منو
 کاربر Online
660 کاربر online

ضربه زدن در فوتبال

تازه کردن چاپ
فرهنگ > ورزش
(cached)

ضربه زدن در فوتبال

مراحل اولیه و اصلی لگد زدن (توپ زدن) مشابه پاس دادن است با این تفاوت که هنگام ضربه زدن باید کنترل بیشتری بر روی دو نیروی واقع بر توپ (یعنی نیروی جاذبه و اینرسی) و در هنگام شوت زدن به زاویه و جهت توپ داشته باشید . روش های مختلفی برای ضربه زدن وجود دارد ولی در اصل همه آنها مشابه و ساده می باشند . پایی که به توپ ضربه می زند مهم تر از پای تکیه گاه است ولی پای تکیه گاه به پای ضربه زننده اجازه تاب خوردن در جهت زاویه صحیح را می دهد . به عنوان مثال زمانی که پای تکیه گاه در پشت توپ قرار وی دهید مسلما قصد بلند کردن از روی زمین را دارید . بر عکس زمانی که اشتباهی رخ داده و پای تکیه گاه در جلوی توپ واقع می شود از نیروی ضربه کاسته شده و توپ به طرف زمین کمانه می کند . بنابراین زاویه صعود توپ به وسیله محل پای تکیه گاه تعیین می شود و محل پای تکیه گاه نیز بستگی به خط توپ (خط توپ ، خط فرضی در مرکز توپ) دارد .
جهت ضربه زدن نیز به وسیله محل پا و زانوی تکیه گاه در لحظه اصابت کفش به توپ تعیین می شود . زمانی که به توپ در جهت بازیکن دیگر ضربه می زنید به یاد داشته باشید که پا و زانوی تکیه گاه رو به هدف قرار گیرند . این دو مرحله اصلی را تا زمانی که اتوماتیک وار قادر به انجام آن باشید تمرین کنید .
وضعیت بدن نیز مهم است . برای ارتفاع متوسط یا ضربه کوتاه شانه شما باید مستقیما در بالای پا و زانوی تکیه گاه قرار گرفته و بدن نیز به جلو خم شود . برای فرستادن توپ به بالا مخصوصا در مواردی که قصد وارد کردن آن در دروازه حریف را دارید باید بدن را به طرف عقب خم کرده و شانه خود را در پشت پا و زانوی تکیه گاه قرار دهید .

ممکن است فردی در هنگام ضربه زدن این نقاط را بکار برد :

قسمت بالا ، داخل پا ، خارج پا ، قسمت داخل یا خارج کفش و حتی پاشنه و انگشت پا .
انگشت پا در هنگام وارد کردن توپ در دروازه بکار می رود . در بسیاری از مسابقات ضربه ها توسط قسمت جلوی پا اجرا می شوند . هنگامی که فضای خالی بیشتر است و مایل به اجرای پرش بلند توپ هستید می توانید از قسمت مرکزی بالای پا استفاده کنید .
برای اجرای ضربات منحنی ، قسمت داخل یا خارج بالای کفش را بکار برید . برای فرستادن توپ به طرف چپ باید با قسمت داخل بالای پای راست به توپ ضربه بزنید . اگر می خواهید توپ به طرف راست برود باید با پای راست قسمت خارجی بالای کفش را در جهت ضربه به قسمت چپ توپ بکار برید .
قسمت داخل و خارج پا نیز در مواردی بکار می روند که بازیکن نزدیک دروازه قرار می گیرد و دروازه بان ها برای جلوگیری از پیشرفت مهاجمان به جلو آمده و سعی در تنگ کردن زاویه و سد کردن مسیر آنها می کنند .
هنگامی که دروازه بان به طرف جلو می دود به نظر می رسد که قسمتی از دروازه را اشغال کرده و امتیاز پرتاب توپ به طرف همه نقاط دروازه را از مهاجم می گیرد. زمانی که نزدیک دروازه بان قرار می گیرید باید به دقت محل توپ و دروازه بان را بررسی کنید . می دانید چرا ؟ زیرا برای دروازه بان نجات یک ضربه پر قدرت آسان تر از ضربه دقیق و ضعیف است . ضربه قوی سریع تر حرکت می کند ولی ضربه آرام موجب می شود که توپ جهت دلخواه را طی کند . زمانی که از قسمت داخل پا استفاده می کنید به علت وجود فضای بیشتر توپ را دقیق تر بر روی زمین قرار می دهید .

