منو
 صفحه های تصادفی
شرط ورود به بهشت
مراحل فرایند یادگیری
دوری از تجملات
آزمایش اول رادرفورد
بنی قریظه
مفاهیم بنیادی طیف الکترومغناطیس
کویر شدگی
غلامحسین افشردی
سلطان، لقبی برای محمود غزنوی
سس تارتار
 کاربر Online
513 کاربر online
تاریخچه ی: ابن شهر آشوب

تفاوت با نگارش: 5

Lines: 1-85Lines: 1-85
 V{maketoc} V{maketoc}
-::-=ابن شهر آشوب ( 489 - 588 هـ.ق )=-:: +::-=ابن شهر آشوب 489 _588 هـ.ق=-::
 رشید الدین الاسلام ابو عبدالله محمد بن علی بن شهر آشوب، فقیه و محدث شیعی معروف بود و در ادب و شعر عربی مهارت زیادی داشت. جد او، شهر آشوب، نیز محدثی فاضل بود و از شیخ طوسی روایت می‌کرد. او نزد بیشتر علمای زمان خود رسیده بود و اجازه روایت داشت.  رشید الدین الاسلام ابو عبدالله محمد بن علی بن شهر آشوب، فقیه و محدث شیعی معروف بود و در ادب و شعر عربی مهارت زیادی داشت. جد او، شهر آشوب، نیز محدثی فاضل بود و از شیخ طوسی روایت می‌کرد. او نزد بیشتر علمای زمان خود رسیده بود و اجازه روایت داشت.
 از علمای زمان او می توان «شیخ ابوالفتح رازی» و « ابو علی طبرسی » (صاحب کتاب مجمع البیان) و «زمخشری» را نام برد.  از علمای زمان او می توان «شیخ ابوالفتح رازی» و « ابو علی طبرسی » (صاحب کتاب مجمع البیان) و «زمخشری» را نام برد.
 ابن شهرآشوب در ((حلب)) اقامت گزید و در همانجا نیز در سال 588 ه.ق در گذشت .  ابن شهرآشوب در ((حلب)) اقامت گزید و در همانجا نیز در سال 588 ه.ق در گذشت .
 مجموعه تالیفات او در کتاب « معالم العلما » گرد آمده است، که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «مناقب آل ابی طالب» و «معالم العلماء» اشاره کرد.  مجموعه تالیفات او در کتاب « معالم العلما » گرد آمده است، که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «مناقب آل ابی طالب» و «معالم العلماء» اشاره کرد.
 !ولادت : !ولادت :
 این ((فقیه)) فرزانه در سال 488 هـ.ق ( و به قولى 489 هـ.ق) در خاندان علم و فضیلت به دنیا آمد. این ((فقیه)) فرزانه در سال 488 هـ.ق ( و به قولى 489 هـ.ق) در خاندان علم و فضیلت به دنیا آمد.
 !تحصیلات : !تحصیلات :
 او چون به هشت سالگى رسید تمام ((قرآن)) را حفظ و دروس مقدماتى و ادبى را فرا گرفت و بعد از آن به تحصیل علوم و معارف دینى مثل فقه اصول، حدیث، رجال، کلام و تفسیر پرداخت. او چون به هشت سالگى رسید تمام ((قرآن)) را حفظ و دروس مقدماتى و ادبى را فرا گرفت و بعد از آن به تحصیل علوم و معارف دینى مثل فقه اصول، حدیث، رجال، کلام و تفسیر پرداخت.
 آغاز تحصیلات عالى او دقیقا معلوم نیست، وى پس از سالیانى اقامت در حوزه‌هاى علمیه ((ایران)) و استفاده از محضر دانشمندان و اساتید بزرگ و مسافرت‌ هاى علمى در سر زمین هاى مختلف ایران در سال 547 هـ.ق با کوله بارى از دانش و معنویت به ((بغداد)) عزیمت کرد. در بغداد که پایتخت ((بنى عباس)) و مشهور ترین مرکز علوم اسلامى آن روزگار بود و دانشمندان زیادى در آن زندگى مى کرد اقامت گزید و به تدریس علوم و فنون مختلف پرداخت. آغاز تحصیلات عالى او دقیقا معلوم نیست، وى پس از سالیانى اقامت در حوزه‌هاى علمیه ((ایران)) و استفاده از محضر دانشمندان و اساتید بزرگ و مسافرت‌ هاى علمى در سر زمین هاى مختلف ایران در سال 547 هـ.ق با کوله بارى از دانش و معنویت به ((بغداد)) عزیمت کرد. در بغداد که پایتخت ((بنى عباس)) و مشهور ترین مرکز علوم اسلامى آن روزگار بود و دانشمندان زیادى در آن زندگى مى کرد اقامت گزید و به تدریس علوم و فنون مختلف پرداخت.
