منو
 کاربر Online
459 کاربر online
تاریخچه ی: اجماع

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-17Lines: 1-10
 «اجماع» اصطلاحی ((اصولی)) است و یکی از ((ادلّه اربعه)) به شمار می‌رود. ادله‌ی اربعه عبارت‌اند از: کتاب (قرآن)، سنت، عقل و اجماع.  «اجماع» اصطلاحی ((اصولی)) است و یکی از ((ادلّه اربعه)) به شمار می‌رود. ادله‌ی اربعه عبارت‌اند از: کتاب (قرآن)، سنت، عقل و اجماع.
 اجماع در زبان عربی به معنای عزم و اتفاق است و در اصطلاح دانشمندان علم اصول، به اتفاق نظر اهل فن درباره یک موضوع گفته می‌شود. بنا بر نظر علمای ((شیعه|شیعه))، اگر مجتهدین و متخصصین ((علم فقه)) بر سر موضوعی اتفاق نظر داشته باشد، باید آن را پذیرفت و مسلم دانست.  اجماع در زبان عربی به معنای عزم و اتفاق است و در اصطلاح دانشمندان علم اصول، به اتفاق نظر اهل فن درباره یک موضوع گفته می‌شود. بنا بر نظر علمای ((شیعه|شیعه))، اگر مجتهدین و متخصصین ((علم فقه)) بر سر موضوعی اتفاق نظر داشته باشد، باید آن را پذیرفت و مسلم دانست.
-



ر اجع دو چیز مهم و قاب حث است، یک بحث در تحق اجماع یگری در جیت اجماع. ا تحقق اجماع عبارت است از اتفاق جی علما در عصر واحد بر یک ام دینی، که باید گفت تحصیل چنین چیزی یعنی اطلاع بر رأی و فتوای جمیع علما که در کشورها و شهرهای مختلف پراکنده اند، کار بسیار مشکل است.

گفته اند: که اجماع نزد شیعه، ع
بارت از اتفاقی است که کاشف از قول و رأی امام معصوم علیه السلام باشد، حال این کشف چه از قبیل تضن یا التزام باشد ا به قاعده لطف و تقریر. یعنی اینکه از اتفاق علما و فقها به دست آید که امام معصوم علیه السلام یکی از مجمعین است یا قول و رأی مجمعین در بر گیرنده رضا و قول مصوم باشد و یا از باب قاعده لطف و عنایت خداوند که نباید بندگان ا به مراهی بیاندازد، در صورتی ه علما بر یک امر دینی اتفاق کنند که بر خلافت واقع باشد، لازم ت که خداوند مانعی یجا کند که نگذارد این اتفاق شکل بگیرد. و بنابر مذهب شیعه حجیت اجماع نیز به همین کاشف بودن از قول معصوم علیه السلام است.
+ه ا: ک اجماع د یع عبارت از اتفاق ری ات که دلالت بر رأی امام معصوم علیه السلام داشت باشد یعنی از اتفاق علما و فقها به دست آید که رأی اماع کنندگان در بر یرنده ر موم اد و بنابر مذهب شیعه حجیت اجماع نیز به همین کاشف بودن از قول معصوم علیه السلام است.
 اجماع به تنهایی و مستقلاً، قطع نظر از کاشفیت، حجت نیست. ولی ((اهل سنت)) اجماع به تنهایی را حجت می دانند.  اجماع به تنهایی و مستقلاً، قطع نظر از کاشفیت، حجت نیست. ولی ((اهل سنت)) اجماع به تنهایی را حجت می دانند.
-اجماع دارای اقسام زیاد است: اجماع محصل، اجماع منقول، اجماع بسیط، اجماع مرکب و. . .  
 منابع: منابع:
 وسائل شیخ انصاری؛ اصطلاحات الاصول، ‌ص 23 وسائل شیخ انصاری؛ اصطلاحات الاصول، ‌ص 23

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 06 شهریور 1384 [11:57 ]   4   عبدالله حقیقت      جاری 
 یکشنبه 02 مرداد 1384 [08:14 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [09:47 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 25 مرداد 1383 [08:53 ]   1   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..