تاریخچه ی:
تاریخچه آزمونهای رفتاری
تفاوت با نگارش: 1
| + | {DYNAMICMENU()} |
| + | __واژهنامه__ |
| + | *((واژگان روانشناسی تربیتی)) |
| + | *((واژگان روانشناسی یادگیری)) |
| + | *((واژگان روانشناسی تفکر و هوش)) |
| + | __مقالات مرتبط__ |
| + | *((آزمون خود شناسی)) |
| + | *((انعطاف پذیری)) |
| + | *((انواع مشکلات تربیتی کودکان)) |
| + | *((تفریحات سالم در اسلام)) |
| + | *((روانشناسی تربیتی)) |
| + | *((روشهای افزایش رفتار مطلوب در دانش آموزان)) |
| + | *((روشهای مقابله با مخالفت کردنهای کودکان)) |
| + | *((طبقه بندی اهداف آموزش)) |
| + | *((نظریات یادگیری)) |
| + | *((نقش مدارس در مشاوره شغلی)) |
| + | *((مشکلات مراحل نوجوانی)) |
| + | __کتابهای مرتبط__ |
| + | *((کتابهای روانشناسی تربیتی)) |
| + | __[http://217.218.177.31/mavara/mavara-view_forum.php?forumId=45|انجمن روانشناسی]__ |
| + | __سایتهای مرتبط__ |
| + | *سایتهای داخلی |
| + | **[http://www.ier.ir/|پژوهشکده تعلیم و تربیت] |
| + | **[http://www.iranpa.org/|اانجمن روانشناسی ایران] |
| + | **[http://angosht.com/ravan.htm|تستهای روانشناسی] |
| + | **[http://iranpa.org/Page.asp?T_Pages=63|تازههای کتابهای روانشناسی ایران] |
| + | **[http://www.iranpa.org/|انجمن مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.pcoiran.com/|سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.ircounseling.org/mainPage.aspx|انجمن مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.iranianasp.org/|انجمن روانشناسی اجتماعی ایران] |
| + | **[http://alireza51.iblog.com/|روان شناسی کاربردی] |
| + | **[http://inspsyedu.ut.ac.ir/|موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران] |
| + | *سایتهای خارجی |
| + | **[http://www.tregistry.com/|مشاوره آموزشی مدیریت] |
| + | **[http://www.unitar.org/|موسسه سازمان ملل برای تحقیقات و آموزش] |
| + | **[http://www.ed.uiuc.edu/eps/educetionaltheory/|نظریه های آموزشی] |
| + | **[http://www.tcrecord.org/|ندای اندیشمندان ، محققین علوم تربیتی] |
| + | **[http://www.incops.de/|آشنایی با روانشناسی شناختی] |
| + | **[http://www.bbpp.de/inhaltrecht.htm|مرکزی برای اطلاعات گسترده در رابطه با روانشناسی] |
| + | **[http://userpage.fu-berlin.de/~health/world14.htm|اطلاعات پیرامون خودمدیریت] |
| + | **[http://www.psychotherapie.com/|سایتی بسیار جالب و پراطلاعات در زمینههای مختلف روانشناسی] |
| + | **[http://www.psychologyinfo.com/|اطلاعات روانشناسی] |
| + | **[http://psychcentral.com/|مرکز روانشناسی] |
| + | **[http://www.psychology.net/|شبکه روانشناسی] |
| + | **[http://www.spsp.org/|روانشناسی اجتماعی و شخصیت] |
| + | **[http://www.socialpsychology.org/|شبکه روانشناسی اجتماعی] |
| + | **[http://www.tandf.co.uk/journals/carfax/01443410.html|روانشناسی تربیتی در عمل] |
