تاریخچه ی:
ادامه
تفاوت با نگارش: 4
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | !~~green:رسایى وگویایى~~ |
+ | !رسایى وگویایى |
| رسایى وگویایى یک نوشته، هنگامى حاصل مى شود که بتوانیم معنا را خوب بپروریم. راه هاى پرورش معانى در زبان فارسى، متفاوت وگستره اند: | | رسایى وگویایى یک نوشته، هنگامى حاصل مى شود که بتوانیم معنا را خوب بپروریم. راه هاى پرورش معانى در زبان فارسى، متفاوت وگستره اند: |
| ((توصیف )) | | ((توصیف )) |
| ((تشبیه)) | | ((تشبیه)) |
| ((استعاره)) | | ((استعاره)) |
| ((کنایه)) | | ((کنایه)) |
- | !~~green:خوش آهنگی~~ کلمات یک متن باید به گونه اى کنار هم قرار گیرند که صداى خواننده بى اختیار آهنگین شود . البتّه نوع نوشته و موضوع و سبک آن در گزینش این آهنگ بسیار نقش دارد. مثلاً براى نوشته هاى عارفانه و عاشقانه، باید آهنگى نرم و لطیف در جمله جارى باشد; و براى نوشته هاى حماسى باید از آهنگى هیجان انگیز و شور آفرین ه ُت. |
+ | !خوش آهنگی کلمات یک متن باید به گونه اى کنار هم قرار گیرند که صداى خواننده بى اختیار آهنگین شود . البته نوع نوشته و موضوع و سبک آن در گزینش این آهنگ بسیار نقش دارد. مثلاً براى نوشته هاى عارفانه و عاشقانه، باید آهنگى نرم و لطیف در جمله جارى باشد; و براى نوشته هاى حماسى باید از آهنگى هیجان انگیز و شور آفرین ستده ک. |
- | !~~green:تنوع و رنگارنگی~~ تنوّع در نحوه طرح موضوع از یچه هاى گوناگون،مثل: ـ آوردن مثلها و حکایت هاى ارزنده .. ـ بهره گرفتن از کنایه هاى بلاغى. |
+ | !تنوع و رنگارنگی تنوع در نحوه طرح موضوع از ههای گوناگون،مثل: ـ آوردن مثلها و حکایت ها |
| ـ استفاده از «طنز». | | ـ استفاده از «طنز». |
| ـ آمیختن خبر و انشا و طلب و استفهام. | | ـ آمیختن خبر و انشا و طلب و استفهام. |
| ـ به کار گرفتن صنایع ادبى. | | ـ به کار گرفتن صنایع ادبى. |
| ـو .... | | ـو .... |
| + | !دلنشینی و شیرینی |
| + | براى ایجاد دلنشینى و شیرینى در یک اثر، نویسندگان راه های گوناگونى دارند. رایج ترین راه استفاده از فن((بدیع ))در نوشته هاست. |
| + | در این روش ،صنایعی به نویسنده آموخته مى شود که با آن ها مى توان کلام را آراست و دلنشین ساخت. در استفاده از این صنایع باید به 2 نکته توجه کرد: |
| + | این که زیادتر از اندازه در اثر به کار گرفته نشوند، دیگر آن که طبیعى و هنرمندانه به کار گرفته شوند، به گونه اى که خواننده ، نوشته را تصنعى و تکلف آمیز نبیند. |
| + | !تازگى وطراوت |
| + | نویسنده توانا همواره سعی می کند که از سبکهای امروزى، واژه هاى نو، تعبیرهاى تازه، ساختار مناسب استفاده کند. |
| + | هنگامى که رنگ و بوى طراوت و تازگى در یک نوشته باشد،خواننده از بعضی از عیوب آن چشم پوشى مى کند. |
| + | ََ |
| + | !سرشارى و پربارى |
| + | نوشته خوب باید خواننده خویش را در یک جریان مستمر فرهنگى پیش برد و در این زمینه نویسنده وظیفه دارد که عناصر مختلف را به تناسب در اثر خود، استفاده کند. |
| + | ~~green:بهره گیرى از آیات وروایات~~ |
| + | قرآن مجید که سرچشمه هدایت ونور است، از لحاظ فصاحت الفاظ و بلاغت معانى کتابى بى مانند است.استفاده از این آیات نورانی هم به زیباسازى نوشته کمک مى کند و هم آن را پربار و سرشار از معانى بلند مى سازد. |
| + | استفاده از آیات و روایات و دیگر شواهد براى پربار ساختن نوشته، دو گونه دارد: ((تلمیح ))و ((اقتباس)). |
| + | ~~green:تلمیح ~~آن است که در ضمن کلام، اشاره اى لطیف و ظریف به آن آیه یا ... شود، اما عین آن آورده نشود. |
| + | ~~green:اقتباس ~~آن است که عین آیه یا عبارت مورد نظر یا قسمتى از آن را که از مطلب ما حکایت مى کند،بیاوریم. |