منو
 صفحه های تصادفی
ترانسپوزانها عامل ژنهای کنترل کننده جابجائی خود هستند
امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 60 سوره حج
مشتری مداری
واژگان روانشناسی اجتماعی
مسعود سعد سلمان
کشفیات علم فیزیک
مدلی برای واپاشی هسته های پرتو زا
نوسانات واداشته
گریه فاطمه علیهاسلام در سوگ پیامبر اکرم
کروماتوگرافی کاغذی
 کاربر Online
388 کاربر online
Lines: 1-72Lines: 1-128
-V{maketoc} +{DYNAMICMENU()}
__واژه‌نامه__
*((واژگان نجوم))
*((واژگان فیزیک جو))
*((واژگان فیزیک فضا))
*((واژگان کیهان شناسی))
*((واژگان هواشناسی))
__مقالات مرتبط__
*((ایستگاه فضایی))
*((ایستگاه فضایی میر))
*((شاتل فضایی))
*((زندگی در فضا))
*((سرگذشت لباس فضایی))
*((سفر رویایی به ماه))
*((سفر فضایی))
*((سفینه فضایی))
*((فضاپیمای روسی میر))
*((فیزیک فضا))
*((لباس فضانوردان))
*((مسابقه فضایی))
*((نخستین فضانوردان))
__کتابهای مرتبط__
*((کتابهای نجوم))
*((کتابهای فیزیک فضا))
*((کتابهای فیزیک جو))
*((کتابهای کیهان شناسی))
*((کتابهای هواشناسی))
__[http://217.218.177.31/
mavara/mavara-view_forum.php?forumId=54|انجمن نجوم]__
*[http://217.218.177.31/mavara/mavara-view_forum.php?forumId=54|سوالات و نظرات خود را اینجا مطرح کنید.]
__سایتهای مرتبط__
*سایتهای داخلی
**[http://www.nojum.ir|مجله نجوم]
**[http://parss
ky.com|پارس اسکای]
**[http://www.hupaa.com|شبکه فیزیک هوپا]
**[http://robot.ir/blog/mollasadra|ملاصدرا]
**[http://www.sact.ir/hom
e.htm|مرکز علوم و ستاره شناسی تهران]
**[http://www.ncsd-iran.
org|کمیته ملی توسعه پایدار]
**[http://www.irandoe.org/portal/view_page.php|سازمان حفاظت محیط زیست ایران]
سایتهای خارجی
**[http://www.nasa.gov/externalflash/
constellation_front/index.html|سازمان هوا - فضای آمریکا]
**[http://www.nasa.gov/centers/marshall/home/index.html|مرکز پرواز فضایی مارشال]
**[http://www.hfml.ru.nl/levitate.html|بی وزنی مغناطیسی]
**[http://www.kidskonnect.com/InternationalSpaceStation/InternationalSpaceStationHome.html|ایستگاه فضایی بین المللی]
**[http://spaceflight.nasa.gov/home/index.html|ایستگاه فضایی و شاتلها]
**[http://www.imax.com/spacestation|ایستگاه فضایی]
**[http://www.pbs.org/spacestation/station.htm|ایستگاههای فضایی]
**[http://homepage.eircom.net/~jackcelestia/browseimages/atlantis.htm|تصاویر سفینه فضایی آتلانتیس]
**[http://www.ninfinger.org/~sven/models/vault/vault.html|آرشیو تصاویر مربوطه به سفینه‌های فضایی]
**[http://www.space.gc.ca/asc/eng/sciences/life.asp|زندگی فضانوردان]
**[http://www.esa.int/esaCP/GGGX9JD3KCC_Life_0.html|زندگی در فضا]
__گالری تصویر__
*[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=12|گالری علوم]
**[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=38|گالری نجوم]
-!نحوه آماده سازی کیهان نوردان برای ((سفر فضایی))<br />
''کیهان نوردان چگونه برای سفر به فضا آماده می‌شوند؟''
مرکز آموزش کیهان نوردان که به افتخار نخستین فضانورد جهان ، ((دانشگاه یوری گاگارین)) نامیده می‌شود، در سال 1960 در حومه ((مسکو)) تاسیس شد. این مجتمع عظیم که تاکنون بیش از 500 نفر در آن برای سفر به فضا آموزش دیده‌اند در شهرکی است که به آن نام " ((زویزدنی گرارادوک))" ( شهر ستاره‌ای ) بر آن نهاده‌اند.