| + | **[http://en.wikipedia.org/wiki/Psychology|روانشناسی (ویکی پدیا)] |
| + | __گالری تصویر__ |
| + | *[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=39|گالری علوم] |
| + | **[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=28|گالری علوم اجتماعی] |
| + | body= |
| + | |~| |
| + | {DYNAMICMENU} |
| !اقدامات اولیه در ایجاد آزمونهای رفتاری | | !اقدامات اولیه در ایجاد آزمونهای رفتاری |
- | درست است که آزمونها مبدا تاریخی بسیار تازهای دارند، اندیشه شناخت انسانها و پیبردن به خصوصیات و ویژگیهای روانی و رفتاری افراد قدمت طولانی دارد. با توجه به تفاوتهای افراد و برآورد آنها ، دست زدن به آزمایشهای مختلف به این منظور را میتوان لابلای کتابهای مختلف مذهبی ، تاریخی و حتی ادبی پیدا کرد. در ((تورات)) کتاب آسمانی یهودیان آمده است: ~~brown:برای سرکوبی دشمنان فقط سربازانی را برگزین که بتوانند بدون خم کردن زانو ، از چشمه آب بنوشند.~~
شاگردان اصناف قرون وسطی میبایستی آزمایشهای متعددی را میگذراندند تا بتوانند به عنوان استاد در شغل خود شناخته شوند. هر چند تقریبا تا یک قرن پیش نه از ((روان سنجی)) حرف میزدند و نه از فنون مربوط به ((آزمونهای رفتاری)) ، اما عموما برای مقاصد خود ضوابط و شرایطی را در نظر میگرفتند که بیشباهت به روشها و رویههای فعلی آزمونهای رفتاری نیست. |
+ | درست است که آزمونها مبدا تاریخی بسیار تازهای دارند، اندیشه شناخت انسانها و پیبردن به خصوصیات و ویژگیهای روانی و رفتاری افراد قدمت طولانی دارد. با توجه به تفاوتهای افراد و برآورد آنها ، دست زدن به آزمایشهای مختلف به این منظور را میتوان لابلای کتابهای مختلف مذهبی ، تاریخی و حتی ادبی پیدا کرد. در ((تورات)) کتاب آسمانی یهودیان آمده است: ~~brown:برای سرکوبی دشمنان فقط سربازانی را برگزین که بتوانند بدون خم کردن زانو ، از چشمه آب بنوشند.~~ /> />شاگردان اصناف قرون وسطی میبایستی آزمایشهای متعددی را میگذراندند تا بتوانند به عنوان استاد در شغل خود شناخته شوند. هر چند تقریبا تا یک قرن پیش نه از ((روان سنجی)) حرف میزدند و نه از فنون مربوط به ((آزمونهای رفتاری)) ، اما عموما برای مقاصد خود ضوابط و شرایطی را در نظر میگرفتند که بیشباهت به روشها و رویههای فعلی آزمونهای رفتاری نیست. |
| !ظهور روان شناسی تجربی و نقش موثر آن در ایجاد آزمونهای رفتاری | | !ظهور روان شناسی تجربی و نقش موثر آن در ایجاد آزمونهای رفتاری |
- | ریشه آزمونها با ریشه ((روان شناسی تجربی)) در هم آمیخته است. در واقع اولین قدمهایی که برای اندازهگیری مسائل رفتاری برداشته شده در آزمایشگاهها بوده است. میتوان گفت که ریشه این اقدامات و این تلاشهای روان سنجی نیز به قرن نوزده میرسد. اولین آزمایشگاه روان شناسی تجربی در سال 1879 توسط ~~green:ویلهم~~ و ~~green:ونت~~ در شهر لایپزیک آلمان تاسیس شد. میتوان ادعا کرد که آزمونهای رفتاری نیز در همین آزمایشگاه متولد یا بارور شدند.
