منو
 کاربر Online
917 کاربر online
تاریخچه ی: استیون اسپیلبرگ

__text__ {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000

~|~
~~brown:__@#25:استیون اسپیلبرگ ( Steven Spielberg )#@__~~
~W:85% ~cs:3 {picture=Spielberg2.jpg width=200 height=210 align=LEFT width=50 }
__استیون اسپیلبرگ__ در هجدهم دسامبر __1946__در __ایالت اوهایو آمریکا__ به دنیا آمد. اسپیلبرگ دوران کودکی اش را در سالن های سینما و با دیدن فیلم های ((والت دیسنی)) و آثار با شکوه حادثه ای سپری کرد و همین مسئله موجب شد که در ساخت فیلم هایش نیز آن رگه های کودکی و فانتزی را رها نکند ، تا جایی که برخی لقب __کودک -کارگردان__ را به او داده اند.

اسپیلبرگ از __12__ سالگی برای خودش فیلم های آماتوری می ساخت ، فیلم نامه هایش را خودش می نوشت ، از دوستانش برای بازی استفاده می کرد و آنها را به خوبی هدایت می کرد. در __16 __سالگی ، یعنی در سال __1964__یک فیلم بلند به نام __Firelight__ با زمان 2 ساعت و نیم ساخت. اسپیلبرگ به __کالج ایالتی کالیفرنیا__ رفت و در آنجا در رشته ((سینما )) تحصیل کرد. در اواخر دهه شصت ، پنج فیلم دیگر ساخت اما بالاخره در سال __1968__ با فیلم کوتاه __آمبلین__ بود که مورد تحسین قرار گرفت.

اسپیلبرگ توانست با ((کمپانی کلمبیا)) __( Colombia Pictures ) __ قراردادی امضا کند و کارگردانی چند اثر تلوزیونی را به عهده بگیرد. این دوره کاری تجربه های بسیاری را برای اسپیلبرگ به همراه داشت.
اسپیلبرگ اولین اثر مهم و خلاقانه خود را که به اکران سینماها هم راه یافت در سال __1971__ و با نام ((دوئل)) ساخت. __دوئل__ اثری جاده ای ، دلهره آور و بسیار خلاق بود. دوئل ماجرای سفر یک فروشنده دوره گرد بود که اسیر دیوانگی یک راننده تریلر می شود ، راننده ای که تماشاگر هرگز چهره او را نمی بیند. اسپیلبرگ به خوبی از پس صحنه های تعقیب و گریز بر آمد و ایجاد دلهره را در متن کار قرار داد. او توانست با این فیلم ، توجه دست اندرکاران ((پیش به سوی هالیوود |هالیوود)) را به خود جلب کند و خود را به عنوان یک استعداد تازه ، معرفی کند.

اسپیلبرگ در سال __1974__ فیلم ((شوگرلند اکسپرس)) را ساخت. فیلمی در حد و اندازه های فیلم های معمول ، درباره زنی که شوهر خلاف کارش را از زندان فراری می دهد تا خانواده بتواند دوباره دور هم جمع شود. فیلم صحنه های تعقیب و گریز درخشانی دارد ، به ویژه در صحنه ای که زن و شوهر فراری ردیفی طولانی از ماشین های پلیس را به دنبال خود می کشند.

یکی از فیلم های بسیار موفق اسپیلبرگ فیلم ((آرواره ها)) __( 1975)__ است. فیلم __آرواره ها__ ماجرای کوسه ای است که مردم یک شهر ساحلی را به ترس و وحشت می اندازد و کار و کاسبی شهر را کساد می کند. فیلم آرواره ها با دست گذاشتن روی ترس های اولیه و ذاتی بشر ، به فروش بسیار خوبی در گیشه دست یافت. در این فیلم هم تماشاگر کوسه را نمی بیند اما در لحظه لحظه فیلم ، حضور او را احساس می کند.