مرکز آموزش کیهان نوردان، سازمانی است که به آخرین وسایل و ادوات علمی و فنی ، همچنین کادر ورزیده مجهز است که می‌تواند سرنشینان سفینه‌های فضایی و یا ((ایستگاه فضایی|ایستگاه‌های سرنشیندار)) ، برای انجام مسافرت‌های کیهانی کوتاه و یا دراز مدت آماده سازد. متخصصان این مرکز تجارب غنی در زمینه‌های کار آموزش به صورت علمی و عملی اندوخته‌اند. آنها در پژوهش در سفینه‌های سرنشیندار ، در تکامل ((سفینه فضایی|سفینه‌ها کیهانی)) ، تجهیزات آنها و برنامه‌های پرواز شرکت فعالانه داشته‌اند. ساختار این مرکز ، وظایف واحدهای اساسی آن و ترکیب حرفه‌ای متخصصان آن در چهارچوب رشته آمادگی و تامین ((سفر فضایی|پروازهای کیهانی)) برنامه ریزی شده است.

! آموزش و آمادگی کیهان نوردان

''آموزش و آمادگی کیهان نوردان سه هدف اساسی صورت می گیرد:''

*آموزش کیهان نوردان برای اداره ((سفینه‌ فضایی|سفینه‌ها)) و ایستگاه‌های کیهانی و به کارگیری بهینه دستگاه‌های سفینه‌ها

*آموزش برای پیشبرد آزمایش وسایل فنی کیهانی و اجرای ((پژوهش‌ علمی|پژوهش‌های علمی)) در کیهان

*آماده سازی ارگانیزم کیهان نورد برای تحمل تاثیرهای مربوط به فشارهای مربوط به پرتاب ، ((زندگی در فضا)) و سرانجام بازگشت به زمین در شرایط عادی و فوق العاده

! آموزش عمومی کیهان نوردان

آموزش عمومی برای کسانی انجام می‌شود که " نامزد کیهان نوردی " نامیده می‌شوند. در این مرحله گروه سرنشینان برای پروازهای خاص هنوز تشکیل نشده است. هدف آموزش عمومی عبارت است از کسب دانش و تجربه‌های حرفه‌ای ، همچنین سنجش توانایی‌های فرد در تحمل شرایط دشوار. در این مرحله ، نامزدهای ((کیهان نوردی)) ، درس‌های عمومی نظری همچون اصول و جزئیات ساختمان سفینه‌های سرنشین‌دار ، اصول ساختمان دستگاه‌های اداره و هدایت ((موشک|موشک‌ها)) و دستگاه‌های کیهانی و غیره را می‌آموزند. داوطلبان سفر به فضا ، پرواز‌های تمرینی با ((هواپیما)) ، پرش با چتر نجات و تمرین‌های عملی برای ایجاد آمادگی‌های لازم جسمانی و روحی جهت سفر به ((فضا)) را انجام می‌دهند.

تمرین‌های متعدد و مختلف پزشکی در مرحله آموزش عمومی کیهانی و آماده سازی وجود دارد. این تمرین‌ها به منظور بالابردن مقاومت ارگانیزم بدن در برابر عوامل نامساعد در جریان ((سفر فضایی|پرواز کیهانی)) صورت می‌گیرد. هنگام آماده سازی سرنشینان سفینه‌های کیهانی ، تمرین‌ها طبق برنامه‌ای عملی می‌شود که با اهداف و وظایف پرواز منطبق است. از جمله عوامل مورد نظر در نوع و حجم تمرین‌ها ، مدت زمان پرواز است و با ید در نظر داشت که کارشناسان مجموعه‌ای از تمرینات را پیش بینی می‌کنند. در این برنامه‌ها بیش از هر چیز به مسایل آمادگی روحی سرنشینان سفینه توجه می‌شود.

