تاریخچه ی:
:فصل یکم: ویژگى هاى نوشته خوب
تفاوت با نگارش: 1
- | @#18:~~green:. ویژگى هاى نوشته خوب از ی پیام~~#@ |
+ | @#18:~~green:. ویژگى هاى نوشته خوب از نپیام~~#@ |
- | ~~green:یک . تناسب با مقتضیات زمان~~ |
+ | ~~green:1. تناسب با مقتضیات زمان~~ |
- | نوشته خوب باید با نیازهاى روزگار خود هماز دمساز باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادى و برخى احکام عملى که در هر روزگارى پابرجا و استوارند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت و به خواننده انتقال دهد. |
+ | نوشته خوب باید با نیازهاى روزگار خود هما باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادى و برخى احکام عملى که در هر روزگارى پابرجا و استوارند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت کند و به خواننده انتقال دهد. |
- | ~~green:دو . هماهنگى با نیاز مخاطب~~ |
+ | ~~green:2. هماهنگى با نیاز مخاطب~~ |
- | نوشته خوب پیش از شکل یابى و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابى مى کند. برخى از نیازهاى مخاطب فطرى اند، یعنى پاسخ گویى به آن ها عین تعهّد است; و برخى زاید و «نیاز نما» هستند. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهاى فطرى خود را بیابد، خواه علمى باشد و خواه احساسى، کاربردى، تفریحى، و جز آن ها. از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید بدانیم: |
+ | نوشته خوب پیش از شکل یابى و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابى مى کند. برخى از نیازهاى مخاطب فطرى اند، یعنى پاسخ گویى به آن ها تعهد است. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهاى فطرى خود را بیابد، خواه علمى باشد و خواه احساسى، تفریحى، و .... از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید بدانیم: |
| ـ براى چه کسانى مى نویسیم. | | ـ براى چه کسانى مى نویسیم. |
- | ـ آن کسان چه نیازهاى فطرى و یلى دارند. |
+ | ـ آنهاچه نیازهاى فطرى وونی دارند. |
| ـ راه پاسخگویى به آن نیازها چیست. | | ـ راه پاسخگویى به آن نیازها چیست. |
- | ـ آن راه را چگونه با قالب و زبان گفتار خود هماهنگ و همنوا سازیم. |
+ | ـ آن راه را چگونه با قالب و زبان گفتار خود هماهنگ کنیم.
@#18:~~green: ویژگى هاى نوشته خوب از نظرآیین نگارش~~#@
~~green:1. درست نویسى~~
~~green:2. شیوا نویسى~~
نوشته خوب باید هم بر پایه قواعد شناخته شده ادبى استوار باشد و هم زیباو شیوا جلوه کند. درستى سخن در دانش هاى ((دستور زبان))،لغت، بافت شناسى نوشته، و ساخت شناسى آن ارزیابى مى شود. به همین جهت یک نوشته درست با معیارهاى این چهار دانش مطابقت دارد.
براى شیوانویسى (فصیح و بلیغ نویسى) راهکارهایی وجود دارد که در دانش هاى ((معانى))، (( بیان))، ((بدیع))، و ((سبک شناسى)) مورد مطالعه قرار مى گیرند. آموختن قواعد درست نویسى، براى نویسنده شدن «کافى» نیست، امّا مسلّماً «لازم» است.
|
- | | |