منو
 صفحه های تصادفی
سکوت امام سجاد علیه السلام در ماه رمضان
پاسخ دندان شکن امام کاظم علیه السلام به هارون
علل انقلاب مشروطیت
تعمیم اولیه اصل استقرا II
من کمرو نیستم
دایره نقطه تماس و خط مماس
خدمات ایرانیان در تفسیر قران کریم
پدیده های شنوائی
استانیت
پادشاهی علیقلی خان
 کاربر Online
830 کاربر online
تاریخچه ی: آلفرد هیچکاک

تفاوت با نگارش: 33

Lines: 1-18Lines: 1-17
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
 
~|~
 
~|~
 ~~brown:__@#25:آلفرد هیچکاک ( Alfred Hitchcock )#@__~~ ~~brown:__@#25:آلفرد هیچکاک ( Alfred Hitchcock )#@__~~
 ~W:85% ~cs:3 {picture=hitchcock1.jpg width=140 height=140 align=LEFT width=50 }
__آلفرد هیچکاک__ ، در هنگامه ای که بازیگران سینما بیش از فیلم سازان شهرت و محبوبیت داشتند ، یکی از معدود کارگردان ها - و به جرات می توان گفت تنها کارگردانی بود که شهرت و اعتباری بیش از بازیگران سینما داشت.
هیچکاک در __13 ماه آگوست سال 1899__ در __لندن__ متولد شد. او فعالیت های سینمایی اش را از سال __1920__ و در __انگلستان__ ، به عنوان __نقاش__ و (( کادر و عوامل تهیه فیلم | طراح صحنه)) آغاز کرد ، سپس نویسنده ، (( کادر و عوامل تهیه فیلم | دستیار کارگردان)) و سرانجام (( کارگردانی فیلم | کارگردان)) شد. با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصر به فرد داشت اما از تاثیر پذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید ، خصوصا: ((مکتب مونتاژ شوروی)) و به ویژه آثار ((سرگئی آیزنشتاین)) ، ((سینمای اکسپرسیونیستی آلمان)) و به ویژه آثار ((مورنائو)) و ((فریتس لانگ)) و نیز فیلم ساز آمریکایی ((دیوید وارک گریفیث)) به ویژه در دو اثر مهمش ، (( تولد یک ملت ( 1915) | تولد یک ملت)) و (( تعصب ( 1916 ) | تعصب)). این تاثیر پذیری نه تنها در گفته های خود هیچکاک بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.


~W:85% ~cs:3 {picture=lodger2.jpg width=250 height=180 align=LEFT width=50 }
با شروع به کارگردانی ، نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلم ساز ماهر ، حرفه ای و نیز هیجان شد ، فیلم سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می گذاشت. حتی در فیلم اولیه ای چون ((مستاجر)) که در آن هیچکاک ویژگی های مختلف را با هم ترکیب کرد : آرایش تصویری نور و سایه ، حرکات دوربین پیچیده ای که یاد آور سینمای صامت آلمان بودند ، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در __مستاجر__ اولین اثرمشخصا هیچکاکی اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست و نیز سینمای صامت انگلستان به شمار می آورند.
کار در سینمای صامت در رشد خلاقه هیچکاک به عنوان یک فیلم ساز بسیار موثر و با اهمیت بود. او ضمن کار با فیلم صامت به اهمیت و ارزش تصاویر پی برد و دریافت که صدا تنها می تواند نقشی فرعی در ساختن فیلم ایفا کند. او خود در این زمینه گفته است:

__« در اغلب فیلم هایی که این روزها ساخته می شود ، کمتر می توان سینما یافت. اغلب این فیلم ها را من تصاویر مردمی که با یکدیگر صحبت می کنند می خوانم. وقتی که داستانی به وسیله سینما بازگویی می شود ، فقط زمانی باید به گفتگو توسل جست که با تصاویر نتوان آن را بیان کرد. من همیشه ابتدا می کوشم تا داستان را به طریق سینمایی و به وسیله یک سلسله تصاویر بیان کنم...»__

اما دلبستگی هیچکاک به سینمای صامت مانع از این نشد که او نتواند با ورود صدا به سینما کنار بیاید( بر خلاف بسیاری ) ، بلکه او به خوبی توانست به کاربرد و اهمیت صدا ، موسیقی و سکوت پی ببرد و اولین فیلم ناطق او یعنی ((حق السکوت)) __( 1929)__ نیز به خوبی نشان داد که هیچکاک قابلیت دراماتیک تکنولوژی جدید را درک می کند.

