تاریخچه ی:
ادوین استنتن پورتر
تفاوت با نگارش: 15
| {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ | | {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
| ~W:100% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینماوتلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% | | ~W:100% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینماوتلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
| ~|~ | | ~|~ |
- | ~~brown:__@#25:ادوین استنتن پورتر ( Edwin Stanton Porter )#@ __~~ |
+ | ~~brown:__@#22:ادوین استنتن پورتر ( Edwin Stanton Porter )#@ __~~ |
| ~W:85% ~cs:3 {picture=porter2.jpg width=200 height=300 align=LEFT width=50 } __ادوین استنتن پورتر__ در __21 آوریل 1869__ در ایالت __پنسیلوانیا __به دنیا آمد. پورتر مدتی به تحصیل مشغول شد ، اما مانند بسیاری از جوانان آن زمان ، به محض این که به سنی رسید که می توانست کار کند مدرسه را ترک کرد و حرفه هایی مانند خیاطی ، کارگری تاسیسات و... را تجربه کرد. پورتر در __1893__ در نیروی دریایی ((آمریکا)) ثبت نام کرد و از آنجا که در رشته مکانیک استعداد و مهارت داشت ، افسر نیروی دریایی ، __برادلی آلن فیسک__ __( __ __Bradley Allen Fiske )__ ، که خود یک مخترع بود ، او را به عنوان دستیار خود به خدمت گرفت. پورتر که از کلنجار رفتن با ماشین ها لذت می برد در 1896 ، پس از پایان خدمتش در نیروی دریایی ، نزد مخترع نامدار ، ((ادیسون)) __( Edison )__ ، رفت و در استودیوی او در __نیویورک__ به کار پرداخت. در این استودیو تصاویری برداشته می شد که قرار بود با ((ویتاسکوپ)) __( Vitascope )__ به نمایش در آید. پورتر خیلی زود جزء اشخاص معدودی شد که می دانست چگونه با دوربین های دشوار و پیچیدۀ فیلم برداری آن زمان کار کند. در استودیوی ادیسون ، پورتر نه تنها از حقوق کافی برخوردار بود بلکه در آنجا امکان تجربه کردن ایده های نو را نیز داشت. و در واقع فرصتی برایش فراهم شد تا در این موج جدید جایی برای خود دست و پا کند. همانند دیگر فیلم برداران دهه __1890__ پورتر نیز ، به سهم خود از صحنه های مسابقات مشت زنی ، سیر و سیاحت ها و حوادث بسیار ساده فیلم می گرفت اما برخلاف دیگران ، مدام به دنبال راه های تازه ای می گشت تا فیلم های خودش را از دیگران متمایز کند. او به مطالعه فیلم هایی که از اروپا می آمد پرداخت و در این بین به خصوص تحت تاثیر آثار فیلم ساز __فرانسوی__ ، ((ژرژ ملیس)) __( George Melies)__ قرار گرفت. __ملیس__ به جای آنکه مانند آمریکایی ها از صحنه های کوتاه و مجزای زندگی روزمره فیلم برداری کند ، به بیان ((داستان)) پرداخت و برای این کار از کنار هم قرار دادن صحنه های مختلف استفاده می کرد. | | ~W:85% ~cs:3 {picture=porter2.jpg width=200 height=300 align=LEFT width=50 } __ادوین استنتن پورتر__ در __21 آوریل 1869__ در ایالت __پنسیلوانیا __به دنیا آمد. پورتر مدتی به تحصیل مشغول شد ، اما مانند بسیاری از جوانان آن زمان ، به محض این که به سنی رسید که می توانست کار کند مدرسه را ترک کرد و حرفه هایی مانند