! آموزش‌های اختصاصی آموزش ((کیهان نوردان))

پس از به پایان رساندن مرحله اول که تقریباً یک سال طول می‌کشد ، کیهان نوردان باید دوره آزمون نظری و عملی بگذرانند و آنانی که بتوانند از عهده این آزمون برآیند، به عنوان "((فضانورد))" محسوب خواهند شد. تمرین و آموزش‌های عمومی تا مرحله انتخاب کیهان نورد برای سفر به فضا ادامه خواهد یافت. انتخاب افراد بستگی به تخصص آنها و برنامه‌های در حال اجرا و یا طراحی شده دارد. معمولا در یک ((سفینه فضایی)) یک نفر به عنوان فرمانده ، یک نفر به عنوان مهندس ناو و بالاخره نفر سوم به عنوان فضانورد پژوهشگر حضور دارند.

فرمانده از بین فضانوردان نظامی انتخاب می‌شود. این افراد معمولا از برجسته‌ترین ((خلبان))‌های نیروی هوایی هستند که تحت شرایط سخت انتخاب و دوره دیده‌اند. مهندس ناور بطور معمول غیرنظامی بوده و از بین طراحات و مهندس‌های کارخانه‌هایی انتخاب می‌شوند که ادوات و تجهیزات ((ناو کیهانی|ناوهای کیهانی)) را می‌سازند. این افراد پس از طی مراحل آموزش عمومی و اختصاصی ، به صورت "مهمان" در جمع سرنشینان حضور دارد یعنی مدت پروازش کوتاهتر از دو نفر دیگر است. پس از طی آموزش عمومی همانطور که گفته شد فضانوردان در ترکیب گروهی برای سفر به فضا قرار می‌گیرند و آموزش اختصاصی آنان آغاز می‌شود. آموزش و آمادگی کیهان نوردان برای پرواز به سفینه‌های سرنشین‌دار ، این ترکیب گروهی که بطور معمول حدود شش ماه قبل از هر پرواز جدید با سفینه کیهانی مشخص ، بر اساس برنامه معین تشکیل می‌شود.

! هدف اساسی از آموزش تخصصی چیست؟

*هدف از فراگیری دانش و تجربه لازم برای هدایت و استفاده از سفینه و ((ایستگاه مداری)) که کیهان نوردان با آنها باید پرواز کنند.

*یادگیری چگونگی عکس‌العمل در وضعیت‌های نادر و هماهنگی با کارشناسان مرکز هدایت پرواز در شرایط عادی و اضطراری.

*بالابردن دانش قبلی برای پیشبرد تجربه‌ها و تحقیقاتی که در ((برنامه پرواز)) پیش بینی می‌شود.

*آموزش کار با وسایل فنی کیهانی و تمرینات با دستگاه‌های مختلف.

! مسایل عمده مربوط به آموزش تخصصی

*تلاش در جهت تطابق هرچه بیشتر عملیاتی که توسط کیهان نوردان با دستگاه‌های تمرینی در زمین انجام می‌شود با آنچه در پرواز واقعی کیهانی وجود دارد.

*ارزیابی عینی چگونگی عمل کیهان نوردان در زمان انجام عملیات گوناگون در جریان تمرینات.

*ایجاد اوضاع‌های ناگوار در وقت تمرین‌ها که شبیه با وضعیتی باشد که می‌تواند در پرواز کیهانی پیش آید و ارزیابی عینی اعمال کیهان نوردان در این حال.

*طراحی و ساخت وسایل فنی برای آموزش کیهان نوردان که از همه کامل‌تر با اهداف آموزش مطابقت داشته باشد.

*در حال حاضر ، سیستم وسایل فنی آموزش کیهان نوردان و ساختار آن ، مشخص و بطور عملی کارآیی آن به اثبات رسیده است. این سیستم علاوه بر دستگاه‌های چندکاره و اختصاصی ، شامل وسایلی هم می‌شود که بعضی شرایط خاص و موقعیت‌های ویژه در پرواز کیهانی را بوجود می‌آورد.

! سایر آموزشهای کیهان نوردان

*برای آموزش کیهان نوردان در زمینه پیشبرد تجارب ، دفع عوارض ، مشکلات و حوادث غیرمترقبه ، تعمیر کاری‌ها و سایر کارها در کیهان ، خیلی مهم است که در جریان تمرین‌ها کیهان نوردان ، ((حالت بی وزنی|شرایط بی وزنی)) بوجود آورده شود. در این شرایط می‌توان حرکت کیهان نوردان ، گزار از یک سفینه به سفینه دیگر ، راهپیمایی در فضای آزاد و انجام تعمیر و بازسازی ، بسته و باز کردن وسایل و تجهیزات را فرا گرفت. متخصصان روش‌های تمرین‌های طولانی را که مشابهت به شرایط بی وزنی دارد را در ((آب)) طرح و عملی کرده‌اند.

