منو
 کاربر Online
993 کاربر online
تاریخچه ی: آمار

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-27Lines: 1-69
-__آمار__ علم و عمل توسعه ((دانش)) ((انسان))ی از طریق استفاده از ((داده‌))های تجربی است. آمار بر ((نظریه‌ی آمار)) مبتنی است که شاخه‌ای از ((ریاضیات)) کاربردی است. در نظریه‌ی آمار، اتفاقات تصادفی و عدم قطعیت توسط ((نظریه احتمالات)) مدل می‌شوند. ((عمل آماری))، شامل برنامه‌ریزی، جمع‌بندی، و تفسیر مشاهدات غیر قطعی است. از آنجا که هدف آمار این است که از داده‌های موجود «بهترین» اطلاعات را تولید کند، بعضی مؤلفین آمار را شاخه‌ای از ((نظریه‌ی تصمیم‌گیری)) به شمار می‌آورند. +{DYNAMICMENU()}
__واژه‌نامه__
*((واژگان آمار))
__مقالات مرتبط__
*((آمار توصیفی))
*((آمار استنباطی))
*((توزیعهای آماری))
*((میانگین همساز))
*((میانگین گیری ))
*((مطالعه توصیفی داده ها))
*((فضای نمونه و پیشامدها))
*((جامعه و نمونه))
*((نقش آمار در پژوهشهای آماری))
*((مفاهیم و روشهای نمونه گیری))
__کتابهای مرتبط__
*((کتابهای آمار))
__[ http://217.218.177.31/mavara/mavara-view_forum.php?forumId=29 |انجمن ریاضی]__
*[http://217.218.177.31/mavara/mavara-view_forum.php?forumId=29|سوالات و نظرات خود را اینجا وارد کنید]
__سایتهای مرتبط__
*سایتهای داخلی
**[http://www.tebyan.net/|تبیان]
**[http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%AA|ویکی پدیای فارسی]
*سایتهای خارجی
**[http://www.ucs.louisiana.edu/~sxw8045/history.htm|تاریخ پیدایش]
**[http://www.cut-the-knot.org/WhatIs/WhatIsAlgebra.shtml|سایت مفاهیم]
**[http://www.bagatrix.com/algebra.htm|حل آنلاین مسائل]
**[http://www.exampleproblems.com|سوالات متنوع]
__گالری تصویر__
*[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=12|گالری علوم]

body=

|~|
{DYNAMICMENU}
__آمار__ علم و عمل توسعه ((دانش)) ((انسان))ی از طریق استفاده از ((داده|داده‌))های تجربی است. آمار بر ((نظریه‌ی آمار)) مبتنی است که شاخه‌ای از ((ریاضیات)) کاربردی است. در نظریه‌ی آمار، اتفاقات تصادفی و عدم قطعیت توسط ((نظریه احتمال)) مدل می‌شوند. ((عمل آماری))، شامل برنامه‌ریزی، جمع‌بندی، و تفسیر مشاهدات غیر قطعی است. از آنجا که هدف آمار این است که از داده‌های موجود «بهترین» اطلاعات را تولید کند، بعضی مؤلفین آمار را شاخه‌ای از ((نظریه‌ی تصمیم‌گیری)) به شمار می‌آورند.
 !تاریخچه !تاریخچه
 سرآغاز اولیه آمار را باید در شمارش های آماری حوالی آغاز قرن اول میلادی یافت. اما ،تنها در قرن هجدهم بود که این علم ، با به کار رفتن در توصیف جنبه هایی که شرایط یک وضعیت را مشخص میکردند ، به عنوان رشته ای علمی و مستقل شروع به مطرح شدن کرد. سرآغاز اولیه آمار را باید در شمارش های آماری حوالی آغاز قرن اول میلادی یافت. اما ،تنها در قرن هجدهم بود که این علم ، با به کار رفتن در توصیف جنبه هایی که شرایط یک وضعیت را مشخص میکردند ، به عنوان رشته ای علمی و مستقل شروع به مطرح شدن کرد.