~W:85% ~cs:3 {picture=rebbeca.jpg width=120 height=155 align=LEFT width=50 }
سرانجام هیچکاک نیز پس از درخشش در سینمای انگلستان راهی ((هالیوود)) شد. هیچکاک در سال __1939__ برای ساخت فیلم __ربکا__ به پیشنهاد ((دیوید.ا. سلزنیک)) __(David O. Selznick )__، تهیه کننده فیلم ، به __آمریکا__ رفت. با وجود اینکه هیچکاک با کار برای شاخه انگلیسی کمپانی ((پارامونت))__ (Paramont Picture ) __تا حدودی با __نظام استودیویی هالیوود__ آشنا شده بود ولی کار در آمریکا آغازگر رابطه ای بغرنج با نظام استودیویی بود. هیچکاک به سازمان یافتگی استودیوها متکی بود ، ولی در مقابل از مداخله تهیه کننده ها بر می آشفت. در این میان __سلزنیک __از همه بدتر بود زیرا او خود را شخصا مالک تمام محصولاتش می دانست. هیچکاک هم تلاش می کرد به نوعی دست او را از سر فیلم هایش کوتاه کند مثلا در فیلم برداری تنها صحنه های لازم را فیلم برداری می کرد و در نتیجه نمی شد فیلم را به شیوه ای غیر از شیوه مورد نظر او تدوین کرد.
هیچکاک به طور گسترده به ساخت فیلم برای کمپانی های مختلف آمریکایی پرداخت.از جمله مهمترین فیلم هایی که در این دوران ساخت می توان ((خرابکار)) __( 1942 )__ و ((سایه یک شک)) __( 1943 )__ ، هر دو برای کمپانی ((یونیورسال)) __( Universal Pictures )__ ، ((طلسم شده)) __( 1945 )__ برای کمپانی ((سلزنیک اینترنشنال)) __( Selznick International )__ و ((بدنام)) __( 1946 )__ محصول کمپانی(( آر.ک.او)) __( R.K.O )__ اشاره کرد.

~W:85% ~cs:3 {picture=rope.jpg width=75 height=140 align=right width=50 }
اما در این میان هیچکاک سعی داشت که خودش را از قید و بند های نظام استودیویی خلاص کند و به سینمایی مستقل که باب میلش بود بپردازد ، او می خواست شیوه های مختلف را تجربه کند و به بررسی کارکرد و اهمیت بخش های مختلف تولید در فیلم سازی بپردازد ، به همین خاطر در سال __1948__ دست به تجربه ای نا متعارف و بلند پروازانه زد و فیلم ((طناب)) را با چند برداشت بسیار بلند و بدون تدوین ساخت. او سعی کرد در دو فیلم بعدی اش یعنی ((در برج جدی)) __( 1949 )__ و ((وحشت صحنه)) __( 1950 )__ نیزتجربه های مشابهی را آزمایش کند ، اما شکست این فیلم ها سر انجام به او آموخت که:
__«فیلم باید تدوین شود. به عنوان یک تجربه طناب را می توان بخشید ، اما بی تردید وقتی که من در به کار بردن چنین تکنیکی در در برج جدی اصرار ورزیدم ، کاری اشتباه بود.»__

هیچکاک با فیلم موفق و نسبتا پر فروش ((بیگانگان در ترن)) __( 1951 )__ ، بر اساس رمانی به همین نام اثر ((پاتریشیا های اسمیت )) وارد دهه __1950__ شد. عمده فیلم هایی که هیچکاک در این دهه ساخت فیلم های خوب و موفقی بودند. از جمله این فیلم ها ((دستگیری یک دزد)) __( 1954 )__ ، بازسازی ((مردی که زیاد می دانست)) __( 1955 )__ و سه فیلم که شاید روشن ترین تجسم جهان هیچکاک باشند: ((پنجره عقبی)) __( 1954 )__ ، ((سرگیجه)) __( 1958 ) __و ((شمال از شمال غربی)) __( 1959 )__.

~W:85% ~cs:3 {picture=rear.jpg width=105 height=150 align=right width=50 }
هیچکاک در ((پنجره عقبی)) __( پنجره رو به حیاط )__ به موضوع دید زدن و چشم چرانی پرداخت ، کاری که معتقد بود خودش به عنوان یک فیلم ساز انجام می دهد ، یعنی کنکاش زندگی آدم ها و احساسات ، عواطف ، ترس ها و بدجنسی ها و گناه هایشان و ... . هیچکاک در پاسخ به ایرادی که از نظر اخلاقی به فیلم پنجره عقبی گرفتند گفت :
__« هیچ چیز نمی توانست مرا از ساختن این فیلم باز دارد ، چون که عشق من به سینما از هر ملاحظه ای قویتر است.». __
هیچکاک فیلم سرگیجه را که بدون شک یکی از بهترین فیلم هایش است را بر اساس داستان از میان مردگان نوشته بوالو- نارسژاک ساخت. این فیلم که از اولین نمونه های عالی فیلم های تغییر شخصیت و جنایت های پیچیده و از پیش طرح ریزی شده بود توجه همگان را جلب کرد.
فیلم ((شمال از شمال غربی)) نیز فیلمی جالب و سنگین از نوع تریلرهای سیاسی ، جنایی با رگه هایی از طنز خاص هیچکاکی بود که هیچکاک آن را با هزینه ای زیاد برای کمپانی ((ام . جی. ام)) __( M.G.M )__ ساخت. موفقیت این فیلم موجب شد که هیچکاک با سربلندی وارد دهه __1960__ شود.

