تاریخچه ی:
آداب برخورد
تفاوت با نگارش: 12
| مردمداری راه نفوذ درد دلها و جهتدادن آنها به سمت خویش است یعنی اگر انسان برای رسیدن به هدفش به رضایت مردم نیازمند است باید در دل آنها نفوذ کند و برای نفوذ در دلها باید معاشرتش با مردم نیکو باشد. | | مردمداری راه نفوذ درد دلها و جهتدادن آنها به سمت خویش است یعنی اگر انسان برای رسیدن به هدفش به رضایت مردم نیازمند است باید در دل آنها نفوذ کند و برای نفوذ در دلها باید معاشرتش با مردم نیکو باشد. |
| هر قوم و ملتی برای برخورد، آداب و رسومی دارند که رعایت آنها را نشانه احترام و بیتوجهی به آنها را تحقیر و اهانت میدانند اسلام نیز برای برخورد آدابی قرار داده است مانند: | | هر قوم و ملتی برای برخورد، آداب و رسومی دارند که رعایت آنها را نشانه احترام و بیتوجهی به آنها را تحقیر و اهانت میدانند اسلام نیز برای برخورد آدابی قرار داده است مانند: |
| !سلام کردن | | !سلام کردن |
| پیوندهاى اجتماعى، نیازمند «تحکیم» است. | | پیوندهاى اجتماعى، نیازمند «تحکیم» است. |
| استوارسازى این رشتهها با کلىگویى به دست نمىآید. بایدنمونههاى عملى و مصداقهاى خاص و روشن ارائه شود، تا مرزهاىدوستى و پیوندهاى عاطفى استوارتر گردد و پایدار بماند. «سلام» ودست دادن یکى از این امور است. | | استوارسازى این رشتهها با کلىگویى به دست نمىآید. بایدنمونههاى عملى و مصداقهاى خاص و روشن ارائه شود، تا مرزهاىدوستى و پیوندهاى عاطفى استوارتر گردد و پایدار بماند. «سلام» ودست دادن یکى از این امور است. |
| سلام، چراغ سبز آشنایى است. | | سلام، چراغ سبز آشنایى است. |
| سلام، اطمینان دادن به طرف مقابل است که: هم سلامتى وتندرستى تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، کهگزندى به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه وکینهورز و دشمن. نیز نوعى درود و تحیت اسلامى است که دو مسلمانبه هم مىگویند. این معناى شعار اسلامى سلام است. | | سلام، اطمینان دادن به طرف مقابل است که: هم سلامتى وتندرستى تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، کهگزندى به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه وکینهورز و دشمن. نیز نوعى درود و تحیت اسلامى است که دو مسلمانبه هم مىگویند. این معناى شعار اسلامى سلام است. |
| | | |
| بارى ... سلام، نام خداست و تحیت الهى. سفارش پیامبر است وامامان. | | بارى ... سلام، نام خداست و تحیت الهى. سفارش پیامبر است وامامان. |
| تا آنجا که فرمودهاند: اگر کسى پیش از سلام، شروع به سخنکرد، جواب ندهید: | | تا آنجا که فرمودهاند: اگر کسى پیش از سلام، شروع به سخنکرد، جواب ندهید: |
| ~~green:«من بدء بالکلام قبل السلام فلا تجیبوه.» ~~ | | ~~green:«من بدء بالکلام قبل السلام فلا تجیبوه.» ~~ |
| در حدیث دیگرى(( امام صادق)) (ع) از قول خداوند نقل مىکند که بخیل، کسى است که از سلام دادن به دیگرى بخل ورزد: | | در حدیث دیگرى(( امام صادق)) (ع) از قول خداوند نقل مىکند که بخیل، کسى است که از سلام دادن به دیگرى بخل ورزد: |
| ~~green:«البخیل من بخل بالسلام.» ~~ | | ~~green:«البخیل من بخل بالسلام.» ~~ |