 مفهوم از کلمه ((لاتین))ی ،به معنی شرط ، استخراج شده است. مدت های مدید ، این علم ، محدود به کار در این حوزه بود ، و تنها در دهه های اخیر از این انحصاری جدا شدو ، و به کمک ((نظریه احتمال)) ،شروع به بررسی روش های تحلیل داده های آماری و اثبات فرض های آماری کرد. مفهوم از کلمه ((لاتین))ی ،به معنی شرط ، استخراج شده است. مدت های مدید ، این علم ، محدود به کار در این حوزه بود ، و تنها در دهه های اخیر از این انحصاری جدا شدو ، و به کمک ((نظریه احتمال)) ،شروع به بررسی روش های تحلیل داده های آماری و اثبات فرض های آماری کرد.
 روش های این آمار ریاضی با آشکار کردن قوانین جدید ، به ابزاری موثر در علوم طبیعی و تکنولوژی تبدیل شد. روش های این آمار ریاضی با آشکار کردن قوانین جدید ، به ابزاری موثر در علوم طبیعی و تکنولوژی تبدیل شد.
 !جامعه و نمونه !جامعه و نمونه
- جامعه یک بررسی آماری دارای مشاهده ها یا آزمایش هایی تحت شرایطی یکسان ، به عنوان عنصرهای خود است. هر یک از این عنصرها را میتوان نسبت به مشخصه های متفاوتی بررسی کرد ، که می توانند به عنوان متغیرهای تصادفی XوY .... در نظر گرفته شوند.
اگر مشخصه تحت بررسی X ، دارای تابع توزیع F در جامعه مربوط باشد ، آنگاه گفته می شود که جامعه مورد بحث دارای توزیع F نسبت به مشخصه X است. در بررسی های آماری همواره زیر مجموعه ای متناهی از عناصر جامعه مورد تحقیق قرار می گیرد.این زیر مجموعه به __نمونه__ موسوم است ، و n، تعداد عناصر موجود در آن ، __اندازه نمونه__ نامیده می شود.
!مثال:
اگر وزن پسر بچه های ده ساله متغیر تصادفی x باشد ، در این صورت تمام پسر بچه های به این سن یک جامعه تشکیل می دهند . اندازه های وزن پسربچه های در شماری از مکان ها یک نمونه می سازند ، و هر پسر بچه عنصری از جامعه مزبور است . وزن مورد بحث مشخصه ای از عنصر های مزبور به شمار می رود ، و سایر مشخصه ها ، به عنوان مثال ، بلندی قد و اندازه سینه اند.
+ جامعه یک بررسی آماری دارای مشاهده ها یا آزمایش هایی تحت شرایطی یکسان ، به عنوان عنصرهای خود است. هر یک از این عنصرها را میتوان نسبت به مشخصه های متفاوتی بررسی کرد ، که می توانند به عنوان ((متغیر تصادفی|متغیرهای تصادفی)) XوY .... در نظر گرفته شوند.
اگر مشخصه تحت بررسی X ، دارای ((تابع توزیع)) F در جامعه مربوط باشد ، آنگاه گفته می شود که جامعه مورد بحث دارای توزیع F نسبت به مشخصه X است. در بررسی های آماری همواره زیر مجموعه ای متناهی از عناصر جامعه مورد تحقیق قرار می گیرد.این زیر مجموعه به __نمونه__ موسوم است ، و n، تعداد عناصر موجود در آن ، __اندازه نمونه__ نامیده می شود.

!مثال
اگر وزن پسر بچه های ده ساله متغیر تصادفی x باشد ، در این صورت تمام پسر بچه های به این سن یک جامعه تشکیل می دهند . اندازه های وزن پسربچه های در شماری از مکان ها یک نمونه می سازند ، و هر پسر بچه عنصری از جامعه مزبور است . وزن مورد بحث مشخصه ای از عنصر های مزبور به شمار می رود ، و سایر مشخصه ها ، به عنوان مثال ، بلندی قد و اندازه ((سینه)) اند.