 !اساتید : !اساتید :
 شهر آشوب بیشترین علوم را از محضر اساتیدى که نام ایشان را ذکر مى نمائیم استفاده نموده است . شهر آشوب بیشترین علوم را از محضر اساتیدى که نام ایشان را ذکر مى نمائیم استفاده نموده است .
 1 ـ شیخ شهر آشوب، جد بزرگوار وى. 1 ـ شیخ شهر آشوب، جد بزرگوار وى.
 2 ـ شیخ على، پدر دانشمندش.  2 ـ شیخ على، پدر دانشمندش.
 3 ـ واعظ نیشابورى. 3 ـ واعظ نیشابورى.
 4 ـ شیخ ابو على فضل بن حسن طبرسى. 4 ـ شیخ ابو على فضل بن حسن طبرسى.
 5 ـ ابو منصور طبرسى. 5 ـ ابو منصور طبرسى.
 6 ـ قاضى شیخ ناصح الدین آمدى.  6 ـ قاضى شیخ ناصح الدین آمدى.
 7 ـ ابوالفتوح رازى . 7 ـ ابوالفتوح رازى .
 8 ـ عبدالجلیل رازى قزوینى.  8 ـ عبدالجلیل رازى قزوینى.
 9 ـ سید ضیاء الدین فضل الله راوندى کاشانى. 9 ـ سید ضیاء الدین فضل الله راوندى کاشانى.
 10ـ قطب الدین راوندى . 10ـ قطب الدین راوندى .
 11ـ ابوالحسن على بن ابوالقاسم بیهقى . 11ـ ابوالحسن على بن ابوالقاسم بیهقى .
 ابن شهر آشوب همچنین از محضر علماى اهل سنت استفاده نموده است که عبارتند از: ابن شهر آشوب همچنین از محضر علماى اهل سنت استفاده نموده است که عبارتند از:
 1 ـ ابو عبدالله محمد بن احمد نطنزى . 1 ـ ابو عبدالله محمد بن احمد نطنزى .
 2 ـ جار الله زمخشرى معتزلى. 2 ـ جار الله زمخشرى معتزلى.
 !تدریس : !تدریس :
 ابن شهر آشوب از همان سالهاى جوانى که در ایران و عراق مشغول تحصیل بود، تدریس هم مى کرد. وى هر علمى از علوم اسلامى را که به حد کمال دارا بوده، شروع به تدریس آن علم مى کرده است.  ابن شهر آشوب از همان سالهاى جوانى که در ایران و عراق مشغول تحصیل بود، تدریس هم مى کرد. وى هر علمى از علوم اسلامى را که به حد کمال دارا بوده، شروع به تدریس آن علم مى کرده است.
 !شاگردان : !شاگردان :
 بزرگانى که از محضر ایشان استفاده نموده اند عبارتند از : بزرگانى که از محضر ایشان استفاده نموده اند عبارتند از :
 1 ـ علامه سید محمد بن زهرة حلبى. 1 ـ علامه سید محمد بن زهرة حلبى.
 2 ـ شیخ جمال الدین ابوالحسن على بن شعرة حلى.  2 ـ شیخ جمال الدین ابوالحسن على بن شعرة حلى.
 3 ـ شیخ تاج الدین حسن بن على دربى. 3 ـ شیخ تاج الدین حسن بن على دربى.
 4 ـ شیخ یحیى بن محمد سوراوى. 4 ـ شیخ یحیى بن محمد سوراوى.
 5 ـ یحیى بن ابى طى حلبى. 5 ـ یحیى بن ابى طى حلبى.