خیاطی ، کارگری تاسیسات و... را تجربه کرد. پورتر در __1893__ در نیروی دریایی ((آمریکا)) ثبت نام کرد و از آنجا که در رشته مکانیک استعداد و مهارت داشت ، افسر نیروی دریایی ، __برادلی آلن فیسک__ __( __ __Bradley Allen Fiske )__ ، که خود یک مخترع بود ، او را به عنوان دستیار خود به خدمت گرفت. پورتر که از کلنجار رفتن با ماشین ها لذت می برد در 1896 ، پس از پایان خدمتش در نیروی دریایی ، نزد مخترع نامدار ، ((ادیسون)) __( Edison )__ ، رفت و در استودیوی او در __نیویورک__ به کار پرداخت. در این استودیو تصاویری برداشته می شد که قرار بود با ((ویتاسکوپ)) __( Vitascope )__ به نمایش در آید. پورتر خیلی زود جزء اشخاص معدودی شد که می دانست چگونه با دوربین های دشوار و پیچیدۀ فیلم برداری آن زمان کار کند. در استودیوی ادیسون ، پورتر نه تنها از حقوق کافی برخوردار بود بلکه در آنجا امکان تجربه کردن ایده های نو را نیز داشت. و در واقع فرصتی برایش فراهم شد تا در این موج جدید جایی برای خود دست و پا کند. همانند دیگر فیلم برداران دهه __1890__ پورتر نیز ، به سهم خود از صحنه های مسابقات مشت زنی ، سیر و سیاحت ها و حوادث بسیار ساده فیلم می گرفت اما برخلاف دیگران ، مدام به دنبال راه های تازه ای می گشت تا فیلم های خودش را از دیگران متمایز کند. او به مطالعه فیلم هایی که از اروپا می آمد پرداخت و در این بین به خصوص تحت تاثیر آثار فیلم ساز __فرانسوی__ ، ((ژرژ ملیس)) __( George Melies)__ قرار گرفت. __ملیس__ به جای آنکه مانند آمریکایی ها از صحنه های کوتاه و مجزای زندگی روزمره فیلم برداری کند ، به بیان ((داستان)) پرداخت و برای این کار از کنار هم قرار دادن صحنه های مختلف استفاده می کرد. |
|
به زودی پورتر توانست در استودیوی ادیسون مسئولیت کلیه امور فیلم سازی از قبیل انتخاب موضوع ، ((فیلم برداری)) ، رهبری بازیگران و ((تدوین)) نسخه نهایی را به عهده بگیرد. در ابتدا آثار پورتر ، بیشتر الهام گرفته از آثار دیگران بود اما به سرعت توانست قدرت تخیل خاص خود را بروز دهد و فیلم هایی در خور توجه و متفاوت بسازد. فیلم __جک و درخت لوبیا __ __ ( Jack And The Beanstalk )__ که در سال __1902__ ساخت الهام گرفته از فیلم های ملیس و اقتباسی از داستان محبوب بچه ها بود. پورتر فیلم __زندگی یک آتش نشان آمریکایی__ __ ( The Life Of An American Fireman )__ را نیز با الهام از فیلم مشهور __انگلیسی__ ، __به نام آتش__ __( 1902- Fire ) __، ساخته __جیمز ویلیامسون__ __( James Wiliamson)__ ساخت. پورتر فیلم __زندگی یک آتش نشان آمریکایی__ را در سال __1902__ ساخت و در آن از تصاویر آرشیوی استفاده کرد که در استودیوی ادیسون یافته بود. این فیلم اولین فیلم داستانی سینمای آمریکا به شمار می آید که با زمانی حدود ده دقیقه از 7 صحنه تشکیل شده بود. به این ترتیب پورتر آغازگر فیلم های داستانی در آمریکا شد ، آن هم فیلم هایی که بر خلاف فیلم های داستانی ملیس که بیشتر جنبه تخیل ، هزل و شوخی داشتند از بعدی واقع گرایانه برخوردار بود. ابداعاتی که پورتر در این فیلم انجام داد نیز به نوبه خود درخور توجه بودند و در کل ، فیلم