تاریخچه ی:
:فصل یکم: ویژگى هاى نوشته خوب
نگارش: 2
. ویژگى هاى نوشته خوب از حیث پیام
یک . تناسب با مقتضیات زمان
نوشته خوب باید با نیازهاى روزگار خود همساز و دمساز باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادى و برخى احکام عملى که در هر روزگارى پابرجا و استوارند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت و به خواننده انتقال دهد.
دو . هماهنگى با نیاز مخاطب
نوشته خوب پیش از شکل یابى و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابى مى کند. برخى از نیازهاى مخاطب فطرى اند، یعنى پاسخ گویى به آن ها عین تعهّد است; و برخى زاید و «نیاز نما» هستند. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهاى فطرى خود را بیابد، خواه علمى باشد و خواه احساسى، کاربردى، تفریحى، و جز آن ها. از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید بدانیم:
ـ براى چه کسانى مى نویسیم.
ـ آن کسان چه نیازهاى فطرى و اصیلى دارند.
ـ راه پاسخگویى به آن نیازها چیست.
ـ آن راه را چگونه با قالب و زبان گفتار خود هماهنگ و همنوا سازیم.
ویژگى هاى نوشته خوب از حیث آیین نگارش
1. درست نویسى
2. شیوا نویسى
نوشته خوب باید هم بر پایه قواعد و هنجارهاى شناخته شده ادبى استوار باشد و هم دلکش و شیوا جلوه کند. درستى سخن در دانش هاى دستور زبان،لغت، بافت شناسى نوشته، و ساخت شناسى آن ارزیابى مى گردد. از این رو، یک نوشته درست آن است که با معیارهاى این چهار دانش برابرى کند.
نیز براى شیوانویسى (فصیح و بلیغ نویسى) راهکارهایى یافت مى شوند که در دانش هاى معانى، بیان، بدیع، و سبک شناسى مورد مطالعه قرار مى گیرند. در اثر حاضر مى کوشیم که بر راهکارهاى درست نویسى و شیوانویسى مرورى کنیم.
آموختن قواعد درست نویسى، براى نویسنده شدن «کافى» نیست، امّا مسلّماً «لازم» است.