منو
 صفحه های تصادفی
تولید صنعتی سرامیک
اوربیتال های f
Silicon
روشهای زراعی
فقر غذایی
تشکیلات حکومتی در عهد غزنویان
عدد طلائی و طبیعت
بانک استقراضی ایران
ویژگیهای ریاضیات
سوغات مسافرت
 کاربر Online
369 کاربر online
تاریخچه ی: آلفرد هیچکاک

نگارش: 24


img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

آلفرد هیچکاک ( Alfred Hitchcock )
img/daneshnameh_up/b/b1/hitchcock1.jpg
آلفرد هیچکاک ، در هنگامه ای که بازیگران سینما بیش از فیلم سازان شهرت و محبوبیت داشتند ، یکی از معدود کارگردان ها - و به جرات می توان گفت تنها کارگردانی بود که شهرت و اعتباری بیش از بازیگران سینما داشت.
هیچکاک در 13 ماه آگوست سال 1899 در لندن متولد شد. او فعالیت های سینمایی اش را از سال 1920 و در انگلستان ، به عنوان نقاش و طراح صحنه آغاز کرد ، سپس نویسنده ، دستیار کارگردان و سرانجام کارگردان شد. با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصر به فرد داشت اما از تاثیر پذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید ، خصوصا: مکتب مونتاژ شوروی و به ویژه آثار سرگئی آیزنشتاین ، سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و به ویژه آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فیلم ساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث به ویژه در دو اثر مهمش ، تولد یک ملت و تعصب. این تاثیر پذیری نه تنها در گفته های خود هیچکاک بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.

img/daneshnameh_up/4/48/lodger2.jpg
با شروع به کارگردانی نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلم ساز ماهر ، حرفه ای و نیز هیجان شد ، فیلم سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می گذاشت. حتی در فیلم اولیه ای چون مستاجر که در آن هیچکاک ویژگی های مختلف را با هم ترکیب کرد : آرایش تصویری نور و سایه ، حرکات دوربین پیچیده ای که یاد آور سینمای صامت آلمان بودند ، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در مستاجر اولین اثرمشخصا هیچکاکی اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست و نیز سینمای صامت انگلستان به شمار می آورند.
کار در سینمای صامت در رشد خلاقه هیچکاک به عنوان یک فیلم ساز بسیار موثر و با اهمیت بود. او ضمن کار با فیلم صامت به اهمیت و ارزش تصاویر پی برد و دریافت که صدا تنها می تواند نقشی فرعی در ساختن فیلم ایفا کند. او خود در این زمینه گفته است:
« در اغلب فیلم هایی که این روزها ساخته می شود ، کمتر می توان سینما یافت. اغلب این فیلم ها را من تصاویر مردمی که با یکدیگر صحبت می کنند می خوانم. وقتی که داستانی به وسیله سینما بازگویی می شود ، فقط زمانی باید به گفتگو توسل جست که با تصاویر نتوان آن را بیان کرد. من همیشه ابتدا می کوشم تا داستان را به طریق سینمایی و به وسیله یک سلسله تصاویر بیان کنم...»
اما دلبستگی هیچکاک به سینمای صامت مانع از این نشد که او نتواند با ورود صدا به سینما کنار بیاید( بر خلاف بسیاری ) ، بلکه او به خوبی توانست به کاربرد و اهمیت صدا ، موسیقی و سکوت پی ببرد و اولین فیلم ناطق او یعنی حق السکوت ( 1929) نیز به خوبی نشان داد که هیچکاک قابلیت دراماتیک تکنولوژی جدید را درک می کند.

