منو
 کاربر Online
763 کاربر online
تاریخچه ی: اسماعیلیه

تفاوت با نگارش: 12

Lines: 1-99Lines: 1-99
 V{maketoc} V{maketoc}
 !مختصری درباره ی اسماعیلیه !مختصری درباره ی اسماعیلیه
 «تا امروز 65 - 655 ق / 1257-765 م»  «تا امروز 65 - 655 ق / 1257-765 م»
 از همان سده‏های نخستین اسلام تا اوایل عهد ایلخانیان و در طی یک دوران بالنسبه طولانی، تاریخ ایران تحت تأثیر فرقه اسماعیلیه قرار گرفت.  از همان سده‏های نخستین اسلام تا اوایل عهد ایلخانیان و در طی یک دوران بالنسبه طولانی، تاریخ ایران تحت تأثیر فرقه اسماعیلیه قرار گرفت.
 فعالیت این فرقه مقارن پیدایش ((سامانیان)) شکل گرفت. اما دعوت آنها در ((ماوراء النهر ))و ((خراسان)) با مقاومت شدیدی رو به رو شد به طوری که در عهد ((غزنویان)) نیز کسانی که منسوب به این فرقه بودند، به شدت مورد آزار و تعقیب قرار می‏گرفتند.  فعالیت این فرقه مقارن پیدایش ((سامانیان)) شکل گرفت. اما دعوت آنها در ((ماوراء النهر ))و ((خراسان)) با مقاومت شدیدی رو به رو شد به طوری که در عهد ((غزنویان)) نیز کسانی که منسوب به این فرقه بودند، به شدت مورد آزار و تعقیب قرار می‏گرفتند.
 اوج فعالیت آنها، در عهد ((سلجوقیان)) بود که در طی آن، مدت برای براندازی حکومت و ((خلافت)) می‏کوشیدند و از ایجاد ناامنی، به عنوان وسیله‏ای برای بروز اغتشاش و هرج و مرج سیاسی استفاده می‏کردند. اوج فعالیت آنها، در عهد ((سلجوقیان)) بود که در طی آن، مدت برای براندازی حکومت و ((خلافت)) می‏کوشیدند و از ایجاد ناامنی، به عنوان وسیله‏ای برای بروز اغتشاش و هرج و مرج سیاسی استفاده می‏کردند.
   
-((اسماعیلیه)) با سایر فرقه‏های مشابه تفاوت چندانی نداشتند، جز آن که اقدام ((امام جعفر صادق ))«ع» را در عزل پسرش اسماعیل جایز نمی‏دانستند . +((اسماعیلیه|اسماعیلیان)) با سایر فرقه‏های مشابه تفاوت چندانی نداشتند، جز آن که اقدام ((امام جعفر صادق ))«ع» را در عزل پسرش اسماعیل جایز نمی‏دانستند .
 بعدها بعضی از اولاد اسماعیل، با ادعای استمرار امامت در اعقاب وی به نشر دعوت تازه‏ای دست زدند که آنها را از سایر فرقه‏های شیعه متمایز می‏کرد.  بعدها بعضی از اولاد اسماعیل، با ادعای استمرار امامت در اعقاب وی به نشر دعوت تازه‏ای دست زدند که آنها را از سایر فرقه‏های شیعه متمایز می‏کرد.
 دعاوی آنها از جمله قبول به تأویل آیات و کشف باطن احکام بود که منجر به عقایدی می‏شد که بزرگان این فرقه، آنها را از طرفداران و کسانی که تازه به این فرقه گرایش پیدا کرده بودند، مخفی نگه می‏داشتند.  دعاوی آنها از جمله قبول به تأویل آیات و کشف باطن احکام بود که منجر به عقایدی می‏شد که بزرگان این فرقه، آنها را از طرفداران و کسانی که تازه به این فرقه گرایش پیدا کرده بودند، مخفی نگه می‏داشتند.
 به هر حال دعوت آنها ناظر به براندازی خلافت ((عباسیان)) و وعده ظهور امام فاطمی بود. به هر حال دعوت آنها ناظر به براندازی خلافت ((عباسیان)) و وعده ظهور امام فاطمی بود.