| راستى ... سلام دادن به دیگرى نه تنها چیزى از قدر و جایگاهانسان نمىکاهد و هیچ گونه ضرر و زیان مادى، پولى، آبرویىو ... ندارد، بلکه محبتآور و صفابخش است و خداپسند و سیرهرسول خدا(ص) و روش و منش اولیاء الهى است. به علاوه، نشانهاى ازتواضع و فروتنى و نداشتن کبر است. انسانهاى متواضع، نه تنها زیاننمىبینند، بلکه عزت و محبوبیت هم پیدا مىکنند. | | راستى ... سلام دادن به دیگرى نه تنها چیزى از قدر و جایگاهانسان نمىکاهد و هیچ گونه ضرر و زیان مادى، پولى، آبرویىو ... ندارد، بلکه محبتآور و صفابخش است و خداپسند و سیرهرسول خدا(ص) و روش و منش اولیاء الهى است. به علاوه، نشانهاى ازتواضع و فروتنى و نداشتن کبر است. انسانهاى متواضع، نه تنها زیاننمىبینند، بلکه عزت و محبوبیت هم پیدا مىکنند. |
| ((امام صادق)) (ع) فرمود: | | ((امام صادق)) (ع) فرمود: |
| ~~green:«من التواضع ان تسلم على من لقیت» ~~ | | ~~green:«من التواضع ان تسلم على من لقیت» ~~ |
| از نشانههاى فروتنى این است که به هر کس برخوردى، سلامدهى. | | از نشانههاى فروتنى این است که به هر کس برخوردى، سلامدهى. |
| ((حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم |پیامبر اکرم (ص) ))نیز فرمود: | | ((حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم |پیامبر اکرم (ص) ))نیز فرمود: |
| ~~green:«اذا تلاقیتم، فتلاقوا بالتسلیم و التصافح» ~~ | | ~~green:«اذا تلاقیتم، فتلاقوا بالتسلیم و التصافح» ~~ |
| هرگاه یکدیگر را دیدار کردید، با «سلام» و «دست دادن» با هم دیدارکنید | | هرگاه یکدیگر را دیدار کردید، با «سلام» و «دست دادن» با هم دیدارکنید |
| وقتى دو نفر به هم مىرسند، نگاهها که به هم مىافتد، چهرهها کهرو در رو قرار مىگیرد، نخستین علامت صداقت و مودت و برادرى،«سلام دادن» است و در پى آن، دست دادن و «مصافحه». | | وقتى دو نفر به هم مىرسند، نگاهها که به هم مىافتد، چهرهها کهرو در رو قرار مىگیرد، نخستین علامت صداقت و مودت و برادرى،«سلام دادن» است و در پى آن، دست دادن و «مصافحه». |
| ((حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم| پیامبراکرم (ص))) فرمود: | | ((حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم| پیامبراکرم (ص))) فرمود: |
| سوگند به خدائی که جانم در دست اوست وارد بهشت نمیشوید مگر آنکه ایمان داشته باشید و مؤمن واقعی نخواهید بود تا اینکه یکدیگر را دوست بدارید. آیا راهنمایی کنم شما را به عملی که اگر انجام دهید موجب دوستی شما میشود؟ گفتند: بله یا رسولالله. فرمود: به یکدیگر سلام کنید. | | سوگند به خدائی که جانم در دست اوست وارد بهشت نمیشوید مگر آنکه ایمان داشته باشید و مؤمن واقعی نخواهید بود تا اینکه یکدیگر را دوست بدارید. آیا راهنمایی کنم شما را به عملی که اگر انجام دهید موجب دوستی شما میشود؟ گفتند: بله یا رسولالله. فرمود: به یکدیگر سلام کنید. |
| | | |
| !دست دادن | | !دست دادن |
| گفتیم که «مصافحه» هم، «دوستىآور»، «کدورتزدا» و «محبتآفرین»است. ما علاقه خود و صمیمیت را با دست دادن ابراز مىکنیم.برعکس، اگر با کسى کدورت و دشمنى داشته باشیم، از دست دادن با اوپرهیز مىکنیم. به همین خاطر، این دستور مقدس و پربرکت اسلامى،در تحکیم رابطههاى دوستى و اخوت، ثمربخش است. | | گفتیم که «مصافحه» هم، «دوستىآور»، «کدورتزدا» و «محبتآفرین»است. ما علاقه خود و صمیمیت را با دست دادن ابراز مىکنیم.برعکس، اگر با کسى کدورت و دشمنى داشته باشیم، از دست دادن با اوپرهیز مىکنیم. به همین خاطر، این دستور مقدس و پربرکت اسلامى،در تحکیم رابطههاى دوستى و اخوت، ثمربخش است. |
| دست دادن نیز، همچون سلام، ادب و آدابى دارد. یکى از آنهاپیوستگى و تکرار است. در یک سفر و همراهى و دیدار، حتى چند باردست دادن نیز مطلوب است. | | دست دادن نیز، همچون سلام، ادب و آدابى دارد. یکى از آنهاپیوستگى و تکرار است. در یک سفر و همراهى و دیدار، حتى چند باردست دادن نیز مطلوب است. |
| ((ابوعبیده )) نقل مىکند: همراه ((امام باقر)) (ع) بودم. اول من سوارمىشدم، سپس آن حضرت. چون بر مرکب خویش استوار مىشدیم،سلام مىداد و احوالپرسى مىکرد، چنان که گویى قبلا یکدیگر راندیدهایم. آنگاه مصافحه مىکرد. هرگاه هم از مرکب فرود مىآمدیم وروى زمین قرار مىگرفتیم، باز هم به همان صورت، سلام مىکرد ودست مىداد و احوالپرسى مىکرد و مىفرمود: | | ((ابوعبیده )) نقل مىکند: همراه ((امام باقر)) (ع) بودم. اول من سوارمىشدم، سپس آن حضرت. چون بر مرکب خویش استوار مىشدیم،سلام مىداد و احوالپرسى مىکرد، چنان که گویى قبلا یکدیگر راندیدهایم. آنگاه مصافحه مىکرد. هرگاه هم از مرکب فرود مىآمدیم وروى زمین قرار مىگرفتیم، باز هم به همان صورت، سلام مىکرد ودست مىداد و احوالپرسى مىکرد و مىفرمود: |
| «با دست دادن دو مؤمن،گناهانشان همچون برگ درختان فرو مىریزد و نظر لطف الهى با آنان است، تا از همجدا شوند.» | | «با دست دادن دو مؤمن،گناهانشان همچون برگ درختان فرو مىریزد و نظر لطف الهى با آنان است، تا از همجدا شوند.» |
| | | |
| از آداب دیگر مصافحه، فشردن دست، از روى محبت و علاقهاست، اما نه در حدى که سبب رنجش و درد گردد. | | از آداب دیگر مصافحه، فشردن دست، از روى محبت و علاقهاست، اما نه در حدى که سبب رنجش و درد گردد. |
| ((جابر بنعبدالله)) مىگوید: در دیدار با رسول خدا(ص) بر آنحضرت سلام کردم. آنحضرت دست مرا فشار داد و فرمود: دستفشردن، همچون بوسیدن برادر دینى است. | | ((جابر بنعبدالله)) مىگوید: در دیدار با رسول خدا(ص) بر آنحضرت سلام کردم. آنحضرت دست مرا فشار داد و فرمود: دستفشردن، همچون بوسیدن برادر دینى است. |
| | | |
| همچنین هنگام مصافحه، طول دادن و دست را زود عقب نکشیدناز آداب دیگر این سنت اسلامى است. در مصافحه، پاداش کسى بیشتراست که دستش را بیشتر نگه دارد. | | همچنین هنگام مصافحه، طول دادن و دست را زود عقب نکشیدناز آداب دیگر این سنت اسلامى است. در مصافحه، پاداش کسى بیشتراست که دستش را بیشتر نگه دارد. |
| | | |
- | ((پیامبر الام)) (ص) نیز این سنت نیکو را داشت که چون با کسىدست مىداد، آن قدر دستخود را نگه مىداشت، تا طرف مقابل دستخود را سست کند و عقب بکشد. . |
+ | ((پیامبر اکم)) (ص) نیز این سنت نیکو را داشت که چون با کسىدست مىداد، آن قدر دستخود را نگه مىداشت، تا طرف مقابل دستخود را سست کند و عقب بکشد. . |
| بارى ... محبت قلبى را باید آشکار ساخت. | | بارى ... محبت قلبى را باید آشکار ساخت. |
| از آثار دیگر مصافحه، «کینهزدایى» است. | | از آثار دیگر مصافحه، «کینهزدایى» است. |
- | ((پیامبر خدا)) (ص) فرمود: |
+ | (( پیامبر اکرم )) (ص) فرمود: |
| «تصافحوا، فان التصافح یذهب السخیمة» و «تصافحوا فانه یذهب بالغل». | | «تصافحوا، فان التصافح یذهب السخیمة» و «تصافحوا فانه یذهب بالغل». |
| ~~green:مصافحه کنید و دست دهید، چرا که آن، کینه و کدورت را مىزداید. | | ~~green:مصافحه کنید و دست دهید، چرا که آن، کینه و کدورت را مىزداید. |
| ~~ | | ~~ |
| ((امام باقر)) (ع) فرمود: | | ((امام باقر)) (ع) فرمود: |
