منو
 صفحه های تصادفی
مصحف ابن مسعود
توازن
بردار و انتقال
دسته بندی رنگها
عدد اکسایش
علت تعدد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله
شکسته شدن حرمت انسان
آب ژاول
حمایت حمزه بن عبدالمطلب از پیامبر اکرم
کیوی قهوه ای
 کاربر Online
946 کاربر online
تاریخچه ی: ادبیات عرب

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-14Lines: 1-66
-یمتین ((ادیا)) (قبیای) زمان یجا و ب ازه قرن ی میرسد در یابان نج عر ای صو ید ود آ. امروای کی ین میه بدره مال ا درت ید و ا دا سبک و مکتب مار میرفت. ی و صیده ری اهی جدی د ک عومی ا دی ای ما اس آاز مکب د به قر چهارم میلدی میرد. +*((زبا ربی)) گذشته ز پیوند هزارو چند اله ش با (با ارسی)) ، زبان ین مات و ای بررسی آ تما ازم ست که ((ادبیات عرب)) ((تاری ادبیات عرب)) برسی شود . تا دوره هی ادبی از جهلیت ا عصر م آثا ه عصر و نی وامل هنگی یر هنگی موثر در آ کاملا رون شود و تما خط زئیات صیت روانی و جتماعی هنری ادبا به وضوح تصویر شودرها واه ((ادب)) رادرمعانی مختلفی به کا ی برند ، در زمان ((جاهلیت)) ه منی ~~green:دعوت به طعام مهمنی~~ ( مدوه ) بود. و در جالیت و ((اسلام)) به ~~green:خلق کریم و حسن معاشرت با و و وم~~ به کار می رفت. س بر ~~green:تهذی فس و آوزش صفات پسندیده و مارف و ر ~~طلاق شد. در قرن نه میلدی و قرون بعد ز همه ((عوم)) و فنون ا ((فلفه)) و ((ییات)) ((نجوم)) و ((کیمیا)) ((ب)) ((اخبار)) و ((انس)) و ((شعر)) و جز آن ا از آنگونه معارف والا که ر بهبود شیدن به رابط اجتماعی به کار می ید در بر می گرف.
-در ((قرن شم)) عر ا تجد منتشر و ورد لید ای نا یراعرب (شب زیر ((عرت))) واقع میشد اا خا ی و بومی قومی بود میگیرد و تا هر اسلام ر بیوه مکتب ن در وج کما بد اا از آن بمعد رو ه ضع نهاد. شکل قیده عری ر ادبیات واسه مووع و ممون تییر یافت ر (قیده) مدح یا م ا ممهینی و ف ممدو رو میود. و در ابتی عر د نیب، شکایت اعر در عر، ا را و دوری ا مبوبان ا و اعر بو اسب یا شر خیش با بیع و ار و می ود یراد. +*در قرن وازدهم ، لفظ ادب در شعر و ((نثر)) و آنچه به آن دو مربوط است چون ((نحو)) و ((لوم لغت)) و ((عروض)) و ((بلات)) و ((نقد ادبی)) استعمال شد.
*ادب عربی به دو قسم تقسیم می شود: ((ادب انشائی)) یا ای
جادی و ((ادب وصفی)) یا موضوعی که نخستین آن شامل شعر و ثر است و دومی ال تحلیل ادبی و ((اری ادب))
ف
نن ابی بی نیز بر د قسمک م باشد:
*فنون ادبی ش
عری و فنون ادبی نثری . فنون ادبی شعری عبارتد ز شعر قصصی یا حماسی ، ((شعر غائی)) ، ((شعر میلی)) و ((شعر تیمی)) .

ادب عربی قدیم از ((شعر حماسی
)) و تمثیلی خالی است. زیرا قوم عرب کمتر شهرنشین بود و بشر به واقعیت ریش داشت از این رو تخیل باو د بود. از طرف دیگر شیوه کسب روزی به وسیله شعر که در میان شاعرا قوم رواج گرفت جائی بای سرودن اشعار حماسی و تمثیلی باقی نگذاشت. با این همه اگرچه ادب عربی از آثار حماسی بلند و طولانی خالی است از قائدی که در آها روح حماسی می باشد خالی نیست.

*
اما ((فنون بی نثری)) عبرتند از ((تاریخ)) و ((خطابه)) و ((قصه)) و ((تعلیم)) و ((رسائل)) . ادب قدیم عربی از داستانهای طولانی نیز خالی است. عرب ن را به دو گونه می نوشت:((نثر مسل ))و ((نثر مسجع)).

*در
میا اعراب شعر بیش از نثر عرصه بروز یافت و از ((سجع)) آغاز شد و به ~~green:ارجزه ها~~ رسید و از آنجا به وزان مختلف راه یافت. دوره های ادب عربی نیز در سه ((نهضت)) منحصر می شود: ((نهت جاهلی)) و اموی ، ((نهضت عباسی)) ، ((هضت جدید)).بنابر این این دوره ها از عصر ((جاهلیت)) شروع می شوند و تا ظهور اسلام و بعد از آن ((حمله مغول)) و تأثیر آن بر ((ادب عربی)) کشیده می شوند. بر اساس موشکافیهای تاریخی و ادبی و مطالعه تطبیقی بان شناسانه باید به اصالت شعر اهلی نر داد. و ((شعر عربی)) پس از آن دجار تحول و گرگونی گردید و شاعران معروفی چون ((امرئ القیس)) و ((هیر)) و ((اعشی)) و ... پیدا شدند و هرکدام سبک و ینش خاصی داشتند و تصویر خاصی در شعر خویش نمیان کردند. باآمدن اسلام ادب و زبان عربی نیز از قرآن و اسلام تثیر پذیرفت و ارزش و اهمیت یافت ک ز صورت یک زبان قومی و ملی ر وشه ای محجور از دنیا ه موقعیت یک ((زبا)) مهم هانی نایل گدید و با مشارکت ور همه مسلم به ویژه ((ایرانیان)) ، گسترش و دانه ی کم نظیر یافت و آثار و آثار بیشماری در مووعات ونگون ه عربی نوته شد.
مچنین خوانید