*در مرکز آموزش کیهان نوردان ، آزمایشگاه مخصوص آبی ایجاد شده که با ((دوربین‌ عکاسی|دوربین‌های عکسبرداری)) ، ((ویدئو|ویدیویی)) ((تلویزیون|تلویزیونی)) همچنین دستگاه‌های دقیق اندازه‌گیریهای برای دریافت ، ارسال و مطالعه اطلاعات مجهز است. جهت بوجود آوردن کوتاه مدت شرایط بی‌وزنی واقعی ، از ((هواپیما)) ، از آزمایشگاه‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود. در این هواپیماها با پرواز رد حالت‌های خاص، 20-25 ثانیه شرایط بی‌وزنی بوجود می‌آید.

*با اهمیت‌ترین بخش در آموزش کیهان نوردان ، دستگاه ایجاد بار اضافی یعنی گریز از مرکز است. از این وسیله هنگام انتخاب کیهان نوردان برای آزمایش ارگانیزم بدنی آنان جهت تحمل بارهای اضافی نیز به کار می‌رود. این تمرین‌ها به شکل جدی‌ترین در زمان آموزش‌های مرحله اول و دوم آموزش انجام می‌شود در سالن بزرگی که در مرکز آموزش فضانوردان وجود دارد دستگاه گریز از مرکز بی نظیر ایجاد شده که بازوی آن به 18 متر می‌رسد.

*برای ایجاد آمادگی کیهان نوردان در زمینه ((اختر فیزیک|اختر شناسی)) ، پلانتاریومی (اخترنما) ساخته شده که توسط آن در حدود 90 ((صور فلکی)) ، ((ستارگان|ستارگان آسمان)) ، ((حرکت خورشید)) ، ((ماه)) و ((سیاره|سیارات)) دقیقا نشان داده می‌شود. بیشترین توجه در آموزش کیهان نوردان به آزمایش و فراگیری راه‌های پیشبرد تجارب و تحقیقات علمی و عملی معطوف
می‌شود.
+body=
 +|~|
 +{DYNAMICMENU}
 +!مقدمه
 +''کیهان نوردان چگونه برای ((سفر فضایی|سفر به فضا)) آماده می‌شوند؟'' مرکز آموزش کیهان نوردان که به افتخار ((نخستین فضانوردان|نخستین فضانورد جهان)) ، دانشگاه یوری گاگارین نامیده می‌شود، در سال 1960 در حومه مسکو تأسیس شد. این مجتمع عظیم که تا کنون بیش از 500 نفر در آن برای سفر به فضا آموزش دیده‌اند در شهرکی است که به آن نام "زویزدنی گرارادوک" (شهر ستاره‌ای) بر آن نهاده‌اند.
 +

 +
 +
 +
 +{picture=amadehsazikehannaardan.jpg}
 +
 +
 +
 +

 +مرکز آموزش کیهان نوردان ، سازمانی است که به آخرین وسایل و ادوات علمی و فنی ، همچنین کادر ورزیده مجهز است که می‌تواند سرنشینان ((سفینه فضایی|سفینه‌های فضایی)) و یا ((ایستگاه فضایی|ایستگاههای سرنشیندار)) ، برای انجام مسافرتهای کیهانی کوتاه و یا دراز مدت آماده سازد. متخصصان این مرکز تجارب غنی در زمینه‌های کار آموزش به صورت علمی و عملی اندوخته‌اند. آنها در پژوهش در سفینه‌های سرنشیندار ، در تکامل سفینه‌های کیهانی ، تجهیزات آنها و برنامه‌های پرواز شرکت فعالانه داشته‌اند. ساختار این مرکز ، وظایف واحدهای اساسی آن و ترکیب حرفه‌ای متخصصان آن در چهارچوب رشته آمادگی و تأمین پروازهای کیهانی برنامه ریزی شده است.
 +!آموزش و آمادگی کیهان نوردان
 +''آموزش و آمادگی کیهان نوردان سه هدف اساسی صورت می گیرد:''

