«اساف و نائله» نام دو بت مشهور ((اعراب جاهلی )) بود. بر اساس داستانهای کهن عرب، اساف، پسر یعلی از قبیله جُرهم در ((یمن))، به یکی از دختران به نام نائله، دختر زید، عشق ورزید. آن دو در موسم حج عازم ((مکه)) شدند و چون درون ((بیت الله الحرام - کعبه، خانه خدا|کعبه)) خلوتی یافتند، دامن به گناه آلودند. پس خداوند هر دو را مسخ کرد و به سنگ تبدیل نمود. صبحگاهان مردم آن دو را از کعبه بیرون کشیدند و در پیشگاه کعبه نهادند تا مایه عبرت دیگران باشند. چون مدتی گذشت و پرستش بتان رواج یافت، این دو نیز مورد پرستش قرار گرفتند و در شمار بت های خزاعه و ((قریش)) در آمدند.
+
در آغاز، اساف در کنار کعبه و نائله در کنار ((چاه زمزم)) بود، سپس قریش هر دو را کنار زمزم بردند. از آن پس آن دو را با جامه های زیبایی میآراستند، گوسفندان و شتران بسیار برایشان قربانی میکردند و نزد آن دو سوگند میخوردند. آنان ((طواف)) را با اساف آغاز میکردند و با نائله به پایان میرساندند.
-
اف و نائله، نام بت مشهور((اعراب جالی ))بود. بر اساس داستانهای کهنعر، اسا پسر یعلی از قیه ُرهم در ((یمن)) یکیدخترانبه نام نائله دختر زید ع وزید. آن دو در موسم حجّ آهنگ مکه کدند و چون رون ((بت الله لحرا - کبه، خانهخد|کعبه))لوتی یافتند، دامنبه گناه آلودند خداوند ه د را مسخ و به سنگ مل کر.بحهانمدندو را از کعب بیرو آردند و در پیشگاه کعبه نهادند تا مایه عبرت دیگر مردمان باشند. نتی گذشت و پرستش بتان را یفت، این دو نیز مور رستش قرا فددر مار بت های خزاع ((قریش))در آمدند.
+
ته اد که مر پس از که ین را از کع یرون کیدند، اا ا د ((فا و وه|ا)) و نله ر د (( و رو|روه)) نهادند؛ تا این ((ی بن کا)) ن دو ر بمقالزدیک مز نتقلکرد.
-
غز اف ر کنا کعبهناه ر کار ((چه زمزم)) و پ قی رد را یکمقل اخت وا پس ن دو مه های زیبیی راتند، گندان و تران بی ایشا قربای کرد و ن آن گد ی خن((طوا)) ا ا س ا که ائله ه پایا ی سندد.
+
نروایی((مروبن لحی)) پس ا آن که بت ((هب))راز شا به مکه ورد بتپرستی را در ((رزمین حجاز)) و رد را ب پتشا و نئلهنی فراخوان پس ز هبل این دو نتینهاییبوندکه مود پرستش قرا گرفتند برخ نیز گاند که این تها رانیز عمرو بن لیواز ((شا)) ب مکه آورد و داستان م آن ا بید از اسانه های کهنساخت.اسا و نائه ا ال8 هری پرسش شدد، در هنگام ((فحمکه|ف مکه ))، ((حضرتحمدمفیصی الله لیه و آله|پیامبر اکرم صلیالهعیه وله و سلم)) ند را با دیگر بتها شکست.
-
برخی گته اند که پس انکهاسافونئله را از کعبه بیرون وردند، اساا در ((صفاو موه|ف))و ناله را در ((صفا و مروه|مروه))نهدند انکه((قی بن کلاب)) آن دو را به مقاب کعبه نیک زمزم منقلکد.
+
نا : />ایرامارف گ الامی882، یره اب هم 186
-
به روایتی، ((عمرو بن لحی)) پس از آن که بت ((هبل)) را از شام به مکه آورد و بت پرستی را در حجاز رواج داد، مردم را به پرستش اساف و نائله فرا خواند و پس از هبل این دو بت نخستین بتهایی بودند که مورد پرستش قرار گرفتند؛ برخی نیز گفته اند که این روایت را نیز عمرو بن لحی از شام به مکه آورده، و داستان مسخ آن را به تقلید افسانه های کهن ساخته است. اساف و نائله تا سال 8 هجری پرستش شدند، تا آنکه در ((فتح مکه|فتح مکه ))، ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)) آن دو را با دیگر بت ها شکست.
-
مراجعه شود به
+
مراجعه شود به:
((ادیان اعراب پیش از اسلام))
((ادیان اعراب پیش از اسلام))
-
منابع :
-
دایرةالمعارف بزرگ اسلامی ج8 ص82، سیره ابن هشام ج1 ص 86
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد