تاریخچه ی:
علامه امینی
تفاوت با نگارش: 4
| !~~darkgreen:::نگاهبان غدیر::~~ | | !~~darkgreen:::نگاهبان غدیر::~~ |
- | علامه امینی ال 1320 هـ.ق در تبریز متولد د. اهی ت ساگی، ر وزش علوم ینی اصطلاحت اسلامی را آغاز کرد. عبدالحسی در ی میا به ما عتادی وا م اممت و هبی لاقه نان ی ا و کتابهای متفی ر دیث و قدات د پدر خاند بهرهها برد. /> قن و نهالباغ ا ارها مطا کرده در نی آن دقیق د ود. |
+ | -=::علامه امینـى ـب الغدیـر 1320 _ 1390 هــ .ق::=- />{picture=amini.jpg height=206 width=148 align=left}!ولاد : ی ـ احسی اینى روف علامه مینى صاح الغدیر در ا 1320 هـ .ق مـا ا 1281 ـ . ر روتا (ه) ا تـوب هستان سا به ی مـد و پدر رهزگار که الا ن اما د ر ی. |
- | داین ا تقاا ک وی را ا ای امان یه ا ازد ت از ک ام الام و هبی آن آگا گر. ی ا اهنمییهای اد ی کتب روایی اای سیاری ا العه رد و بی ات و اا می انیشید. |
+ | !ندا : ندان امینى، خانانى ال لـم و فل و تقوا ینـ و داراى ابقه ر خدما دینى ود. پر عامه امینى ت لسام اج میرزا احمد امینـى (متـوفـى 1370 هـ . ق) ـود از ـضل و لمـن نامـى و مروف منطقه بـود. نیاى لامه (مولى نف على) مشهور به (میـن اشر) (موفى 1340 هـ . ) نی از فضلان و مقیان ـوه و لاقه دیـى به گردآورى کلمات ائه اار (عیهم لسلام) اشت ک ر ایـن مقوله مجموعه هایى رد آورده بو وى ه فارسى و ترکـى شعر مـى سرود نسبت ای خاان به امینى از همیـن لق (امین الشرع) نیاى آنان بوده است. |
- | بدای د 22 اگی ر کرد یا با فت بی ک در ایان د بو نجف ناسی بری یل به ا یرف. |
+ | !حصیلات : وى با استعداد نـو عجیب که دشت از همن اان کوک قــات ـوم را در مـدارس بـری بیامـوخت م چون نفـس استعلا طلب وى موتـن عـم در محدوده آذربایان ق شد ات از تبریز رخت بر بست و اهـى نجف اش گردید و در آنجا از محضر استید بزرگ ن دیار ک لم نمود تا به رج اتاد رید. |
- | علامه امینی ر اولین ا د اد و اکی کر رد ک پی از آ کسی ب ام موفق ن بود. وی ا «هدا فله» ی را ز گان بو ا لی این کب رچمار ل م استی صفا ری ولای مجهدی توه . |
+ | !اساتید : علامه از مضـر عالـمانى ـون : 1_ ی مد مولان 2_ سید مضى خسرو شاهى 3_ ی ین 4_ یـ ممـد یـوز آباد 5_ سیـد ابو ا خوانر و دیگان ستفاده برده ات، همین یا ز مراجع زرگى چن : 1_ ید ابـولحسـن اصهانى 2_ میزا ی نائینى 3_ ی عبد اکریم ائرى 4_ ی مـ سین کپانـى اصفهان وه خطو ن بزرگا ااز اجهاد دریا داشته ت. |
- | ه نا مد، مسر، یل ملم فیه دت ه یات اناری میند. لام امیی با تلی و نش ا یارت مکتب یا را توی میدد. پ از چی امینی ب تری اگاه وی بار می گر. |
+ | !أیفات : لامهى میـن را غیر از اغدیـر تألیفات ارزشمنـ دیگـى است، هـم چون: کامل الزیارات، سیرتنا و سنتنا، سیره نبینا، اعل اانام ـى مرف الملک، شداى راه فضیت، تفسیـر سـوره حمـد ثمرات لاسفار، رساله عـم درای، رساله در نیت، یاض اانـس اه و روش ما راه و روش پیامبر ماست . اما گل سر سبـد تألیفات علامه حاصل زحمات 40 ساله و موجب شهرت اان در قطار ممالک اسلامى، کتاب بـى ماننـد الغدیر است ک بالغ بر بیست جلد مى باشد. کتب الغدیر در حسن تنظیم و انشء یا مماز و کثرت منابع و نقل مدارک که به فموده خـود علامه بیـش ا ه هزار جلد مى باشد، و استنـاج به تجزیه و تحلیل و کف اغراض سـوء مخالفان در کتب خودشان و پده بـرداشتـن از چه شخصیت هاى مغرض و خیانتکار از نـاقلیـن اخبار و روایات مهول از راوین مهول الهویه و یـر اینها ز امور بسیر استثنایى و بى مانند محسـوب مى شـود، بخصـوص در فصاحت بیان و تنظیـم جملات و انسجام و شیـوایـى عبـار فـوق ممتاز است. |