هیچکاک در سال __1960__ ، با وام گیری از برنامه ریزی تولید ، فیلم برداری سیاه و سفید و داستانی هولناک فیلم ((روح)) __(__ __روانی )__ را ساخت.
~W:85% ~cs:3 {picture=Psycho.jpg width=120 height=160 align=left width=50 }
روح با ترکیب مونتاژدرخشان ، حرکات طولانی دوربین و نیز تغییر دراماتیک همذات پنداری تماشاگر ، ضمنا نشانگر تکنیک های پخته هیچکاک نیز بود. هیچکاک خود درباره این فیلم گفته است :

__« رضایت اصلی من در این است که فیلم تاثیری روی تماشاگران گذاشت ، و من این تاثیر را خیلی مهم تلقی می کنم. من به موضوع توجهی ندارم ، به بازی نیز اهمیتی نمی دهم ، اما برای تکه های فیلم ، فیلم برداری ، نوار صدا و همه اجزاء تکنیکی که باعث شد تا تماشاگران از ترس فریاد بر آورند ، ارزش قائلم. احساس می کنم که خیلی رضایت بخش است چنانچه بتوانیم هنر سینما را برای به دست آوردن چیزی از عاطفه توده مردم به کار ببریم و با روح بی تردید ، به چنین توفیقی نائل شدیم. نه پیامی در این فیلم بود تا تماشاگران را برانگیزد ، نه بازی با اهمیتی یا لذت از داستان ، بلکه همه با فیلم خالص برانگیخته شدند. »__

این نقل قول ، دلایل هیچکاک را نسبت به ساختن فیلم هایی در این زمینه نشان می دهد. از نظر او فیلم یک کل است که هر جزء آن و هر برش آن ، ضروری است تا آن کل تحقق یابد. به همین دلیل است که فیلم های هیچکاک چفت و بستی محکم دارند. صحنه استحمام در فیلم __روح__ و برش سریع نماها نه تنها در باز گفتن ماجرا موثر واقع می شود ، بلکه در عین حال التهاب و فشار عظیمی به وجود می آورد که با تماشاگر تا آخرین لحظه فیلم به جا می ماند. در فیلم دلهره آور ، هر صحنه باید چیزی بیش از بازگفتن داستان ارائه کند ، به همین جهت است که در فیلم های هیچکاک هر صحنه و هر جزء آن از پیش به دقت ادراک و طرح ریزی می شود و هیچ چیز به دست تصادف یا بداهه پردازی به هنگام فیلم برداری سپرده نمی گردد. از طرفی به نظر هیچکاک : دلهره ، تعجب یا غافل گیری نیست. از نظر او در یک فیلم دلهره آور ، تماشاگر در جریان آنچه که به وقوع خواهد پیوست قرار دارد ، یعنی فاجعه ای که در انتظار قهرمان فیلم است برای تماشاگر مشهود و معلوم است بنابراین می تواند در حادثه شرکت بجوید ، با قهرمان همذات پنداری کند و التهابی فزاینده را تجربه کند. اما با تعجب و غافل گیری ، التهابی وجود ندارد جز بعد از روشن شدن حقیقت. تماشاگر ممکن است وقتی که هیولایی ناگهان از میان تاریکی ظاهر می گردد ، از جای خود بپرد ، ولی بعدا بی درنگ آرام می شود ، اما با دلهره دقایقی را که تماشاگر به انتظار می گذراند تا حادثه اجتناب ناپذیر سر انجام روی دهد ، روی تماشاگر تاثیر دقیق تر و عمیق تری بر جا می گذارد و زمانی طولانی تر نیز دوام می یابد.

فیلم های بعدی هیچکاک یعنی ((پرندگان)) __( 1963 )__ و ((مارنی)) __( 1964 )__ در زمان خود چندان به گرمی استقبال نشدند ( اگر چه در سال های بعد بیشتر مورد توجه قرار گرفتند ، به ویژه آنکه خود هیچکاک نیز در سال های بعد به واسطه منتقدان و بیشتر منتقدان فرانسوی جایگاهی خاص در عرصه سینما برای خود دست و پا کرد ).در واقع کم کم ستاره هیچکاک رو به افول می رفت و محبوبیتش در نزد تماشاگران رو به کاهش بود. هیچکاک آخرین فیلمش ، ((توطئه خانوادگی)) ، را در سال __1976__ ساخت.

