منو
 کاربر Online
588 کاربر online
تاریخچه ی: آواشناسی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-755Lines: 1-755
 __آواشناسی گویشی__ (Articulatory Phonetics): __آواشناسی گویشی__ (Articulatory Phonetics):
 این گرایش از آواشناسی، به بررسی چگونگی تولید صدا بوسیله اندامهای صوتی انسان می پردازد. این گرایش از آواشناسی، به بررسی چگونگی تولید صدا بوسیله اندامهای صوتی انسان می پردازد.
 * صدای اولیه (صدای خام) در گلوی انسان، با وزش هوای(( شش)) ها از ((تارهای صوتی)) تولید می شود. بنا براین، اندازه تارهای صوتی، نسبت مستقیم با کیفیت صدای انسان دارد. همچنین انسان با نزدیک و دور کردن و تغییر میزان لرزش تارهای صوتی، ((بسامد)) صدای خویش را تنظیم می کند. بسامد فردی با ((صدای بم)) ، بین 75 تا 150 ((هرتز)) (سیکل در ثانیه) است. کسانی که صدای ((سوپرانو)) دارد (خانم ها یا دخترانی که صدای بسیار زیر دارند)، حتی می توانند آوایی با بسامد بیش از 400 هرتز تولید کنند. کوتاهی یا بلندی صدای انسان نیز وظیفه ی تارهای صوتی است و به ”((دامنه ی نوسان))“ صدا بستگی دارد.  * صدای اولیه (صدای خام) در گلوی انسان، با وزش هوای(( شش)) ها از ((تارهای صوتی)) تولید می شود. بنا براین، اندازه تارهای صوتی، نسبت مستقیم با کیفیت صدای انسان دارد. همچنین انسان با نزدیک و دور کردن و تغییر میزان لرزش تارهای صوتی، ((بسامد)) صدای خویش را تنظیم می کند. بسامد فردی با ((صدای بم)) ، بین 75 تا 150 ((هرتز)) (سیکل در ثانیه) است. کسانی که صدای ((سوپرانو)) دارد (خانم ها یا دخترانی که صدای بسیار زیر دارند)، حتی می توانند آوایی با بسامد بیش از 400 هرتز تولید کنند. کوتاهی یا بلندی صدای انسان نیز وظیفه ی تارهای صوتی است و به ”((دامنه ی نوسان))“ صدا بستگی دارد.
 البته باید توجه داشت که هیچیک از این اعمال، ((خودآگاهانه)) صورت نمی گیرد؛ بلکه این مغز آدمی است که از زمان تولد، بصورت از پیش برنامه ریزی شده، با همه فرکانس های صوتی آشنایی دارد و می داند که مثلا برای صدای گریه یا جیغ یا... چه بسامدی مورد نیاز است و این بسامد را چگونه می توان با استفاده از دو تار صوتی تولید کرد. دو تصویر زیر، تارهای صوتی را در حالتهای باز و بسته، نشان می دهد: البته باید توجه داشت که هیچیک از این اعمال، ((خودآگاهانه)) صورت نمی گیرد؛ بلکه این مغز آدمی است که از زمان تولد، بصورت از پیش برنامه ریزی شده، با همه فرکانس های صوتی آشنایی دارد و می داند که مثلا برای صدای گریه یا جیغ یا... چه بسامدی مورد نیاز است و این بسامد را چگونه می توان با استفاده از دو تار صوتی تولید کرد. دو تصویر زیر، تارهای صوتی را در حالتهای باز و بسته، نشان می دهد:
 
 
-{picture file=img/daneshnameh_up/b/b0//VOCAL_CORDS.PNG} +{picture=VOCAL_CORDS.PNG}
  
