منو
 کاربر Online
354 کاربر online
Lines: 1-24Lines: 1-15
 +تردیدی نیست که امام علیه السلام به واسطه عنایات الهی و تلاش های پیگیر خویش برخوردار از مقاماتی است که قابل درک و هضم برای انسان های عادی نیست از سوی دیگر خداوند هستی بخش نظام هستی را بر اساس تدبیر و اراده مخصوص به خویش اداره می کند.
 +در فرهنگ دینی - قرآن و روایات - معرفی خداوند بیشتر به وسیله نامهایی که بر خداوند اطلاق می شود صورت گرفته است و نیز صفاتی که خداوند با آنها معرفی شده است؛ همچون حکیم، قادر، رازق، عالم، مدبر، غفور و ...
 +روشن است که این نامها و صفات چون نامها و صفاتی که ما برای همدیگر به کار می بریم اموری تشریفاتی و اعتباری و قراردادی نیستند بلکه نشانه ای از چگونگی وجود نامتناهی حق و چگونگی تدبیر مجموعه هستی توسط او است .
 +امامان علیهم السلام که برترین مخلوقات الهی و شایسته ترین بندگان او هستند به اذن الهی مأموریت های الهی را می توانند انجام دهند و از آنچه او اراده کند و بخواهد می توانند آگاه شوند و در آنچه او اجازه می دهد تصرف کنند.
 +از آنچه گفته شد می توان با زبان عرفانی اینگونه تعبیر کرد که: « __~~green:ائمه مظهر تام اسماء و صفات حق اند~~__. »
-سیر به سوی خدا و وصول به مقام عز شامخ حضرت حق متعال، جزء خمیره و سرشت انسان است و امکان وصل به این مرتبه از ذاتیات نفس ناطقه می باشد.
انسان می تواند در مسیر الی الله مراتب و کمالاتی را واجد گرداند و در منازل و مراحل فناء در فعل و فناء در اسم و صفت و فناء در ذات نائل آید و به مقام وصول برسد و راه عرفان و تکامل برای انسان باز است. البته مراد از انسان، این بدن محدود و مادی و طبیعی نیست که دو متر مکان را اشغال کرده باشد، بلکه نفس ناطقه و روح اوست که امکان حرکت و سیر در این مراحل را دارد. انسان به مقام هر اسم و صفتی از اسماء حضرت حق برسد، مظهر آن اسم و صفت می گردد و آن اسم و صفت در وجود او متجلی می شود. مثلاً اگر مظهر اسم علی شود، عالم می شود و اگر مظهر اسم قدیر گردد، قادر می شود.

مظهریت هم متفاوت است طبق تفاوت مراتب وصول، به هر مقدار که سیر انسان به سوی حق شدت یابد و مظهریت اسماء و صفات شدت یابد، تجلی این اسماء و صفات در انسان شدیدتر می گردد. یعنی به هر درجه که انسان از تعیین و محدودیت هستی خویش بگذرد، بیشتر در دریای واسع اسماء و صفات وارد می گردد و بهره افزون تر می برد

تا برسد به آنجایی که مظهر تام اسم و صفتی قرار گیرد یعنی به مقام فناء مطلق در مراسم و صفتی برسد در این صورت آن اسم بنحو اتم و اکمل در انسان متجلی می شود.
اگر کسی به مقام فناء در اسم عالم و صفت علم حق تعالی برسد مظهر تام و تمام اسم عالم و صفت علم حق می گردد یعنی از همه جا و از همه کس و از همه چیز مطلع می گردد و گذشته و حال و آینده برای او یکسان است.
علم به مجردات و علم به مادیات، علم به دنیا، و علم به آخرت، همه و همه در نزد او حاضر است یعنی او به علم شهودی و حضور وجدانی موجودات را درک می کند.

انسان پس از این به مقام فناء در ذات و صفت و اسم و فعل برای او حاصل شد و سفرهای چهارگانه خود را به تمام رسانید که سفر از خلق به سوی حق و سفر در اسماء و صفات حق با حق و سفر از حق با حق به سوی خلق و سفر در خلق با حق می باشد در این حال انسان کامل می گردد و تمام قوا و استعدادهای الهیه که در وجود او به ودیعت نهاده شده است به فعلیت می رسد و انسان بالفعل می شود و آینه تمام نمای صفات جمال و جلال و ذات حضرت احدیت می گردد.

در این هنگام ولایت او کامل می شود یعنی ولی مطلق به ولایت حقه الهیه می گردد و با همه موجودات به ولایت حضرت حق است و تصرف او در جمیع امور به اذن خدا برای اوست.
امامان معصوم (علیهم السلام) انسانهای کامل اند که دارای چنین مقام ولایت مطلقه هستند، تمام تصرفاتی که در جهان دارند و به عنوان مظهریت و تجلی است یعنی به اذن خداست و به عبارت دیگر عمل خود خداست که در این آئینه و این آیه متجلی می شود زیرا که غیر از حق هیچ موجودی به هر عنوان و به هر تعبیر استقلال در وجود و استقلال در اسم و یا صفتی ندارد.

مراجعه شود به:
((پرهیز از افراط و تفریط نسبت به مقام ائمه علیهم السلام))
((امام عسگری علیه السلام و تبیین مقام ائمه علیهم السلام))
((توسل به ائمه علیهم السلام))
((ملاک ارزیابی شخصیت ائمه علیهم السلام))
+!مراجعه شود به:
*((پرهیز از افراط و تفریط نسبت به مقام ائمه علیهم السلام))
*((امام عسگری علیه السلام و تبیین مقام ائمه علیهم السلام))
*((توسل به ائمه علیهم السلام))
*((ملاک ارزیابی شخصیت ائمه علیهم السلام))
 منابع:  منابع:
 امام شناسی،‌ ج 5،‌ ص 81 - 83 امام شناسی،‌ ج 5،‌ ص 81 - 83

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 27 مهر 1384 [04:07 ]   3   شکوفه رنجبری      جاری 
 چهارشنبه 23 دی 1383 [06:52 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 26 خرداد 1383 [10:39 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..