فکر اندازه گیری صحیح پدیدههای رفتاری و روانی ، به ایجاد فنون مناسب و تهیه هنجارها ، همه اولین مرحله تهیه آزمونها را تشکیل میدادند. اولین تلاشهای آزمایشگاهی به بررسی فرآیندهای رفتاری و روانی تحقیقات و آزمایشات گالتون او را به اندازه گیری استعدادهای فردی هدایت کرد. کتاب او با عنوان __~~green:انسان سنجی~~__ یا اندازه گیری تواناییهای مختلف انسان شهرت بسیاری پیدا کرد. |
+ | ریشه آزمونها با ریشه ((روان شناسی تجربی)) در هم آمیخته است. در واقع اولین قدمهایی که برای اندازهگیری مسائل رفتاری برداشته شده در آزمایشگاهها بوده است. میتوان گفت که ریشه این اقدامات و این تلاشهای روان سنجی نیز به قرن نوزده میرسد. اولین آزمایشگاه روان شناسی تجربی در سال 1879 توسط ~~green:ویلهم~~ و ~~green:ونت~~ در شهر لایپزیک آلمان تاسیس شد. میتوان ادعا کرد که آزمونهای رفتاری نیز در همین آزمایشگاه متولد یا بارور شدند. /> />فکر اندازه گیری صحیح پدیدههای رفتاری و روانی ، به ایجاد فنون مناسب و تهیه هنجارها ، همه اولین مرحله تهیه آزمونها را تشکیل میدادند. اولین تلاشهای آزمایشگاهی به بررسی فرآیندهای رفتاری و روانی تحقیقات و آزمایشات گالتون او را به اندازه گیری استعدادهای فردی هدایت کرد. کتاب او با عنوان __~~green:انسان سنجی~~__ یا اندازه گیری تواناییهای مختلف انسان شهرت بسیاری پیدا کرد. |
| !شروع واقعی آزمونهای روانی و رفتاری | | !شروع واقعی آزمونهای روانی و رفتاری |
- | در سال 1890 بود که اصطلاح تستهای رفتاری برای اولین بار وارد ((روان شناسی)) شد. این اصطلاح بطور غیر منتظره اشاعه پیدا کرد و در تمام زبانها معادلی برای آن بوجود آمد. در سال 1896 ~~green:آلفردبینه~~ و ~~green:ویلیام هانری~~ مقالهای در مجله روان شناسی منتشر کردند و در آن اثر آزمونهای موجود را که به نظر آنها فقط اعمال بسیار ساده و پایین ذهن را اندازه میگرفتند مورد انتقاد قرار دادند. آنها برای اندازهگیری استعدادهای واقعی ذهن ، آزمونهایی را که به رفتار زندگی واقعی نزدیکتر بود پیشنهاد کردند.
آزمونی که آلفرد بینه با هدف اندازه گیری هوش تهیه کرد، در واقع اولین سری آزمونهای روانی به معنای امروزی کلمه را تشکیل میدهد. این مقیاس که برای اولین بار در سال 1905 منتشر شد، به رغم نقایصی که دارد، تاریخ شروع واقعی آزمونهای روانی را نشان میدهد. این مقیاس از نظر اندازهگیری رشد ذهنی الهام بخش سایر روان شناسان و مولفان آینده بوده است. بر این اساس آلفرد بینه را پدر آزمونهای روانی نامیدهاند. |
+ | در سال 1890 بود که اصطلاح تستهای رفتاری برای اولین بار وارد ((روان شناسی)) شد. این اصطلاح بطور غیر منتظره اشاعه پیدا کرد و در تمام زبانها معادلی برای آن بوجود آمد. در سال 1896 ~~green:آلفردبینه~~ و ~~green:ویلیام هانری~~ مقالهای در مجله روان شناسی منتشر کردند و در آن اثر آزمونهای موجود را که به نظر آنها فقط اعمال بسیار ساده و پایین ذهن را اندازه میگرفتند مورد انتقاد قرار دادند. آنها برای اندازهگیری استعدادهای واقعی ذهن ، آزمونهایی را که به رفتار زندگی واقعی نزدیکتر بود پیشنهاد کردند. /> />آزمونی که آلفرد بینه با هدف اندازه گیری هوش تهیه کرد، در واقع اولین سری آزمونهای روانی به معنای امروزی کلمه را تشکیل میدهد. این مقیاس که برای اولین بار در سال 1905 منتشر شد، به رغم نقایصی که دارد، تاریخ شروع واقعی آزمونهای روانی را نشان میدهد. این مقیاس از نظر اندازهگیری رشد ذهنی الهام بخش سایر روان شناسان و مولفان آینده بوده است. بر این اساس آلفرد بینه را پدر آزمونهای روانی نامیدهاند. |