 +*آموزش کیهان نوردان برای اداره سفینه‌ها و ایستگاههای کیهانی و بکار گیری بهینه دستگاههای سفینه‌ها.
 +*آموزش برای پیشبرد آزمایش وسایل فنی کیهانی و اجرای پژوهشهای علمی در کیهان.
 +*آماده سازی ارگانیزم کیهان نورد برای تحمل تأثیرهای مربوط به فشارهای مربوط به پرتاب ، ((زندگی در فضا)) و سرانجام بازگشت به زمین در شرایط عادی و فوق العاده.
 +!آموزش عمومی کیهان نوردان
 +آموزش عمومی برای کسانی انجام می‌شود که " نامزد کیهان نوردی " نامیده می‌شوند. در این مرحله گروه سرنشینان برای پروازهای خاص هنوز تشکیل نشده است. هدف آموزش عمومی عبارت است از کسب دانش و تجربه‌های حرفه‌ای ، همچنین سنجش تواناییهای فرد در تحمل شرایط دشوار. در این مرحله ، نامزدهای کیهان نوردی ، درسهای عمومی نظری همچون اصول و جزئیات ساختمان سفینه‌های سرنشین‌دار ، اصول ساختمان دستگاههای اداره و ((هدایت موشک|هدایت موشکها)) و دستگاههای کیهانی و غیره را می‌آموزند. داوطلبان سفر به فضا ، پرواز‌های تمرینی با ((هواپیما)) ، پرش با چتر نجات و تمرینهای عملی برای ایجاد آمادگیهای لازم جسمانی و روحی جهت سفر به فضا را انجام می‌دهند.
 +

 +
 +
 +
 +{picture=C3-21-A141.JPG}
 +
 +
 +
 +

 +تمرینهای متعدد و مختلف پزشکی در مرحله آموزش عمومی کیهانی و آماده سازی وجود دارد. این تمرینها به منظور بالا بردن مقاومت ارگانیزم بدن در برابر عوامل نامساعد در جریان ((سفر فضایی|پرواز کیهانی)) صورت می‌گیرد. هنگام آماده سازی سرنشینان سفینه‌های کیهانی ، تمرینها طبق برنامه‌ای عملی می‌شود که با اهداف و وظایف پرواز منطبق است. از جمله عوامل مورد نظر در نوع و حجم تمرینها ، مدت زمان پرواز است و باید در نظر داشت که کارشناسان مجموعه‌ای از تمرینات را پیش بینی می‌کنند. در این برنامه‌ها بیش از هر چیز به مسائل آمادگی روحی سرنشینان سفینه توجه می‌شود.
 +!آموزشهای اختصاصی آموزش کیهان نوردان
 +پس از به پایان رساندن مرحله اول که تقریباً یک سال طول می‌کشد، کیهان نوردان باید دوره آزمون نظری و عملی بگذرانند و آنانی که بتوانند از عهده این آزمون برآیند، به عنوان "((نخستین فضانوردان|فضانورد))" محسوب خواهند شد. تمرین و آموزشهای عمومی تا مرحله انتخاب کیهان نورد برای سفر به فضا ادامه خواهد یافت. انتخاب افراد بستگی به تخصص آنها و برنامه‌های در حال اجرا و یا طراحی شده دارد. معمولا در یک سفینه فضایی یک نفر به عنوان فرمانده ، یک نفر به عنوان مهندس ناو و بالاخره نفر سوم به عنوان فضانورد پژوهشگر حضور دارند.

فرمانده از بین فضانوردان نظامی انتخاب می‌شود. این افراد معمولا از برجسته‌ترین خلبان‌های نیروی هوایی هستند که تحت شرایط سخت انتخاب و دوره دیده‌اند. مهندس ناور بطور معمول غیرنظامی بوده و از بین طراحات و مهندسان کارخانه‌هایی انتخاب می‌شوند که ادوات و تجهیزات ((ناو کیهانی|ناوهای کیهانی)) را می‌سازند. این افراد پس از طی مراحل آموزش عمومی و اختصاصی ، به صورت "مهمان" در جمع سرنشینان حضور دارد، یعنی مدت پروازش کوتاهتر از دو نفر دیگر است.