 !طرح آزمایش !طرح آزمایش
-در بررسی یک مسئله با روش های آماری ، باید نقشه آزمایش کشیده شود که شامل روش جمع آوری داده ها،اندازه نمونه مورد نظر و روش حل آن مسئله است. در این مورد هر چه نقشه آزمایش دقیق تر باشد ، نتایج به دست آمده از روش های آماری بهتر خواهند بود . بخصوص ، باید اطمینان حاصل شود که هیچ یک از اندازه گیری هایی که برای نتایج مورد نظر دارای اهمیت اند از قلم نیفتند یا ناقص نباشند . اما در این مورد همچنین می توان ، تنها به همان اندازه که می شود با بخش ناچیزی از هزینه ها به دست آورد قناعت و از دستاوردی با یک رشته آزمون بسیار پرخرج اجتناب کرد. +در بررسی یک مسئله با روش های آماری ، باید نقشه آزمایش کشیده شود که شامل روش جمع آوری داده ها،اندازه نمونه مورد نظر و روش حل آن مسئله است. در این مورد هر چه نقشه آزمایش دقیق تر باشد ، نتایج به دست آمده از روش های آماری بهتر خواهند بود . بخصوص ، باید اطمینان حاصل شود که هیچ یک از اندازه گیری هایی که برای نتایج مورد نظر دارای اهمیت اند از قلم نیفتند یا ناقص نباشند . اما در این مورد همچنین می توان ، تنها به همان اندازه که می شود با بخش ناچیزی از هزینه ها به دست آورد قناعت و از دستاوردی با یک رشته ((آزمون)) بسیار پرخرج اجتناب کرد.
 در این رابطه ، نکات زیر از اهمیت برخوردارند: در این رابطه ، نکات زیر از اهمیت برخوردارند:
-مواد یا اطلاعات بررسی شده باید همگن باشند ؛ یعنی ،روش آزمون ،در دوره بررسی ، باید یکسان باقی بماند. در وسایل یا شرایط تولید نباید تغیری داده شود ، و ابزارهای اندازه گیری با دقت های متفاوت نباید به کار روند.

بایدتا آنجا که امکان دارد خطاهای منظم یا عوامل موثر کنار گذاشته شوند . به عنوان مثال ، اگر مایل باشیم دو ماده را با هم مقایسه کنیم ، باید هر دو را در یک دستگاه تهیه کرده باشیم ، چه در غیر این صورت تفاوت دستگاه ها در نتایج بررسی وارد می شود ، و در کشاورزی ، در آزمون کودهای متفاوت ، باید زمین را ،به خاطر یکسان کردن تاثیر نوع خاک و موقعیت آن ، به باریکه های موازی تقسیم کر
د.
+*مواد یا اطلاعات بررسی شده باید همگن باشند ؛ یعنی ،روش آزمون ،در دوره بررسی ، باید یکسان باقی بماند. در وسایل یا شرایط تولید نباید تغییری داده شود ، و ابزارهای اندازه گیری با دقت های متفاوت نباید به کار روند.
-باید نارتی ر ن رفته . در این مد، یا رای مشخص تحت بررسیمدیر اانردی وودند که می وان ا تایج مون مقایه ون یا آزمهای نظارتی باید ام یند . ه ما ، در مایش رو ه کودها ای یر یک کود فاو ین گهنی ک که با آن یا ون ن ، را یطی یکسان ،رد که ند ، اریای د. +*بایدا ن ه کن دارد خطاهای مم یا وام مر کنا گا وند . ه نوان ال اگر ایل شیم دو ماه ا هم ایسه کنم باید هر ا ر یک ته ی کد اشی ، چه در ی این صر تفاو ستگاه ها ر نای سی وارد می شود و ر ((کاوی)) آزمون کدهای مفو ، ی مین را اطر یکسان کدن تاثر نو خاک و موقی ن ، به باریکه هی موای سیم کرد.
-انخا نونه اید ادفی یا نمایده ای باش . فی اتخای است ک در ن هر نر بای اینکه ضو آن نمونه باشد یا ناد ، ا امال یکان برخوردار است. به عنوان مثال ، در یکمموله پیچ نمونه مورد زمون نباید تمامَ ز یک مکن انتخاب شو ،به باید ری ک محموله ویع د باد ، و ر انه گیی امت سیم ه قط انازه گری شده اید به ر تصادفی و تمام ول یم ویع شد باشد. +باید ناتی در نظر گرته ود. این مرد، یا برای مش ی قایر استاداردی موودند ،که می وانن ب نتایج آزمون مقایسه وند ، یا آزمونهای نا بای انم گیند . به عنوان مثال ، در آزمی مربوط به کودها باید تای یک کو از تفاو بی یاهای ک که یا دون ن ای یطی یکسان ،رشد کده د ، ایی شد.