 * در مرحله بعد، صدای خام با پیچش و عبور از ((حفره های دهانی)) و ((بینی)) (دماغی)، طنین دار می شود. بنابراین، یک خواننده خوش صدا، هم تارهای صوتی و هم حفره های دهانی و بینی مناسبی دارد. * در مرحله بعد، صدای خام با پیچش و عبور از ((حفره های دهانی)) و ((بینی)) (دماغی)، طنین دار می شود. بنابراین، یک خواننده خوش صدا، هم تارهای صوتی و هم حفره های دهانی و بینی مناسبی دارد.
 * زبان و دیگر موانع موجود در حفره دهانی، هنگام عبور صدا از این حفره، آنرا به آواهای گویشی تبدیل می کند. به تصویر زیر توجه کنید: * زبان و دیگر موانع موجود در حفره دهانی، هنگام عبور صدا از این حفره، آنرا به آواهای گویشی تبدیل می کند. به تصویر زیر توجه کنید:
 
 
-{picture file=img/daneshnameh_up/0/03//Vocal_System.PNG} +{picture=Vocal_System.PNG}
  
 چون اصطلاحات کاربردی در آواشناسی، همگی ((زبان لاتین|لاتین)) هستند، لازم است نامهای انگلیسی تصویر بالا را به خاطر بسپاریم؛ با این حال، برای آسانتر شدن کار، ترجمه فارسی واژگان مورد بحث را در پی آورده ام: چون اصطلاحات کاربردی در آواشناسی، همگی ((زبان لاتین|لاتین)) هستند، لازم است نامهای انگلیسی تصویر بالا را به خاطر بسپاریم؛ با این حال، برای آسانتر شدن کار، ترجمه فارسی واژگان مورد بحث را در پی آورده ام:
 Oral cavity: ((حفره دهانی)) vocal cords: تارهای صوتی  Oral cavity: ((حفره دهانی)) vocal cords: تارهای صوتی
 Nasal cavity: ((حفره بینی)) (hard) palate: ((سخت کام)) Nasal cavity: ((حفره بینی)) (hard) palate: ((سخت کام))
 Uvula: زبان کوچک velum (soft palate): ((نرم کام))  Uvula: زبان کوچک velum (soft palate): ((نرم کام))
 Larynx: ((نایسر)) (حنجره) lip: ((لب)) Larynx: ((نایسر)) (حنجره) lip: ((لب))
 Glottis: ((چاکنای))(ته حلق) teeth: ((دندان|دندانها)) Glottis: ((چاکنای))(ته حلق) teeth: ((دندان|دندانها))
 Alveolar ridge: ((لثه)) tongue: ((زبان)) Alveolar ridge: ((لثه)) tongue: ((زبان))
 Apix: ((جلوی زبان)) tip (of the tongue): ((نوک زبان)) Apix: ((جلوی زبان)) tip (of the tongue): ((نوک زبان))
 هنگام نامگذاری بر روی صداها، از صفت استفاده می کنیم. مثلا به صداهایی که بوسیله دو لب تولید می شوند، می گوییم صداهای "دو لبی". جدول زیر، صفتهای مورد نیاز برای نامگذاری آواهای گویشی را نشان می دهد: هنگام نامگذاری بر روی صداها، از صفت استفاده می کنیم. مثلا به صداهایی که بوسیله دو لب تولید می شوند، می گوییم صداهای "دو لبی". جدول زیر، صفتهای مورد نیاز برای نامگذاری آواهای گویشی را نشان می دهد:
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 

 embed">
  
 

 embed">
 
 
 
 
  
 

Dental

 embed"> Dental
  
 

tooth

 embed"> tooth
 
 
 
 
  
 

velar

 embed"> velar
  
 

velum

 embed"> velum
 
 
 
 
  
 

Alveolar

 embed"> Alveolar
  
 

Alveolar ridge

 embed"> Alveolar ridge
 
 
 
 
  
 

labial

 embed"> labial
  
 

lip

 embed"> lip
 
 
 
 
  
 

Palatal

 embed"> Palatal
  
 

palate

 embed"> palate
 
 
 
 
  
 

 text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed">
 Glottal  Glottal
  
 

glottis

 embed"> glottis
 
 
 
