تاریخچه ی:
آیتالله شاهآبادی بزرگ
تفاوت با نگارش: 2
- | در سال 1292 هـ . ق در محلهی حسین آباد در جنوب اصفهان بدنیا آمد. پدرش به عشق پیامبر و جانشین آن حضرت علی(ع) او را محمد علی نام نهاد. اولین مدرسه و کلاس درس محمد علی در منزل نزد پدرش بود وی مقدمات علوم را نزد پدر آموخت و آنگاه در کلاس درس برادر بزرگش (شیخاحمد مجتهد) که یکی از مدرسان معروف و مهم آن روز اصفهان بود حاضر شد. با آنکه هنوز بیش از ده سال از عمر او نمی گذشت با کوشش پیگیر در تحصیل پیشرفت زیادی کرد به گونه ای که توانست در درس آیتالله میرزا هاشم خوانساری شرکت کند و به تحصیل بپردازد. در تهران در درس فقه و اصول آیتالله میرزا حسن آشتیانی شرکت کرده، به تکمیل فقه و اصول پرداخت. در سال 1310 هـ . ق میرزا محمد علی وارد هیجده سالگی شد و به درجه اجتهاد نایل آمد. در حدود سال 1322 هـ . ق عازم نجف اشرف شد. در نجف با آنکه خود مجتهد بود با شور و شوقی وصف ناشدنی در دروس آخوند خراسانی حاضر شد. اساتید دیگر ایشان در نجف آیتالله شیخ فتحالله شریعت مشهور به شیخ الشریعه اصفهانی و آیتالله میرزا محمد حسن خلیلی بودند. پس از چندی ایشان به ایران بازگشتند. آن بزرگوار از سال 1330 هـ . ق تا 1347 در تهران اقامت کردند و طی این مدت به تبلیغ و تدریس و امامت جماعت و نظارت بر امور سیاسی میپرداخت. آن مرد بزرگ در زمان رضا خان میزیست و مجالس سخنرانی خود را در ماه محرم به افشای ماهیت زشت رضا خان اختصاص می داد. مدتی را به عنوان اعتراض در حرم عبدالعظیم متحصن بود و هر چه دولت رضا خان سعی کرد ایشان از تحصن خارج نشد تا پس از 11 ماه تحصن به فرمایش علما به تحصن خود خاتمه داد. امام خمینی مدت هفت سال نزد این استاد بزرگ تحصیل کرد یکی از کتابهایی که امام در نزد ایشان آموخت فصوص الحکم محیالدین عربی بود. همچنین امام در این مدت کتاب مفتاح الغیب را نزد آیتالله شاه آبادی فرا گرفت و همین طور منازل السائرین را نزد ایشان آموخت. با اینکه رضا خان پوشیدن عبا و عمامه را ممنوع کرد ایشان نه تنها خود لباس روحانیت را به تن داشت بلکه فرزندانش را نیز به روحانی شدن و پوشیدن لباس روحانیت تشویق میکرد. اقدامات فرهنگی ایشان عبارت بود از رویارویی با حکومت ضد فرهنگی رضا خان پهلوی، تعلیم و تربیت طلاب ممتاز، ایراد سخنرانیهای با شکوه در تهران و قم، پایهگذاری جلسات هیأتهای مذهبی در منازل و تشویق فرزندان به طلبگی ایشان زبان انگلیسی را بخوبی آموخته بود و براحتی به آن تکلم میکرد. ریاضیات را بخوبی میدانست. آیتالله شاه آبادی در حوزهی علمیه قم به جز از مجالس سخنرانی و موعظه، روزی نه تا ده درس تدریس می کرد. اولین درس ایشان عرفان بود سپس فقه و آن گاه اصول و بعد از آن فلسفه و اخلاق. شاگردان ایشان عبارت بودند از حضرت امام خمینی(ره)، آیتالله سید شهابالدین مرعشی نجفی، حاج میرزا هاشم آملی، محمد ثقفی تهرانی و … ایشان علت سقوط جامعهی آن روز را ایستادگی نکردن در برابر تبلیغات فرهنی غرب، غرور بیجا به شفاعت پیامبر و تفرقه میان مسلمانان می دانند. اقدامات اقتصادی ایشان عبارت بودند از تشکیل بیتالمال، پرهیز از اسراف، ایجاد شرکتهای تعاونی، صندوقهای قرضالحسنه، مروری بر نوشته های آیتالله شاهآبادی: رشحات البحار، مفتاح السعاده فیاحکام العباده و چندی دیگر و سرانجام در سال 1328 ش. به سوی خداوند پر کشید. پسر ایشان حجت الاسلام مهدی شاه آبادی سفرهای تبلیغی می کرد و پس از پیروزی انقلاب مسئولیتهای زیادی داشتند 1- عضویت در شورای مرکزی کمیته انقلاب 2- عضو هستهی مرکزی روحانیت مبارز 3- نمایندهی امام. او در آخرین سفرش به جبههها در جزیرهی مجنون به شهادت رسید.