زندگی یک آتش نشان آمریکایی را به فیلمی موفق تبدل کردند. پورتر که از نتایج فیلم جدیدش راضی بود ، مشتاقانه طرح های بلندپروازانه تری را در پیش گرفت. استودیوی ادیسون از او خواست که فیلمی بر اساس ((کلبه عمو تام)) __( Uncle __ __Tom's Cabin ) __بسازد. پورتر علاقه خاصی به این داستان نداشت و کار را بدون اشتیاق انجام داد. با این همه حاصل ، فیلم بدی از آب در نیامد و با زمانی حدود 25 دقیقه به عنوان طولانی ترین فیلمی که تا آن زمان در آمریکا ساخته شده بود شهرت بسیاری کسب کرد. بلافاصله بعد از اتمام کلبه عمو تام ، پورتر به سفارش __خطوط راه آهن د.ل.و__ __( Delaware Lackawanna & Western )__ یک فیلم تبلیغاتی ساخت. ~W:85% ~cs:3 {picture=trainrobbery.jpg width=170 height=240 align=LEFT width=50 } در سال __1903__ پورترفیلم مهم ((سرقت بزرگ قطار)) __(The Great Train Robbery) __را در 14 صحنه و با زمانی نزدیک 17 دقیقه ساخت. داستان فیلم ساده و درباره گروهی از سوارکاران دزد بود که دست به سرقت از یک قطار می زنند و سرانجام با تلاش گروهی از مردم به دام می افتند و کشته می شوند. در این فیلم پورتر علاوه بر کارگردانی ، نوشتن ((فیلم نامه)) ، فیلم برداری و تدوین را نیز بر عهده داشت. سرقت بزرگ قطار با موفقیت بسیاری همراه بود و تا دو سال نمایش داده شد. پورتر در فیلم های بعدی اش کماکان به ابداعات جدید(به ویژه در زمینه تدوین) پرداخت. در فیلم __محکوم سابق__ __( The EX-Convist )__ ، ((تدوین متضاد)) __( Contrast Editing )__ و در __بیمار دزدی__ __( The Kleptomania )__ ، ((تدوین موازی)) __(Parallel Editing __ __)__ را تجربه کرد و در هر دوی آنها به نوعی به طرح مسائل اجتماعی پرداخت. در __1906__ پورتر فیلمی به نام __رویای دیوسیرتی که خوراک خرگوش خورده__ __( The Dream Of A Rarebit Fined )__ را ساخت و در آن از حقه های سینمایی نظیر خارج شدن کفش ها از اتاق ، ناپدید شدن اثاثیه و پرواز تخت خواب در آسمان استفاده کرد و به این ترتیب اولین آمریکایی بود که از این حقه ها استفاده می کرد. پورتر در __1908__ استودیوی ادیسون را ترک کرد تا با استقلال بیشتری فیلم بسازد. او در سال __1911 __به کمپانی __فیمس پلیرز__ __( Famous Players )__ پیوست و به فیلم سازی ادامه داد. در __1915__ پورتر آخرین فیلم مستقل خود را با نام ((شهر جاودانی)) __( The Eternal City __ __)__ ساخت و پس از آن در حالی که از کارگردانی خسته شده بود در سن 43 سالگی خود را بازنشسته کرد. در __1916__ به ریاست کمپانی __پرسیژن ماشین__ __(__ __Precision Machine )__ منصوب شد. در __1925__ مجددا بازنشسته شد ، اما بیشتر ثروتی را که اندوخته بود در __1929__ با سقوط سهام نیویورک از دست داد ، به همین خاطر در یک کمپانی وسایل برقی به عنوان مکانیک استخدام شد. | |
