منو
 صفحه های تصادفی
نقش تاج ستانی شاپور اول در نقش رجب
barotitis media
آزمایش واکنشهای گیاه نسبت به نور
ماشین
منطق چیست؟
آشکارسازی با فیلم عکاسی
کمک امام باقر علیه السلام به خدمتکاران
امام زمان علیه السلام در قرآن- الغاشیه : 1
سینما
سیر تکامل دین از نظر دانشمندان اسلامی
 کاربر Online
535 کاربر online
Lines: 1-20Lines: 1-20
 به طور کلی ارزش های انسانی در یک عنوان خلاصه می‌شود: معیار انسانیت درد داشتن و صاحب درد بودن است. این نکته هم در متون اسلامی و هم در عرفان مطرح است. فرق انسان و غیر انسان در این است که انسان صاحب درد است.  به طور کلی ارزش های انسانی در یک عنوان خلاصه می‌شود: معیار انسانیت درد داشتن و صاحب درد بودن است. این نکته هم در متون اسلامی و هم در عرفان مطرح است. فرق انسان و غیر انسان در این است که انسان صاحب درد است.
 اولین دردی که عرفا در انسان مطرح می کنند، درد خداجویی است و همین درد، انسان را به عبادت و پرستش خدا و راز و نیاز با او می کشاند.  اولین دردی که عرفا در انسان مطرح می کنند، درد خداجویی است و همین درد، انسان را به عبادت و پرستش خدا و راز و نیاز با او می کشاند.
-درد دیگری که ارزشمند درد نسبت به خلق خداست یعنی درد داشتن از ناراحتی‌های دیگران است و هیچ به شخص او مربوط نیست. +درد ارزشمند یگ درد نسبت به خلق خداست یعنی درد داشتن از ناراحتی‌های دیگران است.
 سعدی می‌گوید: __من از بینوائی نیم روی زرد__ *** __غم بینوایان رخم زرد کرد __ سعدی می‌گوید: __من از بینوائی نیم روی زرد__ *** __غم بینوایان رخم زرد کرد __
 قرآن کریم درباره این درد در ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)) می‌فرماید:«__فلعلک باضع نفسک علی آثارهم ان لم یومنوا بهذاالحدیث اسفا__» _سوره کهف، آیه6_ (شاید تو، ای پیامبر، از شدت تاسف و ناراحتی به خاطر ایمان نیاوردن مردم می‌خواهی خودت را به نابودی و هلاکت بیاندازی.)  قرآن کریم درباره این درد در ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)) می‌فرماید:«__فلعلک باضع نفسک علی آثارهم ان لم یومنوا بهذاالحدیث اسفا__» _سوره کهف، آیه6_ (شاید تو، ای پیامبر، از شدت تاسف و ناراحتی به خاطر ایمان نیاوردن مردم می‌خواهی خودت را به نابودی و هلاکت بیاندازی.)
 و در سوره طه آیات 1 تا 3 می فرماید: " ای پیامبر! ما قرآن را بر تو نازل نکردیم تا خود را به مشقت بیاندازی. " و در آیه 128 سوره توبه درباره ویژگی های پیامبر اکرم می فرماید: " پیامبری از میان شما آمده است که رنج های شما بر او ناگوارست (و درد شما را دارد) و برای نجات شما و هدایت شما حریص و نسبت به شما دلسوز است."  و در سوره طه آیات 1 تا 3 می فرماید: " ای پیامبر! ما قرآن را بر تو نازل نکردیم تا خود را به مشقت بیاندازی. " و در آیه 128 سوره توبه درباره ویژگی های پیامبر اکرم می فرماید: " پیامبری از میان شما آمده است که رنج های شما بر او ناگوارست (و درد شما را دارد) و برای نجات شما و هدایت شما حریص و نسبت به شما دلسوز است."
 در دوران حکومت کوتاه اما پر برکت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمومنین علیه السلام)) صحنه هایی از اظهار این همدردی با مردم در مقاطع مختلف به چشم می خورد. به عنوان نمونه هنگامی که امام خبر یافت که ((عثمان بن حنیف ))، نماینده او در ((بصره))، در یک مراسم مهمانی که تنها اشراف و ثروتمندان حضور داشته اند شرکت کرده است، نامه دردآلودی برای او نوشت و نارضایتی خویش را از عملکرد او بیان فرمود.  در دوران حکومت کوتاه اما پر برکت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمومنین علیه السلام)) صحنه هایی از اظهار این همدردی با مردم در مقاطع مختلف به چشم می خورد. به عنوان نمونه هنگامی که امام خبر یافت که ((عثمان بن حنیف ))، نماینده او در ((بصره))، در یک مراسم مهمانی که تنها اشراف و ثروتمندان حضور داشته اند شرکت کرده است، نامه دردآلودی برای او نوشت و نارضایتی خویش را از عملکرد او بیان فرمود.