پس از طی آموزش عمومی همانطور که گفته شد فضانوردان در ترکیب گروهی برای سفر به فضا قرار می‌گیرند و آموزش اختصاصی آنان آغاز می‌شود. آموزش و آمادگی کیهان نوردان برای پرواز به سفینه‌های سرنشین‌دار ، این ترکیب گروهی که بطور معمول حدود شش ماه قبل از هر پرواز جدید با سفینه کیهانی مشخص ، بر اساس برنامه معین تشکیل می‌شود.
 +!هدف اساسی از آموزش تخصصی چیست؟
 +*هدف از فراگیری دانش و تجربه لازم برای هدایت و استفاده از سفینه و ایستگاه مداری که کیهان نوردان با آنها باید پرواز کنند.

 +*یادگیری چگونگی عکس‌العمل در وضعیتهای نادر و هماهنگی با کارشناسان مرکز هدایت پرواز در شرایط عادی و اضطراری.

 +*بالابردن دانش قبلی برای پیشبرد تجربه‌ها و تحقیقاتی که در برنامه پرواز پیش بینی می‌شود.

 +*آموزش کار با وسایل فنی کیهانی و تمرینات با دستگاههای مختلف.
 +

 +
 +
 +
 +{picture=C3-21-B073.JPG}
 +
 +
 +
 +!مسایل عمده مربوط به آموزش تخصصی
 +*تلاش در جهت تطابق هرچه بیشتر عملیاتی که توسط کیهان نوردان با دستگاه‌های تمرینی در زمین انجام می‌شود با آنچه در پرواز واقعی کیهانی وجود دارد.

 +*ارزیابی عینی چگونگی عمل کیهان نوردان در زمان انجام عملیات گوناگون در جریان تمرینات.

 +*ایجاد اوضاع‌ ناگوار در وقت تمرینها که شبیه با وضعیتی باشد که می‌تواند در پرواز کیهانی پیش آید و ارزیابی عینی اعمال کیهان نوردان در این حال.

 +*طراحی و ساخت وسایل فنی برای آموزش کیهان نوردان که از همه کاملتر با اهداف آموزش مطابقت داشته باشد.

 +*در حال حاضر ، سیستم و سایل فنی آموزش کیهان نوردان و ساختار آن ، مشخص و بطور عملی کارآیی آن به اثبات رسیده است. این سیستم علاوه بر دستگاههای چند کاره و اختصاصی ، شامل وسایلی هم می‌شود که بعضی شرایط خاص و موقعیتهای ویژه در پرواز کیهانی را بوجود می‌آورد.
 +!سایر آموزشهای کیهان نوردان
 +*برای آموزش کیهان نوردان در زمینه پیشبرد تجارب ، دفع عوارض ، مشکلات و حوادث غیر مترقبه ، تعمیر کاریها و سایر کارها در کیهان ، خیلی مهم است که در جریان تمرینها کیهان نوردان ، ((بی وزنی فضایی|شرایط بی وزنی)) بوجود آورده شود. در این شرایط می‌توان حرکت کیهان نوردان ، گزار از یک سفینه به سفینه دیگر ، راهپیمایی در فضای آزاد و انجام تعمیر و بازسازی ، بسته و باز کردن وسایل و تجهیزات را فرا گرفت. متخصصان روشهای تمرینهای طولانی را که مشابهت به شرایط بی وزنی دارد را در آب طرح و عملی کرده‌اند.

 +*در مرکز آموزش کیهان نوردان ، آزمایشگاه مخصوص آبی ایجاد شده که با ((دوربین‌ عکاسی|دوربینهای عکسبرداری)) ، ویدیویی ، ((تلویزیون|تلویزیونی)) و همچنین دستگاههای دقیق اندازه‌گیریهای برای دریافت ، ارسال و مطالعه اطلاعات مجهز است. جهت بوجود آوردن کوتاه مدت شرایط بی‌وزنی واقعی ، از هواپیما ، از آزمایشگاههای ویژه‌ای استفاده می‌شود. در این هواپیماها با پرواز در حالتهای خاص ، 20 - 25 ثانیه شرایط بی‌وزنی بوجود می‌آید.

