تاریخچه ی:
نهضت علمی امام صادق علیه السلام
تفاوت با نگارش: 1
- | معاویه در دوران حکومتش برااس یوی نت م، رسول الله را به حکومت و ارت تبدیل کرد و تمام مقدسات را به دیده تمسخر نگریست و بد از آن طبق رویه پادشاهان، یزید را به ارت نشاند و برای او از مردم بیعت گرفت و اسلامی راکه با جهاد رسول الله و افرادی همانند ((حمزه|حمزه ))و ((جعفر بن ابیطالب|جعفر ))و علی بن ابی طالب بر پا یستاده بود، م ک
و کی آیین محمدی و سنت احمدی را برانداخت و طبق گفتار خودش، روزه و نماز و حج و زکات را برای مردم دانست و سیاست امپراطوری و کسرائی را بر عرب و عموم مسلمین جاری ساخت و حتی کار را به جائی رساند که نه تنها مردم شرف و فضل حضرت علی علیه السلام را نمی شناختند و سوابق او را در اسلام نمی دانستند بلکه او را یک مرد متجاوز و متعدی تلقی کرد و به دیده منکر ر او می نریستند. |
+ | ((معاویه)) در دوران حکومتش، میرا وت ((ت مم مطف صی له لیه و آله|رسول الله)) را به حکومت و افت تبدیل کرد و تمام مقدسات را به دیده تمسخر نگریست. او ب طبق رویه پادشاهان، پسرش ((یزید بن معاویه|یزید)) را به افت نشاند و برای او از مردم بیعت گرفت و اسلامی را که با جهاد رسول الله و افرادی همانند ((حمزه|حمزه)) و ((جعفر بن ابیطالب|جعفر بن ابیطالب)) و ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی بن ابیطالب)) پا گفته بود، نوی کشاد. آیین و سنت احمدی را برانداخت و طبق گفتار خودش، روزه و نماز و حج و زکات را برای مردم دانست و سیاست امپراطوری و کسراگونه را بر عرب و عموم مسلمین جاری ساخت؛ حتی کار را به جایی رساند که مردم نه تنها شرف و فضل حضرت علی علیه السلام را نمیشناختند و سوابق او را در اسلام نمیدانستند، بلکه او را مردی متجاوز و متعدی تلقی یکردند. |
- | حقیقت نبوت که در ولایت متجلی بود، دستخوش یا شد و از اسلام جز اسمی و از قرآن جز سمی و درسی باقی نماند، دراین مقطع، اسلام و آیین محمدی نیاز مبرم به دو کان داشت. |
+ | به این ترتیب، حقیقت نبوت که در ولایت و امامت متجلی بود، دستخوش اوشی شد و از اسلام و قرآن جز سمی باقی نماند. دراین مقطع، اسلام و آیین محمدی نیاز مبرم به دو نبش داشت: |
- | 1- کان عملی: تکا عملی توسط حضرت سی الا، حسین بن علی علیه السلام صورت گرفت، و چون صاعقه دستگاه سلطنت ار ا تکان داد و همچون کوه آتشفشان جوشید و فریاد ندای حرت بگونه ای بود که هر مرده را زنده و هر خوابی را بیدار کرد و عملا" نشان داد که آیین و رسم محمدی تبدیل به حکومت طاغوتی شده و دنیای اسلام به نام اسلام در آتش بیداد ستمگران ضد اسلام و معاند با اسلام که سنتهای جاهلی را به جای سنت های محمدی نشانده اند می سوزد و طائر بلند پرواز صدق و امانت و ایثار و ولایت و محبت در دست صیاد خون آشام گرفتار است. |
+ | 1- نبش عملی: ک توسط ((حضرت امام حسین لیه الم|امم حسین علیه السلام)) صورت گرفت و دستگاه سلطنت ا م اعقه تکان داد و همچون کوه آتشفشان جوشید. فریاد اام حین به گونهای بود که هر مردهای را زنده و هر خوابی را بیدار کرد و عملا" نشان داد که آیین محمدی تبدیل به حکومت طاغوتی شده و دنیای اسلام به نام اسلام در آتش بیداد ستمگران ضد اسلام که سنتهای جاهلی را به جای سنتهای محمدی نشاندهاند میسوزد و پرندهی بلندپرواز صدق و امانت و ایثار و ولایت و محبت در دست صیاد خون آشام گرفتار است. |
- | 2- کان علمی: تکا عی س حضرت صادق علیه السلام صورت گرفت. پس از قیام مسلمین بر علیه حکومت بنی امیه و قیام ((ابومسلم خراسانی)) شرط ارت و ریاست برای حضرت صادق علیه السلام از همه فراهم تر و تضیات شرائط و معلاتش ز همه یشتر بد وی حضرت ین صراط قدمی ننهد، زیرا به خوبی می دانست که اگر حکومت را در دست گیرد باید تمام وقتش مصروف به اصلاحات عملی و مباشرت در تظیم ند و ها و ییر و بدیل رؤسای ر ه رؤسای عدل و تنظیم دیوان و قضاء و سایر امور از جنگ و سرکوبی مخالفان ردد و دیگر مجال ک می بیان آیین رسول خدا و فقه و تفسیر حدیث و تبدیل سنتهای جاهلی به سنت های محمدی و کشف حقیقت امر برای مردم و ارائه ولایت و باطن نبوت و اظهار اسلام راستین را ندارد و این مکتب علمی نیاز به دقت طولانی و جهادی بزرگ دارد.
