منو
 کاربر Online
936 کاربر online
تاریخچه ی: اجماع

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
«اجماع» اصطلاحی اصولی است و یکی از ادلّه اربعه به شمار می‌رود. ادله‌ی اربعه عبارت‌اند از: کتاب (قرآن)، سنت، عقل و اجماع.
اجماع در زبان عربی به معنای عزم و اتفاق است و در اصطلاح دانشمندان علم اصول، به اتفاق نظر اهل فن درباره یک موضوع گفته می‌شود. بنا بر نظر علمای شیعه، اگر مجتهدین و متخصصین علم فقه بر سر موضوعی اتفاق نظر داشته باشد، باید آن را پذیرفت و مسلم دانست.
گفته اند: که اجماع نزد شیعه، عبارت از اتفاق نظری است که دلالت بر رأی امام معصوم علیه السلام داشته باشد، یعنی از اتفاق علما و فقها به دست آید که رأی اجماع کنندگان در بر گیرنده رأی معصوم باشد و بنابر مذهب شیعه حجیت اجماع نیز به همین کاشف بودن از قول معصوم علیه السلام است.

اجماع به تنهایی و مستقلاً، قطع نظر از کاشفیت، حجت نیست. ولی اهل سنت اجماع به تنهایی را حجت می دانند.


منابع:
وسائل شیخ انصاری؛ اصطلاحات الاصول، ‌ص 23




اجماع، اصطلاح اصولی و آن یکی از ادلّه اربعه است که عبارتند از: کتاب (قرآن) سنت، عقل و اجماع.



اجماع در لغت به معنای عزم و اتفاق است و در اصطلاح اصولین، اتفاق اهل فن در یک مسئله می باشد، بنابر اصطلاح شیعه اگر مجتهدترین و متخصصین علم فقه بر یک مسئله اتفاق داشته باشد آن را باید قبول کرد و مسلم دانست.



در اجماع دو چیز مهم و قابل بحث است، یک بحث در تحقق اجماع و دیگری در حجیت اجماع ،اما تحقق اجماع عبارت است از اتفاق جمیع علما در عصر واحد بر یک امر دینی، که باید گفت تحصیل چنین چیزی یعنی اطلاع بر رأی و فتوای جمیع علما که در کشورها و شهرهای مختلف پراکنده اند، کار بسیار مشکل است.

گفته اند: که اجماع نزد شیعه، عبارت از اتفاقی است که کاشف از قول و رأی امام معصوم علیه السلام باشد، حال این کشف چه از قبیل تضمن یا التزام باشد یا به قاعده لطف و تقریر. یعنی اینکه از اتفاق علما و فقها به دست آید که امام معصوم علیه السلام یکی از مجمعین است یا قول و رأی مجمعین در بر گیرنده رضا و قول معصوم باشد و یا از باب قاعده لطف و عنایت خداوند که نباید بندگان را به گمراهی بیاندازد، در صورتی که علما بر یک امر دینی اتفاق کنند که بر خلافت واقع باشد، لازم است که خداوند مانعی ایجاد کند که نگذارد این اتفاق شکل بگیرد. و بنابر مذهب شیعه حجیت اجماع نیز به همین کاشف بودن از قول معصوم علیه السلام است. پس اجماع به تنهایی و مستقلاً ،قطع نظر از کاشفیت ،حجت نیست. ولی اهل سنت اجماع به تنهایی راحجت می دانند.



اجماع دارای اقسام زیاد است: اجماع محصل، اجماع منقول، اجماع بسیط، اجماع مرکب و. . .

وساپل شیخ انصاری ؛ اصطلاحات الاصول ،‌ص 23


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 06 شهریور 1384 [11:57 ]   4   عبدالله حقیقت      جاری 
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [08:14 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [09:47 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 25 مرداد 1383 [08:53 ]   1   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..