به زودی پورتر توانست در استودیوی ادیسون مسئولیت کلیه امور فیلم سازی از قبیل انتخاب موضوع ، ((فیلم برداری)) ، رهبری بازیگران و ((تدوین)) نسخه نهایی را به عهده بگیرد. در ابتدا آثار پورتر ، بیشتر الهام گرفته از آثار دیگران بود اما به سرعت توانست قدرت تخیل خاص خود را بروز دهد و فیلم هایی در خور توجه و متفاوت بسازد. فیلم __جک و درخت لوبیا __ __ ( Jack And The Beanstalk )__ که در سال __1902__ ساخت الهام گرفته از فیلم های ملیس و اقتباسی از داستان محبوب بچه ها بود. پورتر فیلم __زندگی یک آتش نشان آمریکایی__ __ ( The Life Of An American Fireman )__ را نیز با الهام از فیلم مشهور __انگلیسی__ ، __به نام آتش__ __( 1902- Fire ) __، ساخته __جیمز ویلیامسون__ __( James Wiliamson)__ ساخت. پورتر فیلم __زندگی یک آتش نشان آمریکایی__ را در سال __1902__ ساخت و در آن از تصاویر آرشیوی استفاده کرد که در استودیوی ادیسون یافته بود. این فیلم اولین فیلم داستانی سینمای آمریکا به شمار می آید که با زمانی حدود ده دقیقه از 7 صحنه تشکیل شده بود. به این ترتیب پورتر آغازگر فیلم های داستانی در آمریکا شد ، آن هم فیلم هایی که بر خلاف فیلم های داستانی ملیس که بیشتر جنبه تخیل ، هزل و شوخی داشتند از بعدی واقع گرایانه برخوردار بود. ابداعاتی که پورتر در این فیلم انجام داد نیز به نوبه خود درخور توجه بودند و در کل ، فیلم زندگی یک آتش نشان آمریکایی را به فیلمی موفق تبدل کردند. پورتر که از نتایج فیلم جدیدش راضی بود ، مشتاقانه طرح های بلندپروازانه تری را در پیش گرفت. استودیوی ادیسون از او خواست که فیلمی بر اساس ((کلبه عمو تام)) __( Uncle __ __Tom's Cabin ) __بسازد. پورتر علاقه خاصی به این داستان نداشت و کار را بدون اشتیاق انجام داد. با این همه حاصل ، فیلم بدی از آب در نیامد و با زمانی حدود 25 دقیقه به عنوان طولانی ترین فیلمی که تا آن زمان در آمریکا ساخته شده بود شهرت بسیاری کسب کرد. بلافاصله بعد از اتمام کلبه عمو تام ، پورتر به سفارش __خطوط راه آهن د.ل.و__ __( Delaware Lackawanna & Western )__ یک فیلم تبلیغاتی ساخت. ~W:85% ~cs:3 {picture=trainrobbery.jpg width=170 height=240 align=LEFT width=50 } در سال __1903__ پورترفیلم مهم ((سرقت بزرگ قطار)) __(The Great Train Robbery) __را در 14 صحنه و با زمانی نزدیک 17 دقیقه ساخت. داستان فیلم ساده و درباره گروهی از سوارکاران دزد بود که دست به سرقت از یک قطار می زنند و سرانجام با تلاش گروهی از مردم به دام می افتند و کشته می شوند. در این فیلم پورتر علاوه بر کارگردانی ، نوشتن ((فیلم نامه)) ، فیلم برداری و تدوین را نیز بر عهده داشت. سرقت بزرگ قطار با موفقیت بسیاری همراه بود و تا دو سال نمایش داده شد. پورتر در فیلم های بعدی اش کماکان به ابداعات جدید(به ویژه در زمینه تدوین) پرداخت. در فیلم __محکوم سابق__ __( The EX-Convist )__ ، ((تدوین متضاد)) __( Contrast Editing )__ و در __بیمار دزدی__ __( The Kleptomania )__ ، ((تدوین موازی)) __(Parallel Editing __ __)__ را تجربه کرد و در هر دوی آنها به نوعی به طرح مسائل اجتماعی پرداخت. در __1906__ پورتر فیلمی به نام __رویای دیوسیرتی که خوراک خرگوش خورده__ __( The Dream Of A Rarebit Fined )__ را ساخت و در آن از حقه های سینمایی نظیر خارج شدن کفش ها از اتاق ، ناپدید شدن اثاثیه و پرواز تخت خواب در آسمان استفاده کرد و به این ترتیب اولین آمریکایی بود که از این