 6 ـ سید کمال الدین حیدر حسینى. 6 ـ سید کمال الدین حیدر حسینى.
 !تألیفات : !تألیفات :
 آثارى که از وى به یادگار مانده است عبارتند از : آثارى که از وى به یادگار مانده است عبارتند از :
 1 ـ متشابه القرآن و مختلفه. 1 ـ متشابه القرآن و مختلفه.
 2 ـ مناقب آل ابى طالب (علیهم السلام). 2 ـ مناقب آل ابى طالب (علیهم السلام).
 3ـ معالم العلماء. 3ـ معالم العلماء.
 4 ـ مثالب النواصب. 4 ـ مثالب النواصب.
 5 ـ المخزون المکنون فى عیون الفنون . 5 ـ المخزون المکنون فى عیون الفنون .
 6 ـ الطرائق فى الحدود و الحقائق.  6 ـ الطرائق فى الحدود و الحقائق.
 7 ـ مائده الفائده.  7 ـ مائده الفائده.
 8 ـ امثال فى الامثال.  8 ـ امثال فى الامثال.
 9 ـ الاسباب و النزول على مذهب آل الرسول . 9 ـ الاسباب و النزول على مذهب آل الرسول .
 10 ـ الحاوى. 10 ـ الحاوى.
 11 ـ الاوصاف. 11 ـ الاوصاف.
 12 ـ المنهاج. 12 ـ المنهاج.
 13 ـ الفصول فى النحو. 13 ـ الفصول فى النحو.
 14 ـ الجدیده. 14 ـ الجدیده.
 15 ـ انساب آل ابى طالب (علیهم السلام). 15 ـ انساب آل ابى طالب (علیهم السلام).
 16 ـ الاربعین حدیثا در مناقب حضرت فاطمه (علیها السلام). 16 ـ الاربعین حدیثا در مناقب حضرت فاطمه (علیها السلام).
 17 ـ نخب الاخبار. 17 ـ نخب الاخبار.
 18 ـ الخصایص الفاطمیه. 18 ـ الخصایص الفاطمیه.
 19 ـ بیان التنزیل . 19 ـ بیان التنزیل .
 20 ـ الموالید.  20 ـ الموالید.
 !گفتار بزرگان درباره وی: !گفتار بزرگان درباره وی:
 1 ـ علامه میر مصطفى حسینى تفرشى نقل مى کند : رشید الدین محمد شهر آشوب، پیشواى طائفه شیعه و فقیه آنان، شاعرى بلیغ و نویسنده بود. 1 ـ علامه میر مصطفى حسینى تفرشى نقل مى کند : رشید الدین محمد شهر آشوب، پیشواى طائفه شیعه و فقیه آنان، شاعرى بلیغ و نویسنده بود.
 2 ـ شیخ ابو على حائرى مى نویسد : ابن شهر آشوب شیخ الطائفه است و پایه فضل او گفتگو ندارد.  2 ـ شیخ ابو على حائرى مى نویسد : ابن شهر آشوب شیخ الطائفه است و پایه فضل او گفتگو ندارد.
 3 ـ ((شیخ حر عاملى)) مى گوید : ابن شهر آشوب عارف به رجال و اخبار و احادیث، شاعر و ادیب و جامع همه خوبیها بود.  3 ـ ((شیخ حر عاملى)) مى گوید : ابن شهر آشوب عارف به رجال و اخبار و احادیث، شاعر و ادیب و جامع همه خوبیها بود.
 4 ـ علامه ((میرزا حسین نورى)) مى نویسد : فخر شیعه، تاج شریعت، افضل الاوائل و دریاى متلاطم ژرفى که ساحل ندارد، احیاء کننده آثار و مناقب و فضائل، رشید المله و الدین شمس الاسلام و المسلمین ابن شهر آشوب فقیه، محدث، مفسر، محقق مى باشد. 4 ـ علامه ((میرزا حسین نورى)) مى نویسد : فخر شیعه، تاج شریعت، افضل الاوائل و دریاى متلاطم ژرفى که ساحل ندارد، احیاء کننده آثار و مناقب و فضائل، رشید المله و الدین شمس الاسلام و المسلمین ابن شهر آشوب فقیه، محدث، مفسر، محقق مى باشد.