استاد بزرگ تاریخ سینما در __29 آوریل 1980__ چشم از جهان فرو بست. در هرحال هیچکاک یکی از مهمترین فیلم سازان کلاسیک است که آثارش همیشه به عنوان نمونه و الگو برای فیلم سازان پس از او بوده. کم نیستند فیلم سازان بزرگی که از هیچکاک به عنوان استادی غائب که فیلم هایش بهترین تدریس سینمایی برایشان بوده نام می برند و هیچکاک و فیلم هیچکاکی نیز چیزی نیست که به آسانی بتوان آن را از سینما جدا کرد.
در انتها گفته فرانسوا تروفو ( فیلم ساز فرانسوی ) درباره شخصیت هیچکاک خالی از لطف نیست:

__« زیر ظاهر مردی مطمئن به خویش ، هزل گو و نیشزن ، مردی حساس ، صدمه پذیر و عاطفی نهفته است. مردی که عواطفی را که می خواهد به تماشاگران آثارش منتقل سازد ، خود عمیقا و به شدت احساس می کند.__
__مردی که در تجسم ترس در سینما نظیر ندارد ، خود موجودی است بسیار ترسان و من تصور می کنم که این جنبه از شخصیتش در توفیق او اثر مستقیم داشته است.» __


 ~W:85% ~cs:3 {picture=hitchcock1.jpg width=140 height=140 align=LEFT width=50 }
__آلفرد هیچکاک__ ، در هنگامه ای که بازیگران سینما بیش از فیلم سازان شهرت و محبوبیت داشتند ، یکی از معدود کارگردان ها - و به جرات می توان گفت تنها کارگردانی بود که شهرت و اعتباری بیش از بازیگران سینما داشت.
هیچکاک در __13 ماه آگوست سال 1899__ در __لندن__ متولد شد. او فعالیت های سینمایی اش را از سال __1920__ و در __انگلستان__ ، به عنوان __نقاش__ و (( کادر و عوامل تهیه فیلم | طراح صحنه)) آغاز کرد ، سپس نویسنده ، (( کادر و عوامل تهیه فیلم | دستیار کارگردان)) و سرانجام (( کارگردانی فیلم | کارگردان)) شد. با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصر به فرد داشت اما از تاثیر پذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید ، خصوصا: ((مکتب مونتاژ شوروی)) و به ویژه آثار ((سرگئی آیزنشتاین)) ، ((سینمای اکسپرسیونیستی آلمان)) و به ویژه آثار ((مورنائو)) و ((فریتس لانگ)) و نیز فیلم ساز آمریکایی ((دیوید وارک گریفیث)) به ویژه در دو اثر مهمش ، (( تولد یک ملت ( 1915) | تولد یک ملت)) و (( تعصب ( 1916 ) | تعصب)). این تاثیر پذیری نه تنها در گفته های خود هیچکاک بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.


~W:85% ~cs:3 {picture=lodger2.jpg width=250 height=180 align=LEFT width=50 }
با شروع به کارگردانی ، نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلم ساز ماهر ، حرفه ای و نیز هیجان شد ، فیلم سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می گذاشت. حتی در فیلم اولیه ای چون ((مستاجر)) که در آن هیچکاک ویژگی های مختلف را با هم ترکیب کرد : آرایش تصویری نور و سایه ، حرکات دوربین پیچیده ای که یاد آور سینمای صامت آلمان بودند ، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در __مستاجر__ اولین اثرمشخصا هیچکاکی اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست و نیز سینمای صامت انگلستان به شمار می آورند.
کار در سینمای صامت در رشد خلاقه هیچکاک به عنوان یک فیلم ساز بسیار موثر و با اهمیت بود. او ضمن کار با فیلم صامت به اهمیت و ارزش تصاویر پی برد و دریافت که صدا تنها می تواند نقشی فرعی در ساختن فیلم ایفا کند. او خود در این زمینه گفته است:

__« در اغلب فیلم هایی که این روزها ساخته می شود ، کمتر می توان سینما یافت. اغلب این فیلم ها را من تصاویر مردمی که با یکدیگر صحبت می کنند می خوانم. وقتی که داستانی به وسیله سینما بازگویی می شود ، فقط زمانی باید به گفتگو توسل جست که با تصاویر نتوان آن را بیان کرد. من همیشه ابتدا می کوشم تا داستان را به طریق سینمایی و به وسیله یک سلسله تصاویر بیان کنم...»__

اما دلبستگی هیچکاک به سینمای صامت مانع از این نشد که او نتواند با ورود صدا به سینما کنار بیاید( بر خلاف بسیاری ) ، بلکه او به خوبی توانست به کاربرد و اهمیت صدا ، موسیقی و سکوت پی ببرد و اولین فیلم ناطق او یعنی ((حق السکوت)) __( 1929)__ نیز به خوبی نشان داد که هیچکاک قابلیت دراماتیک تکنولوژی جدید را درک می کند.