img/daneshnameh_up/0/08/rebbeca.jpg
سرانجام هیچکاک نیز پس از درخشش در سینمای انگلستان راهی هالیوود شد. هیچکاک در سال 1939 برای ساخت فیلم ربکا به پیشنهاد دیوید.ا. سلزنیک (David O. Selznick )، تهیه کننده فیلم ، به آمریکا رفت. با وجود این که هیچکاک با کار برای شاخه انگلیسی کمپانی پارامونت (Paramont Picture ) تا حدودی با نظام استودیویی هالیوود آشنا شده بود ولی کار در آمریکا آغازگر رابطه ای بغرنج با نظام استودیویی بود. هیچکاک به سازمان یافتگی استودیوها متکی بود ، ولی در مقابل از مداخله تهیه کننده ها بر می آشفت. در این میان سلزنیک از همه بدتر بود زیرا او خود را شخصا مالک تمام محصولاتش می دانست. هیچکاک هم تلاش می کرد به نوعی دست او را از سر فیلم هایش کوتاه کند مثلا در فیلم برداری تنها صحنه های لازم را فیلم برداری می کرد و در نتیجه نمی شد فیلم را به شیوه ای غیر از شیوه مورد نظر او تدوین کرد.
هیچکاک به طور گسترده به ساخت فیلم برای کمپانی های مختلف آمریکایی پرداخت.از جمله مهمترین فیلم هایی که در این دوران ساخت می توان خرابکار ( 1942 ) و سایه یک شک ( 1943 ) ، هر دو برای کمپانی یونیورسال ( Universal Pictures ) ، طلسم شده ( 1945 ) برای کمپانی سلزنیک اینترنشنال ( Selznick International ) و بدنام ( 1946 ) محصول کمپانی آر.ک.او ( R.K.O ) اشاره کرد.

img/daneshnameh_up/2/25/rope.jpg
اما در این میان هیچکاک سعی داشت که خودش را از قید و بند های نظام استودیویی خلاص کند و به سینمایی مستقل که باب میلش بود بپردازد ، او می خواست شیوه های مختلف را تجربه کند و به بررسی کارکرد و اهمیت بخش های مختلف تولید در فیلم سازی بپردازد ، به همین خاطر در سال 1948 دست به تجربه ای نا متعارف و بلند پروازانه زد و فیلم طناب را با چند برداشت بسیار بلند و بدون تدوین ساخت. او سعی کرد در دو فیلم بعدی اش یعنی در برج جدی ( 1949 ) و وحشت صحنه ( 1950 ) نیزتجربه های مشابهی را آزمایش کند ، اما شکست این فیلم ها سر انجام به او آموخت که:
«فیلم باید تدوین شود. به عنوان یک تجربه طناب را می توان بخشید ، اما بی تردید وقتی که من در به کار بردن چنین تکنیکی در در برج جدی اصرار ورزیدم ، کاری اشتباه بود.»

هیچکاک با فیلم موفق و نسبتا پر فروش بیگانگان در ترن ( 1951 ) ، بر اساس رمانی به همین نام اثر پاتریشیا های اسمیت وارد دهه 1950 شد. عمده فیلم هایی که هیچکاک در این دهه ساخت فیلم های خوب و موفقی بودند. از جمله این فیلم ها دستگیری یک دزد ( 1954 ) ، بازسازی مردی که زیاد می دانست ( 1955 ) و سه فیلم که شاید روشن ترین تجسم جهان هیچکاک باشند: پنجره عقبی ( 1954 ) ، سرگیجه ( 1958 ) و شمال از شمال غربی ( 1959 ).


img/daneshnameh_up/0/08/rebbeca.jpg



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [08:19 ]   34   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [08:17 ]   33   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 03 فروردین 1385 [21:59 ]   32   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 اسفند 1384 [01:01 ]   31   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 اسفند 1384 [00:54 ]   30   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 اسفند 1384 [00:52 ]   29   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 اسفند 1384 [00:14 ]   28   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 اسفند 1384 [00:05 ]   27   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [07:35 ]   26   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [07:28 ]   25   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [07:16 ]   24   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [06:59 ]   23   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [06:54 ]   22   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:20 ]   21   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:18 ]   20   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:16 ]   19   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:13 ]   18   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:11 ]   17   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:09 ]   16   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:07 ]   15   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:06 ]   14   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:04 ]   13   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [22:03 ]   12   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:56 ]   11   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:52 ]   10   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:49 ]   9   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:47 ]   8   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:46 ]   7   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:46 ]   6   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:44 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:37 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:35 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:31 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:29 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..