بر این اساس با مجاهده نفس و کوشش خستگی ناپذیر درشب و روز در مدت سی سال از پا ننشست و آیین اسلام را به خوبی نشان داد و روح پیامبر و ولایت علی را زنده کرد، بدین جهت است که مکتب جعفری مرسوم شد.
اگر چه تمام امامان علیهمالسلام پاسدار همین آیین بودند ولی موقعیت علمی، بالاخص درآن موقعی که علماء و فضلا از ادیان و مذاهب و حکماء و متکلمان و فیلسوفان از هر مذهب و دینی بر نشر آثار خود آزادانه اهتمام داشتند، این قرعه الهیه به نام نامی آن حضرت زده شده و با تشکیل مدرس علمی در مدینه و عراق و تربیت و بحث و استدلال و برهان با چندین هزار نفر شاگرد و محدّث و مفسّر وخطیب و حکیم، حضرت بیان کرد آنچه را باید بیان کند و پرده برداشت از آنچه باید پرده بردارد.
به طوری که دشمن و دوست و مخالف و موافق به سرشار بودن علم و کمال، تقوی و اعراض از زینت های دنیا و علو فکر و قدرت رأی و همّت عالی و مکتب والای آن حضرت اقرار و اعتراف نمودند. |
+ | 2- نبش علمی: این جنبش توسط ((حضرت اام جعر صاد علیه سلم|حضرت صادق علیه السلام)) صورت گرفت. پس از قیام مسلمین علیه حکومت بنیامیه و قیام ((ابومسلم خراسانی))، فر افت و ریاست برای حضرت صادق علیه السلام از همه فراهمتر بود؛ ی اام ه ی موعیت نایی نکد، زیرا به خوبی میدانست که اگر حکومت را در دست گیرد، باید تمام وقتش را صرف اصلاحات و عزل واین کار و ن ولی ادل و تنظیم دیوان قضایی و سرکوبی مخالفان ند و دیگر مجال خت ب بیان آیین رسول خدا و فقه و تفسیر حدیث و تبدیل سنتهای جاهلی به سنتهای محمدی و ارائه ولایت و اظهار اسلام راستین را ندارد. |
| + | به همین دلیل با کوششی خستگیناپذیر و شبانهروزی در مدت سی سال آیین اسلام و روح پیامبر و ولایت علی را زنده کرد و مکتب جعفری را پایه نهاد. اگر چه تمام امامان علیهمالسلام پاسدار همین مکتب و آیین بودند، ولی موقعیت علمی او، بهخصوص در آن موقعی که علما و حکما و فیلسوفان همهی مذاهب و ادیان آزادانه به نشر آثار خود میپرداختند، این قرعه به نام امام صادق علیه السلام افتاد. امام با تشکیل مدرس علمی در مدینه و عراق و تربیت چندین هزار شاگرد و محدّث و مفسّر و خطیب و حکیم، آنچه را که باید میآموخت، آموخت و از آنچه باید پرده برمیداشت، پرده برداشت؛ به طوری که دشمن و دوست و مخالف و موافق به سرشار بودن علم و کمال، تقوی، تعالی فکر، قدرت نظر، همّت عالی و مکتب والای او اقرار میکردند. |