 
  
 

nasal

 embed"> nasal
  
 

Nasal cavity

 embed"> Nasal cavity
 
 
 
 
 الف) آواهای همخوان (Consonants) الف) آواهای همخوان (Consonants)
 محل تولید آواها: محل تولید آواها:
 نکته: وقتی حرفی را درون / / قرار می دهیم، صدای آن حرف، مورد نظرمان است. پس /p/ را نباید "پی" تلفظ کرد. نکته: وقتی حرفی را درون / / قرار می دهیم، صدای آن حرف، مورد نظرمان است. پس /p/ را نباید "پی" تلفظ کرد.
 1) bilabial: آواهایی که با همکاری دو لب بوجود می آیند. مثل /p/ ، /b/ و /w/. 1) bilabial: آواهایی که با همکاری دو لب بوجود می آیند. مثل /p/ ، /b/ و /w/.
 2) labiodental: آواهایی که با همکاری دندانهای بالا و لب پایین بوجود می آیند. مثل: /f/ و /v/. 2) labiodental: آواهایی که با همکاری دندانهای بالا و لب پایین بوجود می آیند. مثل: /f/ و /v/.
 3) apico-dental: آواهایی که با همکاری جلوی زبان و دندانها، تولید می شود. مثل: /T/ و /D/. 3) apico-dental: آواهایی که با همکاری جلوی زبان و دندانها، تولید می شود. مثل: /T/ و /D/.
 4) apico-alveolar: صداهایی که با همکاری جلوی زبان و لثه ها، بوجود می آیند: /t/، /d/، /s/، /z/، /n/، /l/، و /r/. 4) apico-alveolar: صداهایی که با همکاری جلوی زبان و لثه ها، بوجود می آیند: /t/، /d/، /s/، /z/، /n/، /l/، و /r/.
 5) fronto-palatal: آواهایی که با همکاری زبان و سخت کام، تولید می شوند. مانند: /S/، /Z/، /tS/، /dZ/، /y/. 5) fronto-palatal: آواهایی که با همکاری زبان و سخت کام، تولید می شوند. مانند: /S/، /Z/، /tS/، /dZ/، /y/.
 6) velar (dorso-velar): آواهایی که با همکاری انتهای زبان و نرم کام، بوجود می آیند. مانند: /k/، /g/. 6) velar (dorso-velar): آواهایی که با همکاری انتهای زبان و نرم کام، بوجود می آیند. مانند: /k/، /g/.
 7) glottal: آواهایی که در حلق تولید می شوند. مانند: /h/ و /?/ . 7) glottal: آواهایی که در حلق تولید می شوند. مانند: /h/ و /?/ .
 8) uvular: صداهایی که بوسیله زبان کوچک تولید می شوند. در انگلیسی، صدای یوویولار وجود ندارد. در فارسی صدای /غ/ (/G/)، یوویولار است. 8) uvular: صداهایی که بوسیله زبان کوچک تولید می شوند. در انگلیسی، صدای یوویولار وجود ندارد. در فارسی صدای /غ/ (/G/)، یوویولار است.
 روش تولید آواها: روش تولید آواها:
 1) :stop برای تولید این آواها، ابتدا راه هوا کاملا بسته شده و سپس هوا ناگهان رها می شود. مانند: /p/، /b/، /t/، /d/، /k/ ، /g/ ، /?/و /G/. 1) :stop برای تولید این آواها، ابتدا راه هوا کاملا بسته شده و سپس هوا ناگهان رها می شود. مانند: /p/، /b/، /t/، /d/، /k/ ، /g/ ، /?/و /G/.
 2) fricative: آواهای فرسایشی که برای تولید آنها، مسیر هوا بوسیله یکی از دستگاههای صوتی دهان، نیمه بسته می ماند و هوا برای عبور، حالتی فرسایشی به خود می گیرد. مثل: 2) fricative: آواهای فرسایشی که برای تولید آنها، مسیر هوا بوسیله یکی از دستگاههای صوتی دهان، نیمه بسته می ماند و هوا برای عبور، حالتی فرسایشی به خود می گیرد. مثل:
 /f/، /v/، /T/، /D/، /s/، /z/، /S/، /Z/ و /h/. /f/، /v/، /T/، /D/، /s/، /z/، /S/، /Z/ و /h/.