 +*با اهمیت‌ترین بخش در آموزش کیهان نوردان ، دستگاه ایجاد بار اضافی یعنی گریز از مرکز است. از این وسیله هنگام انتخاب کیهان نوردان برای آزمایش ارگانیزم بدنی آنان جهت تحمل بارهای اضافی نیز بکار می‌رود. این تمرینها به شکل جدی‌ترین در زمان آموزشهای مرحله اول و دوم آموزش انجام می‌شود در سالن بزرگی که در مرکز آموزش فضانوردان وجود دارد دستگاه گریز از مرکز بی نظیر ایجاد شده که بازوی آن به 18 متر می‌رسد.

 +*برای ایجاد آمادگی کیهان نوردان در زمینه ((اختر فیزیک|اختر شناسی)) ، پلانتاریومی (اخترنما) ساخته شده که توسط آن در حدود 90 ((صور فلکی)) ، ((ستاره|ستارگان آسمان)) ، حرکت خورشید ، ((کره ماه|ماه)) و ((سیاره|سیارات)) دقیقا نشان داده می‌شود. بیشترین توجه در آموزش کیهان نوردان به آزمایش و فراگیری راه‌های پیشبرد تجارب و تحقیقات علمی و عملی معطوف می‌شود.

 *تا سال 1977 گروه کیهان نوردان ممکن بود شامل افرادی باشد که هیچ کدام سابقه پرواز به فضا را نداشته باشند. پس از آن که کیهان نوردان در چند سفر موفق به انجام ماموریت خود نشدند ، کارشناسان ((سازمان فضایی)) به این نتیجه رسیدند که از آن پس در هر سفینه حداقل یک نفر باید سابقه سفر به مدار زمین را داشته باشد زیرا بروز حالت تهوع ، سرگیجه و دیگر عوارض نامطلوب در چند روز اول پروازهای فضایی ، با تمام تمرین‌های انجام شده ، غیرقابل پیش بینی است و افراد با توانایی‌های بالا در آزمایش‌های زمینی ممکن است در فضا دچار این حالات شوند و بروز این حالات موجب پایین آمدن توان آنها در هدایت صحیح و کامل ناو شده‌ ، موجب اختلال و حتی لغو برنامه سفر می‌شود. *تا سال 1977 گروه کیهان نوردان ممکن بود شامل افرادی باشد که هیچ کدام سابقه پرواز به فضا را نداشته باشند. پس از آن که کیهان نوردان در چند سفر موفق به انجام ماموریت خود نشدند ، کارشناسان ((سازمان فضایی)) به این نتیجه رسیدند که از آن پس در هر سفینه حداقل یک نفر باید سابقه سفر به مدار زمین را داشته باشد زیرا بروز حالت تهوع ، سرگیجه و دیگر عوارض نامطلوب در چند روز اول پروازهای فضایی ، با تمام تمرین‌های انجام شده ، غیرقابل پیش بینی است و افراد با توانایی‌های بالا در آزمایش‌های زمینی ممکن است در فضا دچار این حالات شوند و بروز این حالات موجب پایین آمدن توان آنها در هدایت صحیح و کامل ناو شده‌ ، موجب اختلال و حتی لغو برنامه سفر می‌شود.
-
! هچنی یی:
+!مباحث مرتبط با عنوان
*((ایستگاه ضایی))
*((ایستگا
فیی ی))
*((شاتل فضایی))
 *((زندگی در فضا)) *((زندگی در فضا))
 +*((سرگذشت لباس فضایی))
 +*((سفر رویایی به ماه))
 *((سفر فضایی)) *((سفر فضایی))
 *((سفینه فضایی)) *((سفینه فضایی))
-*((کیا نوردی)) +*((فضاپیای رسی میر))
*((فیزیک فضا))
*((لباس فضا
نوردان))
*((مسابقه فضای
ی))
 *((نخستین فضانوردان)) *((نخستین فضانوردان))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 01 مهر 1385 [07:56 ]   5   مجید آقاپور      جاری 
 پنج شنبه 25 اسفند 1384 [14:09 ]   4   مجید آقاپور      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [16:03 ]   3   حسین خادم      v  c  d  s 
 دوشنبه 11 آبان 1383 [10:26 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 چهارشنبه 06 آبان 1383 [07:42 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..