 5 ـ دانشمند رجالى و محقق ملا على قراجه داغى دیز مارى علیارى مى نویسد : ابن شهر آشوب مازندرانى، پیشواى طایفه شیعه و نویسنده بود. 5 ـ دانشمند رجالى و محقق ملا على قراجه داغى دیز مارى علیارى مى نویسد : ابن شهر آشوب مازندرانى، پیشواى طایفه شیعه و نویسنده بود.
 6 ـ صلاح الدین صفدى، یکى از عالمان بزرگ اهل سنت مى نویسد : محمد بن على بن شهر آشوب یکى از سرشناسان شیعه است. او در هشت سالگى قرآن را حفظ کرده بود و در علم اصول شیعه به حد نهایى رسید. وى در علوم قرآنى و مشکلات ((حدیث)) و اخبار و لغت و نحو و موعظه در منبر در زمانى که مکتفى خلیفه عباسى در بغداد بود از دیگران تقدم داشت.  6 ـ صلاح الدین صفدى، یکى از عالمان بزرگ اهل سنت مى نویسد : محمد بن على بن شهر آشوب یکى از سرشناسان شیعه است. او در هشت سالگى قرآن را حفظ کرده بود و در علم اصول شیعه به حد نهایى رسید. وى در علوم قرآنى و مشکلات ((حدیث)) و اخبار و لغت و نحو و موعظه در منبر در زمانى که مکتفى خلیفه عباسى در بغداد بود از دیگران تقدم داشت.
 !دوران : !دوران :
 ابو عبدالله محمد بن على بن شهر آشوب سروى مازندرانى معروف به رشید الدین از عالمان بزرگ و معروف ((شیعه)) در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجرى است. ابو عبدالله محمد بن على بن شهر آشوب سروى مازندرانى معروف به رشید الدین از عالمان بزرگ و معروف ((شیعه)) در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجرى است.
 !وفات : !وفات :
 سر انجام ابن شهر آشوب، فقیه فرزانه ((اهل بیت)) ((عصمت)) و طهارت (علیهم السلام) پس از گذراندن صد سال عمر و حدود هفتاد سال خدمت پر تلاش به تشیع، با تحصیل، تعلیم و تربیت، تحقیق و ترویج احکام الهى و تحمل محنتهاى بسیار در راه دین و استحکام حوزه هاى علوم دینى و رفع مسائل اجتماعى مردم و مشکلات شخصى زندگى، در سال 588 هـ.ق در شهر ((حلب)) به دیار باقى شتافت و پیکر عزیزش را در نزدیکى شهر در دامنه کوه جوشن، در جوار مرقد حضرت محسن بن ابى عبدالله الحسین (علیهم السلام) دفن کردند.  سر انجام ابن شهر آشوب، فقیه فرزانه ((اهل بیت)) ((عصمت)) و طهارت (علیهم السلام) پس از گذراندن صد سال عمر و حدود هفتاد سال خدمت پر تلاش به تشیع، با تحصیل، تعلیم و تربیت، تحقیق و ترویج احکام الهى و تحمل محنتهاى بسیار در راه دین و استحکام حوزه هاى علوم دینى و رفع مسائل اجتماعى مردم و مشکلات شخصى زندگى، در سال 588 هـ.ق در شهر ((حلب)) به دیار باقى شتافت و پیکر عزیزش را در نزدیکى شهر در دامنه کوه جوشن، در جوار مرقد حضرت محسن بن ابى عبدالله الحسین (علیهم السلام) دفن کردند.
 !منابع: !منابع:
 *لغت نامه دهخدا. *لغت نامه دهخدا.
 *[http://www.al-shia.com|پایگاه اسلامی آل البیت] *[http://www.al-shia.com|پایگاه اسلامی آل البیت]

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 24 تیر 1385 [05:40 ]   7   یاسر ناظم نیا      جاری 
 شنبه 24 تیر 1385 [05:39 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [05:38 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 04 تیر 1384 [13:39 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 17 بهمن 1383 [06:11 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 14 دی 1383 [08:27 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 12 خرداد 1383 [12:17 ]   1   شكوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..