| !تکامل و گسترش آزمونهای رفتاری | | !تکامل و گسترش آزمونهای رفتاری |
| اثر بینه و شکل تجدید نظر شده آن با عنوان آزمونهای ~~green:استفرد~~ - ~~green:بینه~~ بطور سریع و گستردهای در تمام کشورها نفوذ کرد و ترجمهها و انطباقهای متعددی از آن به عمل آمد. تا جنگ بین الملل اول ، جنبش تهیه آزمونهای رفتاری در بسیاری از کشورها مخصوصا در آمریکا رونق یافت. ~~green:ثرندایک~~ و ~~green:ترمن~~ ، ~~green:ویپل~~ ، ~~green:فریمن~~ ، ~~green:کال~~ ~~green:واتیس~~ از جمله روان شناسانی هستند که فعالانه در گسترش آن کوشیدهاند. به علاوه دو مرکز کاملا فعال ، یکی در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک و دیگری در دانشگاه شیکاگو بوجود آمد. تعداد قابل ملاحظه کتابها و تحقیقات دوام استثنایی جنبش آزمونهای رفتاری را در این کشور به اثبات میرساند. | | اثر بینه و شکل تجدید نظر شده آن با عنوان آزمونهای ~~green:استفرد~~ - ~~green:بینه~~ بطور سریع و گستردهای در تمام کشورها نفوذ کرد و ترجمهها و انطباقهای متعددی از آن به عمل آمد. تا جنگ بین الملل اول ، جنبش تهیه آزمونهای رفتاری در بسیاری از کشورها مخصوصا در آمریکا رونق یافت. ~~green:ثرندایک~~ و ~~green:ترمن~~ ، ~~green:ویپل~~ ، ~~green:فریمن~~ ، ~~green:کال~~ ~~green:واتیس~~ از جمله روان شناسانی هستند که فعالانه در گسترش آن کوشیدهاند. به علاوه دو مرکز کاملا فعال ، یکی در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک و دیگری در دانشگاه شیکاگو بوجود آمد. تعداد قابل ملاحظه کتابها و تحقیقات دوام استثنایی جنبش آزمونهای رفتاری را در این کشور به اثبات میرساند. |
| !ایجاد آزمونهای گروهی | | !ایجاد آزمونهای گروهی |
| در سال 1917 قدم مهم دیگری در زمینه پیشرفت آزمونها برداشته شد و اما این قدم در مورد فنون اجرایی آزمونها بود. بدین ترتیب که آزمونهای روانی را به گروهی بر روی سربازان آمریکایی که در حال اعزام به اروپا برای شرکت درجنگ بودند اجرا کردند. البته این نوع آزمایش چندان تازگی نداشت. پیش از آن ثراندایک و ابینگهاوس کارهایی را در این زمینه انجام داده بودند. آزمونهای ارتش که در جریان جنگ بین الملل روم مورد تجدید نظر قرار گرفت و تکامل یافت نقطه شروع آزمونهای گروهی را تشکیل میدهد. | | در سال 1917 قدم مهم دیگری در زمینه پیشرفت آزمونها برداشته شد و اما این قدم در مورد فنون اجرایی آزمونها بود. بدین ترتیب که آزمونهای روانی را به گروهی بر روی سربازان آمریکایی که در حال اعزام به اروپا برای شرکت درجنگ بودند اجرا کردند. البته این نوع آزمایش چندان تازگی نداشت. پیش از آن ثراندایک و ابینگهاوس کارهایی را در این زمینه انجام داده بودند. آزمونهای ارتش که در جریان جنگ بین الملل روم مورد تجدید نظر قرار گرفت و تکامل یافت نقطه شروع آزمونهای گروهی را تشکیل میدهد. |
| !ایجاد آزمونهای شخصیت | | !ایجاد آزمونهای شخصیت |
| آخرین مرحله تلاش در تهیه آزمونهای رفتاری مربوط به تهیه آزمونهای شخصیت بود که مساله را قدری پیچیدهتر و مستلزم بررسیهای عمیقتر مینمود. در آزمونهای شخصیت بیشتر جنبههای کاملا کیفی ، غیر شناختی ، ناپایدار و سیال رفتارهای فردی مورد مطالعه قرار میگیرد. با وجود اینکه حدود چهل سال از شروع ساخت آزمونهای شخصیت میگذرد، آزمونهای متعدد و کاملتری در این زمینه تهیه و عرضه شده است. | | آخرین مرحله تلاش در تهیه آزمونهای رفتاری مربوط به تهیه آزمونهای شخصیت بود که مساله را قدری پیچیدهتر و مستلزم بررسیهای عمیقتر مینمود. در آزمونهای شخصیت بیشتر جنبههای کاملا کیفی ، غیر شناختی ، ناپایدار و سیال رفتارهای فردی مورد مطالعه قرار میگیرد. با وجود اینکه حدود چهل سال از شروع ساخت آزمونهای شخصیت میگذرد، آزمونهای متعدد و کاملتری در این زمینه تهیه و عرضه شده است. |
