منو
 کاربر Online
502 کاربر online
تاریخچه ی: ارسن ولز

نگارش: 10


img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

ارسن ولز ( Orson Welles)
img/daneshnameh_up/b/be/welles.jpg
اورسون ولز در پنجم ماه می سال 1915در ایالت ویسکانسین آمریکا متولد شد. ولز از همان کودکی خلاق ، با هوش و جنجال آفرین بود ، با این وجود آغاز شهرتش در 23 سالگی بود.

img/daneshnameh_up/b/b8/welles2.jpg
در سال 1938 در هالیوود درخشید و این درخشش به دنبال یک برنامه رادیویی تکان دهنده بود که با اقتباس از داستان جنگ دنیاها ( War Of The Worlds ) اثر اچ . جی. ولز ( H.G.Wells ) به اجرا در آورد. ولز این برنامه را که به حمله موجوداتی عجیب و ویرانگر به کره زمین می پرداخت در شب هالووین و در بحبوهه جنگ جهانی دوم ، به شیوه ای مستند به اجرا در آورد و درآن شرایط روحی خاص آمریکاییان ، مردم را به وحشتی توصیف ناپذیر انداخت و تاثیری شگرف بر جای گذاشت. ولز انتظار چنین تاثیری را نداشت ولی در نتیجه آن به شهرتی فراوان دست یافت.

ولز قبل از برنامه رادیویی معروف خود نیز در محافل تئاتری به عنوان هنرپیشه و کارگردان ، آدمی سرشناس بود و تئاترهای موفقی را بر صحنه برده بود (از جمله مکبث با طراحی دکوری زیبا ، ژولیوس سزارو...) که هر یک نشان از ظهور نابغه ای جوان می دادند. مجموعه این عوامل موجب شد تا کمپانی RKO برای بستن قرارداد با او علاقه مند شود. در این قرارداد از ولز خواسته شد تا 6 فیلم برای کمپانی بسازد. بنا بود نخستین فیلم بلند این قرارداد اقتباسی از رمان دل تاریکی ( Heart Of Darkness ) نوشته جوزف کنراد ( Joseph Conrad ) باشد ، اما به دلیل برخی مشکلات ساختن این فیلم به تعویق افتاد. لذا ولز فیلم نامه ای را که خود با همکاری هرمن. جی. منکیه ویچ ( Herman J. Mankiewicz ) نوشته بود به دست گرفت :همشهری کین ( Citizen Kane ) .

همشهری کین ( نام اولیه فیلم آمریکایی بود ) ، داستان زندگی مردی قدرتمند با ویژگی هایی خاص به نام چالرز فاستر کین را به تصویر می کشید که با قدرت به آن چه می خواهد دست می یابد ولی در ادامه همه اقتدارش را از دست می دهد و در نهایت در تنهایی می میرد.
img/daneshnameh_up/8/83/kane.jpg
به نوعی غر ض اصلی همشهری کین ، مطالعه در کلیه احوال انسان با تاکید بر جنبه های خودخواهی و تنهایی او بود. شخصیت کین ، انسانی است عجیب که در نهایت قدرت و توانایی ، کاملا تنهاست و پناهگاهی ندارد و همه تلاش هایش که ظاهرا برای ارضاء جاه طلبی ها و خود خواهی هایش است در حقیقت گریزی است از خود و تنهایی. مردی که در هنگام مرگ تنها به یاد سورتمه ای است ( رزباد ) که در کودکی داشته ، سورتمه ای که بهترین لحظات زندگی اش را قبل از جدایی از خانواده با آن سپری کرده. ویلیام راندولف هرست که در آن زمان سلطان مطبوعات آمریکا به شمارمی رفت ، این فیلم را تصویر سازی از زندگی خودش قلمداد کرد و از آنجا که شخصیتی که از کین ارائه می شد چندان دلچسب نبود به مخالفتی گسترده با فیلم پرداخت. ویلیام هرست مصمم شد که با استفاده از قدرت فراوان خود جلوی توزیع فیلم را بگیرد.

