منو
 کاربر Online
994 کاربر online
تاریخچه ی: آگاهی ائمه از قرآن

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-42Lines: 1-52
-


((آداب قرائت قرآن|قرآن ))کتاب آسمانی و وحی الهی است که بر قلب مبارک ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ))نازل شده و تمام اجا و معانی در ر وودی آن رت ای گرته است.
+((قرآن)) کتاب آسمانی و ((وحی)) الهی است که بر قلب مبارک ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) نازل شده و تمام معانیش در ظرف وجوی پیامر جای گرفته است.
قرآن دارای ظاهر
و باطنی است و باطنش نیز دارای باطن‌های متعدد دیگری است ک هیکس بر تمامی نها اهی کامل ندارد، ز «راسخی در علم» که ((ائمه اطهار علیهم السلام)) بعد از رسول دا هستند.
علم به قرآن از رس
ول خدا به ائمّه اطهار به ارث رسیده و آن ممان مقدس، رموزی را که در قرآن کریم است، ر می‌یابند و علومی را استخراج می‌نند که از رک قدرت بشر عادی خارج است.
قرآن مجید معدن کلی
ه علوم و رموز و اسرار خلقت است که با کلیدهایی که در دست معجزه آسای ائمه اطهار است، گشوده می‌شود و گوهرهای تابناک خود را آشکار می‌کند. در این باره، روایات بسیار زیادی وارد شده که به گوشه‌ای از آنها چون قطره‌ای از دریا اشاره می‌شود:
-قرآن ری ار و اطنی ات اطش نیز داای ط مّه یگی است که ر م هیچکس گاهی کا دارد، جز راین ر علم ک ه ری ویات ((ائّه اطار لیهم اسام )) بعد ز سل خدا میشند. +1- ((ر ما موی کا یه اللام)) فد:« م و قنیم که ر ، سیر کا و رام ن مین ندهن مرگان و موو است. ا ارث کابی هستیم ک مه چیز د ا.»
-م قآ ا دا ه امه ا ه ر سید و آن ضرت مد رمی را که د آن کیم اس دری یاند ومی را اتخاج میکنن که ا در بشر ی ار است. +2- ((ضرت اام عر صادق یه اللم|ا ادق لیه اللام)) رمود:«من آنچه آسانه و نچه ر مین هست مدام. و نیز از آنچه ر ((هشت|بهشت)) و ((جهنم)) ست و آنچه خواهد و خبر دارم
س
لحظه‌ای مکث کرد و دربافت که شنونن نی سنشان را دریافه‌اند. بابراین فود:«من همه اینها را ا کتاب خا می‌دان، ا که خداون ی‌فرمید:«فیه تبیان کل شیء.» (در قن ه چیز یان و رونگری شده است.)
-قرن مید معدن کلیه علوم و مو و سرار خلق ست که با کلیدهایی ک در دست عجزه آسای ائمه اطار است، به نطق در میآید و گوهرهای تابناک خد را در معرض مایش ی گذاد، لذا ائمّه اطار هر مطلب علمی و هر قدرت علی ا به قرآن نسبت میند و ا ریسن محکی بین ود و دان ی اند.

د
ر ین با، رایت بسیار زیادی وارد ده و مطالب بلندی بیان گردیده است که به گوه ای ا ن چو قطره ای از دریا اشار یکیم:
+3- ((حضر امم مم اق لیه اسام|اام بار عی اللام)) رمودیچک نماند دا ک ک ب ا اطن رن اا دارد مگر ((اویا)) سو ا
-1- ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام ))می فرماید: « ما وارث قرآنیم که در آن علم دستیابی به کوهها و رام شدن زمین و زنده شدن مردگان و موجود است، بلکه ما وارث کتابی هستیم که همه چیز در آن است.

2- ((حضرت امام جعفر
صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام )) فرمود: من می انم آنچه ر آسمانهاست و آنچه در زمین هاست می دانم آنچه در ((بهشت|بهشت )) است و آنچه در ((جهنّم ))است و می دانم آنچه خواهد بود.»