حقه ها استفاده می کرد. پورتر در __1908__ استودیوی ادیسون را ترک کرد تا با استقلال بیشتری فیلم بسازد. او در سال __1911 __به کمپانی __فیمس پلیرز__ __( Famous Players )__ پیوست و به فیلم سازی ادامه داد. در __1915__ پورتر آخرین فیلم مستقل خود را با نام ((شهر جاودانی)) __( The Eternal City __ __)__ ساخت و پس از آن در حالی که از کارگردانی خسته شده بود در سن 43 سالگی خود را بازنشسته کرد. در __1916__ به ریاست کمپانی __پرسیژن ماشین__ __(__ __Precision Machine )__ منصوب شد. در __1925__ مجددا بازنشسته شد ، اما بیشتر ثروتی را که اندوخته بود در __1929__ با سقوط سهام نیویورک از دست داد ، به همین خاطر در یک کمپانی وسایل برقی به عنوان مکانیک استخدام شد. |
|
| |
|
| ادوین .اس.پورتر سرانجام در __30 آوریل 1941__ در __نیویورک__ درگذشت ، در حالی که کسی نام او را به یاد نداشت. | | ادوین .اس.پورتر سرانجام در __30 آوریل 1941__ در __نیویورک__ درگذشت ، در حالی که کسی نام او را به یاد نداشت. |
|
| |
|
| @#20:~~brown:__فیلم های برگزیده __~~#@ | | @#20:~~brown:__فیلم های برگزیده __~~#@ |
|
| |
|
| ~~brown:__•__ ~~__ تدی وحشتناک ، آقا خرس قهوه ای ( 1901 – Terrible Teddy The Grizzly King ) __ | | ~~brown:__•__ ~~__ تدی وحشتناک ، آقا خرس قهوه ای ( 1901 – Terrible Teddy The Grizzly King ) __ |
| ~~brown:__•__~~ __جک و درخت لوبیا ( 1902 – Jack And The Beanstalk )__ | | ~~brown:__•__~~ __جک و درخت لوبیا ( 1902 – Jack And The Beanstalk )__ |
| ~~brown:__•__~~ __زندگی یک آتش نشان آمریکایی ( 1902 – The Life Of An American Fireman )__ | | ~~brown:__•__~~ __زندگی یک آتش نشان آمریکایی ( 1902 – The Life Of An American Fireman )__ |
| ~~brown:__•__~~ __کلبه عمو تام ( 1903 – Uncle Tom's Cabin )__ | | ~~brown:__•__~~ __کلبه عمو تام ( 1903 – Uncle Tom's Cabin )__ |
| ~~brown:__•__~~ __سرقت بزرگ قطار ( 1903 – The Great Train Robbery )__ | | ~~brown:__•__~~ __سرقت بزرگ قطار ( 1903 – The Great Train Robbery )__ |
| ~~brown:__•__~~ __محکوم سابق (1904 - The EX-Convict )__ | | ~~brown:__•__~~ __محکوم سابق (1904 - The EX-Convict )__ |
| ~~brown:__•__ ~~__بیمار دزدی ( 1905 - The Kleptomania )__ | | ~~brown:__•__ ~~__بیمار دزدی ( 1905 - The Kleptomania )__ |
| ~~brown:__•__~~ __رویای دیو سیرتی که خوراک خرگوش خورده ( 1906 - The Dream Of A Rarebit Fined )__ | | ~~brown:__•__~~ __رویای دیو سیرتی که خوراک خرگوش خورده ( 1906 - The Dream Of A Rarebit Fined )__ |
| ~~brown:__•__~~ __تس دیار طوفان ها ( 1914- Tess Of The Storm Country )__ | | ~~brown:__•__~~ __تس دیار طوفان ها ( 1914- Tess Of The Storm Country )__ |
| ~~brown:__•__~~ __قلب های حیران ( 1915 – Hearts Adrift )__ | | ~~brown:__•__~~ __قلب های حیران ( 1915 – Hearts Adrift )__ |
| ~~brown:__•__~~ __شهر جاودانی ( 1915 - The Eternal City)__ | | ~~brown:__•__~~ __شهر جاودانی ( 1915 - The Eternal City)__ |
| |
| |
| |