~W:85% ~cs:3 {picture=rebbeca.jpg width=120 height=155 align=LEFT width=50 }
سرانجام هیچکاک نیز پس از درخشش در سینمای انگلستان راهی ((هالیوود)) شد. هیچکاک در سال __1939__ برای ساخت فیلم __ربکا__ به پیشنهاد ((دیوید.ا. سلزنیک)) __(David O. Selznick )__، تهیه کننده فیلم ، به __آمریکا__ رفت. با وجود اینکه هیچکاک با کار برای شاخه انگلیسی کمپانی ((پارامونت))__ (Paramont Picture ) __تا حدودی با __نظام استودیویی هالیوود__ آشنا شده بود ولی کار در آمریکا آغازگر رابطه ای بغرنج با نظام استودیویی بود. هیچکاک به سازمان یافتگی استودیوها متکی بود ، ولی در مقابل از مداخله تهیه کننده ها بر می آشفت. در این میان __سلزنیک __از همه بدتر بود زیرا او خود را شخصا مالک تمام محصولاتش می دانست. هیچکاک هم تلاش می کرد به نوعی دست او را از سر فیلم هایش کوتاه کند مثلا در فیلم برداری تنها صحنه های لازم را فیلم برداری می کرد و در نتیجه نمی شد فیلم را به شیوه ای غیر از شیوه مورد نظر او تدوین کرد.
هیچکاک به طور گسترده به ساخت فیلم برای کمپانی های مختلف آمریکایی پرداخت.از جمله مهمترین فیلم هایی که در این دوران ساخت می توان ((خرابکار)) __( 1942 )__ و ((سایه یک شک)) __( 1943 )__ ، هر دو برای کمپانی ((یونیورسال)) __( Universal Pictures )__ ، ((طلسم شده)) __( 1945 )__ برای کمپانی ((سلزنیک اینترنشنال)) __( Selznick International )__ و ((بدنام)) __( 1946 )__ محصول کمپانی(( آر.ک.او)) __( R.K.O )__ اشاره کرد.

~W:85% ~cs:3 {picture=rope.jpg width=75 height=140 align=right width=50 }
اما در این میان هیچکاک سعی داشت که خودش را از قید و بند های نظام استودیویی خلاص کند و به سینمایی مستقل که باب میلش بود بپردازد ، او می خواست شیوه های مختلف را تجربه کند و به بررسی کارکرد و اهمیت بخش های مختلف تولید در فیلم سازی بپردازد ، به همین خاطر در سال __1948__ دست به تجربه ای نا متعارف و بلند پروازانه زد و فیلم ((طناب)) را با چند برداشت بسیار بلند و بدون تدوین ساخت. او سعی کرد در دو فیلم بعدی اش یعنی ((در برج جدی)) __( 1949 )__ و ((وحشت صحنه)) __( 1950 )__ نیزتجربه های مشابهی را آزمایش کند ، اما شکست این فیلم ها سر انجام به او آموخت که:
__«فیلم باید تدوین شود. به عنوان یک تجربه طناب را می توان بخشید ، اما بی تردید وقتی که من در به کار بردن چنین تکنیکی در در برج جدی اصرار ورزیدم ، کاری اشتباه بود.»__

هیچکاک با فیلم موفق و نسبتا پر فروش ((بیگانگان در ترن)) __( 1951 )__ ، بر اساس رمانی به همین نام اثر ((پاتریشیا های اسمیت )) وارد دهه __1950__ شد. عمده فیلم هایی که هیچکاک در این دهه ساخت فیلم های خوب و موفقی بودند. از جمله این فیلم ها ((دستگیری یک دزد)) __( 1954 )__ ، بازسازی ((مردی که زیاد می دانست)) __( 1955 )__ و سه فیلم که شاید روشن ترین تجسم جهان هیچکاک باشند: ((پنجره عقبی)) __( 1954 )__ ، ((سرگیجه)) __( 1958 ) __و ((شمال از شمال غربی)) __( 1959 )__.