سپس حضرت لحظ
ه ای مکث کردند و دیدند که مطلب بر شنوندگان، سنگین است؛ فرمودند: « من اینها را از کتاب خدا میدانم چرا که خداود میفرماید: « فیه تبیان کل شیئی» (در قرآن یان و روشنگری ه یزی هست.)

3- ((حضرت امام محم
باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام ))میفرماید: « هیچکس نمیتواند ادّعا کند که بر تمم ظاهر و باطن قرآن اطلاع دارد، مگر ((اوصیاء ))رسول الله.

4- امام صادق عل
یه السلام میفرماید: « به خدا قسم من علم دارم به کتاب از اول تا آخرش. گویی آن علوم در دست من هستند، در قرآن خبر آسمان و خبر زمین و خبر حال و آینده موجود است چرا که در قرآن، علم هر چیزی نهفته است.»

5 - امام صادق علیه السلام می فرماید: « هیچ اختلافی نیست، مگر اینکه برای آن اصلی است در قرآن؛ اما عقل ها به آن آگاهی و دسترسی ندارد.»

6- ((عبدالله بن عباس|ابن عباس ))میگوید: « ((امیرالمؤمنین)) علیه السلام به من فرمود: « وقتی نماز عشاء را خواندی،خود را در خارج از شهر به من برسان!»

من بعد از نماز خدمت آن حضرت رسیدم و آن شب مهتاب بود. حضرت به من فرمود: « تفسیر حرف «الف» از کلمه « الحمد» چیست؟» من چیزی نمیدانستم. حضرت یک ساعت تمام در تفسیر الف برای من صحبت کرد، بعد فرمود تفسیر «لام» از کلمه الحمد چیست؟ گفتم نمیدانم، حضرت یک ساعت تمام در تفسیر لام صحبت کرد.
+4- امام صادق علیه السلام فرمود:«ه دا سم من به این کتاب خدا ا او تا آرش گاهی دارم گویی همه علوم در دست من هستند. در قرآن خبر آسمان و خبر زمین و خبر حال و آینده موجود است؛ چرا که در قرآن، علم هر چیزی نهفته است.»
-بعد فرمود تفسیر حاء و تفسیر میم و تفسیر دال از کلمه الحمد چیست.

من هر کدام را گفتم نمی دانم و حضرت برای همه آنها را یک ساعت ت
مام صحبت کرد تا اینکه سپیده صبح دمید و سپس حضرت فرمود: « برخیز و برای نماز صبح به منزلت برو!»

آنچه آن حضرت فرمود بود فرا گرفته بودم و با خود فکر کردم که علم من به
قرآن نسبت به علم امیرالمومنین همچون قطره ای است نسبت به دریا.

7- امیرالمؤمنین
علیه السلام فرمود: « اگر ن بخواهم، میتوانم به قدر هفتاد بار شتر در تفسی سوره حمد مطلب بگویم. »

8- امام صادق علی
ه اللام می فرماید: « مقصود از « و من عنده علم الکتاب» (و کسی که نزد او علم کتاب است) ا ائمه هستم و امیرالمؤمنین اوّلین کس از ما و افضل و بهترین ما بعد از رسول خدا است.

9- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین فرمودند: « یا علی! تأویل
قرآن ا که مردم نمیدانند، برای آنها بگو و آموزش بده