برای اجرای ضربه طولانی باید سه نکته زیر را در مورد پای ضربه زننده بکار برید :

  • ساق پا نباید سفت شود بلکه باید براحتی به طرف عقب تابیده شود .
  • پای ضربه زننده باید از قدرت کافی برخوردار باشد .
  • پس از اتمام ضربه به توپ ، پای شما باید به طرف جلو و بالا پیش برود و حرکت نیم دایره ای را تکمیل کنند .

برای حرکت توپ در هوا زانو و پا را به طرف بالا و پشت خود تاب دهید . بنابراین فاصله انگشت پا و زانو از زمین مساوی بوده و امکان اجرای ضربه کوتاه یا بلند زانو را ایجاد می کند .
نکته مهم دیگر این است که در لحظه تماس با توپ فقط به توپ نگاه کنید . شما باید محل مدافعان و دروازه بان ها را ارزیابی کنید . زمانی که چشم های شما به طرف توپ بر می گردند در مورد جهت صحیح نیروی ضربه مستقیم بگیرید . بسته به آموزش های قبلی شما خاصیت اتوماتیکی ضربه بیشتر یا کمتر خواهد بود.
برای اجرای ضربه باید گفت که بازوها در جهت حفظ تعادل بدن از عوامل ضروری محسوب می شوند . بازوی بالای پای ضربه زننده باید در کنار بدن واقع شود در حالی که بازوی دیگر بالاتر یا پایین تر از سطح شانه قرار می گیرد . با حفظ آرامش تمام قدرت و انرژی شما بر روی حرکت سریع پای ضربه زننده متمرکز می شود . زمانی که پا به توپ برخورد می کند مانند این است که انفجاری رخ دهد . شما از نظر فیزیکی باید در وضع بسیار خوبی به سر برید بنابراین انرژی خود را بیهوده هدر ندهید .
حال اجازه دهید که به چگونگی اجرای ضربه دوچرخه (برگردان) بپردازیم . زیرا یکی از حرکات تماشایی است که احتیاج به تمرینات زیاد و احتیاط دارد . بهتر است که آن را بر روی زمین نرم ، چمن یا شن انجام دهید .

حرکت بر گردان :
img/daneshnameh_up/7/7b/0006-0409-2110-5452_SM.jpg

این حرکت احتیاج به همکاری تمام اعضای بدن دارد . ابتدا پا ها را به طرف جلو و بالا پرتاب کنید . چنین حرکتی موجب عقب راندن بدن در هوا می گردد . یکی از پاها را بالاتر نگاه دارید این عمل موجب می شود که پای ضربه زننده آسان تر تابیده شود . سپس فرود آمدن بر روی دست ها ، ساعد ها و پشت را شروع کنید . این عمل احتیاج به صبر و تحمل بازیکن برای یادگیری دارد . اگر تصور می کنید که قادر به انجام این حرکت نیستید مایوس نشوید و دوباره تلاش کنید . بسیاری از فوتبالیست ها هنوز هم قادر به اجرای صحیح این روش نیستند .
ضربه زدن از عوامل اصلی فوتبال است زیرا موجب به ثمر رساندن اکثر قریب به اتفاق گل ها می شود. بنابراین تمرینات را قطع نکرده و هر دو پا را بکار برید . بازیکن خوب باید بتواند توسط هر دو پا به توپ ضربه بزند . شما نیز نباید نظریه زاویه ها را فراموش کنید و همیشه توپ را در محل درست قرار داده و وارد دروازه حریف کنید .
زمانی که نزدیک دروازه هستید و شانس ضربه زدن و وارد کردن توپ در دروازه حریف را دارید سعی در اجرای دریبل نکنید . نکته مهم این است که شانس خود را در پرتاب توپ به طرف دروازه حریف کنید. وارد کردن توپ در داخل دروازه حریف از 30 متری نیز امکان پذیر است بنابراین منتظر واقع شدن در منطقه پنالتی نشوید . لازم است بدانید که اگر موقعیت بازیکن دیگر تیم در پرتاب توپ به طرف دروازه حریف از شما بهتر است باید توپ را به او پاس دهید و این موقعیت را برای او ایجاد کنید . اهمیت بازیکنی که توپ را به موقع پاس می دهد به اندازه بازیکنی است که توپ را در درون دروازه حریف جای می دهد .




تعداد بازدید ها: 32611


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..