 3) affricate: آواهایی که از ترکیب stop و fricative، بدست می آیند. در انگلیسی و فارسی، صدای /tS/، از ترکیب /ت/ و /ش/؛ و صدای /dZ/، از ترکیب /د/ و /ژ/، بوجود آمده است. 3) affricate: آواهایی که از ترکیب stop و fricative، بدست می آیند. در انگلیسی و فارسی، صدای /tS/، از ترکیب /ت/ و /ش/؛ و صدای /dZ/، از ترکیب /د/ و /ژ/، بوجود آمده است.
 4) nasal: آواهایی که با عبور صدای خام از حفره بینی، بوجود می آیند. مانند: /m/، /n/ و ./N/ 4) nasal: آواهایی که با عبور صدای خام از حفره بینی، بوجود می آیند. مانند: /m/، /n/ و ./N/
 5) trill: صداهایی که با حالت لرزشی ایجاد می شوند. در فارسی و انگلیسی، صدای /r/، تنها صدای لرزشی است. 5) trill: صداهایی که با حالت لرزشی ایجاد می شوند. در فارسی و انگلیسی، صدای /r/، تنها صدای لرزشی است.
 6) lateral: آواهای که با عبور هوا از کناره های زبان، تولید می شوند. مانند: /l/.  6) lateral: آواهای که با عبور هوا از کناره های زبان، تولید می شوند. مانند: /l/.
 7) glide (semi-vowel): آواهای نیمواک یا نیمه مصوت مانند: /w/ و ./y/ صدای /w/، نزدیک به واکه /u:/ و صدای /y/، به واکه /I/ نزدیک است. 7) glide (semi-vowel): آواهای نیمواک یا نیمه مصوت مانند: /w/ و ./y/ صدای /w/، نزدیک به واکه /u:/ و صدای /y/، به واکه /I/ نزدیک است.
 اکنون با استفاده از دانسته های بالا، می توانیم همه آواهای بیواک در زبانهای انگلیسی و فارسی را نامگذاری کنیم.  اکنون با استفاده از دانسته های بالا، می توانیم همه آواهای بیواک در زبانهای انگلیسی و فارسی را نامگذاری کنیم.
 روش نامگذاری به این ترتیب است که ابتدا صدادار یا بی صدا بودن آوا، سپس محل تولید و در پایان، روش تولید آنرا می گوییم. بنابراین: روش نامگذاری به این ترتیب است که ابتدا صدادار یا بی صدا بودن آوا، سپس محل تولید و در پایان، روش تولید آنرا می گوییم. بنابراین:
 /f/: voicless labio-dental fricative /f/: voicless labio-dental fricative
 /b/: voiced bilabial stop /b/: voiced bilabial stop
 /tS/: voiceless fronto-palatal affricate /tS/: voiceless fronto-palatal affricate
 /G/: voiced uvular stop /G/: voiced uvular stop
 /w/: voiced bilabial glide /w/: voiced bilabial glide
 برای آسانی کار، می توانید از جدول زیر استفاده کنید: برای آسانی کار، می توانید از جدول زیر استفاده کنید:
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 glottal  glottal
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 uvular  uvular
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 dorso-vilar  dorso-vilar
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 fronto-palatal  fronto-palatal
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 Apico-alveoalr  Apico-alveoalr
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 Apico-dental  Apico-dental
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 Labio-dental  Labio-dental
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 bilabial  bilabial
  
