تاریخچه ی:
ابن شهر آشوب
تفاوت با نگارش: 5
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | ::-=ابن شهر آشوب ( 489 - 588 هـ.ق )=-:: |
+ | ::-=ابن شهر آشوب 489 _588 هـ.ق=-:: |
| رشید الدین الاسلام ابو عبدالله محمد بن علی بن شهر آشوب، فقیه و محدث شیعی معروف بود و در ادب و شعر عربی مهارت زیادی داشت. جد او، شهر آشوب، نیز محدثی فاضل بود و از شیخ طوسی روایت میکرد. او نزد بیشتر علمای زمان خود رسیده بود و اجازه روایت داشت. | | رشید الدین الاسلام ابو عبدالله محمد بن علی بن شهر آشوب، فقیه و محدث شیعی معروف بود و در ادب و شعر عربی مهارت زیادی داشت. جد او، شهر آشوب، نیز محدثی فاضل بود و از شیخ طوسی روایت میکرد. او نزد بیشتر علمای زمان خود رسیده بود و اجازه روایت داشت. |
| از علمای زمان او می توان «شیخ ابوالفتح رازی» و « ابو علی طبرسی » (صاحب کتاب مجمع البیان) و «زمخشری» را نام برد. | | از علمای زمان او می توان «شیخ ابوالفتح رازی» و « ابو علی طبرسی » (صاحب کتاب مجمع البیان) و «زمخشری» را نام برد. |
| ابن شهرآشوب در ((حلب)) اقامت گزید و در همانجا نیز در سال 588 ه.ق در گذشت . | | ابن شهرآشوب در ((حلب)) اقامت گزید و در همانجا نیز در سال 588 ه.ق در گذشت . |
| مجموعه تالیفات او در کتاب « معالم العلما » گرد آمده است، که از آن جمله میتوان به کتابهای «مناقب آل ابی طالب» و «معالم العلماء» اشاره کرد. | | مجموعه تالیفات او در کتاب « معالم العلما » گرد آمده است، که از آن جمله میتوان به کتابهای «مناقب آل ابی طالب» و «معالم العلماء» اشاره کرد. |
| !ولادت : | | !ولادت : |
| این ((فقیه)) فرزانه در سال 488 هـ.ق ( و به قولى 489 هـ.ق) در خاندان علم و فضیلت به دنیا آمد. | | این ((فقیه)) فرزانه در سال 488 هـ.ق ( و به قولى 489 هـ.ق) در خاندان علم و فضیلت به دنیا آمد. |
| !تحصیلات : | | !تحصیلات : |
| او چون به هشت سالگى رسید تمام ((قرآن)) را حفظ و دروس مقدماتى و ادبى را فرا گرفت و بعد از آن به تحصیل علوم و معارف دینى مثل فقه اصول، حدیث، رجال، کلام و تفسیر پرداخت. | | او چون به هشت سالگى رسید تمام ((قرآن)) را حفظ و دروس مقدماتى و ادبى را فرا گرفت و بعد از آن به تحصیل علوم و معارف دینى مثل فقه اصول، حدیث، رجال، کلام و تفسیر پرداخت. |
| آغاز تحصیلات عالى او دقیقا معلوم نیست، وى پس از سالیانى اقامت در حوزههاى علمیه ((ایران)) و استفاده از محضر دانشمندان و اساتید بزرگ و مسافرت هاى علمى در سر زمین هاى مختلف ایران در سال 547 هـ.ق با کوله بارى از دانش و معنویت به ((بغداد)) عزیمت کرد. در بغداد که پایتخت ((بنى عباس)) و مشهور ترین مرکز علوم اسلامى آن روزگار بود و دانشمندان زیادى در آن زندگى مى کرد اقامت گزید و به تدریس علوم و فنون مختلف پرداخت. | | آغاز تحصیلات عالى او دقیقا معلوم نیست، وى پس از سالیانى اقامت در حوزههاى علمیه ((ایران)) و استفاده از محضر دانشمندان و اساتید بزرگ و مسافرت هاى علمى در سر زمین هاى مختلف ایران در سال 547 هـ.ق با کوله بارى از دانش و معنویت به ((بغداد)) عزیمت کرد. در بغداد که پایتخت ((بنى عباس)) و مشهور ترین مرکز علوم اسلامى آن روزگار بود و دانشمندان زیادى در آن زندگى مى کرد اقامت گزید و به تدریس علوم و فنون مختلف پرداخت. |
