منو
 صفحه های تصادفی
صدرالدین عمر خجندی
شیطان خاردار
بررسی خواص اسیدها
عترت کیست؟
اولمک
شاهد خواستن ابوبکر برای مالکیت فدک
کتابهای چینه شناسی
صفات خاصه فایل
تیره آدوکساسه
پیرومرفیت
 کاربر Online
1175 کاربر online
تاریخچه ی: اعتدال و میانه روی در عبادت

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
اعتدال و میانه روی یکی از اصول مهم در فرهنگ اسلامی است. پرهیز از افراط (زیاده‌روی) و تفریط (کوتاهی) در هر امری پسندیده و مطلوب است.

در زمینه عبادت و بندگی خداوند متعال هم این اعتدال لازم است. اگر هیچ تلاشی نمی تواند حق عبودیت و بندگی را آنچنان که شایسته خداوند است ادا کند، ولی نباید شخص مسلمان نباید به گونه‌ای باشد که در برخی از مقاطع زندگی، همه نیرویش را صرف عبادت کند و در مقاطع دیگر اصلاْ حال و حوصله و رمقی برای عبادت نداشته باشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«این دین محکم و متین است. پس با ملایمت در آن درآیید و عبادت خدا را بر بندگان خدا با کراهت تحمیل نکنید که در این صورت مانند سوار درمانده‌ای هستید که نه مسافت را پیموده و نه مرکبی به جا گذاشته است.»
افراط و زیاده روی در عبادت موجب خستگی روح و بی رغبتی نسبت به عبادت و گریز از آن می شود. امام صادق علیه السلام در روایتی، داستان مسلمانی که همسایه مسیحی خویش را مسلمان کرد ولی بر اثر وادارکردن او به عبادت‌های سنگین، یک شبه او را از دین خارج ساخت، بیان فرموده است.
مهم مداومت بر عبادت است، اگر چه مقدارش کم باشد.
در روایت است که کار ِکم ولی پیوسته از کار ِزیاد ولی ملال‌آفرین بهتر است. در عرفان نظری نیز یکی از شرایط سیر و سلوک و رسیدن به خدا، رفق و مدارا معرفی شده است، که معنای خلاصه‌اش این است که سالک نباید در مقطعی تمام توان و انژری خود را صرف ذکر و ورد و عبادت کند و در مقاطع دیگر خسته و بی رمق باشد و هنوز به سر منزل مقصود نرسیده، از ادامه سفر باز بماند،‌و حتی نسبت به سیر و سلوک بدبین و بی‌اعتقاد و بی‌علاقه شود.

در ادبیات زبان فارسی نیز بارها به موضوع میانه‌روی اشاره شده است. سعدی می‌گوید:
نه چندان بخور کز دهانت برآید **** نه چندان که از ضعف، جانت برآید

و نیز می‌گویند:
رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود **** رهرو آن است آهسته و پیوسته رود



منابع:
اصول کافی، ج 3، ص 129 - 137؛ رساله لب اللباب، ص 110

یکی از اصول مهم در فرهنگ دینی اصل اعتدال و میانه روی است. پرهیز از افراط (زیاده روی) و تفریط (کوتاهی) در هر امری، پسندیده و مطلوب است.

در ادبیات زبان فارسی نیز به موضوع میانه روی اشاره شده است، سعدی می گوید:

نه چندان بخور کز دهانت برآید **** نه چندان که از ضعف، جانت برآید.

در زمینه راه رفتن نیز می گویند:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود **** رهرو آن است آهسته و پیوسته رود.

در زمینه عبادت و بندگی خداوند متعال اگر چه هر چند انسان تلاش کند نمی تواند حق عبودیت و بندگی را آنچنان که شایسته حضرت حق است ادا کند، ولی نباید بگونه ای اقدام کند که در برخی از مقاطع زندگی، همه نیرویش را صرف عبادت کند و در مقاطع دیگر اصلاْ حال و حوصله و رمقی برای عبادت نداشته باشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: :همانا این دین محکم و متین است. پس با ملایمت در آن درآیید و عبادت خدا را بر بندگان خدا با کراهت تحمیل نکنید که دراین صورت مانند سواره درماندهی می باشید که نه مسافت را پیموده و نه مرکبی به جا گذاشته است.

افراط و زیادهروی درعبادت موجب خستگی روح و بی رغبتی نسبت به عبادت و گریز از آن می شود؛ در روایتی امام صادق علیه السلام داستان مسلمانی که همسایه مسیحی خویش را مسلمان کرد و بر اثر فشار و تحمیل عبادت، یک شبه او را از دین خارج ساخت، نقل می کند. بر این اساس آنچه مهم است مداومت بر کار و عبادت است، اگر چه عبادت کم باشد.

و در روایت است که کار کم پیوسته از زیاد ملامت آفرین بهتر است. در عرفان نظری نیز یکی از شرایط سیر و سلوک و رسیدن به خدا، رفق و مدارا معرفی شده است، که خلاصه این شرط آن است سالک نباید در مقطعی تمام توان و انژری خود را صرف ذکر و ورد و عبادت کند و در مقاطع دیگر خسته و بی رمق باشد و هنوز به سر منزل مقصود نرسیده، از ادامه سفر باز بماند، بلکه نسبت به سیر و سلوک بدبین و بی اعتقاد و بی علاقه شود.

منابع :

اصول کافی ، ج 3 ، ص 129 - 137 ؛ رساله لب اللباب ، ص 110


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 31 مرداد 1384 [09:38 ]   4   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 06 بهمن 1383 [05:06 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [06:02 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 10 تیر 1383 [05:53 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..