| !ظهور و روش جامعه سنجی | | !ظهور و روش جامعه سنجی |
| این روش در سال 1934 با انتشار کتابی از ~~green:مورنو~~ پزشک و فیلسوف رومانی که از سال 1925 به آمریکا مهاجرت کرده بود بوجود آمد. ((جامعه سنجی)) موجودیت خود را مدیون تحقیقی است که در حومه شهر وین به علت نزاع فراوان بین همسایگان انجام گرفته بود. این تحقیق توانسته بود افرادی را که برای بعضی مردم یا برای اکثریت مردم غیر قابل تحمل بودند تشخیص دهد. روش جامعه سنجی به بررسی رفتارهایی میپردازد که در داخل اجتماع و گروه معنی پیدا میکنند. | | این روش در سال 1934 با انتشار کتابی از ~~green:مورنو~~ پزشک و فیلسوف رومانی که از سال 1925 به آمریکا مهاجرت کرده بود بوجود آمد. ((جامعه سنجی)) موجودیت خود را مدیون تحقیقی است که در حومه شهر وین به علت نزاع فراوان بین همسایگان انجام گرفته بود. این تحقیق توانسته بود افرادی را که برای بعضی مردم یا برای اکثریت مردم غیر قابل تحمل بودند تشخیص دهد. روش جامعه سنجی به بررسی رفتارهایی میپردازد که در داخل اجتماع و گروه معنی پیدا میکنند. |
| !وضع کنونی آزمون های رفتاری | | !وضع کنونی آزمون های رفتاری |
| تحول روشهای تشخیص فردی از کارها و اقدامات مختلف شروع شده است و بتدریج توانسته است از چهار دیواری آزمایشگاه وارد زندگی واقعی شود. این روشها که ابتدا در مورد کودکان بکار رفتهاند، در حال حاضر رواج کامل پیدا کرده و برای گروههای سنی مختلف کاربرد پیدا کرده اند. توانستهاند جنبههای مختلفی از رفتار را مورد بررسی قرار دهند، به شیوههای کاملتری اجرا شوند و نقایص اولیه را تا حدودی رفع نمایند. این روشها از مدرسه و از موسسات تربیتی به زمینه کاملا متفاوت نفوذ کرده است. بطوری که امروزه در کلینیکهای پزشکی ، مشاوره ، سربازخانهها ، زندانها ، میادین ورزشی ، کارخانهها و مراکز استخدامی گسترش یافته و مورد استفاده قرار میگیرند. | | تحول روشهای تشخیص فردی از کارها و اقدامات مختلف شروع شده است و بتدریج توانسته است از چهار دیواری آزمایشگاه وارد زندگی واقعی شود. این روشها که ابتدا در مورد کودکان بکار رفتهاند، در حال حاضر رواج کامل پیدا کرده و برای گروههای سنی مختلف کاربرد پیدا کرده اند. توانستهاند جنبههای مختلفی از رفتار را مورد بررسی قرار دهند، به شیوههای کاملتری اجرا شوند و نقایص اولیه را تا حدودی رفع نمایند. این روشها از مدرسه و از موسسات تربیتی به زمینه کاملا متفاوت نفوذ کرده است. بطوری که امروزه در کلینیکهای پزشکی ، مشاوره ، سربازخانهها ، زندانها ، میادین ورزشی ، کارخانهها و مراکز استخدامی گسترش یافته و مورد استفاده قرار میگیرند. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((آزمونهای رفتاری)) | | *((آزمونهای رفتاری)) |
| *((کاربرد آزمونهای رفتاری)) | | *((کاربرد آزمونهای رفتاری)) |
| *((تهیه آزمون رفتاری)) | | *((تهیه آزمون رفتاری)) |
| *((رفتار اجتماعی)) | | *((رفتار اجتماعی)) |
| *((روان شناسی تجربی)) | | *((روان شناسی تجربی)) |
| *((روان سنجی)) | | *((روان سنجی)) |
| *((نظریه رفتار درمانی)) | | *((نظریه رفتار درمانی)) |