اسپیلبرگ فیلم بعدی اش را بر اساس داستانی که خود نوشته بود و مضمونی تکراری داشت ساخت. فیلمی درباره سفر موجودات فضایی به کره زمین. این فیلم ((برخورد نزدیک از نوع سوم)) __( 1977 )__ نام داشت. موجوات فضایی که اسپیلبرگ تصویر کرد ، وحشتناک و ویرانگر نبودند بلکه برعکس دوست داشتنی بودند و کنجکاوی ، آنها را به کره زمین کشانده بود. این فیلم در داستان گویی کمی ضعیف به نظر می رسد ولی با جلوه های ویژه باشکوه و جذابی که دارد ، این عیب پنهان مانده.

فیلم بعدی اسپیلبرگ یعنی ((1941)) __( 1979) __که یک کمدی بزرگ و پرهزینه بود از نظر تجاری شکست خورد. غیر از چند صحنه خوب ، در باقی فیلم به نظر می رسد اسپیلبرگ کنترل کمی بر فیلمش داشته.

اسپیلبرگ در پروژه بعدی اش هم به سراغ ماجرایی خیالی و تا حدودی فانتزی رفت ، به نام ((ایندیانا جونز و مهاجمین صندوقچه گمشده)) __( 1981)__ ، فیلمی منطبق بر همه اصول سرگرمی سازی ، آنقدر منطبق که اسپیلبرگ دو فیلم دیگر هم از این مجموعه ساخت. __ایندیانا جونز __برای تماشاگر مملو از هیجان بود وحس ماجراجویی او را تحریک می کرد. در واقع این سری فیلم ها جزء مردم پیسند ترین فیلم های دهه هشتاد بودند.

~W:85% ~cs:3 {picture=et.jpg width=200 height=160 align=LEFT width=50 }
اما اسپیلبرگ در سال __1982__ ، دوباره به رویاهای دوران کودکی اش رجوع کرد و یک فیلم افسانه ای تخیلی و فضایی ساخت که نه تنها در بین کودکان بلکه در بین بزرگسالان نیز بسیار محبوب شد. ((ئی تی)) ، در زمان اکران رکورد فروش را شکست و مبدل به یکی از تجاری ترین فیلم های تاریخ سینما شد. منتقدین و تحلیل گران تفسیرهای مختلفی برای __ئی تی__ ارائه داند ، تفسیرهای فلسفی و حتی سیاسی ، اما ئی تی برای اکثر تماشاگرانش یک فیلم دوست داشتنی و حتی عاشقانه بود ، عشق یک پسر بچه به دوست فضایی اش. بعد از این فیلم در سال __1983__ ، اسپیلبرگ یکی از اپیزود های فیلم ((منطقه بین الطلو عین – فیلم)) را کارگردانی کرد و در سال بعد هم قسمت دوم از سری ماجراهای ایندیانا جونز ، به نام ((ایندیانا جونز و معبد مرگ)).

در فیلم بعدی ، ((رنگ ارغوانی)) __( 1985)__ ، اسپیلبرگ دوباره و ارد دنیای بزرگسالان شد. __رنگ ارغوانی__ از رمان ((آلیس واکر)) __(Alice Walker )__ اقتباس شد. این فیلم بحث های بسیاری را برانگیخت و بسیاری از منتقدین معتقد بودند این فیلم اقتباس بسیار بدی از کتاب __واکر__ است و به شدت احساسی است. با این وجود فیلم نامزد دریافت __11__ جایزه ((اسکار)) شد که هیچ یک را هم نبرد.

((امپراتوری خورشید)) __( 1987)__ ، داستان پسر بچه ای را روایت می کرد که در دوران جنگ جهانی دوم سر از اردوگاه __ژاپنی ها __در می آورد. اسپیلبرگ این فیلم را بر اساس رمان __جی جی بالارد __ __(J.G. Ballard )__ ساخت. __امپراتوری خورشید __، اثر خوش ساختی از آب درآمد. بعد از این فیلم ، اسپیلبرگ بار دیگر به سراغ ایندیانا جونز رفت و قسمت سوم و آخرین قسمت از این مجموعه تا امروز را ساخت ، ((ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی)) __( 1989)__ . فیلم بعدی اسپیلبرگ به نام ((همیشه )) __( 1989)__ ، بازسازی داستان عاشقانه و فرا زمینی مردی به نام __جو__ بود. __همیشه__ ، در گیشه شکست خورد زیرا بسیار احساسی بود و در تماشاگر دلزدگی ایجاد می کرد.

