قرآن و نوعی اظهار عجز در برابر قرآن بود. مخالفان سر سخت پیامبر ا یچ معارضه ای با پیغمبر برای تضعیف و ملوب کردنش مضایقه نکردند و تنها کاری که به آن دست نزدند همان د که پیغمبر مکرر پیشنهاد می کرد و خود قرآن هم تصریح کرده است یعنی آوردن لااقل یک سوره مانند قرآن.
قرآن از جنبه های مختلف معجزه است یعنی ف
وق بشری است. اعجاز قرآن ز دو جهت است: لفظی و معنوی. اعجاز لفی قرآن مربوط می شود به مقوله ی زیبایی، اعجاز معنوی قرآن مربوط است به مقوله ی لمی. پس اجاز قرآن یکی ز جنبه ی زیبایی و هنری است و دیر از جنبه ی فکری و عملی. بک قرآن نه شعر است و نه نثر. اما شعر نیست برای اینکه وزن و قافیه ندارد، به علاوه، شعر معمولاً با نوعی خیل که خیل شاعرانه نامید می شود همراه است. در عی حا، نثر معمولی هم نیست، زیرا از نوعی انسجام و آهنگ و مویقی برخوردار است ک در هی سخن نثری تا کنون دیده نده است.
+((رهنگنامه رآن|قرآن)) معه جاویدان پیامبر اام و ند زنده انیت راه اوست. قرآن زیز نها عجزه ار در عر ماست که گواه همیه اد اسا و راهنمی انسانه است.
 +
 +قلمرو تحدی قرآن: مبارزه طلبی قرآن سه نوع می باشد:
 +*1ـ از نظر افراد:
 +قرآن می‌فرماید: « لئن اجتمعت الجن و الانس علی ان یأتوا بمثل هذاالقرآن لایأتون بمثله » یعنی اگر همه افراد انسانها و حتی جن‌ها جمع شوند نمی‌توانند مثل قرآن را بیاورند و به اصطلاح، عام افرادی است. بطوری که شامل همه افراد موجود انسانها و حتی افرادی که در آینده می‌آیند می‌شود.
 +*2ـ از نظر زمانی:
 +یعنی این دعوت و تحدی قرآن از زمان صدر اسلام شروع شده و همیشه ادامه دارد و لذا می‌فرماید:
 +« فان لم تفعلوا و لن تفعلوا »
 +اگر در گذشته نتوانستید مثل قرآن را بیاورید و هرگز هم نخواهید توانست .
 +*3ـ از نظر احوالی:
 +در هیچ حالی نمی‌توانید مثل قرآن را بیاورید یعنی اگر ((عرب)) و یا ((عجم))،‌ ((ادیب))(متخصص ادبیات عرب) و یا متخصص در هر زمینه دیگر باشد نمی‌توانید مثل قرآن را بیاورید.
 +و از این شمول و عموم و اطلاق آیه می‌توان استفاده کرد که آن جهت و رمز اعجاز قرآن باید چیزی دیگر باشد. که شامل همه زمانها و همه احوال باشد. و این در حالی است که برخی مثل ((شاطبی)) می‌گویند: اعجاز قرآن مخصوص زمان صدر اسلام است. و همین که ادیبان آن دوره نتوانستند مثل قرآن را بیاورند دلیل معجزه بودن قرآن است و در اعصار بعدی فقط به همین مطلب احتجاج می‌شود.
 +~~green:__نتیجه گیری:__~~
 +اعجاز قرآن ابعاد متعددی مثل فصاحت، بلاغت، محتوا، اخبار غیبی و ... دارد. وجه و جهت تحدی و مبارزه‌طلبی قرآن همه وجوه اعجاز قرآن است( غیر از صرفه که باطل است).
 +البته جهات اعجاز قرآن نسبت به مخاطبین مختلف، متفاوت است و هر کسی را بر اساس تخصص و استعداد او و در همان زمینه به مبارزه می‌طلبد. هر چند اعجاز قرآن و تحدی آن شامل همه زمانها می‌گردد و همینکه در طول چهارده قرن کسی نتوانسته مثل قرآن را بیاورد، اعجاز قرآن و حقانیت و صداقت پیامبر اسلام (ص) ثابت می‌شود.
 +-=قرآن معجزه ی جاوید خاتم النبیاء است. رسول اکرم رسماً بر آن تحدی کرد یعنی مدعی شد که قرآن کار من نیست، کار خداست و از من و هیچ بشر دیگری ساخته نیست که مانند آن را بیاورد و اگر باور ندارید آزمایش کنید و از هر کسی که می خواهید کمک بگیرید ولی بدانید که ارگ ((جن)) و ((انس)) پشت به پشت دهند که مانند آن را بیاورند، قادر نخواهند بود. آخرین سخن مخالفان آن عصر این بود که جادو است. خود این اتهام اعتراف ضمنی به خارق العاده بودن قرآن و نوعی اظهار عجز در برابر قرآن بود. مخالفان سر سخت پیامبر از هیچ معارضه ای با پیغمبر برای تضعیف و مغلوب کردنش مضایقه نکردند و تنها کاری که به آن دست نزدند همان بود که پیغمبر مکرر پیشنهاد می کرد و خود قرآن هم تصریح کرده است یعنی آوردن لااقل یک سوره مانند قرآن.=-
 +~~green:__ببینید:__~~
 +((اعجاز قرآن از جنبه علمی و فکری))
 +((اعجاز لفظی قرآن))
 +((اعجاز قرآن))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [16:10 ]   6   محمد ورهرام      جاری 
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [16:08 ]   5   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [16:04 ]   4   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [15:27 ]   3   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [15:26 ]   2   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 یکشنبه 28 فروردین 1384 [05:02 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..