*((سیر تاریخی معانی
واژه ادب در ادبیات بی)) />
*~~green:
نواع ادب عربی~~ />
**((ا
د انائی))
**((اد
ب وفی))

*~~green:فنون ادبی عربی~~

**((فنون ادب
شعری))
**((فنون
ادبی نثری))

((
تاریخ دبیات عرب)) />
*((
دوره هی تاریخ ادبیات عر))

**((تار
خ ابیات دره جالیت ))
**((تاریخ ادبیات د
وره اسلامی))
**((تاریخ ادبیات
دوره عباسی))
**((ت
ایخ دبیات دوره مغول))
**((تاریخ ادبیات عصر جدید))

*((ز
بان عربی))

**((مهد زب
ان بی))
**((تط
ور بان عربی))
**((آ
وشاسی زبان عربی))
**((ت
اریخ پیدایش ط عربی)) />
((شعر عربی))

*((تاری
خچ پیدایش شعر عربی))

*((
انواع عر عربی))

**((ش
ع عربی دوران جاهلی))
**((شع
ر ربی کتب نجد))
**((شعر عربی د
وره اسلامی))
**((
عر عربی وره باسی))
**((شعر عربی د
وره جدید)) />
*((
ثر عربی))

*((ا
واع نثر ربی))

*((صن
ای ادبی در زبان عربی))
-مدح ممدوح با وصف صحرا و وصف زیبائی‌های زندگی و وصف سخاویخشش ممدوح و دریا و مهمانی و شراب‌خواری و جنگ‌هایش همراه می‌باشد. ابیات قصیده معمولاً از 60 تا 100 حتی 300 بیت است و همه اشعار آن بایستی در بحر و قافیه واحد سروده شود.  
-معلقات دهگانه یا هفتگانه از بهترین نمونه‌های اینگونه اشعار بوده است. مناذر و غسانیان در تطور و کمال قصیده بواسطه نواخت‌ها و تشویق‌ها و حمایت‌های شاعران سهم عمده‌ای داشتند ولی این دو دسته از حکمرانان سبب حلق و شکوفائی نوع جدیدی قصیده تجدی نشدند. تا اینکه رفته رفته قصیده‌ها و موضوعات شعر متنوع می‌شود و این خود فرصت طبع آزمائی خوبی برای قدرت شاعر و امتیاز بشیوه قصیده تجد به این شکل عمومی و موضوعات معین تقلید و دنباله ‌روی بود. 
-وصف زن در نسیب، عام و مبهم ولی توصیف حیوان، صحرا، واقعی و دقیق در قصیده دیده می‌شود. شعر روزگار درازی غیر مکتوب و متکی بالقواه و سماعی و نقل قول و سینه بسینه بود. چه شاید شاعر قادر به نوشتن نبود یا اینکه اساساً نوشتن و خواندن برای شاعر جاهلی یکنوع کسر شأن بود، اشعار متکی بحافظه شاعر یا شنوندگان یا هر دو بود. و از اینجا شعر از حیث موضوعات و صورت‌ها محدود میشود. با ظهور اسلام در شعر عرب تنوع و تغییراتی چند حاصل می‌گردد از جمله قطعات و اشعار رجزی در وصف جنگها و مرثیه و اشعار حماسی بود و شعرائی همچون شنفری، تأبط شرا ازین گونه اشعار میسرودند. 
-شاعران همه قوت و قدرت خویش را در القاظ بکار میبردند که در عین حال زیبائی و جذابیت داشت و درین تحول، قصائد برای موضوع واحدی سروده میشد مگر قطعات کوتاه اشعاری در وصف شراب (خمر) اما وصف صید جزئی از قصیده عمومی را تشکیل میداد. 
-((شعر)) شعرای شهرنشین در عصر جاهلیت اختلافات جزئی از لحاظ مفهوم با مضامین شعر شاعران بادیه‌نشین دارد ولی آنچه برای ما از آنها باقی مانده است کم می‌باشد. مشهورترین آنها شعر عدی‌ابن زید در خمر و شعر امیه‌ابن ابی صلت الدینی است. و نباید یکباره چنین پنداشت که هیچ نوع شعری در قبل از اسلام برشته تحریر و کتابت در نیامده باشد. اما واضح است که از اشعار مکتوب قبل از اسلام چیزی بما نرسیده است. بطوریکه فرزدق شاعر معروف عرب اشاره می‌کند دیوان مکتوبی از شاعر مشهور لبید وجود داشت. 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 07 خرداد 1384 [10:16 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 یکشنبه 29 آذر 1383 [11:16 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 31 تیر 1383 [22:18 ]   1   رضا رادمان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..