| |
| |
|
| |
|
| |
| |
| |
| |
| | | | | |
| | | |
| | | |
| چکیده: | | چکیده: |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| دیر زمانی است که در این سرزمین نیاکان من و تو ساکن اند . نسل اندر نسل کاشتند و درو کردند و ساختند و هنر آفریدند . بسیار زمان ها مورد چپاول اقوام دور و نزدیک قرار گرفتند ، مقاومت کردند ، شکست خوردند و از نو تلاش خویش را افزون نمودند . پدران ما فراوان اشتباه نمودند ، بسیار فریب خوردند ، در دام آرزوهای بی فرجام گرفتار آمدند ، اما نه از پا ایستادند و نه دست از حرکت کشیدند . . نسل بعد عبرت گرفت ، راهی نو و تجربه ای جدید را برپا نمود . هرکس و هر زمان دستاوردی تازه بر جای گذاشت و میراث تجربه بشری را غنا بخشید .
| | دیر زمانی است که در این سرزمین نیاکان من و تو ساکن اند . نسل اندر نسل کاشتند و درو کردند و ساختند و هنر آفریدند . بسیار زمان ها مورد چپاول اقوام دور و نزدیک قرار گرفتند ، مقاومت کردند ، شکست خوردند و از نو تلاش خویش را افزون نمودند . پدران ما فراوان اشتباه نمودند ، بسیار فریب خوردند ، در دام آرزوهای بی فرجام گرفتار آمدند ، اما نه از پا ایستادند و نه دست از حرکت کشیدند . . نسل بعد عبرت گرفت ، راهی نو و تجربه ای جدید را برپا نمود . هرکس و هر زمان دستاوردی تازه بر جای گذاشت و میراث تجربه بشری را غنا بخشید .
|
| ایرانیان به چند چیز معروف هستند : هنر بسیار درخشان ، فرهنگ و بناهای باستانی ، سرزمین چهارفصل با منابع غنی ، ساختار و جامعه ای کاملا مذهبی با گرایش های خاص ، و هوش و خلاقیت مردمانش . این سرزمین همواره دستخوش هجوم و غارت های پیاپی قرار گرفته است ، اما هیچ گاه هیچ قوم مهاجمی تاب مقاومت نیاورده است و پس از چندی قوم غالب مجذوب فرهنگ کهن ایرانی گشت و حتی همچون ((ترکان غزنوی ))و(( سلجوقیان|سلجوقی ))، ((سلطان محمود ))و ((ملکشاه ))، فرهنگ ایرانی را ترویجی روزافزون داده است .
| | ایرانیان به چند چیز معروف هستند : هنر بسیار درخشان ، فرهنگ و بناهای باستانی ، سرزمین چهارفصل با منابع غنی ، ساختار و جامعه ای کاملا مذهبی با گرایش های خاص ، و هوش و خلاقیت مردمانش . این سرزمین همواره دستخوش هجوم و غارت های پیاپی قرار گرفته است ، اما هیچ گاه هیچ قوم مهاجمی تاب مقاومت نیاورده است و پس از چندی قوم غالب مجذوب فرهنگ کهن ایرانی گشت و حتی همچون ((ترکان غزنوی ))و(( سلجوقیان|سلجوقی ))، ((سلطان محمود ))و ((ملکشاه ))، فرهنگ ایرانی را ترویجی روزافزون داده است .
|
| | | |
| | | |
| | | | | |
|
| |
|
- | http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=18310"> |
+ | img/daneshnameh_up//04/05020110.jpg"> |
| | | |
| | | |
| | | |
| دوره های تاریخی ایران :
| | دوره های تاریخی ایران :
|
| | | |
| 1.(( ایران پیش از تاریخ ))
| | 1.(( ایران پیش از تاریخ ))
|
| 2.(( ایران باستان ))
| | 2.(( ایران باستان ))
|
| 3. ایران اسلامی( ((صفویه)) ، ((افشاریه)) ، ((زندیه)) ، ((قاجاریه)) )
| | 3. ایران اسلامی( ((صفویه)) ، ((افشاریه)) ، ((زندیه)) ، ((قاجاریه)) )
|
| 4.(( ایران معاصر ))
| | 4.(( ایران معاصر ))
|
|
| |
|
| | | |
| | | |
| | | |
| + | ((تمدن ایران|نگاهی به تمدن ایرانی ))
|
| ((مرزهای جغرافیایی فلات ایران))
| | ((مرزهای جغرافیایی فلات ایران))
|
| (( مناطق جغرافیایی مرتبط با تمدن ایران ))
| | (( مناطق جغرافیایی مرتبط با تمدن ایران ))
|
| (( نژاد های گوناگون ایرانی ))
| | (( نژاد های گوناگون ایرانی ))
|
| (( مذاهب ایرانی ))
| | (( مذاهب ایرانی ))
|
| (( زبان های ایرانی ))
| | (( زبان های ایرانی ))
|
| | | |
| | | |
| | | | | |