~W:85% ~cs:3 {picture=Jurassic.jpg width=100 height=140 align=right width=50 }
اسپیلبرگ در سال __1991__ به بازسازی پر هزینه قصه __پیتر پن__ پرداخت و نام آن را ((هوک)) گذاشت. در سال __1993__ ، اسپیلبرگ انقلابی در جلوه های ویژه ایجاد کرد و فیلم ((پارک ژو راسیک)) را ساخت. در این فیلم ، اسپیلبرگ افسانه ((ژانر علمی - تخیلی |علمی _ تخیلی)) و پر فروش ((مایکل کرایتون )) __(Michael Crichton )__ را به تصویر کشید و فیلمش را هم مانند کتاب بسیار پر فروش از آب در آورد.

~W:85% ~cs:3 {picture=schindler.jpg width=220 height=170 align=LEFT width=50 }
فیلم بحث برانگیز ((فهرست شیندلر)) __( 1994)__ ، پروژه بعدی اسپیلبرگ بود. __فهرست شیندلر__ ، ماجرای یک آلمانی کارخانه دار و عضو حزب نازی آلمان ، به نام __اسکار شیندلر__ را روایت می کرد که جان صدها یهودی عازم به اردوگاه های مرگ را نجات می دهد. این فیلم زمانی __3__ ساعته داشت و به شیوه ای سیاه و سفید ، ((فیلم برداری)) شده بود ، در حالی که گاهی یک تک رنگ به شکل نمادین در تصویر دیده می شد. فیلم از جهت سیاسی ، حرف و حدیث های بسیاری را به همراه داشت ، اما با این وجود اعتبار هنری ویژه ای برای اسپیلبرگ به همراه داشت و نخستین اسکار ((کارگردانی)) را نصیب او کرد.

در سال __1997__ اسپیلبرگ بار دیگر به سراغ دایناسورها رفت و ((دنیای گمشده : پارک ژوراسیک )) را ساخت. این فیلم نسبت به فیلم قبلی ((جلوه های ویژه)) عظیم تر و قوی تری داشت اما مانند فیلم اول استقبال نشد. در همین سال اسپیلبرگ پروژه دیگری را نیز به سامان رساند: ((آمیستاد)). __آمیستاد__ درباره سیاهان و کوچ اجباریشان به ((آمریکا ))توسط سفیدپوستان برده دار بود. فیلم چندان در گیشه موفق نبود.


~W:85% ~cs:3 {picture=ryan2.jpg width=240 height=175 align=LEFT width=50 }
در سال __1998__ ، اسپیلبرگ یکی دیگر از بهترین فیلم هایش را از نظر کارگردانی عرضه کرد. این فیلم ((نجات سرباز رایان)) نام داشت و یک فیلم جنگی درباره ((جنگ جهانی دوم)) و تقابل آمریکایی ها با ژاپنی ها بود. جلوه های ویژه فیلم در ((ژانر جنگ)) فوق العاده بود. موضوع فیلم تا حدی متظاهرانه بود : دولت آمریکا دستور داده که یک سرباز را که بعد از مرگ برادرهایش در جنگ ، تنها فرزند خانواده است به آغوش خانواده بازگردانند ، با این وجود فیلم ، بسیار نظرگیر بود و صحنه های جنگ طراحی شده در فیلم بسیار واقعی به نظر می آمد. این فیلم دومین __اسکار __را نصیب اسپیلبرگ کرد.