 ( البته تا پیش از اینکه با فاطمیان مصر اختلافات سیاسی پیدا کنند.) ( البته تا پیش از اینکه با فاطمیان مصر اختلافات سیاسی پیدا کنند.)
 پیشروان این فرقه، غالباً امامت را بعد از امام جعفر صادق «ع» / 148 ق / 765 م، خاص محمد بن اسماعیل می‏دانستند که در عین حال او را صاحب شریعت می‏خواندند و مدعی بودند که شریعت او ناسخ شریعت جاری است.  پیشروان این فرقه، غالباً امامت را بعد از امام جعفر صادق «ع» / 148 ق / 765 م، خاص محمد بن اسماعیل می‏دانستند که در عین حال او را صاحب شریعت می‏خواندند و مدعی بودند که شریعت او ناسخ شریعت جاری است.
 در عین حال برای اقامه دعوت خویش، قتل مخالفان را جایز و حتی لازم می‏شمردند تا جایی که همچون ((خوارج))، مایه خوف، وحشت و نفرت عامه مردم واقع شدند.  در عین حال برای اقامه دعوت خویش، قتل مخالفان را جایز و حتی لازم می‏شمردند تا جایی که همچون ((خوارج))، مایه خوف، وحشت و نفرت عامه مردم واقع شدند.
 این فرقه، سبعیه «هفت امامی» خوانده می‏شدند چرا که ائمه را منحصر به هفت تن می‏دانستند و محمد بن اسماعیل را امام هفتم و قائم امر می‏شمردند.  این فرقه، سبعیه «هفت امامی» خوانده می‏شدند چرا که ائمه را منحصر به هفت تن می‏دانستند و محمد بن اسماعیل را امام هفتم و قائم امر می‏شمردند.
 به این ترتیب با دوام امامت او، شریعت را منسوخ و اباحه را جایز می‏دانستند. از این رو خلافت فاطمی را که به وسیله ((عبیدالله بن محمد ))و همچنین بر اساس قول به امامت اسماعیل، در ((مصر)) بنیاد نهاده شد «297 ق / 909 م» پیروی نکردند و به همین دلیل مستقل باقی ماندند.  به این ترتیب با دوام امامت او، شریعت را منسوخ و اباحه را جایز می‏دانستند. از این رو خلافت فاطمی را که به وسیله ((عبیدالله بن محمد ))و همچنین بر اساس قول به امامت اسماعیل، در ((مصر)) بنیاد نهاده شد «297 ق / 909 م» پیروی نکردند و به همین دلیل مستقل باقی ماندند.
 !~~blue:((دعوت فاطمیان و آغازی برای اسماعیلیه))~~ !~~blue:((دعوت فاطمیان و آغازی برای اسماعیلیه))~~
 !دشمنی اسماعیلیه با سلجوقیان !دشمنی اسماعیلیه با سلجوقیان
 درباره زندگی حسن صباح مأخذ قابل اعتماد، همان __«سرگذشت سیدنا»__ است که با کمی اختلاف در کتاب ((جهانگشای جوینی))، ((جامع التواریخ)) رشیدی و تاریخ اسمعیلیان ابو القاسم کاشانی آمده است.  درباره زندگی حسن صباح مأخذ قابل اعتماد، همان __«سرگذشت سیدنا»__ است که با کمی اختلاف در کتاب ((جهانگشای جوینی))، ((جامع التواریخ)) رشیدی و تاریخ اسمعیلیان ابو القاسم کاشانی آمده است.
 در این باب، آن چه که درباره مکاتبه، بین حسن صباح و ملکشاه سلجوقی ذکر شده، بی شک نادرست است و از میزان اطمینان چندانی برخوردار نمی‏باشد.  در این باب، آن چه که درباره مکاتبه، بین حسن صباح و ملکشاه سلجوقی ذکر شده، بی شک نادرست است و از میزان اطمینان چندانی برخوردار نمی‏باشد.