| ~~green:هر دو نفر مؤمنى که با هم دستبدهند، دستخدا میان دست آنان است و دست محبت الهى بیشتر با کسى است کهطرف مقابل را بیشتر دوستبدارد. ~~ | | ~~green:هر دو نفر مؤمنى که با هم دستبدهند، دستخدا میان دست آنان است و دست محبت الهى بیشتر با کسى است کهطرف مقابل را بیشتر دوستبدارد. ~~ |
| و نیز(( امام صادق)) (ع) فرمود: | | و نیز(( امام صادق)) (ع) فرمود: |
| ~~green:هنگامى که دو برادر دینى به هم مىرسند و با هم دست مىدهند،خداوند با نظر رحمتبه آنان مىنگردد و گناهانشان، آن سان که برگدرختان مىریزد، فرو مىریزد، تا آنکه آن دو از هم جدا شوند. ~~ | | ~~green:هنگامى که دو برادر دینى به هم مىرسند و با هم دست مىدهند،خداوند با نظر رحمتبه آنان مىنگردد و گناهانشان، آن سان که برگدرختان مىریزد، فرو مىریزد، تا آنکه آن دو از هم جدا شوند. ~~ |
| ((ابو عبیده حزاء ))میگوید با ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام |امام باقر علیهالسلام)) همسفر بودم امام در میان راه برای مقصدی پیاده شد، وقتی برگشت با من مصافحه کرد و دست مرا محکم فشرد سپس فرمود: ای ابا عبیده هیچ مسلمانی با برادر دینیش دست نمیدهد و یا با باز کردن انگشتان دست، دست او را نمیفشارد مگر آنکه گناهان هر دو مانند برگ درختان پائیزی میریزد. | | ((ابو عبیده حزاء ))میگوید با ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام |امام باقر علیهالسلام)) همسفر بودم امام در میان راه برای مقصدی پیاده شد، وقتی برگشت با من مصافحه کرد و دست مرا محکم فشرد سپس فرمود: ای ابا عبیده هیچ مسلمانی با برادر دینیش دست نمیدهد و یا با باز کردن انگشتان دست، دست او را نمیفشارد مگر آنکه گناهان هر دو مانند برگ درختان پائیزی میریزد. |
| !گشادهروئی | | !گشادهروئی |
| روی باز و چهره گشاده تأثیر زیادی در جذب دلها و استحکام محبتها دارد | | روی باز و چهره گشاده تأثیر زیادی در جذب دلها و استحکام محبتها دارد |
- | ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام |حضرت علی (ع) ))میفرماید: بدرستی که شما هرگز نمیتوانید با اموالتان مردم را داشته باشید (از خود راضی کنید) سپس با خوشروئی و برخورد نیک آنها را داشته باشید (و به خود جلب کنید.) |
+ | ((امام علی)) (ع) میفرماید: بدرستی که شما هرگز نمیتوانید با اموالتان مردم را داشته باشید (از خود راضی کنید) سپس با خوشروئی و برخورد نیک آنها را داشته باشید (و به خود جلب کنید.)
علاقه، گنجى نهفته در درون است که باید آن را استخراج و آشکارکرد، تا از برکاتش بهره برد. روشنترین خیر و برکتش، تقویت دوستیهاو تحکیم آشناییها و رابطهها است. به دستور اسلام، هرگاه مؤمنى راملاقات مىکنید، مصافحه کنید، خوشرویى و چهره گشاده و بشاش وخندان به هم نشان دهید. |
| !گفتار نیکو | | !گفتار نیکو |
| قرآن کریم میفرماید: | | قرآن کریم میفرماید: |
| به بندگان من بگو بهترین سخن را بگویند به درستی که شیطان (با یک کلام ناشایست) بین آنان دشمنی ایجاد میکند همانا شیطان دشمن آشکار انسان است. | | به بندگان من بگو بهترین سخن را بگویند به درستی که شیطان (با یک کلام ناشایست) بین آنان دشمنی ایجاد میکند همانا شیطان دشمن آشکار انسان است. |
| گفتار نیکو آن است که هم محتوایش نیکو باشد و هم کیفیت ادای آن، زیبا سخن گفتن هنری است که هم باعث محبوبیت انسان میشود و هم او را در رسیدن به اهدافش کمک میکند. | | گفتار نیکو آن است که هم محتوایش نیکو باشد و هم کیفیت ادای آن، زیبا سخن گفتن هنری است که هم باعث محبوبیت انسان میشود و هم او را در رسیدن به اهدافش کمک میکند. |