- | علامه امینی اج فگی رب یز وه داشت. وی ب ع یک یباس جتی ایگونه تشخیص می هد ه ال دولت عمانی نباید ه دولت استارگ ااه ا ت ایگین دولت- به اه لای- وند. عام مینی مراه گنی همچون ((سید شرادین عای)) ضت متن گیی را بی هاد تا بانی فله سیا ام با ه مدرک ب ا لای رضه مای و ای ویه در ماب ییگرایی ی هت لی ایتاد. لاهی مصل با وی تماا یویا یعه مامی مینههی ک رید را در بارهی ی غدیر از بین رد. |
+ | !خصوصیات اخلاقى : علامه امینـى اـى ک عیر ـو که در او ـور ع ى به و احسـن جى ک این مد بزر ات عیده مانند ل طبع، استاى رو، بـى اتنایى ه یات رات لهه ا دق گویا، قلـم یان یا رسا، قیافه و سیا دل نشیـن یکى متنب و آراستگـى ب ات کریمه ی از بیل ـوکل اب ا، ابـراز ی در براب مل و ر قام دفاع از حقی و ثـا یها در میا ان کم نیـر . ال ترین صفا ممتا ى مبت و ولا کامل نبت به خاندان سا و که آمد تمام مایى وى ا ه مار مى فت به همیـن جه ست ک لامه ر بایـد در ایـن ـر، یگنه غواص دریاى بـى کـران لای دانست. |
- | ی از مولد کعه عوا م الامی ا پیامبر یاد یکد. علامه امیی با سی کتانه در نج ا نشا بزرگ ام شی را ا ح اکان ا ک ا بییاز کر. ا د ا دل لی(ع) با به ا د من اول یاسی الا یگر ار ر ام انانی شکار ردد. |
+ | !قام على : علمه ینى در عـوم اسامى من یر، حدیث درایه و لـم ل اتاد و متبحرى بى مانند به خصص در علم فقه و تاریخ گیى سبقت را همه محققان در ربود هنگامى که نخستیـن ألیف وى ت نوان شهداى راه فضیلت در، سى و پنجیـن سال نگ پ رکتش منتشر ش مراجع علماى بزرگ ما هـم چـون ی اـوالحـن اصهانى، حا قا سیـن طباطبایى قم، شیخ آقا بزر تهراـى، ی ممد سین کمپانـى و یخ ممد لیل عاملـى زبان به ین گذاردن و یـن زمنى ات که هنوز سخنى از الغدیر ر میان نبـود و پـس از ایـن مرال است ک یـن بزرگوار 40 ال دیگر ز عمر پ برکت خویش را بـا تلاشـى بى مـنـد و پشت کـارى کـم نـان در راه تحقیق و تبع گذارنـده و کتاب عظیـم و شاهکار خـویـش (الغیـر) را به جهان اسلام تقـدیـم داشت. |
| + | !فعالیت : |
| + | علامه بـراى گرد آورى مطالب الغدیر سفـرهاى پژوهشـى بسیار کرد در سرزمینهـا و شهرها، کعبه آمالـش کتابخانه هاى عمومى و شخصى بـود ایـن سفـرها پـر بـار عمـوما به مطالعه و استنتاج و تهیه مأخذ و ملاقات با استادان مى گذشت. از جمله شهرهایـى که وى به ایـن هدف به آنها سفر کرد، مـى تـوان :حیـدرآبـاد، دکـن، علیگـره، لکنهو، کـانپـور، جلالـى (در هنـد )، رامپـور، فـوعه، معره، قـاهـره (در مصـر )، حلب، نبل و دمشق (در سوریه) را بر شمرد، عشق به خـانـدان عتـرت چنـان سـراسـر وجـودش را فـرا گرفته بـود که ساعتها مطالعه در مخزن کتـابهاى خطـى و دست یافتن به گوهرهاى گرانبهاى نبـوى را بر خویشتـن خویـش هموار ساخته هرگز احساس خستگى نمى نمود. |
| + | گـوینـد در کتابخانهى یکـى از شهرهاى عراق به مطالعه مـى پرداخت، چـون ایـن کتابخانه در هر شبانه روز تنها چهار ساعت بیشتـر باز نبـود علامه امینـى هـم نمـى تـوانست بیـش از چهار روز در آن شهر بماند، با توافقى که میان وى و رئیـس کتابخانه برقرار شده بود، علامه امینـى هـر روز به هنگام ظهر یعنـى ساعت تعطیل کتـابخـانه وارد آنجا مى شـد، کتابـدار، در را به روى او مـى بست تا روز بعد سـاعت 8 صبح که در را به رویـش مـىگشـود. |
| + | در نتیجه او روزى 20 ساعت در ایـن کتابخانه کار مى کـرد و بـا لقمه نـانـى که همـراه داشت و جـرعه آبـى که کتـابـدار در اختیارش مـى گذاشت، تـوانست از میـان چهار هزار نسخهى خطـى مـوجـود در آن کتابخانه، مأخذ دلخـواه خـود را بیابـد. آرى این همه تـوانایى و پشت کار و دل بستگـى به کار، فقط و فقط در پرتو ایمان و عشق میسر است. |