 از آن گذشته قصه‏ای را هم که به موجب آن، ((حسن صباح))، ((عمر خیام، ))و ((خواجه نظام الملک ))را سه یار دبستانی عنوان می‏نمود، مغایر با قراین تاریخی است که در نهایت برای درگیری حسن صباح با خواجه وزیر، حاجتی به این داستان پردازیها وجود ندارد.  از آن گذشته قصه‏ای را هم که به موجب آن، ((حسن صباح))، ((عمر خیام، ))و ((خواجه نظام الملک ))را سه یار دبستانی عنوان می‏نمود، مغایر با قراین تاریخی است که در نهایت برای درگیری حسن صباح با خواجه وزیر، حاجتی به این داستان پردازیها وجود ندارد.
 حکومت سلجوقیان بر تدبیر خواجه استوار بود و از طرفی تصمیم حسن صباح در بر هم زدن دولت سلجوقیان که البته هدفی از پیش نبرد، قتل خواجه را الزامی می‏کرد،  حکومت سلجوقیان بر تدبیر خواجه استوار بود و از طرفی تصمیم حسن صباح در بر هم زدن دولت سلجوقیان که البته هدفی از پیش نبرد، قتل خواجه را الزامی می‏کرد،
 در نهایت این امری بود که فداییان اسماعیلیه در انجامش توفیق یافتند «485 ق / 1092 م»  در نهایت این امری بود که فداییان اسماعیلیه در انجامش توفیق یافتند «485 ق / 1092 م»
 !آغز دوره قیامت نزد اسماعیلیه !آغز دوره قیامت نزد اسماعیلیه
 بعد از حسن صباح، کیا بزرگ امید «وفات 532 ق / 1138 م» که از جانب وی در قلعه لمسر حاکم بود، در الموت به قدرت رسید.  بعد از حسن صباح، کیا بزرگ امید «وفات 532 ق / 1138 م» که از جانب وی در قلعه لمسر حاکم بود، در الموت به قدرت رسید.
 جانشین او، پسرش، ((محمد بن بزرگ امید)) «وفات 557 ق / 1162 م» شد و این پدر و پسر در مدت نزدیک به چهل سال پس از وفات حسن صباح بر سراسر سازمان اسماعیلیه فرمان راندند.  جانشین او، پسرش، ((محمد بن بزرگ امید)) «وفات 557 ق / 1162 م» شد و این پدر و پسر در مدت نزدیک به چهل سال پس از وفات حسن صباح بر سراسر سازمان اسماعیلیه فرمان راندند.
 در این مدت، قتل دو خلیفه عباسی،  در این مدت، قتل دو خلیفه عباسی،
 ((المسترشد)) «529 ق / 1135 م»،  ((المسترشد)) «529 ق / 1135 م»،
 پسرش الراشد «532 ق / 1138 م» و نیز قتل  پسرش الراشد «532 ق / 1138 م» و نیز قتل
 معین الدین، وزیر سلجوقی «521 ق / 1127 م»  معین الدین، وزیر سلجوقی «521 ق / 1127 م»
 اتفاق افتاد.  اتفاق افتاد.
 در این میان، سلاجقه بارها الموت را محاصره کردند و در قلع و قمع اسماعیلیه سعی فراوانی مبذول داشتند، اما تقریباً هرگز توفیقی حاصل نکردند.  در این میان، سلاجقه بارها الموت را محاصره کردند و در قلع و قمع اسماعیلیه سعی فراوانی مبذول داشتند، اما تقریباً هرگز توفیقی حاصل نکردند.
 بالاخره جانشین محمد بن بزرگ امید، که نزد این قوم «حسن علی ذکره السلام» خوانده می‏شد، آغاز دور قیامت را که با قیام آن، تکلیف شرعی از روی دوش مردم برداشته می‏شد، اعلام کرد  بالاخره جانشین محمد بن بزرگ امید، که نزد این قوم «حسن علی ذکره السلام» خوانده می‏شد، آغاز دور قیامت را که با قیام آن، تکلیف شرعی از روی دوش مردم برداشته می‏شد، اعلام کرد
 و خود را امام و از اولاد نزار خواند.  و خود را امام و از اولاد نزار خواند.