~W:85% ~cs:3 {picture=rear.jpg width=105 height=150 align=right width=50 }
هیچکاک در ((پنجره عقبی)) __( پنجره رو به حیاط )__ به موضوع دید زدن و چشم چرانی پرداخت ، کاری که معتقد بود خودش به عنوان یک فیلم ساز انجام می دهد ، یعنی کنکاش زندگی آدم ها و احساسات ، عواطف ، ترس ها و بدجنسی ها و گناه هایشان و ... . هیچکاک در پاسخ به ایرادی که از نظر اخلاقی به فیلم پنجره عقبی گرفتند گفت :
__« هیچ چیز نمی توانست مرا از ساختن این فیلم باز دارد ، چون که عشق من به سینما از هر ملاحظه ای قویتر است.». __
هیچکاک فیلم سرگیجه را که بدون شک یکی از بهترین فیلم هایش است را بر اساس داستان از میان مردگان نوشته بوالو- نارسژاک ساخت. این فیلم که از اولین نمونه های عالی فیلم های تغییر شخصیت و جنایت های پیچیده و از پیش طرح ریزی شده بود توجه همگان را جلب کرد.
فیلم ((شمال از شمال غربی)) نیز فیلمی جالب و سنگین از نوع تریلرهای سیاسی ، جنایی با رگه هایی از طنز خاص هیچکاکی بود که هیچکاک آن را با هزینه ای زیاد برای کمپانی ((ام . جی. ام)) __( M.G.M )__ ساخت. موفقیت این فیلم موجب شد که هیچکاک با سربلندی وارد دهه __1960__ شود.

هیچکاک در سال __1960__ ، با وام گیری از برنامه ریزی تولید ، فیلم برداری سیاه و سفید و داستانی هولناک فیلم ((روح)) __(__ __روانی )__ را ساخت.
~W:85% ~cs:3 {picture=Psycho.jpg width=120 height=160 align=left width=50 }
روح با ترکیب مونتاژدرخشان ، حرکات طولانی دوربین و نیز تغییر دراماتیک همذات پنداری تماشاگر ، ضمنا نشانگر تکنیک های پخته هیچکاک نیز بود. هیچکاک خود درباره این فیلم گفته است :

__« رضایت اصلی من در این است که فیلم تاثیری روی تماشاگران گذاشت ، و من این تاثیر را خیلی مهم تلقی می کنم. من به موضوع توجهی ندارم ، به بازی نیز اهمیتی نمی دهم ، اما برای تکه های فیلم ، فیلم برداری ، نوار صدا و همه اجزاء تکنیکی که باعث شد تا تماشاگران از ترس فریاد بر آورند ، ارزش قائلم. احساس می کنم که خیلی رضایت بخش است چنانچه بتوانیم هنر سینما را برای به دست آوردن چیزی از عاطفه توده مردم به کار ببریم و با روح بی تردید ، به چنین توفیقی نائل شدیم. نه پیامی در این فیلم بود تا تماشاگران را برانگیزد ، نه بازی با اهمیتی یا لذت از داستان ، بلکه همه با فیلم خالص برانگیخته شدند. »__

این نقل قول ، دلایل هیچکاک را نسبت به ساختن فیلم هایی در این زمینه نشان می دهد. از نظر او فیلم یک کل است که هر جزء آن و هر برش آن ، ضروری است تا آن کل تحقق یابد. به همین دلیل است که فیلم های هیچکاک چفت و بستی محکم دارند. صحنه استحمام در فیلم __روح__ و برش سریع نماها نه تنها در باز گفتن ماجرا موثر واقع می شود ، بلکه در عین حال التهاب و فشار عظیمی به وجود می آورد که با تماشاگر تا آخرین لحظه فیلم به جا می ماند. در فیلم دلهره آور ، هر صحنه باید چیزی بیش از بازگفتن داستان ارائه کند ، به همین جهت است که در فیلم های هیچکاک هر صحنه و هر جزء آن از پیش به دقت ادراک و طرح ریزی می شود و هیچ چیز به دست تصادف یا بداهه پردازی به هنگام فیلم برداری سپرده نمی گردد. از طرفی به نظر هیچکاک : دلهره ، تعجب یا غافل گیری نیست. از نظر او در یک فیلم دلهره آور ، تماشاگر در جریان آنچه که به وقوع خواهد پیوست قرار دارد ، یعنی فاجعه ای که در انتظار قهرمان فیلم است برای تماشاگر مشهود و معلوم است بنابراین می تواند در حادثه شرکت بجوید ، با قهرمان همذات پنداری کند و التهابی فزاینده را تجربه کند. اما با تعجب و غافل گیری ، التهابی وجود ندارد جز بعد از روشن شدن حقیقت. تماشاگر ممکن است وقتی که هیولایی ناگهان از میان تاریکی ظاهر می گردد ، از جای خود بپرد ، ولی بعدا بی درنگ آرام می شود ، اما با دلهره دقایقی را که تماشاگر به انتظار می گذراند تا حادثه اجتناب ناپذیر سر انجام روی دهد ، روی تماشاگر تاثیر دقیق تر و عمیق تری بر جا می گذارد و زمانی طولانی تر نیز دوام می یابد.