 

 

 embed">  
 
 
 
 
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 ?  ?
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 G  G
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 k

 k

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 g  g
  
 

 embed">
     
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 t

 t

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 d  d
  
 

 embed">
     
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
     
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 p

 p

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 b  b
  
 

 embed">
 voiceless

 voiceless

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 stop

 stop

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 voiced  voiced
 
 
 
 
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 h  h
  
 

 embed">
     
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 x  x
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 S

 S

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 Z  Z
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 s

 s

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 z  z
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 T

 T

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 D  D
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 f

 f

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 v  v
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
 voiceless

 voiceless

 

 embed">
 fricative

 fricative

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 voiced  voiced
 
 
 
 
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 tS

 tS

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 dZ  dZ
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
 voiceless

 voiceless

 

 embed">
 Affricate

 Affricate

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 voiced  voiced
 
 
 
 
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 N  N
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 n  n
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 m  m
  
 

 embed">
 voiceless

 voiceless

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 nasal

 nasal

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 voiced  voiced
 
 
 
 
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 r  r
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
     
  
 

 embed">
 voiceless

 voiceless

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 trill

 trill

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 voiced  voiced
 
 
 
 
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 l  l
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
 voiceless

 voiceless

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 lateral

 lateral

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 voiced  voiced
 
 
 
 
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 y  y
  
 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
  

  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 embed">
     
  
 

 

 embed">  

 

 

 embed">  

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 w  w
  
 

 embed">
 voiceless

 voiceless

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 glide

 glide

 

 rtl;unicode-bidi:embed">
 voiced  voiced
 
 
 
