منو
 کاربر Online
1106 کاربر online
تاریخچه ی: اساف و نائله

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-15Lines: 1-15
 +«اساف و نائله» نام دو بت مشهور ((اعراب جاهلی )) بود. بر اساس داستان‌های کهن عرب، اساف، پسر یعلی از قبیله جُرهم در ((یمن))، به یکی از دختران به نام نائله، دختر زید، عشق ورزید. آن دو در موسم حج عازم ((مکه)) شدند و چون درون ((بیت الله الحرام - کعبه، خانه خدا|کعبه)) خلوتی یافتند، دامن به گناه آلودند. پس خداوند هر دو را مسخ کرد و به سنگ تبدیل نمود. صبحگاهان مردم آن دو را از کعبه بیرون کشیدند و در پیشگاه کعبه نهادند تا مایه عبرت دیگران باشند. چون مدتی گذشت و پرستش بتان رواج یافت، این دو نیز مورد پرستش قرار گرفتند و در شمار بت های خزاعه و ((قریش)) در آمدند.
 +در آغاز، اساف در کنار کعبه و نائله در کنار ((چاه زمزم)) بود، سپس قریش هر دو را کنار زمزم بردند. از آن پس آن دو را با جامه های زیبایی می‌آراستند، گوسفندان و شتران بسیار برایشان قربانی می‌کردند و نزد آن دو سوگند می‌خوردند. آنان ((طواف)) را با اساف آغاز می‌کردند و با نائله به پایان می‌رساندند.
-اف و نائله، نام بت مشهور ((اعراب جالی ))بود. بر اساس داستانهای کهن عر، اسا پسر یعلی از قیه ُرهم در ((یمن)) یکی دختران به نام نائله دختر زید ع وزید. آن دو در موسم حجّ آهنگ مکه کدند و چون رون ((بت الله لحرا - کبه، خانه خد|کعبه)) لوتی یافتند، دامن به گناه آلودند خداوند ه د را مسخ و به سنگ مل کر. بحهان مد ن دو را از کعب بیرو آردند و در پیشگاه کعبه نهادند تا مایه عبرت دیگر مردمان باشند. ن تی گذشت و پرستش بتان را یفت، این دو نیز مور رستش قرا فد در مار بت های خزاع ((قریش)) در آمدند. + ته اد که مر پس از که ین را از کع یرون کیدند، اا ا د ((فا و وه|ا)) و نله ر د (( و رو|روه)) نهادند؛ تا این ((ی بن کا)) ن دو ر ب مقال زدیک مز نتقل کرد.
- غز اف ر کنا کعبه ناه ر کار ((چه زمزم)) و پ قی ر د را یک م قل اخت و ا پس ن دو مه های زیبیی راتند، گندان و تران بی ایشا قربای کرد و ن آن گد ی خن ((طوا)) ا ا س ا که ائله ه پایا ی سندد. +ن روایی ((مرو بن لحی)) پس ا آن که بت ((هب)) را ز شا به مکه ورد بت‌پرستی را در ((رزمین حجاز)) و رد را ب پتش ا و نئله نی فراخوان پس ز هبل این دو نتین هایی بوند که مود پرستش قرا گرفتند برخ نیز گ‌اند که این ت‌ها را نیز عمرو بن لی و از ((شا)) ب مکه آورد و داستان م آن ا ب ید از اسانه های کهن ساخت . اسا و نائه ا ال 8 هری پرسش شدد، در هنگام ((فح مکه|ف مکه ))، ((حضرت حمد مفی صی الله لیه و آله|پیامبر اکرم صلی اله عیه و له و سلم)) ن د را با دیگر بت‌ها شکست.
-برخی گته اند که پس ا نکه اساف و نئله را از کعبه بیرون وردند، اسا ا در ((صفا و موه|ف)) و ناله را در ((صفا و مروه|مروه)) نهدند انکه ((قی بن کلاب)) آن دو را به مقاب کعبه نیک زمزم منقل کد. +نا : />ایرامارف گ الامی 8 82، یره اب هم 1 86
-به روایتی، ((عمرو بن لحی)) پس از آن که بت ((هبل)) را از شام به مکه آورد و بت پرستی را در حجاز رواج داد، مردم را به پرستش اساف و نائله فرا خواند و پس از هبل این دو بت نخستین بتهایی بودند که مورد پرستش قرار گرفتند؛ برخی نیز گفته اند که این روایت را نیز عمرو بن لحی از شام به مکه آورده، و داستان مسخ آن را به تقلید افسانه های کهن ساخته است. اساف و نائله تا سال 8 هجری پرستش شدند، تا آنکه در ((فتح مکه|فتح مکه ))، ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)) آن دو را با دیگر بت ها شکست.  
-مراجعه شود به +مراجعه شود به:
 ((ادیان اعراب پیش از اسلام)) ((ادیان اعراب پیش از اسلام))
-منابع :  
-دایرةالمعارف بزرگ اسلامی ج8 ص82، سیره ابن هشام ج1 ص 86 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [08:23 ]   4   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 19 دی 1383 [07:26 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [07:25 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 06 تیر 1383 [06:23 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..