-انتخاب تصادفی عناصر را می توان به کمک داول اعداد تصادفی انجام داد و انتخاب نماینده ای نمونه ا می توان منی انام اد ک ماد ت بررسی را توانبه ونه ی یکا اجزایی تسیم کرد . به عنون مال مکان پذیر است که یک محموله پیچ ب چنن طریی تقسیم کنیم که ه مزبور به تصادف انخا کرد ، و ای رت کل نها نمونه مورد نر تشکیل می دهند. به ین طریق تصویری از مموله ، ر مبنای مقیسی کاش یات به دست ی د.
با توجه به اندازه
نمونه مورد آزمون ، ابته باید ی مورد بزر ر استنتا ر ، درباره امه ی ک از آن می وا ساخت ، پدا ،اما از طر یر ، اندازه مزبور ، به لایل مانی و لش به کار رته ، معولاَ کک نر فه می شود، بابر اینباید رافی تصادفی از نتایج را یز ه حساب بیاوریم. هنگامی که با روش ای آماری ، استنتاجاتی درباره جامعه ای به دست می آویم اید ندازه نمونه مود آزمون را نی در نظر بگیریم.
+انتخاب نمونه اید تصادفی ا نماینده ای اشد . انا صادی اتبی ات ه ر عن ای اینکه ن مونه ا ناد ، احت یکان برخوردر ت. به نوان مال ، ر یک مه یچ ، نمونه مورد آزمون باید مَ یک م انتخا ،بلکه ای وی ک مموه توع ده با ، در اندازه یی ات م ا نق انده گیری شد باید ور تصادفی ری مام و سیم توی ده اد.
 +انتخاب تصادفی عناصر را می توان به کمک جداول اعداد تصادفی انجام داد ، و انتخاب نماینده ای نمونه را می توان زمانی انجام داد که ماده تحت بررسی را بتوان به گونه ای یکتا به اجزایی تقسیم کرد . به عنوان مثال ، امکان پذیر است که یک محموله پیچ را به چنان طریقی تقسیم کنیم که هر جزء مزبور ، به تصادف انتخاب کرد ، ودر این صورت کل آنها نمونه مورد نظر را تشکیل می دهند. به این طریق تصویری از محموله ، بر مبنای مقیاسی کاهش یافته به دست می آید.
 +با توجه به اندازه نمونه مورد آزمون ، البته باید به بررسی مورد بزرگ تر و استنتاج بهتر ، درباره جامعه ای که از آن می توان ساخت ، پرداخت ،اما از طرف دیگر ، اندازه مزبور ، به دلایل زمانی و تلاش به کار رفته ، معمولاَ کوچک در نظر گرفته می شود، بنابر این باید انحرافی تصادفی از نتایج را نیز به حساب بیاوریم. هنگامی که ، با روش های آماری ، استنتاجاتی درباره جامعه ای به دست می آوریم باید اندازه نمونه مورد آزمون را نیز در نظر بگیریم.
 +از این گفته ها میتوان به اهمیت تحصیل در ((رشته آمار)) و نیاز جامعه به فارغ التحصیلان این رشته پی برد.
 +!مباحث مرتبط با عنوان
 +*((نمودار آماری))
 +*((براورد آماری))
 +*((همبستگی))
 +*((آزمون آماری))
 +*((کاربرد آمار))
 +*((مطالعه توصیفی داده ها))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 13 مهر 1385 [12:59 ]   14   حسین خادم      جاری 
 پنج شنبه 13 مهر 1385 [12:59 ]   13   حسین خادم      v  c  d  s 
 پنج شنبه 13 مهر 1385 [12:58 ]   12   حسین خادم      v  c  d  s 
 پنج شنبه 13 مهر 1385 [12:39 ]   11   حسین خادم      v  c  d  s 
 چهارشنبه 22 شهریور 1385 [11:20 ]   10   فرید امیرغیاثوند      v  c  d  s 
 سه شنبه 07 شهریور 1385 [17:57 ]   9   علی هادی      v  c  d  s 
 دوشنبه 12 دی 1384 [05:38 ]   8   علی هادی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [10:10 ]   7   علی هادی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [10:03 ]   6   علی هادی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [09:54 ]   5   علی هادی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [09:28 ]   4   علی هادی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [09:01 ]   3   علی هادی      v  c  d  s 
 یکشنبه 13 دی 1383 [10:19 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 سه شنبه 19 خرداد 1383 [20:17 ]   1   جعفر صالحی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..