شیخ محمد على شاه آبادى ( 1294 – 1369 هـ.ق ) ولادت : |
+ | V{maketoc} ::-=آیت الله محمد على شاه آبادى 1294 – 1369 هـ.ق=-:: !ولادت : |
| میرزا محمـد علـى شاه آبادى در سال 1294 هـ.ق در یک خانواده عالم خیز و علم دوست در شهر اصفهان متـولد شد. | | میرزا محمـد علـى شاه آبادى در سال 1294 هـ.ق در یک خانواده عالم خیز و علم دوست در شهر اصفهان متـولد شد. |
- | خاندان : |
+ | !خاندان : |
| پدرش مرحوم شیخ محمد جواد حسیـن آبادى اصفهانى از بـر جسته تریـن شاگردان ( صاحب جـواهر) بـوده و از او اجازه اجتهاد و روایت داشته است. | | پدرش مرحوم شیخ محمد جواد حسیـن آبادى اصفهانى از بـر جسته تریـن شاگردان ( صاحب جـواهر) بـوده و از او اجازه اجتهاد و روایت داشته است. |
- | تحصیلات : |
+ | !تحصیلات : |
| مقدمات علـوم را از محضر پـدر بزرگـوارش فرا گرفت و سپـس بـراى تکمیل مراتب علمـى به نجف اشرف رهسپار گردیده و بعد از درک و استفاده از محضر اساتید آنجا به سامـرا رفته و در درس علماى آن سامان نیز شرکت کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد، با اینکه مـرحـوم میـرزاى دوم و یکـى دیگـر از اساتیـدش تمایل داشتند که معظم له در ایـن حـوزه علمیه بمانند ولى بنابر اصرار والـده محترمه خـود، به ایران آمد. | | مقدمات علـوم را از محضر پـدر بزرگـوارش فرا گرفت و سپـس بـراى تکمیل مراتب علمـى به نجف اشرف رهسپار گردیده و بعد از درک و استفاده از محضر اساتید آنجا به سامـرا رفته و در درس علماى آن سامان نیز شرکت کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد، با اینکه مـرحـوم میـرزاى دوم و یکـى دیگـر از اساتیـدش تمایل داشتند که معظم له در ایـن حـوزه علمیه بمانند ولى بنابر اصرار والـده محترمه خـود، به ایران آمد. |
- | اساتید : |
+ | !اساتید : |
| وى در محضر بزرگانى چون : | | وى در محضر بزرگانى چون : |
| 1 _ مرحوم شیخ محمد کاظم خراسانـى. | | 1 _ مرحوم شیخ محمد کاظم خراسانـى. |
| 2 _ مرحـوم شیخ فتح الله شریعت اصفهانى. | | 2 _ مرحـوم شیخ فتح الله شریعت اصفهانى. |
| 3 _ مرحـوم میرزا حسیـن خلیلى . | | 3 _ مرحـوم میرزا حسیـن خلیلى . |
| 4 _ برادرش مرحـوم آقـا شیخ احمـد بیـدآبـادى . | | 4 _ برادرش مرحـوم آقـا شیخ احمـد بیـدآبـادى . |
| 5 ـ میـرزا حـاج هـاشـم خـوانسارى چهار سـوقى. | | 5 ـ میـرزا حـاج هـاشـم خـوانسارى چهار سـوقى. |
| 6_ مرحـوم حاج میرزا حسـن آشتیانى. | | 6_ مرحـوم حاج میرزا حسـن آشتیانى. |
| 7 _ مرحوم میرزا هاشـم گیلانى. | | 7 _ مرحوم میرزا هاشـم گیلانى. |
| 8 _ مـرحـوم میـرزا محمـد تقـى شیـرازى ( میـرزاى دوم ). | | 8 _ مـرحـوم میـرزا محمـد تقـى شیـرازى ( میـرزاى دوم ). |
| شـرکت جست و از افـاضات آن بزرگواران بهره هاى فراوان برد. | | شـرکت جست و از افـاضات آن بزرگواران بهره هاى فراوان برد. |