10 -
صی خدمت ضرت ((حضرت امام هادی عیه السلام|امام هاد علیه السلام ))عرض کرد: « شما تفسیری از قرآن میگویید که نیده نشده.» حضرت فرمود: « قرآن قبل از مردم بر ما نازل شده و برای ما تفسیر شده، قبل از اینکه برای مردم تفسیر شود؛ و ما می دانیم حلال و حرامش را، ناسخ و منسوخش را و آیات نازل شده در سفر یا حضَرش را که درباره چه کسی و یا چه مطلبی شب یا روز نازل شده است
+5 - امام صادق علیه السلام فرمود:«اس همه اتلاها در قرآن یان شده ت اما عل افراد ه آنها اهی و دسترسی دارد.»
-ا اام ار علیه السلام رسیدد: « مود از هایی ک د ر میفرمی: « ایها یات ی ات در سی های صاحبن علم» ه سنی ستد حرت فرمود ه سی یر ا ما امه اهرین میتواد باد +6- ((عبدالله ن عباس|اب عباس)) می‌گوید: />((ضرت ایرالمؤمنین علی علیه السلام)) ب من فرود:«وقتی نماز عشاء را خندی، خود را در خارج از ر به من برسان!»
بعد از
ماز خدم ا رف. شب مهتاب بود. امام به من فرمو:«تفسی حرف « اف » از کلمه « الحمد » چیت؟»
من چ
یزی نمی دانستم. یک سات تمام در تفسیر ا برای من صحب کرد، بعد فرمود «تفسیر « لام » از لمه الحمد یس؟»
گفتم«
نمی دام.»
امام یک
ساعت تام د تفسیر لام صحت کرد.
سپس
تفسیر «ح» و تفسیر «م» و تفسیر «د» در لمه الحمد را از من پرسید.
و
ون من نمی‌دانستم هر یک ز این حروف را یک اعت تمام تفسیر کرد تا ینکه سپیده صبح دمید.
ب
ه انه بازگشتم در حالی که سخنان امام را فرا گرفته بودم و با خد فکر می‌کردم که علم من به قرآن نسبت به علم امیالمومنین همچون قطره ای است نسبت به دیا.
-مراجع ش ب

((آگا
ی از شأن نول آیات آ))

((آگ
ای آن)) />
((
گهی به علوم قرآنی وسط پیامر)) />
((بص
یر تری اراد به قرآن ست))

((ر
ابطه امم قرآن)) />
((
ریقه استط حکا از قرآ)) />
((
ا باط قآن)) />
((قرائت قرآن و تد
بر ر آ))
+7- امیراین لیه اا ف: « گ من خواهم میتام به قدر تاد با ر ر تی ر ط بیم.»
-منابع: بحارالانوار، ج 92، باب 8.
بحارالانوار، ج 23، باب 10.
+8- امام صادق علیه السلام می‌فرمود:« مقصود از « __و من عنده علم الکتاب__ » (و کسی که نزد او علم کتاب است) ما ائمه هستیم و امیرالمؤمنین علی علیه السلام که اوّلین کس از ما و بهترین ِما بعد از رسول خدا است.»

9- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین فرمود
:« یا علی! ((تأویل قرآن)) را مردم نمی‌دانند؛ تو به آنها بیاموز.»

10 - شخصی به ((حضرت امام هادی علیه السلام)) عرض کرد:« شما تفسیری از قرآن می‌گویید که تاکنون شنیده نشده.»
فرمود:«قرآن قبل از مردم بر ما نازل شده، و قبل از اینکه برای مردم تفسیر شود، برای ما تفسیر شده. ما حلال و حرامش را، ناسخ و منسوخش را و آیات نازل شده در سفر یا حَضَرش را و این را که درباره چه کسی یا چه مطلبی در چه زمانی نازل شده است، می‌دانیم.»

از امام باقر علیه السلام پرسیدند:« مقصود از این آیه قرآن چه کسانی است:« اینها آیات روشنی است در سینه‌های صاحبان علم.»
امام فرمود:«چه کسی غیر از ما ائمه طاهرین می تواند باشد؟»

!مراجعه شود به:
*((آگاهی امام علی علیه السلام از شأن نزول آیات قرآن))
*((امام علی علیه السلام و تفسیر آیه 31 سوره عبس))
*((آگاهی امام علی علیه السلام به علوم قرآنی))
*((امام علی علیه السلام، آگاه ترین فرد به قرآن و سنت))
*((رابطه امامان با قرآن))
*((طریقه استنباط احکام از قرآن))
*((امام صادق علیه السلام و تفسیر ظاهر و باطن قرآن))
*((امام رضا علیه السلام و قرائت قرآن))

!منابع:
*
بحارالانوار، ج 92، باب 8.
*بحارالانوار، ج 23، باب 10.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 23 مهر 1384 [04:33 ]   7   شکوفه رنجبری      جاری 
 شنبه 19 شهریور 1384 [07:30 ]   6   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 27 مرداد 1384 [07:51 ]   5   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 پنج شنبه 27 مرداد 1384 [06:45 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [10:51 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 22 دی 1383 [10:04 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 01 تیر 1383 [10:15 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..