| + | وی از مولود کعبه به عنوان محور امت اسلامی بعد از پیامبر یاد میکند. علامه امینی با تأسیس کتابخانه در نجف اشرف دانشگاه بزرگ عالم تشیع را تا حد امکان از کتاب بینیاز کرد. او در صدد است عدل علی(ع) با به اجرا در آمدن اصول سیاسی اسلام دیگر بار در جامعه انسانی آشکار گردد. |
| + | علامه امینی به همراه بزرگانی همچون ((سید شرفالدین عاملی)) نهضت متن گرایی را بنیان نهادند تا مبانی فلسفهی سیاسی اسلام را با ارائه مدرک به امت اسلامی عرضه نمایند و به این وسیله در مقابل نهضت پیشینگرایی یا نهضت سلفیه ایستادند. علامهی مصلح با جمعآوری اجتماجات پیشوایان شیعه تمامی زمینههای شک و تردید را در بارهی حدیث غدیر از بین میبرد. |
| ~~brown:__روش علامه برای مبارزه با استعمار تدافعی نبود بلکه با مطرح کردن ولایت و امامت و بحثهای عمیق علمی پیرامون آن به ولایت فقیه در عصر غیبت رسید.__~~ | | ~~brown:__روش علامه برای مبارزه با استعمار تدافعی نبود بلکه با مطرح کردن ولایت و امامت و بحثهای عمیق علمی پیرامون آن به ولایت فقیه در عصر غیبت رسید.__~~ |
- | بیماری و بستری شدن علامه حدود دو سال به طول انجامید و سرانجام در روز جمعه 12 تیرماه 1349 برابر با 28 ربیعالثانی 1390 هـ . ق بدرود هان گفت. |
+ | !خدمات : علامه غیر از تألیف کتب، به خدمات دیگرى نیز مـى پـرداخت از جمله کتابخانه (مکتبه الامام امـیر المومنیـن العامه) در نجف از بـاقیـات صـالحـات آن بزرگـوار بـوده و از نظر کیفیت در شمار با ارزش تریـن کتابخانه هاى علمى دنیاى اسلام است.
!دوران : علامـه امینـى در زمـانى به نگارش اثـر جاودانه خـویـش «الغدیر» همت گمارد که مردم را از آب به سراب هـدایت مـى کـردنـد و هزار گل داودى را در پـاى منارهها به دار کشیـده، نخل هـا را سـوخته، و سـروهـا از سـرمـا یخ زده بود. اما علامه با قامتى بلند و استـوار چـون تناور درختـى از بیشه شیران پا به میـدان نبرد نهاد با پیراهنـى از استقامت، قرآن به دست کوچه هاى تنگ و باریک تاریخ عبور کرد و در بلنداى کـوهستان جاى گرفت و با کلام آکنده از ایمان خویـش مرزهاى سرخ و خـونیـن غدیر را ترسیـم کرد او قاصد سپیده دمان و مرغ یا حق گوى یفتان بود ذوالفقار علـى( علیه السلام) را بر کمر و خطبه نهج البلاغه را بر لب داشت رمز و راز عشق بر زبان او جارى بـود او مى خواست نهال ولایت را در هر ولایتـى بارور سازد او سفیـر سـرزمیـن آزادى انسان از اسارتها و پیام آور صلح و دوستى بود. آن علامه مجاهـد و مصلح نستوه و احیاگر ولایت در مکتـوب پـر عظمت و جاودانى خویش خاطره پاینده واقعه شکوهمند سال دهـم هجرت را در اذهان زنده کرد او حـدیث مکرر تاریخ صـدر اسلام را باز گـو نمود که در باز گشت از حجه الـوداع پیامبـر اسلام (صل الله علیه وآله) خطبه اى ایراد فرمود که در آن ولایت و رهبرى اسلام بعد از خویش را معیـن و مشخص ساخت.
!وفات : تلاش بـى وقفه معمار مـدینه غدیر را، دچار فتـور جسمانـى کـرد و بیمارش نمـود بیمارى، اندک اندک رو به فزونـى گرفت تا اینکه آن پیر فرزانه و فقیه پر مایه در روز جمعه 12 تیـر مـاه 1349 هـ .ش برابر با 28 ربیع الثـانـى 1390 هـ .ق نزدیک اذان ظهر در آستان 70 سالگى به ملکـوت اعلى پیـوست روز بعد پیکر پاک وى در هران تشییع و پـس از نـ روز به نجف اشـرف حمل و در آنجا بعد از تشییع و طـواف بـر گرد مزار دوست در کتـابخـانه عمـومـى که خـود تأسیـس کـرده بـود به خاک سپرده شد او رفت ولى الغدیر وى چراغ خانه دلهاى با صفا و مشعل هدایت امت تا طلـوع خـورشید ولایت شد. !منابع: [http://www.al-shia.com|پایگاه اسلامی الشیعه] |
| !::روحش در جوار ائمه هدی آسوده باد:: | | !::روحش در جوار ائمه هدی آسوده باد:: |