| | | |
| ایرانیان تنها مردمانی از ((تاریخ اسلام |جهان اسلام ))هستند که پیش از همه مغلوب گشتند و بیش از همه در ترویج اسلام و ترویج دستاوردهای علمی و فرهنگی و تمدنی آن کوشیدند و هیچ گاه هم زبان کهن خویش را رها ننمودند . | | ایرانیان تنها مردمانی از ((تاریخ اسلام |جهان اسلام ))هستند که پیش از همه مغلوب گشتند و بیش از همه در ترویج اسلام و ترویج دستاوردهای علمی و فرهنگی و تمدنی آن کوشیدند و هیچ گاه هم زبان کهن خویش را رها ننمودند . |
| هنوز فرهنگ ایرانی در منطقه جغرافیایی ((فلات ایران ))، از ماورای ((آسیای میانه ))تا ((افغانستان ))و بخش هایی از ((پاکستان ))تا ((ارمنستان ))و ((گرجستان ))و بخش هایی از(( ترکیه ))و ((عراق ))ریشه دارد . من و تو وارث تمدنی کهن با ریشه هایی بسیار دور هستیم . این میراث تنها اختصاص به ما ندارد . هرکس که همسایه ماست ، هم چون جوان ((ارمنی ))یا پیرمرد ترک ، آن زن کهنسال ((گرجی ))یا کودک پرسشگر ((بلوچ )) ، ((ترکمن ))تازه مستقل شده یا ((افغانی)) گریخته از ستم ((طالبان ))، همه و همه میراث خوار این سابقه طولانی هستیم . اما اینکه کدام میراث را بهره بگیریم به خودمان بستگی دارد . کشتارهای فاتحان یا خرد ((بوعلی سینا)) و ((شیخ بهایی)) ، ((نظامیه بغداد ))و شیخ اجل (( سعدی)) یا سرهای قطع شده و کشته های انباشته شده ، انتخاب با خود ماست .
| | هنوز فرهنگ ایرانی در منطقه جغرافیایی ((فلات ایران ))، از ماورای ((آسیای میانه ))تا ((افغانستان ))و بخش هایی از ((پاکستان ))تا ((ارمنستان ))و ((گرجستان ))و بخش هایی از(( ترکیه ))و ((عراق ))ریشه دارد . من و تو وارث تمدنی کهن با ریشه هایی بسیار دور هستیم . این میراث تنها اختصاص به ما ندارد . هرکس که همسایه ماست ، هم چون جوان ((ارمنی ))یا پیرمرد ترک ، آن زن کهنسال ((گرجی ))یا کودک پرسشگر ((بلوچ )) ، ((ترکمن ))تازه مستقل شده یا ((افغانی)) گریخته از ستم ((طالبان ))، همه و همه میراث خوار این سابقه طولانی هستیم . اما اینکه کدام میراث را بهره بگیریم به خودمان بستگی دارد . کشتارهای فاتحان یا خرد ((بوعلی سینا)) و ((شیخ بهایی)) ، ((نظامیه بغداد ))و شیخ اجل (( سعدی)) یا سرهای قطع شده و کشته های انباشته شده ، انتخاب با خود ماست .
|
| امروزه فرهنگی تازه از اقصایی دور ، از آنسوی دریاها به ما هجوم آورده است . غرب و فرهنگ غربی همه چیز را دگرگون می خواهد . اما این بار هم این هجوم ناشی از ضعف خود ماست . مغول زمانی پیروز شد که سالیانی طولانی درگیر نزاع ها و خصومت های خانگی بودیم . بدانیم که تنها با رستاخیزی فرهنگی ، آن هم نه در حرف که در عمل ، توان حرکت خواهیم داشت . بیا برخیزیم . مهاجمان هنرها و ابزارهای قدرت تازه فراهم آورده اند . می توان آموخت . من و تو ، امید را از نیاکانمان بهره بگیریم ، همین میراث ما را کافی است .
| | امروزه فرهنگی تازه از اقصایی دور ، از آنسوی دریاها به ما هجوم آورده است . غرب و فرهنگ غربی همه چیز را دگرگون می خواهد . اما این بار هم این هجوم ناشی از ضعف خود ماست . مغول زمانی پیروز شد که سالیانی طولانی درگیر نزاع ها و خصومت های خانگی بودیم . بدانیم که تنها با رستاخیزی فرهنگی ، آن هم نه در حرف که در عمل ، توان حرکت خواهیم داشت . بیا برخیزیم . مهاجمان هنرها و ابزارهای قدرت تازه فراهم آورده اند . می توان آموخت . من و تو ، امید را از نیاکانمان بهره بگیریم ، همین میراث ما را کافی است .
|
| بیا ره توشه برداریم
| | بیا ره توشه برداریم
|
| قدم در راه بگذاریم
| | قدم در راه بگذاریم
|
| ببینیم آسمان هر کجا آیا همین رنگ است ؟
| | ببینیم آسمان هر کجا آیا همین رنگ است ؟
|
| | | |
| | | |
| | | |
| |
| |
| |