~W:85% ~cs:3 {picture=ai.jpg width=140 height=190 align=right width=50 }
((هوش مصنوعی)) محصول __2001__ ، فیلمی احساسی و پینوکیو وار درباره روباتی است در هیبت یک پسر بچه که با تمام وجود می خواهد یک پسر بچه واقعی باشد. هوش مصنوعی فیلم جذابی است که تعارضی با معنی در خود دارد ، این پسر بچه روبات بیش از هر پسر بچه دیگری یک پسربچه واقعی است. پروژه بعدی اسپیلبرگ به نام ((گزارش اقلیت)) __( 2002 )__ هم در ((ژانر علمی _ تخیلی)) قرار می گیرد. با استفاده از ذهن یک دختر که در یک استخر زندانی است می توان فهمید که چه کسی قصد ارتکاب جرم را دارد و این در حالی است که این پیشرفت در نظام امنیتی چندان قابل اعتماد نیست و خود مولود ناامنی است. در سال __2002 __، اسپیلبرگ فیلم دیگری به نام ((اگه می تونی منو بگیر)) را ساخت ، فیلمی تفریحی و سرگرم کننده درباره تعقیب و گریزهای یک پلیس و یک مجرم دزد. هر سه این فیلم ها در گیشه موفق بودند.

فیلم بعدی اسپیلبرگ ، ((ترمینال)) __(2004)__ نام دارد. __ترمینال__ بر اساس یک ماجرای واقعی ، یعنی ماجرای یک ایرانی مهاجر ساخته شد. ((فیلم نامه)) توسط ((اندرو نیکول )) __( Andrew Niccol )__ نوشته شد و قرار بود خود او هم فیلم را کارگردانی کند ، ولی در نهایت کارگردانی فیلم به اسپیلبرگ رسید. ترمینال ماجرای شخصی به نام __ویکتور ناوورسکی__ است که اهل یک کشور خیالی در ((آروپای شرقی)) است. او به __نیویورک__ می آید و هنگامی که به فرودگاه نیویورک می رسد ، متوجه می شود کشورش دچار جنگ شده و به این ترتیب مدارکش دیگر اعتباری ندارند. او که دیگر نه راه برگشت دارد و نه می تواند قانونا وارد خاک آمریکا شود مجبور است در همان فرودگاه زندگی کند.

در سال __2005 __، اسپیلبرگ ، پروژه عظیم ((جنگ دنیاها)) را ساخت. __جنگ دنیاها__ بر اساس داستانی به همین نام از ((اچ. جی. ولز )) __(H.G. Wells )__ ساخته شد ، نویسنده ای که در سینما نام آشنایی دارد و از روی داستان های او چندین فیلم ساخته شده. در جنگ دنیاها ، کره زمین شاهد حمله موجودات آهنی و عجیبی است که این بار نه از آسمان ، بلکه از دل همین کره زمین سر بر آورده اند. در این فیلم ((تام کروز)) __( Tom Cruse )__ در نقش پدری که در صدد نجات جان دو فرزندش است چندان خوب ظاهر نشد ، ولی فیلم در گیشه موفق بود ، به ویژه ( مانند آثار دیگر اسپیلبرگ ) به دلیل جلوه های ویژه بسیار خوبی که از آن برخوردار بود.