| !اساتید : | | !اساتید : |
| شهر آشوب بیشترین علوم را از محضر اساتیدى که نام ایشان را ذکر مى نمائیم استفاده نموده است . | | شهر آشوب بیشترین علوم را از محضر اساتیدى که نام ایشان را ذکر مى نمائیم استفاده نموده است . |
| 1 ـ شیخ شهر آشوب، جد بزرگوار وى. | | 1 ـ شیخ شهر آشوب، جد بزرگوار وى. |
| 2 ـ شیخ على، پدر دانشمندش. | | 2 ـ شیخ على، پدر دانشمندش. |
| 3 ـ واعظ نیشابورى. | | 3 ـ واعظ نیشابورى. |
| 4 ـ شیخ ابو على فضل بن حسن طبرسى. | | 4 ـ شیخ ابو على فضل بن حسن طبرسى. |
| 5 ـ ابو منصور طبرسى. | | 5 ـ ابو منصور طبرسى. |
| 6 ـ قاضى شیخ ناصح الدین آمدى. | | 6 ـ قاضى شیخ ناصح الدین آمدى. |
| 7 ـ ابوالفتوح رازى . | | 7 ـ ابوالفتوح رازى . |
| 8 ـ عبدالجلیل رازى قزوینى. | | 8 ـ عبدالجلیل رازى قزوینى. |
| 9 ـ سید ضیاء الدین فضل الله راوندى کاشانى. | | 9 ـ سید ضیاء الدین فضل الله راوندى کاشانى. |
| 10ـ قطب الدین راوندى . | | 10ـ قطب الدین راوندى . |
| 11ـ ابوالحسن على بن ابوالقاسم بیهقى . | | 11ـ ابوالحسن على بن ابوالقاسم بیهقى . |
| ابن شهر آشوب همچنین از محضر علماى اهل سنت استفاده نموده است که عبارتند از: | | ابن شهر آشوب همچنین از محضر علماى اهل سنت استفاده نموده است که عبارتند از: |
| 1 ـ ابو عبدالله محمد بن احمد نطنزى . | | 1 ـ ابو عبدالله محمد بن احمد نطنزى . |
| 2 ـ جار الله زمخشرى معتزلى. | | 2 ـ جار الله زمخشرى معتزلى. |
| !تدریس : | | !تدریس : |
| ابن شهر آشوب از همان سالهاى جوانى که در ایران و عراق مشغول تحصیل بود، تدریس هم مى کرد. وى هر علمى از علوم اسلامى را که به حد کمال دارا بوده، شروع به تدریس آن علم مى کرده است. | | ابن شهر آشوب از همان سالهاى جوانى که در ایران و عراق مشغول تحصیل بود، تدریس هم مى کرد. وى هر علمى از علوم اسلامى را که به حد کمال دارا بوده، شروع به تدریس آن علم مى کرده است. |
| !شاگردان : | | !شاگردان : |
| بزرگانى که از محضر ایشان استفاده نموده اند عبارتند از : | | بزرگانى که از محضر ایشان استفاده نموده اند عبارتند از : |
| 1 ـ علامه سید محمد بن زهرة حلبى. | | 1 ـ علامه سید محمد بن زهرة حلبى. |
| 2 ـ شیخ جمال الدین ابوالحسن على بن شعرة حلى. | | 2 ـ شیخ جمال الدین ابوالحسن على بن شعرة حلى. |
| 3 ـ شیخ تاج الدین حسن بن على دربى. | | 3 ـ شیخ تاج الدین حسن بن على دربى. |
| 4 ـ شیخ یحیى بن محمد سوراوى. | | 4 ـ شیخ یحیى بن محمد سوراوى. |
| 5 ـ یحیى بن ابى طى حلبى. | | 5 ـ یحیى بن ابى طى حلبى. |
| 6 ـ سید کمال الدین حیدر حسینى. | | 6 ـ سید کمال الدین حیدر حسینى. |