 تا این که سرانجام در ماه رمضان 557 ق / اگوست 1162 م دوره جدیدی که متضمن الغاء ظواهر و احکام دین بود را اعلام داشت.  تا این که سرانجام در ماه رمضان 557 ق / اگوست 1162 م دوره جدیدی که متضمن الغاء ظواهر و احکام دین بود را اعلام داشت.
 !بازگشت به شریعت !بازگشت به شریعت
 در زمان حسن علی ذکره السلام، می بایست بر اساس شرایط قیامت رفتار شده و از انجام قوانین شریعت خودداری می شد.  در زمان حسن علی ذکره السلام، می بایست بر اساس شرایط قیامت رفتار شده و از انجام قوانین شریعت خودداری می شد.
  پس از حسن علی ذکره السلام ، پسرش محمد راه پدر را دنبال کرد «607 ق / 1210 م».   پس از حسن علی ذکره السلام ، پسرش محمد راه پدر را دنبال کرد «607 ق / 1210 م».
 پسر محمد، ((جلال الدین حسن)) نیز که بعد از او خداوند الموت شد، از همان آغاز، پیروان خود را از نادیده گرفتن قوانین دین که دو رهبر پیش از او مردم را بدان ترغیب می‏کردند، بر حذر داشت.  پسر محمد، ((جلال الدین حسن)) نیز که بعد از او خداوند الموت شد، از همان آغاز، پیروان خود را از نادیده گرفتن قوانین دین که دو رهبر پیش از او مردم را بدان ترغیب می‏کردند، بر حذر داشت.
 این بازگشت به شریعت، از طرفی برای حفظ علاقه و ایمان مؤمنان واقعی بود که از روی اخلاص، تسلیم «تعلیم» و «حکم» امام شده بودند و با شور و علاقه خود را موظف به اجرای فرامین بی چون و چرای امام می‏دیدند.  این بازگشت به شریعت، از طرفی برای حفظ علاقه و ایمان مؤمنان واقعی بود که از روی اخلاص، تسلیم «تعلیم» و «حکم» امام شده بودند و با شور و علاقه خود را موظف به اجرای فرامین بی چون و چرای امام می‏دیدند.
 در حقیقت، اگر بزرگان و داعیان اسماعیلیه در مراتب بالا خود را در رفع شریعت، انکار ظاهر دین و احکام آن قائل به حق می‏دانستند،  در حقیقت، اگر بزرگان و داعیان اسماعیلیه در مراتب بالا خود را در رفع شریعت، انکار ظاهر دین و احکام آن قائل به حق می‏دانستند،
 ولی در مقابل رفیقان و طرفدارانشان که به خاطر نوعی کمال در اندیشه دینی، مجذوب آنان می‏شدند، عقاید اصلی خود را از آنان پنهان می‏کردند.  ولی در مقابل رفیقان و طرفدارانشان که به خاطر نوعی کمال در اندیشه دینی، مجذوب آنان می‏شدند، عقاید اصلی خود را از آنان پنهان می‏کردند.
 البته چون این اعلام ظاهری، از سوی تندروان اسماعیلیه غیر قابل تحمل بود.  البته چون این اعلام ظاهری، از سوی تندروان اسماعیلیه غیر قابل تحمل بود.
 !پایان کار حکومت اسماعیلیه  !پایان کار حکومت اسماعیلیه
 با مرگ جلال الدین، پسرش علاء الدین که کودکی نه ساله بود خداوند الموت و فرمانروای اسماعیلیه شد.  با مرگ جلال الدین، پسرش علاء الدین که کودکی نه ساله بود خداوند الموت و فرمانروای اسماعیلیه شد.
 وی بعدها حالتی شبیه به مالیخولیا پیدا کرد که او را به سوی استبداد و خشونت بی حد سوق داد.  وی بعدها حالتی شبیه به مالیخولیا پیدا کرد که او را به سوی استبداد و خشونت بی حد سوق داد.