@#22:~~brown:گزیده فیلم شناسی استیون اسپیلبرگ ( در مقام کارگردان ) ~~#@

~~brown:__•__~~ __فرار به ناکجا آباد__ __( 1961- Escape to Nowhere )__
~~brown:__•__~~ ((Firelight ))
~~brown:__•__~~ __آمبلین__ __( 1968- Amblin )__
~~brown:__•__~~ __دوئل__ __( 1971- Duel )__
~~brown:__•__~~ __شوگرلند اکسپرس__ __( 1974- The Sugarland Express )__
~~brown:__•__~~ __آرواره ها __ __( 1975- Jaws )__
~~brown:__•__~~ __برخورد نزدیک از نوع سوم__ __( 1977- Close Encounters of the Third Kind )__
~~brown:__•__~~ __ایندیانا جونز و مهاجمین صندوقچه گمشده __ __( 1981- Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark )__
~~brown:__•__~~ __ئی تی یک موجود فضایی__ __( 1982- E.T. the Extra- Terrestrial )__
~~brown:__•__~~ __منطقه بین الطلوعین – فیلم__ __(1983- Twilight Zone: The Movie )__
~~brown:__•__~~ __ایندیانا جونز و معبد مرگ__ __( 1984- Indiana Jones and the Temple of Doom )__
~~brown:__•__~~ __رنگ ارغوانی__ __( 1985- The Color Purple )__
~~brown:__•__~~ __امپراتوری خورشید__ __( 1987 - Empire of the Sun )__
~~brown:__•__~~ __ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی__ __( 1989 - Indiana Jones and the Last Crusade )__
~~brown:__•__~~ __همیشه__ __( 1989 - Always )__
~~brown:__•__~~ __هوک__ __( 1991 - Hook )__
~~brown:__•__~~ __پارک ژوراسیک__ __( 1993- Jurassic Park )__
~~brown:__•__~~ __فهرست شیندلر__ __( 1994- Schindler's List )__
~~brown:__•__~~ __دنیای گمشده : پارک ژوراسیک__ __( 1997- The Lost World: Jurassic Park )__
~~brown:__•__~~ __آمیستاد__ __( 1997- Amistad )__
~~brown:__•__~~ __نجات سرباز رایان__ __( 1998 - Saving Private Ryan )__
~~brown:__•__~~ __سفر بی پایان__ __( 1999- The Unfinished Journey )__
~~brown:__•__~~ __هوش مصنوعی__ __( 2001- Artificial Intelligence: AI ) __
~~brown:__•__~~ __گزارش اقلیت__ __( 2002 - Minority Report )__
~~brown:__•__~~ __اگه می تونی منو بگیر __ __( 2002- Catch Me If You Can )__
~~brown:__•__~~ __ترمینال__ __ ( 2004- The Terminal )__
~~brown:__•__~~ __جنگ دنیاها__ __( 2005- War of the Worlds )__
~~brown:__•__~~ __مونیخ__ __( 2005- Munich )__


@#22:~~brown:گزیده جوایز و افتخارات~~#@

~~brown:__•__~~ برنده جایزه ((اسکار ))بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای فیلم __فهرست شیندلر__ در سال __1995__ ، برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم __نجات سرباز رایان__ در سال __1999__ و همچنین نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم های __برخورد نزدیک از نوع سوم__ در سال __1978__ ، __مهاجمین صندوقچه گمشده__ در سال __1982__ ، __ئی تی__ در سال __1983__ ، __رنگ ارغوانی__ در سال __1986__ و نیز نامزدی بهترین فیلم برای __نجات سرباز رایان__ در سال __1999__.
~~brown:__•__~~ برنده جایزه ((گلدن گلوب)) در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم های __فهرست شیندلر__ در سال __1994__ و __نجات سرباز رایان__ در سال __1999__. نامزد دریافت گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم های __آرواره ها__ در سال __1976__، __برخورد نزدیک از نوع سوم__ در سال __1978__ ، __مهاجمین صندوقچه گمشده __در سال __1982 __، __ئی تی __در سال __1983__ ، __رنگ ارغوانی__ در سال __1986__ ، __آمیستاد__ در سال __1998__، __هوش مصنوعی__ در سال __2002__ و __مونیخ__ در سال __2006__.
~~brown:__•__~~ برنده ((نخل طلای کن)) برای بهترین فیلم نامه و نامزد دریافت نخل طلای بهترین فیلم هر دو برای __شوگرلند اکسپرس__ در سال __1974__.
~~brown:__•__~~ برنده جایزه ((بافتا)) در رشته بهترین فیلم برای فهرست شیندلر در سال __1994__ و نیز نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم __آرواره ها__ در سال __1976 __، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه برای فیلم __برخورد نزدیک از نوع سوم__ در سال __1979__ ، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای __ئی تی__ در سال __1983__ و بهترین فیلم برای فیلم __نجات سرباز رایان__ در سال __1999__.






{FANCYTABLE}





















تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:02 ]   5   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:00 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 06 مرداد 1385 [08:07 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 مرداد 1385 [21:23 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 مرداد 1385 [21:08 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..