 
 ب) ((واکه)) ها (Vowels) : ب) ((واکه)) ها (Vowels) :
 برای بررسی واکه های یک زبان، چند عامل را در نظر می گیریم: برای بررسی واکه های یک زبان، چند عامل را در نظر می گیریم:
 1) گردی لب ها: در زبان انگلیسی برای تلفظ واکه های /O:/، /O/، /u:/ و/U/، لبها را اندکی گرد می کنیم واین آواها را rounded نامیده، بقیه را unrounded می خوانیم. 1) گردی لب ها: در زبان انگلیسی برای تلفظ واکه های /O:/، /O/، /u:/ و/U/، لبها را اندکی گرد می کنیم واین آواها را rounded نامیده، بقیه را unrounded می خوانیم.
 2) فاصله زبان از سقف دهان، که اگر زیاد باشد، واکه را low، اگر کم باشد، واکه را high، و اگر بینابین باشد، واکه را mid می نامیم. در واقع، فاصله کم زبان از سقف دهان، به معنی بالاتر بودن زبان است. به همین دلیل حرف تولید شده در این وضعیت را high می نامیم. 2) فاصله زبان از سقف دهان، که اگر زیاد باشد، واکه را low، اگر کم باشد، واکه را high، و اگر بینابین باشد، واکه را mid می نامیم. در واقع، فاصله کم زبان از سقف دهان، به معنی بالاتر بودن زبان است. به همین دلیل حرف تولید شده در این وضعیت را high می نامیم.
 3) نقش جلو، عقب یا وسط زبان در تولید صدا که به ترتیب آواهای front، back و center را ایجاد می کند. 3) نقش جلو، عقب یا وسط زبان در تولید صدا که به ترتیب آواهای front، back و center را ایجاد می کند.
 4) کوتاهی یا بلندی واکه: در زبان فارسی، همه واکه ها بلند (tense) هستند. اما در زبان انگلیسی، برای نمونه «او»ی کوتاه و «او»ی بلند داریم. به واکه کوتاه ، lax گفته می شود: /u:/ = tense vowel و /U/ = lax vowel. 4) کوتاهی یا بلندی واکه: در زبان فارسی، همه واکه ها بلند (tense) هستند. اما در زبان انگلیسی، برای نمونه «او»ی کوتاه و «او»ی بلند داریم. به واکه کوتاه ، lax گفته می شود: /u:/ = tense vowel و /U/ = lax vowel.
 اکنون به جدول زیر توجه کنید: اکنون به جدول زیر توجه کنید:
 back Central front High / low back Central front High / low
 /u:/ /I:/ High /u:/ /I:/ High
 /U/ /I/ Lower-high /U/ /I/ Lower-high
 /O:/ /@/ /e/ Mid /O:/ /@/ /e/ Mid
  /E:/ , /V/ Lower-mid  /E:/ , /V/ Lower-mid
 /A/ /&/ Low /A/ /&/ Low
  /A:/   /A:/
 تمرین:  تمرین:
 1) Lax central mid? 1) Lax central mid?
 2) Tense central lower-mid? 2) Tense central lower-mid?
 3) Tense high front? 3) Tense high front?
 4) Tense central low? 4) Tense central low?
 5) Lax lower-high back? 5) Lax lower-high back?
 6) /&/, /I/, /A/, /@/, /E:/. 6) /&/, /I/, /A/, /@/, /E:/.
 __نکته بسیار مهم__:  __نکته بسیار مهم__:
 هرگز تصور نکنید که بکار بردن واژه های tens و lax، جز در بخش آواهای central، کاری بیهوده است. هرگاه واکه های زبان های چینی و فرانسوی را نیز به جدول بالا بیافزایید، به اهمیت حیاتی این دو واژه پی خواهید برد!! هرگز تصور نکنید که بکار بردن واژه های tens و lax، جز در بخش آواهای central، کاری بیهوده است. هرگاه واکه های زبان های چینی و فرانسوی را نیز به جدول بالا بیافزایید، به اهمیت حیاتی این دو واژه پی خواهید برد!!
 ج)__ واکه های مرکب__ (Diphthongs): ج)__ واکه های مرکب__ (Diphthongs):
 یک واکه ی مرکب، از ترکیب یک واکه و یک همخوان بوجود می آید. برای نمونه، آوای /@U/ (load, bone, …) را در نظر بگیرید. این آوا از ترکیب دو آوای /o/ و /u/ تشکیل شده است و بنابراین یک واکه ی مرکب به شمار می رود. دیگر واکه های مرکب در زبان انگلیسی عبارتند از‌: یک واکه ی مرکب، از ترکیب یک واکه و یک همخوان بوجود می آید. برای نمونه، آوای /@U/ (load, bone, …) را در نظر بگیرید. این آوا از ترکیب دو آوای /o/ و /u/ تشکیل شده است و بنابراین یک واکه ی مرکب به شمار می رود. دیگر واکه های مرکب در زبان انگلیسی عبارتند از‌:
 /aU/ (bound, round, …) از ترکیب /&/ و /u/ . /aU/ (bound, round, …) از ترکیب /&/ و /u/ .
 /ju:/ (view, cute, …) از ترکیب /I:/ و /u/ . /ju:/ (view, cute, …) از ترکیب /I:/ و /u/ .
 /eI/ (day, say, …) از ترکیب /e/ و /I:/ . /eI/ (day, say, …) از ترکیب /e/ و /I:/ .
 /aI/ (my, why, …) از ترکیب /a/ و /I:/ . /aI/ (my, why, …) از ترکیب /a/ و /I:/ .
 /OI/ (coy, joy, …) از ترکیب /O/ و /I:/ . /OI/ (coy, joy, …) از ترکیب /O/ و /I:/ .
 /e@/ (care, bare, …) از ترکیب /e/ و /@/ . /e@/ (care, bare, …) از ترکیب /e/ و /@/ .
 /U@/ (pure, …) از ترکیب /U/ و /@/ . /U@/ (pure, …) از ترکیب /U/ و /@/ .
 البته با اندکی پژوهش، متوجه خواهید شد که واکه های مرکب انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی از یکدیگر متفاوتند. البته با اندکی پژوهش، متوجه خواهید شد که واکه های مرکب انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی از یکدیگر متفاوتند.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 13 دی 1383 [10:55 ]   2   نفیسه ناجی      جاری 
 دوشنبه 21 اردیبهشت 1383 [06:08 ]   1   خسروشاهی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..