- | شاگردان : مرحوم شاه آبادى در سال 1347 هـ.ق به حـوزه نو پاى قـم آمد و به تربیت و تعلیـم طلاب علوم دینى همت گماشت و شاگردان وارسته و مبـرزى را تـربیت کرد که هر کـدامشان تـوانستنـد چـون خـورشیـد فـروزانـى جـوامعى را از انـوار خـود روشـن کنند. بر جسته ترین شخصیتـى که از انـوار علـوم ربانـى ایـن عارف کامل اقتباس کرده و برکات انفاس قدسیه اش، تـوشه ها بر گرفته، حضـرت امـام خمینـى (ره) است. که در حـدود هفت سـال در رشته عرفـان و فلسفه از ایشـان بهره گرفت. تألیفات : |
+ | !شاگردان : مرحوم شاه آبادى در سال 1347 هـ.ق به حـوزه نو پاى قـم آمد و به تربیت و تعلیـم طلاب علوم دینى همت گماشت و شاگردان وارسته و مبـرزى را تـربیت کرد که هر کـدامشان تـوانستنـد چـون خـورشیـد فـروزانـى جـوامعى را از انـوار خـود روشـن کنند. بر جسته ترین شخصیتـى که از انـوار علـوم ربانـى ایـن عارف کامل اقتباس کرده و برکات انفاس قدسیه اش، تـوشه ها بر گرفته، حضـرت ((امام خمینى)) (ره) است. که در حـدود هفت سـال در رشته عرفـان و فلسفه از ایشـان بهره گرفت. !تألیفات : |
| تألیفات و آثار علمى آن مرحـوم داراى محتـواى غنى و نشان دهنده ابتکار و مقام بلند علمى ایشان است برخـى از آنها عبارتند از : | | تألیفات و آثار علمى آن مرحـوم داراى محتـواى غنى و نشان دهنده ابتکار و مقام بلند علمى ایشان است برخـى از آنها عبارتند از : |
| 1ـ شذرات المعارف | | 1ـ شذرات المعارف |
| 2ـ القـرآن و العتره | | 2ـ القـرآن و العتره |
| 3ـ الایمان و الرجعه | | 3ـ الایمان و الرجعه |
| 4ـ الانسـان و الفطـره | | 4ـ الانسـان و الفطـره |
| 5ـ رشحـات المعارف | | 5ـ رشحـات المعارف |
| 6ـ مفتاح السعاده فـى الاحکام العبـاده | | 6ـ مفتاح السعاده فـى الاحکام العبـاده |
| 7ـ حـاشیه کفـایه الاصـول خـراسـانـى در اصـول فقه | | 7ـ حـاشیه کفـایه الاصـول خـراسـانـى در اصـول فقه |
| 8 ـ منازل السالکین در عرفان | | 8 ـ منازل السالکین در عرفان |
| 9ـ رساله العقل و الجهل | | 9ـ رساله العقل و الجهل |
| 10ـ رساله در نبوت | | 10ـ رساله در نبوت |
- | گفتار بزرگان : |
+ | !گفتار بزرگان : |
| حضرت امام خمینى (ره) در حق استاد خود فرمودند : مـن در طـول عمـرم روحـى به لطافت و ظرافت آیت الله شاه آبـادى ندیدم. | | حضرت امام خمینى (ره) در حق استاد خود فرمودند : مـن در طـول عمـرم روحـى به لطافت و ظرافت آیت الله شاه آبـادى ندیدم. |
- | خصوصیات اخلاقى : |
+ | !خصوصیات اخلاقى : |
| اولین ویژگـى ایـن عارف واصل، سجایاى اخلاقـى خاص و ظریف ایشان بـوده است. | | اولین ویژگـى ایـن عارف واصل، سجایاى اخلاقـى خاص و ظریف ایشان بـوده است. |