-در قسمتی از این نامه علی علیه السلام یادآور می شوند که: اگر بخواهم می توانم از بهترین خوردینها (عسل مصفا) و بهترین پوشیدینها (حریر) استفاده کنم ولی هرگز که من چنین کنم و مهار خودم رابه دست حرص و هوای نفسم بدهم زیرا شاید در ((عراق)) و ((کوفه)) و ((یمامه)) وسواحل ((خلیج فارس)) و در ((حجاز)) کسانی باشند که امید به یک قرص نان را هم نداشته باشند. آیا من با شکم سیر بخوابم ودر اطرافم شکم های گرسنه و جگرهای تشنه باشد؟{__اقنع من نفسی بان یقال امیرالمومنین ولااشارکهم فی مکارالدهی__} (نهج البلاغه نامه 45) +در قسمتی از این نامه علی علیه السلام یادآور می شوند که: اگر بخواهم می توانم از بهترین خوردینها (عسل مصفا) و بهترین پوشیدینها (حریر) استفاده کنم ولی هرگز که من چنین کنم و مهار خودم رابه دست حرص و هوای نفسم بدهم زیرا شاید در ((عراق)) و ((کوفه)) و ((یمامه)) وسواحل ((خلیج فارس)) و در ((حجاز)) کسانی باشند که امید به یک قرص نان را هم نداشته باشند. آیا من با شکم سیر بخوابم ودر اطرافم شکم های گرسنه و جگرهای تشنه باشد؟ (نهج البلاغه نامه 45)
 آیا من به لقب و اسم قناعت کنم؟ آیا همینکه که مردم به من می گویند امیرالمومنین برای من کافی است و من با انسانها در سختیهای روزگار شرکت نداشته باشم؟ رهبران دینی در جامعه باید پیوسته با مردم همدردی داشته باشند و سطح زندگی خویش را در پایینترین موقعیت قرار دهند تا از نظر روحی و روانی به طبقات محروم و ضعیف فشاری وارد نشود.  آیا من به لقب و اسم قناعت کنم؟ آیا همینکه که مردم به من می گویند امیرالمومنین برای من کافی است و من با انسانها در سختیهای روزگار شرکت نداشته باشم؟ رهبران دینی در جامعه باید پیوسته با مردم همدردی داشته باشند و سطح زندگی خویش را در پایینترین موقعیت قرار دهند تا از نظر روحی و روانی به طبقات محروم و ضعیف فشاری وارد نشود.
-حضرت علی علیه السلام در پاسخ به پرسش یکی از یارانش که درباره خشونت پوشاک و خوراک ضرت است می فرماید: همانا خداوند متعال بر پیشوایان عادل واجب فرموده است که زندگی خود را با سطح زندگی ضعیف ترین افراد جامعه تنظیم کنند تا اینکه فقر و ناداری آنها باعث فشار و تحریک و از بین آنها نشود. +حضرت علی علیه السلام در پاسخ به پرسش یکی از یارانش درباره پوشاک و خوراک می فرماید: همانا خداوند متعال بر پیشوایان عادل واجب فرموده است که زندگی خود را با سطح زندگی ضعیف ترین افراد جامعه تنظیم کنند تا اینکه فقر و ناداری آنها باعث فشار و تحریک آنها نشود.
 منابع: منابع:
 نهج البلاغه،‌ نامه 45، خطبه 209؛  نهج البلاغه،‌ نامه 45، خطبه 209؛
 قرآن کریم، ‌کتاب انسان کامل، ‌آیت الله مطهری ص 76 قرآن کریم، ‌کتاب انسان کامل، ‌آیت الله مطهری ص 76

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 19 مهر 1384 [06:56 ]   4   شکوفه رنجبری      جاری 
 شنبه 05 شهریور 1384 [09:03 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [04:55 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 06 تیر 1383 [09:38 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..