فیلم های بعدی هیچکاک یعنی ((پرندگان)) __( 1963 )__ و ((مارنی)) __( 1964 )__ در زمان خود چندان به گرمی استقبال نشدند ( اگر چه در سال های بعد بیشتر مورد توجه قرار گرفتند ، به ویژه آنکه خود هیچکاک نیز در سال های بعد به واسطه منتقدان و بیشتر منتقدان فرانسوی جایگاهی خاص در عرصه سینما برای خود دست و پا کرد ).در واقع کم کم ستاره هیچکاک رو به افول می رفت و محبوبیتش در نزد تماشاگران رو به کاهش بود. هیچکاک آخرین فیلمش ، ((توطئه خانوادگی)) ، را در سال __1976__ ساخت.

استاد بزرگ تاریخ سینما در __29 آوریل 1980__ چشم از جهان فرو بست. در هرحال هیچکاک یکی از مهمترین فیلم سازان کلاسیک است که آثارش همیشه به عنوان نمونه و الگو برای فیلم سازان پس از او بوده. کم نیستند فیلم سازان بزرگی که از هیچکاک به عنوان استادی غائب که فیلم هایش بهترین تدریس سینمایی برایشان بوده نام می برند و هیچکاک و فیلم هیچکاکی نیز چیزی نیست که به آسانی بتوان آن را از سینما جدا کرد.
در انتها گفته فرانسوا تروفو ( فیلم ساز فرانسوی ) درباره شخصیت هیچکاک خالی از لطف نیست:

__« زیر ظاهر مردی مطمئن به خویش ، هزل گو و نیشزن ، مردی حساس ، صدمه پذیر و عاطفی نهفته است. مردی که عواطفی را که می خواهد به تماشاگران آثارش منتقل سازد ، خود عمیقا و به شدت احساس می کند.__
__مردی که در تجسم ترس در سینما نظیر ندارد ، خود موجودی است بسیار ترسان و من تصور می کنم که این جنبه از شخصیتش در توفیق او اثر مستقیم داشته است.» __


-@#22:~~brown:__فیلم های برگزیده __~~#@



~W:85% ~cs:3 {picture=hitchcock2.jpg width=180 height=250 align=left width=50 }
~~brown:__•__~~ __مستاجر__ __( 1926- The Lodger )__
~~brown:__•__~~ __حق السکوت__ __( 1929- Blackmail )__
~~brown:__•__~~ __جنایت__ __( 1930- Murder )__
~~brown:__•__~~ __مردی که زیاد می دانست __ __( 1934- The Man Who Knew Too Much)__
~~brown:__•__~~ __39 پله__ __( 1935- The Thirty-nine Steps )__
~~brown:__•__~~ __خرابکاری__ __( 1936- Sabotage )__
~~brown:__•__~~ __خانم ناپدید می شود __ __( 1938- The Lady Vanishes )__
~~brown:__•__~~ __ربه کا__ __( 1940- Rebecca )__
~~brown:__•__~~ __سوء ظن__ __ ( 1941 – Suspicion )__
~~brown:__•__~~ __سایه یک شک__ __ ( 1943- Shadow Of A Doubt )__
~~brown:__•__~~ __قایق نجات__ __( 1943 – Lifeboat )__
~~brown:__•__~~ __طلسم شده__ __( 1945 – Spellbound )__
~~brown:__•__~~ __بدنام__ __( 1946- Notorious )__
~~brown:__•__~~ __طناب__ __( 1948- Rope )__
~~brown:__•__~~ __بیگانگان در ترن__ __( 1951- Strangers On A Train )__
~~brown:__•__~~ __پنجره عقبی__ __( 1954- Rear Window )__
~~brown:__•__~~ __دستگیری دزد__ __( 1955- To Catch A Thief)__
~~brown:__•__~~ __مردی که زیاد می دانست__ __( 1955- The Man Who Knew Too Much)__

~~brown:__•__~~ __مرد عوضی__ __( 1957- The Wrong Man)__
~~brown:__•__~~ __سرگیجه__ __( 1958- Vertigo)__
~~brown:__•__~~ __شمال از شمال غربی__ __( 1959- North By Northwest )__
~~brown:__•__~~ __روح (روانی)__ __( 1960- Psycho )__
~~brown:__•__~~ __پرندگان__ __( 1963- The Birds)__
~~brown:__•__~~ __مارنی__ __( 1964- Marnie )__
~~brown:__•__~~ __پرده پاره__ __( 1966- Torn Curtain )__
~~brown:__•__~~ __جنون__ __( 1972- Frenzy )__
~~brown:__•__~~ __توطئه خانوادگی__ __( 1976- Family Plot)__


@#23:~~brown:__جوایز و افتخارات__~~#@

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت جایزه اسکار به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم های ربکا در سال1941 ، سوء ظن در سال 1942 ، قایق نجات در سال 1945 ، طلسم شده در سال 1946 ، پنجره عقبی درسال 1955 و روح در سال 1961.