همشهری کین دارای تکنیک ، ساختار و روایتی بدیع و نو بود ( فیلمی که پیش از زمان خود ساخته شده بود ) اما فروش خوبی نداشت. علت این شکست تجاری ، علاوه بر مداخله های هرست در تبلیغ و پخش فیلم در طبیعت تجربی فیلم بود که برای تماشاگران آن زمان چندان قابل درک نبود.

همشهری کین فیلمی است که تمام قدرت خلاقه ارسن ولز و همه نو آوری های سینمایی او ، ماهرانه در آن به کار گرفته شده است. ولز برای ساختن این فیلم ، شیوه های معمول زبان سینما را با مفاهیمی تازه به کار گرفت و برای این کار از همه ابزاری که داشت : فیلم برداری ، نورپردازی ، موسیقی ، دکور ، مونتاژ ، بازی و... کمک گرفت تا اثری ممتاز خلق کند.

img/daneshnameh_up/d/df/Ambersons.jpg
فیلم بعدی اورسون ولز ، امبرسون های با شکوه ( 1942- The Magnificent Ambersons ) نام داشت ، یکی از فیلم های بزرگی که سینما از دست داد زیرا در میانه راه از دست کارگردانش به در آمد و به دلیل ضرورت های اقتصادی دوران جنگ با بی رحمی مثله شد. زمانی که ولز در برزیل مشغول فیلم برداری فیلمی نیمه مستند به نام حقیقت دارد ( It ' s All True ) بود ، کمپانی RKO ،امبرسون های با شکوه را از 132 دقیقه به 88 دقیقه کوتاه کرد و پایان خوش نا مربوطی را نیز برای آن جعل کرد.

با آنکه فیلم به جا مانده از امبرسون های با شکوه مخدوش است ، اما همچنان فیلم بزرگ و نیرومندی به نظر می رسد. فیلم نامه را خود ولز از رمان بوث تارکینگتون ( Booth Tarkington ) اقتباس کرده بود و در آن به ماجرای سقوط یک خانواده سربلند و ثروتمند محلی می پرداخت که بر اثر پیدایش شهری مدرن و صنعتی به نام ایندیانا پولیس از هم می پاشد. ساختار این فیلم نیز مانند همشهری کین با برداشت های طولانی و حرکت های همراه دوربین به شکلی تماشایی به وجود آمده و استفاده انقلابی از نورهای ترکیبی و مونتاژ صدا در آن حتی از همشهری کین هم جلوتر است. اگر چه این نسخه اثر ناچیزی از چهره حماسی فیلم را در بر دارد ، اما همین نسخه هم شاهکاری از فضاسازی و صحنه پردازی را به نمایش می گذارد. متاسفانه این فیلم هم پخش مناسبی نداشت و به فروش اندکی دست یافت. شکست تجاری این فیلم و فیلم سفری به درون ترس
( 1942 – Journey Into Fear ) موجب شد که ولز با سه شکست تجاری ، عنصر چندان مطلوبی برای کمپانی به حساب نیاید ، به همین خاطر او را از ادامه فیلم حقیقت دارد باز داشتند. این مسئله سر آغاز خصومتی طولانی میان ولز و گردانندگان صنعت فیلم در آمریکا شد. خصومتی که هر گز کاملا برطرف نشد.

img/daneshnameh_up/b/be/welles.jpg
img/daneshnameh_up/b/b8/welles2.jpg
img/daneshnameh_up/8/83/kane.jpg
img/daneshnameh_up/d/df/Ambersons.jpg


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [23:13 ]   26   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 31 اردیبهشت 1385 [20:08 ]   25   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 31 اردیبهشت 1385 [20:07 ]   24   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [21:06 ]   23   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [21:04 ]   22   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:57 ]   21   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:53 ]   20   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:41 ]   19   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:29 ]   18   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:25 ]   17   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:18 ]   16   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:12 ]   15   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [20:05 ]   14   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:58 ]   13   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:49 ]   12   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:47 ]   11   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:45 ]   10   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:38 ]   9   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:35 ]   8   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:33 ]   7   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:26 ]   6   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:17 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:10 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:06 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [19:03 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 فروردین 1385 [18:48 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..