 علاء الدین بعد از مرگ پدر، قاعده قیامت را بار دیگر برقرار ساخت. در این بین چند سالی را هم که خواجه نصیر طوسی در قلعه الموت می‏گذراند، ظاهراً در ایام فرمانروایی علاء الدین بود که به خواجه علاقه و احترام زیاد نشان می‏داد.  علاء الدین بعد از مرگ پدر، قاعده قیامت را بار دیگر برقرار ساخت. در این بین چند سالی را هم که خواجه نصیر طوسی در قلعه الموت می‏گذراند، ظاهراً در ایام فرمانروایی علاء الدین بود که به خواجه علاقه و احترام زیاد نشان می‏داد.
 علاء الدین در اواخر عمر، با پسر بزرگش رکن الدین خور شاه درگیر منازعه‏ای شد که در پیامد آن، چون تصمیم گرفت او را از امامت معزول نماید، بزرگان اسماعیلی نپذیرفتند و گفتند که اعتبار از نص اول «نخستین اعلام آشکار برای امامت بعد از خود» همچنان درست و صحیح است. علاء الدین در اواخر عمر، با پسر بزرگش رکن الدین خور شاه درگیر منازعه‏ای شد که در پیامد آن، چون تصمیم گرفت او را از امامت معزول نماید، بزرگان اسماعیلی نپذیرفتند و گفتند که اعتبار از نص اول «نخستین اعلام آشکار برای امامت بعد از خود» همچنان درست و صحیح است.
  سرانجام مدتی بعد علاء الدین به دست قاتلانی ناشناس کشته شد «653 ق / 1255 م» و ((رکن الدین خورشاه))، جای او را گرفت.   سرانجام مدتی بعد علاء الدین به دست قاتلانی ناشناس کشته شد «653 ق / 1255 م» و ((رکن الدین خورشاه))، جای او را گرفت.
 اما طولی نکشید که ((هولاگو خان))، ((نواده چنگیز))، بار دیگر لشکر مغولان را به ایران آورد و در نخستین اقدامش، فتح قلاع اسماعیلیه را مد نظر و اهتمام خویش قرار داد.  اما طولی نکشید که ((هولاگو خان))، ((نواده چنگیز))، بار دیگر لشکر مغولان را به ایران آورد و در نخستین اقدامش، فتح قلاع اسماعیلیه را مد نظر و اهتمام خویش قرار داد.
 از این رو در مقابل سپاه هولاگو، تسلیم تنها راه چاره باقی ماند و به این ترتیب ((قلعه الموت)) در 655 ق / 1257 م« سقوط کرد و به افسانه تسخیر ناپذیری آن، پایان داده شد. از این رو در مقابل سپاه هولاگو، تسلیم تنها راه چاره باقی ماند و به این ترتیب ((قلعه الموت)) در 655 ق / 1257 م« سقوط کرد و به افسانه تسخیر ناپذیری آن، پایان داده شد.
 !((فهرست رهبران اسماعیلی)) !((فهرست رهبران اسماعیلی))
 !مطلب مرتبط با موضوع: !مطلب مرتبط با موضوع:
 *((اسماعیلیه پس از سقوط قلعه الموت تا کنون)) *((اسماعیلیه پس از سقوط قلعه الموت تا کنون))
 *((قرمطیان|آغاز به کار قرامطه)) *((قرمطیان|آغاز به کار قرامطه))
 *((قلاع اسماعیلیه)) *((قلاع اسماعیلیه))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 05 شهریور 1385 [08:48 ]   13   آآوا رسا      جاری 
 شنبه 04 شهریور 1385 [11:13 ]   12   آآوا رسا      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [11:10 ]   11   آآوا رسا      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [11:09 ]   10   آآوا رسا      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [10:56 ]   9   آآوا رسا      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [10:54 ]   8   آآوا رسا      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [10:43 ]   7   آآوا رسا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 13 بهمن 1384 [06:30 ]   6   محمد رضا قدوسی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 13 بهمن 1384 [06:26 ]   5   محمد رضا قدوسی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 31 فروردین 1384 [05:28 ]   4   نغمه آذربویه      v  c  d  s 
 چهارشنبه 31 فروردین 1384 [05:22 ]   3   نغمه آذربویه      v  c  d  s 
 سه شنبه 30 فروردین 1384 [09:09 ]   2   نغمه آذربویه      v  c  d  s 
 سه شنبه 30 فروردین 1384 [08:52 ]   1   نغمه آذربویه      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..