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت نخل طلای کن به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم های مردی که زیاد می دانست در سال 1956 و بدنام در سال 1946.

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای فیلم جنون در سال 1973.

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت شیر طلایی از جشنواره ونیز برای فیلم دستگیری دزد در سال 1955.

+@#22:~~brown:فیلم های برگزیده ~~#@
~W:85% ~cs:3 {picture=hitchcock2.jpg width=180 height=250 align=left width=50 }
~~brown:__•__~~ __مستاجر__ __( 1926- The Lodger )__
~~brown:__•__~~ __حق السکوت__ __( 1929- Blackmail )__
~~brown:__•__~~ __جنایت__ __( 1930- Murder )__
~~brown:__•__~~ __مردی که زیاد می دانست __ __( 1934- The Man Who Knew Too Much)__
~~brown:__•__~~ __39 پله__ __( 1935- The Thirty-nine Steps )__
~~brown:__•__~~ __خرابکاری__ __( 1936- Sabotage )__
~~brown:__•__~~ __خانم ناپدید می شود __ __( 1938- The Lady Vanishes )__
~~brown:__•__~~ __ربه کا__ __( 1940- Rebecca )__
~~brown:__•__~~ __سوء ظن__ __ ( 1941 – Suspicion )__
~~brown:__•__~~ __سایه یک شک__ __ ( 1943- Shadow Of A Doubt )__
~~brown:__•__~~ __قایق نجات__ __( 1943 – Lifeboat )__
~~brown:__•__~~ __طلسم شده__ __( 1945 – Spellbound )__
~~brown:__•__~~ __بدنام__ __( 1946- Notorious )__
~~brown:__•__~~ __طناب__ __( 1948- Rope )__
~~brown:__•__~~ __بیگانگان در ترن__ __( 1951- Strangers On A Train )__
~~brown:__•__~~ __پنجره عقبی__ __( 1954- Rear Window )__
~~brown:__•__~~ __دستگیری دزد__ __( 1955- To Catch A Thief)__
~~brown:__•__~~ __مردی که زیاد می دانست__ __( 1955- The Man Who Knew Too Much)__

~~brown:__•__~~ __مرد عوضی__ __( 1957- The Wrong Man)__
~~brown:__•__~~ __سرگیجه__ __( 1958- Vertigo)__
~~brown:__•__~~ __شمال از شمال غربی__ __( 1959- North By Northwest )__
~~brown:__•__~~ __روح (روانی)__ __( 1960- Psycho )__
~~brown:__•__~~ __پرندگان__ __( 1963- The Birds)__
~~brown:__•__~~ __مارنی__ __( 1964- Marnie )__
~~brown:__•__~~ __پرده پاره__ __( 1966- Torn Curtain )__
~~brown:__•__~~ __جنون__ __( 1972- Frenzy )__
~~brown:__•__~~ __توطئه خانوادگی__ __( 1976- Family Plot)__


@#22:~~brown:جوایز و افتخارات~~#@

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت جایزه اسکار به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم های ربکا در سال1941 ، سوء ظن در سال 1942 ، قایق نجات در سال 1945 ، طلسم شده در سال 1946 ، پنجره عقبی درسال 1955 و روح در سال 1961.

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت نخل طلای کن به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم های مردی که زیاد می دانست در سال 1956 و بدنام در سال 1946.

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای فیلم جنون در سال 1973.

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت شیر طلایی از جشنواره ونیز برای فیلم دستگیری دزد در سال 1955.

 __و...__ __و...__
 {FANCYTABLE} {FANCYTABLE}

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:19 ]   34   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:17 ]   33   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 03 فروردین 1385 [20:59 ]   32   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 21 اسفند 1384 [00:01 ]   31   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [23:54 ]   30   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [23:52 ]   29   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [23:14 ]   28   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [23:05 ]   27   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [06:35 ]   26   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [06:28 ]   25   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [06:16 ]   24   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [05:59 ]   23   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 20 اسفند 1384 [05:54 ]   22   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:20 ]   21   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:18 ]   20   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:16 ]   19   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:13 ]   18   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:11 ]   17   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:09 ]   16   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:07 ]   15   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:06 ]   14   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:04 ]   13   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [21:03 ]   12   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:56 ]   11   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:52 ]   10   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:49 ]   9   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:47 ]   8   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:46 ]   7   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:46 ]   6   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:44 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:37 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:35 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:31 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 18 اسفند 1384 [20:29 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..