| !تألیفات : | | !تألیفات : |
| آثارى که از وى به یادگار مانده است عبارتند از : | | آثارى که از وى به یادگار مانده است عبارتند از : |
| 1 ـ متشابه القرآن و مختلفه. | | 1 ـ متشابه القرآن و مختلفه. |
| 2 ـ مناقب آل ابى طالب (علیهم السلام). | | 2 ـ مناقب آل ابى طالب (علیهم السلام). |
| 3ـ معالم العلماء. | | 3ـ معالم العلماء. |
| 4 ـ مثالب النواصب. | | 4 ـ مثالب النواصب. |
| 5 ـ المخزون المکنون فى عیون الفنون . | | 5 ـ المخزون المکنون فى عیون الفنون . |
| 6 ـ الطرائق فى الحدود و الحقائق. | | 6 ـ الطرائق فى الحدود و الحقائق. |
| 7 ـ مائده الفائده. | | 7 ـ مائده الفائده. |
| 8 ـ امثال فى الامثال. | | 8 ـ امثال فى الامثال. |
| 9 ـ الاسباب و النزول على مذهب آل الرسول . | | 9 ـ الاسباب و النزول على مذهب آل الرسول . |
| 10 ـ الحاوى. | | 10 ـ الحاوى. |
| 11 ـ الاوصاف. | | 11 ـ الاوصاف. |
| 12 ـ المنهاج. | | 12 ـ المنهاج. |
| 13 ـ الفصول فى النحو. | | 13 ـ الفصول فى النحو. |
| 14 ـ الجدیده. | | 14 ـ الجدیده. |
| 15 ـ انساب آل ابى طالب (علیهم السلام). | | 15 ـ انساب آل ابى طالب (علیهم السلام). |
| 16 ـ الاربعین حدیثا در مناقب حضرت فاطمه (علیها السلام). | | 16 ـ الاربعین حدیثا در مناقب حضرت فاطمه (علیها السلام). |
| 17 ـ نخب الاخبار. | | 17 ـ نخب الاخبار. |
| 18 ـ الخصایص الفاطمیه. | | 18 ـ الخصایص الفاطمیه. |
| 19 ـ بیان التنزیل . | | 19 ـ بیان التنزیل . |
| 20 ـ الموالید. | | 20 ـ الموالید. |
| !گفتار بزرگان درباره وی: | | !گفتار بزرگان درباره وی: |
| 1 ـ علامه میر مصطفى حسینى تفرشى نقل مى کند : رشید الدین محمد شهر آشوب، پیشواى طائفه شیعه و فقیه آنان، شاعرى بلیغ و نویسنده بود. | | 1 ـ علامه میر مصطفى حسینى تفرشى نقل مى کند : رشید الدین محمد شهر آشوب، پیشواى طائفه شیعه و فقیه آنان، شاعرى بلیغ و نویسنده بود. |
| 2 ـ شیخ ابو على حائرى مى نویسد : ابن شهر آشوب شیخ الطائفه است و پایه فضل او گفتگو ندارد. | | 2 ـ شیخ ابو على حائرى مى نویسد : ابن شهر آشوب شیخ الطائفه است و پایه فضل او گفتگو ندارد. |
| 3 ـ ((شیخ حر عاملى)) مى گوید : ابن شهر آشوب عارف به رجال و اخبار و احادیث، شاعر و ادیب و جامع همه خوبیها بود. | | 3 ـ ((شیخ حر عاملى)) مى گوید : ابن شهر آشوب عارف به رجال و اخبار و احادیث، شاعر و ادیب و جامع همه خوبیها بود. |
| 4 ـ علامه ((میرزا حسین نورى)) مى نویسد : فخر شیعه، تاج شریعت، افضل الاوائل و دریاى متلاطم ژرفى که ساحل ندارد، احیاء کننده آثار و مناقب و فضائل، رشید المله و الدین شمس الاسلام و المسلمین ابن شهر آشوب فقیه، محدث، مفسر، محقق مى باشد. | | 4 ـ علامه ((میرزا حسین نورى)) مى نویسد : فخر شیعه، تاج شریعت، افضل الاوائل و دریاى متلاطم ژرفى که ساحل ندارد، احیاء کننده آثار و مناقب و فضائل، رشید المله و الدین شمس الاسلام و المسلمین ابن شهر آشوب فقیه، محدث، مفسر، محقق مى باشد. |
