منو
 صفحه های تصادفی
خانه نجوم
پیدازادان اولیه
خرگوش گوش دراز
معرفی ژنتیک کلاسیک
مورفولوژی ویروس
داعی کبیر چگونه آدمی بود ؟
آنیون و کاتیون
لباس عید و رنگ قرمز
گ.عقاید
تداوم بخش نسل پیامبر صلی الله علیه وآله
 کاربر Online
750 کاربر online
تاریخچه ی: آزادی و زهد

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-12Lines: 1-12
 برخى تصورکرده اند ((اصول اخلاقى)) مانند ((زهد)) با آزادی وآزادمنشى انسان منافات دارد، ~~green:شهید مطهرى~~ که معتقد به پیوند زهد وآزادی است و در توضیح این مطلب مى فرمایند : یک فلسفه زهد , آزادی و آزادگى است . میان زهد و آزادگى پیوندى کهن و ناگسستنى برقرار است . گرایش انسان به زهد , ریشه اى در آزادمنشى او دارد , انسان بالفطره میل به تصاحب و تملک و بهره مندى از اشیاء دارد ولى آنجا که مى بینید اشیاء به همان نسبت که در بیرون , او را مقتدر ساخته , در درون , ضعیف و زبونش کرده و مملوک و برده خویش ساخته است , در مقابل این بردگى طغیان مى کند و نام این طغیان زهد است.  برخى تصورکرده اند ((اصول اخلاقى)) مانند ((زهد)) با آزادی وآزادمنشى انسان منافات دارد، ~~green:شهید مطهرى~~ که معتقد به پیوند زهد وآزادی است و در توضیح این مطلب مى فرمایند : یک فلسفه زهد , آزادی و آزادگى است . میان زهد و آزادگى پیوندى کهن و ناگسستنى برقرار است . گرایش انسان به زهد , ریشه اى در آزادمنشى او دارد , انسان بالفطره میل به تصاحب و تملک و بهره مندى از اشیاء دارد ولى آنجا که مى بینید اشیاء به همان نسبت که در بیرون , او را مقتدر ساخته , در درون , ضعیف و زبونش کرده و مملوک و برده خویش ساخته است , در مقابل این بردگى طغیان مى کند و نام این طغیان زهد است.
-((عرفا)) و ((شعرا))ى ما از حریت و آزادی و آزادگى بسیار گفته اند ((حافظ)) خود را غلام همت آن مى داند که در زیر این چرخ کبود از هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است، منظور این بزرگان از آزادی , آزادی از قید تعلق خاطر است , یعنى دلبستگى نداشتن , شیفته و فریفته نبودن .البته دلبستگى نداشتن شرط لازم آزادگى است اما شرط کافى نیست , عادت به حداقل برداشت از نعمتها و پرهیز از عادت به برداشت زیاد , شرط دیگر آزادگى است . +*((عرفا)) و ((شعرا))ى ما از حریت و آزادی و آزادگى بسیار گفته اند ((حافظ)) خود را غلام همت آن مى داند که در زیر این چرخ کبود از هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است، منظور این بزرگان از آزادی , آزادی از قید تعلق خاطر است , یعنى دلبستگى نداشتن , شیفته و فریفته نبودن .البته دلبستگى نداشتن شرط لازم آزادگى است اما شرط کافى نیست , عادت به حداقل برداشت از نعمتها و پرهیز از عادت به برداشت زیاد , شرط دیگر آزادگى است .
-*در مقام توصیف حالات پیامبر اکرم گفته اند: « کان صلى الله علیه و آله خفیف المؤونه» . یعنى رسول خدا کم خرج بود با اندک به سر مى برد , با مؤونه بسیار کم مى توانست زندگى خود را ادامه دهد .البته این فضیلت از جنبه اقتصادى منظور نیست.ولى از جنبه معنوى , یعنى از جنبه حداکثر آزادی نسبتبه قیود زندگى فضیلت است, فضیلت بزرگى هم هست, زیرا تنها با احراز این فضیلت است که انسان مى تواند سبکبار و سبکبال زندگى کند , تحرک و نشاط داشته باشد . آزادانه پرواز نماید , در نبرد دائم زندگى سبک به پا خیزد . +*در مقام توصیف حالات پیامبر اکرم گفته اند: « ~~green:کان صلى الله علیه و آله خفیف المؤونه~~» . یعنى رسول خدا کم خرج بود با اندک به سر مى برد , با مؤونه بسیار کم مى توانست زندگى خود را ادامه دهد .البته این فضیلت از جنبه اقتصادى منظور نیست.ولى از جنبه معنوى , یعنى از جنبه حداکثر آزادی نسبتبه قیود زندگى فضیلت است, فضیلت بزرگى هم هست, زیرا تنها با احراز این فضیلت است که انسان مى تواند سبکبار و سبکبال زندگى کند , تحرک و نشاط داشته باشد . آزادانه پرواز نماید , در نبرد دائم زندگى سبک به پا خیزد .
 *آزادمرد جهان على بن ابى طالب علیه السلام از آن جهت به تمام معنى آزاد بود که به تمام معنى زاهد بود , على علیه السلام در نهج البلاغه به شعار ترک دنیا یعنى ترک لذتگرائى به عنوان آزادمنشى زیاد تکیه مى کند .دریکی ازکلمات قصارمیفرماید: «~~green:الطمع رق رق موبد~~» طمع بردگى جاودان است. لذا زهد على شورشى است علیه زبونى در برابر لذتها , طغیانى است علیه عجز و ضعف در برابر حاکمیت میلها , عصیان و سرپیچى است علیه بندگى دنیا و نعمتهاى دنیا .  *آزادمرد جهان على بن ابى طالب علیه السلام از آن جهت به تمام معنى آزاد بود که به تمام معنى زاهد بود , على علیه السلام در نهج البلاغه به شعار ترک دنیا یعنى ترک لذتگرائى به عنوان آزادمنشى زیاد تکیه مى کند .دریکی ازکلمات قصارمیفرماید: «~~green:الطمع رق رق موبد~~» طمع بردگى جاودان است. لذا زهد على شورشى است علیه زبونى در برابر لذتها , طغیانى است علیه عجز و ضعف در برابر حاکمیت میلها , عصیان و سرپیچى است علیه بندگى دنیا و نعمتهاى دنیا .
 1- نهج البلاغه ،خطبه158 ، کلمات قصار,حکمت 180 و حکمت 133  1- نهج البلاغه ،خطبه158 ، کلمات قصار,حکمت 180 و حکمت 133
 2- استاد مطهری، سیرى در نهج البلاغه، ص 238-231 2- استاد مطهری، سیرى در نهج البلاغه، ص 238-231

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 جمعه 14 اسفند 1383 [17:06 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 جمعه 14 اسفند 1383 [17:05 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..