| و نیز از ویژگى هاى ایشـان بـود که بـا ایـن مقـام والاى علمـى، اصرار داشت براى عمـوم مردم صحبت کرده و معارف الهى را به آنان تعلیم و تفهیـم کند و گاهى که به ایشان عرض مى شد ایـن مطلب را معلـوم نیست غیر اهل علـم بفهمند و درک کنند، جـواب مـى دادند بگذاریـد ایـن مطـالب به گـوش همیـن هـا هـم بخـورد. | | و نیز از ویژگى هاى ایشـان بـود که بـا ایـن مقـام والاى علمـى، اصرار داشت براى عمـوم مردم صحبت کرده و معارف الهى را به آنان تعلیم و تفهیـم کند و گاهى که به ایشان عرض مى شد ایـن مطلب را معلـوم نیست غیر اهل علـم بفهمند و درک کنند، جـواب مـى دادند بگذاریـد ایـن مطـالب به گـوش همیـن هـا هـم بخـورد. |
- | فعالیت : |
+ | !فعالیت : |
| وى بعد از مراجعت از عراق در تهران سکـونت گزید و در مسجد (سراج الملک) یعنى مسجدى که جدش در آن اقامه نماز مى نمـود به تـرویج و تبییـن معارف اسلام پـرداخت. | | وى بعد از مراجعت از عراق در تهران سکـونت گزید و در مسجد (سراج الملک) یعنى مسجدى که جدش در آن اقامه نماز مى نمـود به تـرویج و تبییـن معارف اسلام پـرداخت. |
| معظم له به سال 1354 هـ.ق بعد از هفت سال کـوشـش و تلاش و تربیت نفـوس مستعد به تهران مراجعت نمـود و در آنجا به تـرویج دیـن و تـدریـس فقه و اصـول و فلسفه و حکمت پـرداخت و سپـس در شبستان مسجد جامع، اقامه جماعت کرده و از مسجـد به عنـوان سنگرى بـراى مبـارزه علیه دولت جـابـر وقت استفاده کـرد و در زمانـى که رضا خان تصمیـم جدى بر تعطیل مساجد و محافل مذهبـى گرفته بـود، ایشان مقاومت کرده و همچنان به وظایف شرعى و روشنگرى ادامه مـى داد. | | معظم له به سال 1354 هـ.ق بعد از هفت سال کـوشـش و تلاش و تربیت نفـوس مستعد به تهران مراجعت نمـود و در آنجا به تـرویج دیـن و تـدریـس فقه و اصـول و فلسفه و حکمت پـرداخت و سپـس در شبستان مسجد جامع، اقامه جماعت کرده و از مسجـد به عنـوان سنگرى بـراى مبـارزه علیه دولت جـابـر وقت استفاده کـرد و در زمانـى که رضا خان تصمیـم جدى بر تعطیل مساجد و محافل مذهبـى گرفته بـود، ایشان مقاومت کرده و همچنان به وظایف شرعى و روشنگرى ادامه مـى داد. |
- | وفات : |
+ | !وفات : |
| سرانجام ،ایـن فقیه پارسا و عارف با تقـوا پـس از 77 سال زندگى پر بـرکت، در روز پنج شنبه سـوم صفر سال 1369 هـ.ق در تهران بـدرود حیات گفت و به لقاء خـداى خـود شتافت و جنازه مطهرش بـا تجلیل و تکـریـم فـراوان به شهر رى انتقال داده شـد و در زاویه حرم مطهر حضرت عبدالعظیـم (علیه السلام) در مقبره شیخ ابوالفتوح رازى دفن گردید. | | سرانجام ،ایـن فقیه پارسا و عارف با تقـوا پـس از 77 سال زندگى پر بـرکت، در روز پنج شنبه سـوم صفر سال 1369 هـ.ق در تهران بـدرود حیات گفت و به لقاء خـداى خـود شتافت و جنازه مطهرش بـا تجلیل و تکـریـم فـراوان به شهر رى انتقال داده شـد و در زاویه حرم مطهر حضرت عبدالعظیـم (علیه السلام) در مقبره شیخ ابوالفتوح رازى دفن گردید. |
- | |
+ | !منابع *[http://www.al-shia.com|پایگاه اسلامی الشیعه] |