| 5 ـ دانشمند رجالى و محقق ملا على قراجه داغى دیز مارى علیارى مى نویسد : ابن شهر آشوب مازندرانى، پیشواى طایفه شیعه و نویسنده بود. | | 5 ـ دانشمند رجالى و محقق ملا على قراجه داغى دیز مارى علیارى مى نویسد : ابن شهر آشوب مازندرانى، پیشواى طایفه شیعه و نویسنده بود. |
| 6 ـ صلاح الدین صفدى، یکى از عالمان بزرگ اهل سنت مى نویسد : محمد بن على بن شهر آشوب یکى از سرشناسان شیعه است. او در هشت سالگى قرآن را حفظ کرده بود و در علم اصول شیعه به حد نهایى رسید. وى در علوم قرآنى و مشکلات ((حدیث)) و اخبار و لغت و نحو و موعظه در منبر در زمانى که مکتفى خلیفه عباسى در بغداد بود از دیگران تقدم داشت. | | 6 ـ صلاح الدین صفدى، یکى از عالمان بزرگ اهل سنت مى نویسد : محمد بن على بن شهر آشوب یکى از سرشناسان شیعه است. او در هشت سالگى قرآن را حفظ کرده بود و در علم اصول شیعه به حد نهایى رسید. وى در علوم قرآنى و مشکلات ((حدیث)) و اخبار و لغت و نحو و موعظه در منبر در زمانى که مکتفى خلیفه عباسى در بغداد بود از دیگران تقدم داشت. |
| !دوران : | | !دوران : |
| ابو عبدالله محمد بن على بن شهر آشوب سروى مازندرانى معروف به رشید الدین از عالمان بزرگ و معروف ((شیعه)) در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجرى است. | | ابو عبدالله محمد بن على بن شهر آشوب سروى مازندرانى معروف به رشید الدین از عالمان بزرگ و معروف ((شیعه)) در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجرى است. |
| !وفات : | | !وفات : |
| سر انجام ابن شهر آشوب، فقیه فرزانه ((اهل بیت)) ((عصمت)) و طهارت (علیهم السلام) پس از گذراندن صد سال عمر و حدود هفتاد سال خدمت پر تلاش به تشیع، با تحصیل، تعلیم و تربیت، تحقیق و ترویج احکام الهى و تحمل محنتهاى بسیار در راه دین و استحکام حوزه هاى علوم دینى و رفع مسائل اجتماعى مردم و مشکلات شخصى زندگى، در سال 588 هـ.ق در شهر ((حلب)) به دیار باقى شتافت و پیکر عزیزش را در نزدیکى شهر در دامنه کوه جوشن، در جوار مرقد حضرت محسن بن ابى عبدالله الحسین (علیهم السلام) دفن کردند. | | سر انجام ابن شهر آشوب، فقیه فرزانه ((اهل بیت)) ((عصمت)) و طهارت (علیهم السلام) پس از گذراندن صد سال عمر و حدود هفتاد سال خدمت پر تلاش به تشیع، با تحصیل، تعلیم و تربیت، تحقیق و ترویج احکام الهى و تحمل محنتهاى بسیار در راه دین و استحکام حوزه هاى علوم دینى و رفع مسائل اجتماعى مردم و مشکلات شخصى زندگى، در سال 588 هـ.ق در شهر ((حلب)) به دیار باقى شتافت و پیکر عزیزش را در نزدیکى شهر در دامنه کوه جوشن، در جوار مرقد حضرت محسن بن ابى عبدالله الحسین (علیهم السلام) دفن کردند. |
| !منابع: | | !منابع: |
| *لغت نامه دهخدا. | | *لغت نامه دهخدا. |
| *[http://www.al-shia.com|پایگاه اسلامی آل البیت] | | *[http://www.al-shia.com|پایگاه اسلامی آل البیت] |